Wie heeft Dè oplossing? paard en water...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Wie heeft Dè oplossing? paard en water...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:04

Hallo, we zijn tijdelijk verhuisd naar een stukje land met (veel) meer gras.
Nu is daar in de buurt een meertje.
Apats heeft een vaag soort watervrees, laatst waren we op een veld met een groooote plas water, daar liep hij zo in en ging staan spetteren met zn benen enzo. Vervolgens gingen we een stukje rijden en sprong hij als een idioot langs de plassen waardoor ik er iedere keer bijna naast lag. Daarbij duurde het me iedere keer 5 minuten om hem toch die plas in te krijgen.
Toen gingen we een strandrit maken en liep hij gewoon door de plassen water alsof het niets was.
Eeregister gingen we naar een meertje om ze af te laten koelen. Maar hij wou er NIET in. Ik vond dat ik door moest zetten omdat ik hem al gevraagd had het te doen. Maar hij wou echt niet. Heb daar een half uur gestaan, constand aangedreven tikjes gegeven aangemoedigd streng toegesproken. Er waren al 3 pony's voor zijn neus het water ingegaan waaronder zijn maatje. Ik heb alles geprobeerd. Ben zelfs afgestapt om eerst het water in te gaan, me jodpurs waren drijfnat en kon ze leeggieten. Normaal ben ik niet van het afstraffen maar van het aanmoedigen. Maar na 20 minuten was ik de lieve woordjes en zachte schopjes zo zat.
Uiteindelijk na meer dan een half uur heb ik opgegeven omdat ik naar huis moest en anders echt te laat was.

Maar nu vraag ik me af, wie heeft er de ideale tip voor de volgende keer? (behalfe gewoon niet gaan Tong uitsteken )

Cassidy

Re: Wie heeft Dè oplossing? paard en water...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:22

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 17:40

Dankjewel!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:33

Als ee npaard normaal gesproken het water wel in gaat, maar op eens weigert voor plassen en/of meertjes, kan er ook iets met dat water zijn. Gevaarlijke gaten of zo. Of het water stinkt.
Heb uit ervaring mee gemaakt dat als een paard echt niet de zee (in mijn geval) in wil, je hem er beter niet toe kunt dwingen (anders ga je kopje onder!)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:33

Anouar had ook altijd enorme watervrees.
Ik ben toen met hem gaan oefenen op dezelfde manier waarop we ook trailerladen.

Ik zet hem bij het water met z'n neus naar het water toe (paar meter d'r vanaf) en vraag hem twee stapjes vooruit. Belonen. Vraag hem een stapje achteruit. Weer belonen. Twee stapjes vooruit. Belonen. Een stapje achteruit. Weer belonen. Net zolang tot hij met z'n voorbenen in het water stond. Toen vond ik het genoeg en ben naar huis gegaan. Zo steeds ietsje verder en nu loopt hij er zo in.

Gaat hij een pasje meer voor- of achteruit dan maakte ik me daar niet zo druk om, het enigste wat niet mocht was mij overhoop lopen. Ruiken of schrapen mag ten alle tijden en wordt beloond.
Belonen met aaien en stem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:40

Ik ga met Lenneke mee. Verwacht ook niet dat je paard het van de een op de andere dag gaat leren...en dat er nooit uitzonderings plassen komen waar ze toch niet in gaan.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:46

Bluebontje, er stonden al 3 paarden in het water dus het was absoluut niet onveilig. Ook mensen die daar heel vaak kwamen.

de rest: Ik had ook te hoge verwachtingen. Maar op het strand ging het zooo goed..
Ik ga het rustig opbouwen Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:49

Als je vaak op dat strand komt, ga daar dan beginnen met oefenen tot het daar de gewoonste zaak van de wereld is. Vanuit daar pak je het op naar andere plekken.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 21:13

Kom ik niet Lachen
Maar hij liep toen ook over het strand alsof hij nooit anders had gedaan

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:15

Alex gaat grote meren gewoon in, vrijwel zonder aarzelen. Maar plassen door de regen op de weg, no way dat ie daar doorheen gaat.. (of ze moeten weer heeel groot zijn)