Veulen steigert soms als we hem aaien...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annefie

Veulen steigert soms als we hem aaien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 10:33

Hebben hier een veulentje op bezoek (niet van ons)

Maar soms wanneer we hem aaien of wat aan zijn voorlok kroelen steigert hij ineens. Hij staat niet echt recht maar komt toch met zijn voorbenen wat van de grond.
Hij wil precies altijd groter zijn dan wij. Als je je hand in de lucht steekt dan 'gooit' hij zijn hoofdje al in de lucht waarop soms zo'n mini-steiger volgt Lachen

Wat kunnen we hier aan doen? En wat is hiervan de oorzaak?
Hij steigert altijd op de rug van z'n moeder en zijn bang dat hij dat ook eens bij ons gaat doen.
We zouden hem dit graag zo snel mogelijk afleren...

TJolieke

Re: Veulen steigert soms als we hem aaien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:45

Kun je hem misschien een halster aandoen met een kort stukje touw eraan (en dat er ook aan laten). Dan kun je hem omlaag houden zodra je hem gaat aaien. Beetje streng en duidelijk zijn, hoort bij de opvoeding.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 10:48

Toen hij hier kwam - zoals ik al zei is hij niet van ons- was hij aaien niet gewoon en had hij nog nooit een halstertje van dichtbij gezien.
Toen was hij een maand. Ondertussen is hij hier ook al een maand (+- 2 maanden oud dus)

Hij heeft ondertussen al halster aangehad (zonder touw) in de stal met bewaking bij.
Eigenlijk laten wij nooit paarden met halster op de wei...
Maar zonder halster kan ik hem ook niet 'omlaag' krijgen.

NOg tips?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:51

Annefie schreef:
Hebben hier een veulentje op bezoek (niet van ons)

Maar soms wanneer we hem aaien of wat aan zijn voorlok kroelen steigert hij ineens. Hij staat niet echt recht maar komt toch met zijn voorbenen wat van de grond.
Hij wil precies altijd groter zijn dan wij. Als je je hand in de lucht steekt dan 'gooit' hij zijn hoofdje al in de lucht waarop soms zo'n mini-steiger volgt Lachen

Wat kunnen we hier aan doen? En wat is hiervan de oorzaak?
Hij steigert altijd op de rug van z'n moeder en zijn bang dat hij dat ook eens bij ons gaat doen.
We zouden hem dit graag zo snel mogelijk afleren...

het kan zijn dat hij het niet fijn vindt dat je aan zijn hoofd zit (dat vinden vrij veel veulentjes niet leuk, en helemaal niet als ze je niet goed kennen)als je je hand in de lucht steekt en hij gooit zijn hoofdje in de lucht kan het ook een schrikactie wezen.
en het steigeren op de rug van zijn moeder.. dat doen onze veulentjes ook altijd. het is vooral spelen, maar dat steigeren op de rug van zijn moeder hoef jij hem niet af te leren, dat doet zijn moeder op een gegeven moment wel! die wordt er dan zat van en bijt/trapt hem dan wel, met gevolg dat hij er mee ophoudt. wees niet bang dat hij het bij jou ook gaat doen, maar een beetje oppassen kan altijd. negeren kun je nog het beste doen, ze willen graag spelen, maar jij vindt dit niet leuk, dus je negeert hem en hij houdt er op een gegeven moment wel mee op!

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 10:55

Hij kent ons al heel goed (kent eigenlijk alleen ons) en hij ziet mij minstens een keer per dag Lachen
Wij hebben ook zijn vertrouwen gewonnen voor het halstertje enzo.

Het steigeren op mama wil ik hem ook niet afleren hoor, dat moet ze maar zelf doen :p
Ik bedoelde het afleren van het steigeren naar ons =)

Hij heeft nochtans graag dat je hem aait...
Nu is hij nog klein, maar we zouden niet graag hebben dat hij als grote hengst dat ook doet.

De eigenaar zei 'tja, tis een hengstje' maar persoonlijk vind ik dat hij wel mag spelen maar braaf moet zijn :d
Snap je?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:01

Annefie schreef:
Hij kent ons al heel goed (kent eigenlijk alleen ons) en hij ziet mij minstens een keer per dag Lachen
Wij hebben ook zijn vertrouwen gewonnen voor het halstertje enzo.

Het steigeren op mama wil ik hem ook niet afleren hoor, dat moet ze maar zelf doen :p
Ik bedoelde het afleren van het steigeren naar ons =)

Hij heeft nochtans graag dat je hem aait...
Nu is hij nog klein, maar we zouden niet graag hebben dat hij als grote hengst dat ook doet.

De eigenaar zei 'tja, tis een hengstje' maar persoonlijk vind ik dat hij wel mag spelen maar braaf moet zijn :d
Snap je?

ja ik snap het, toch kun je niet veel doen want het is nog een veulentje en niet een volwassen paardje. Ik denk dat als hij naar je steigert je hem gewoon moet gaan negeren, onze vuelgentjes stijgeren ook wel is naar ons, gewoon even wachten tot hij ophoudt en daarna weer verder gaan met borstelen of aaien. verder kun je namelijk niet echt wat doen. mishcien even een boze stem opzetten.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 11:05

en wat houdt negeren dan in? Hem eventjes niet aankijken dan?

Mag ik hem ook een tikje op z'n schouder geven (niet slaan !) of is hij daar te jong voor?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:08

Annefie schreef:
en wat houdt negeren dan in? Hem eventjes niet aankijken dan?

Mag ik hem ook een tikje op z'n schouder geven (niet slaan !) of is hij daar te jong voor?

ik zou hem gewoon even negeren dus niet aanraken en aankijken. Tja als dit op een gegeven moment niet werkt dan kan een klein tikje niet zoveel kwaadt nee, maar gebruik dan ook je stem!

*edit* maar meestal werkt het negeren wel. wij hebben ook een aantal veulens gehad, en negeren werkte altijd wel een paar waren gewoon erg vervelend, maar dan heb ik het ook al over een paar maand, zodat ze sterker zijn enz.. en helemaal als hengst Vork zijn ze vaak nog wat lomper

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:08

VSW-->OMG

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:12

Het is een hengstje, en hij vertoond in princiepe heel natuuurlijk gedrag. Maar doe hem in godsnaam gelijk een halster om, anders begin je helemaal niets.
Elke dag weer aanhalen, en als ie omhoog komt geef je een ruk aan het halstertouw met duidelijk een foei.
Zodra die weer keurig op vier beentjes staat beloon je hem weer.
Nu kun je hem nog aanpakken, straks niet meer.
Hoeft maar een paar keer, en dan is het voorbij. Wij hebben alleen maar hengstenveulens, en doen het niet anders.
Beter 1x goed op zo'n donder dan 10 keer klein beetje, want dan wordt ie alleen maar brutaler en sterker in geest.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:19

Mijn veulen sprong toen ze een paar dagen oud was ook steeds in onze nek als we de benen van de merrie aan t borstelen waren. Ik vind dit levensgevaarlijk en heb haar dan ook echt een aantal tikken verkocht......absoluut niet leuk! Maar ben erg blij dat ik t gedaan heb want ze heeft t daarna ook NOOIT meer gedaan! Ze zal t nog doen als ze een jaar of drie is...daar ben je lekker mee....Ik houd er absoluut niet van om een dier te slaan maar de veiligheid voor de mens gaat bij mij toch boven alles. En er zit nogal verschil tussen een corrigerende tik of een paard slaan. Mijn veulen is nu drie jaar en is werkelijk een schat van een dier. Als je een paard maar consequent opvoedt, komt t over t algemeen echt wel goed. En idd zoals eerder gezegd....de merrie wordt t vanzelf een keer zat en zal dan waarschijnlijk ook wel een corrigerende tik uitdelen. Heel veel succes en veel plezier met t veulentje en mama.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:32

Laat het veulen maar gewoon in de wei met halster aan.
Dan kunnen ze er aan wennen.
Als je het veulen wilt aaien, probeer eens door je knieen heen te gaan.
Je bent natuurlijk wel groot voor zo'n kleine uk!
Blijf hem wel in de gaten houden. Niet dat je zo een been in je gezicht heb hangen.
En je mag hem best op z'n plek zetten als ie iets doet wat niet hoort!

Heb je foto's van het monstertje?? Cheese!

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:42

Volgens mij is dat gewoon een beetje spelen, dat deed die van ons eerst nl ook, ghehe xD

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:24

xStrawberry schreef:
Volgens mij is dat gewoon een beetje spelen, dat deed die van ons eerst nl ook, ghehe xD

ja idd doen die van ons ook Huilen van het lachen maar ach dat gaat wel over.. met een paar weken

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 06:06

Up_to_Date schreef:
Laat het veulen maar gewoon in de wei met halster aan.
Dan kunnen ze er aan wennen.
Als je het veulen wilt aaien, probeer eens door je knieen heen te gaan.
Je bent natuurlijk wel groot voor zo'n kleine uk!
Blijf hem wel in de gaten houden. Niet dat je zo een been in je gezicht heb hangen.
En je mag hem best op z'n plek zetten als ie iets doet wat niet hoort!

Heb je foto's van het monstertje?? Cheese!

Ja, maar nog niet op pc gezet Clown