paard reageert gewoon niet op mensen, hoe los ik dit op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agony

paard reageert gewoon niet op mensen, hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:51

hey,

een kennis heeft een 7 jaar oude haflinger. nu is het zo dat ze graag grondwerk met de haflinger wil doen, maar geen echte rijbak tot haar beschikking heeft. daarom wordt een afgezet stuk weiland gebruikt. probleem: de haflinger reageert niet op de mens en wil alleen maar grazen. hoe los je dit op?

Marigold

Re: paard reageert gewoon niet op mensen, hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:55

sommige paarden zijn volgens mij gewoon zo.
die denken aan eten, en verder niet zoveel.
dus misschien dat je interessant kan maken voor haar, als je (in het begin vooral) beloont met wat eten?

verder kan het ook nuttig zijn om haar dag patroon te bekijken, misschien is ze op andere uren van de dag, wanneer jij er misschien toevallig nooit bent, wel actiever en toegankelijker?

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 21:44

dat lijkt mezelf niet veel, dan kun je nooit eens gewoon een ritje gaan maken, moet je altijd op de klok kijken! dat lijkt me niet de ideale relatie met je paard... en de hele tijd blijven voeren, ik weet het niet, er moet toch meer te bieden zijn?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:50

meer te bieden zijn, ja dat wordt het doel waar je naar streeft.

een ritje maken, dat kan altijd, ookal zou ze liever grazen.
je had het over grondwerk, en dan moet de pony natuurlijk wel interesse in je hebben en dmv wat ik schreef kan je misschien een ingang vinden.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:53

zorgen dat je en stukje a kan zetten waar geen gras staat en waar hij dus niet kan eten!
misschien wil dit helpen

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:59

agony schreef:
dat lijkt mezelf niet veel, dan kun je nooit eens gewoon een ritje gaan maken, moet je altijd op de klok kijken! dat lijkt me niet de ideale relatie met je paard... en de hele tijd blijven voeren, ik weet het niet, er moet toch meer te bieden zijn?

Dat voeren ga je ook weer afbouwen, zodra het paard de oefening kent.

Je kan ook gewoon op de stenen werken, met halstertje om (bij gebrek aan omheining), ik neem aan dat de pony nu los staat?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:11

Grondwerk begint en eindigd met: duidelijkheid. Zorg dus dat duidelijk wordt dat eten niet is waar het paard op dat moment mee bezig mag zijn..

Hoe je dat doet?? zorg dat je paard dusdanig onder de indruk van je is, dat eten even niet tot de prioriteiten behoort...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:30

Begin niet met grondwerk maar ga eerst longeren. Als het paard snapt wat de bedoeling is kan je grondwerk introduceren. Met de longe kan je meer aandacht vragen.

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 08:46

bedankt!
het zit zo: het paard heeft een touwhalster om met leidtouw. zodra ze in het afgezette stukje wei komen begint het paard te grazen en dan kun je hem er moeilijk vanaf houden. ik denk zelf ook dat de eigenaar te onduidelijk is in wat haar wil en het paard geen respect voor haar heeft. maar ik vroeg me dus af hoe je dat kunt oplossen op zo'n moment. maar in ieder geval bedankt voor de reacties!!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:52

Ik zou toch proberen een plekje zonder gras te vinden... Ik doe veel grondwerk, ook clickeren, met mn paard. Maar als ik het in een wei zou proberen, lacht ie me echt wel uit! (hij is altijd helemaal zonder halster oid) Voor hem is de wei zijn rustplek en zijn thuis, bak betekent werken en concentratie. Succes!! Het lukt je vast

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:23

Als je het paard aan een touwhalster en leadrope hebt, kun je meer aandacht van hem vragen, zul je toch wat strenger moeten optreden om zijn aandacht erbij te krijgen. Heeft de eigenaar ook een stic? En idd, zoals al eerder aangegeven: een paard maakt geen verschil tussen weiland waar hij vrij is, en weiland waarin hij moet werken.

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 14:03

al is het verschil er niet (wat ik me zelf niet zo goed kan voorstellen), het is toch niet de bedoeling om een paard te rijden dat zodra je op een weiland terecht komt niet meer wil werken. dat respect moet er zijn, waar je ook bent, anders kom je veel te snel in gevaarlijke situaties denk ik. en of er een stick wordt gebruikt weet ik zo niet maar ik geloof van niet. ik heb zelf voorgeslagen het "yoyo-game" van parelli te gebruiken: het paard negeert je en graast, je gebruikt het yoyo-game van fase 1 tot en met 4, zodra het paard jou de aandacht geeft stop je. zo zal het paard steeds sneller op je reageren omdat hij weet dat wanneer hij wil dat het touw ophoudt met slingeren hij zijn hoofd moet optillen en de eigenaar aankijken... maar de eigenaar zei dat dit geen nut had (ik geloof echter niet dat ze het geprobeerd hebben...). dus zoek ik naar een andere oplossing voor ze...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:36

als je met yoyo gaat beginnen ben je fout bezig, je begint nu middenin, begin gewoon bij friendly, porcupine en driving en ga dan pas yoyo doen... alfabet begint ook bij A.

Deze pony heeft gewoon een hele dikke vinger naar de eigenaar en dat kun je oplossen met grondwerk, haal er anders iemand bij die vaker met dat bijltje heeft gehakt of ga eens naar een curus kijken/meedoen.

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 19:37

het is niet zo dat ze zomaar ineens met het yoyo-game van parelli begint; ze is al een tijdje met parelli bezig en heeft verscheidene dingen al geprobeerd. probleem is dat ze niet verder komt als de pony maar blijft grazen. als ze met de pony op een vreemde locatie is, lukt alles aardig, lukken de games 1 tm 4 aardig. maar in die wei reageert de pony niet op haar. vandaar dat ik het yoyo-game voorsloeg, dat lijkt mij het meest effective.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:34

die pony heeft dus duidelijk geen enkel respect voor de baas... gebruikt ze de fases wel goed? ook fase 4 indien nodig! of blijft ze bij 3 hangen.... dat is nl uiterst effectief om géén respect van je paard te krijgen!

Hoelang is ze al met parelli bezig? als ze al een tijdje bezig is en zit pas bij de Yoyo dan gaat er iets niet goed...

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 17:52

ze is al een aantal weken bezig met parelli :s ik heb het haar nooit zien doen maar eind augustus wilde ze eens langs komen, dan kan ik eens kijken hoe ze de fases gebruikt... maar is het wel een verstandige mogelijkheid om het met het yoyo-game te doen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:21

met alleen yoyo kom je er niet, je zult toch echt alle 7 moeten kunnen beheersen.
De yoyo is best agressief omdat je met fase 4 toch echt wel flink druk zet, je moet er voor oppassen dat je niet je paard vreselijk narrig/sjagerijnig krijgt omdat je m maar blijft sarren met de yoyo zonder verdere acties....