hoe krijg ik mijn paard de wagen op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jamz

hoe krijg ik mijn paard de wagen op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 15:18

hallo,

ik weet niet of het hier goed staat maar ik probeer het maar.

het probleem met mijn paard is dat hij niet de vrachtwagen op wil.
hij heeft een paar x op een trailer gestaan en dat is met erg veel moeite en geduld gelukt door hem te lokken met brokjes, maar nu hebben we een vrachtwagentje en moet hij eenmaal op de wagen een kwartslag draaien.. en zodra je dat probeert vliegt hij weer naar achter. zelfs met brokjes krijg je hem niet zover.

ik heb echt al van alles geprobeerd maar hij gaat gewoon voor de klep staan en verzet geen stap meer wat je ook probeerd, ook een longeertouw intresseert hem niet, hij gaat gewoon tegenhangen..

heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand misschien een oplossing die ik kan uitproberen??

ikke

Re: hoe krijg ik mijn paard de wagen op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:49

Oplossingen zonder oorzaak zijn symptoombestrijding.
Waarom wil hij niet? Wat is er gebeurt? Wil ie wel op een trailer? Maakt het uit wat voor trailer? Wat voor vrachtwagen heb je? Hoeveel ervaring heb je met paarden laden?

jamz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:32

waarom hij niet wil weet ik niet, er is nog nooit iets gebeurd want voor ons was hij nog nooit op de trailer geweest, met heeel veel geduld gaat ie af en toe op de trailer maakt nie uit welke, we hebben een vrachtwagen met een zijlader met een redelijk vlakke klep, en ik heb redelijk wat ervaring met paarden laden die uiteindelijk allemaal los de trailer op konden lopen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:38

Heeft hij misschien problemen als je hem aan zijn buik aanraakt. Die van mij heeft singelangst en toen we hem gingen opladen en hij op de camion moest was dat geen probleem. Tot hij moest gedraaid worden, hij wilde niet aan zijn buik aangeraakt worden en trok achteruit. Omdat hij zo groot is sloeg hij met zijn hoofd tegen de vrachtwagen en nu wilt hij die wagen niet meer op. Het is intussen wel gelukt met hem te laden. wel met longe en wat lawaai maken zodat hij schrok en de wagen opvloog ( na wat verzet) en dan zeer snel die zijdingen toe schuiven. ( we gingen naar monty roberts en die man was wat ruw schrok er zelf ook van, is het probleem inderdaad niet oplossen). Maar het gekke was dat toen we weer weg moesten hij er zonder porblemen op liep ( terwijl we eerst wat moeite hadden)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:24

De enige manier om een paard te laden is door het je paard in alle rust te leren. Laat hem zien wat de vrachtwagen is, en dat erop lopen iets positiefs is.

Zelf heb ik erg goede ervaringen met het laden volgens de parelli methode. Mijn niet te laden paard loopt nu uit zichzelf rustig de trailer op, en blijft daar wachten tot ik achter hem alles dicht gemaakt heb. Ik loop ook niet mee de trailer op, en kan hem dus alleen laden (en lossen).

jamz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 08:16

heb je misschien wat meer info over die parelli methode?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:24

ja hoor, hele DVD vol! Lachen
Trouble Free Trailer Loading van Pat Parelli, absolute aanrader!

er zijn trouwens al tig topics over trailer laden en op de wiki is ook eea terug te vinden, even zoeken en je hebt een berg info.

jamz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 08:36

haha ik heb er idd al heel veel gelezen maar nog geen goede oplossing kunnen vinden.

van de week had ie sóchtends geen eten gehad en toen liep hij smiddags zo de wagen op voor een beetje brokken..

paar dagen later weer proberen maar meneer was weer es eigenwijs en liep er weer niet op..

volgens mij is hij niet bang maar gewoon strond eigenwijs.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:20

als je die dvd kijkt zul je zien dat brokjes niet gaan helpen Lachen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:26

Ik heb met mijn paard een trailer cursus gedaan bij Wendy Misran (misran op bokt) en die van mij rende ook steeds naar achteren. Ik ga met Angela en Cissy mee, je moet het rustig aan gaan leren. Een leider worden voor je paard zodat hij je blind vertrouwd en de trailer oploopt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:57

Paard erop zetten, klep dicht en dan een kwartslag draaien. Wij hebben vaak ook problemen met de jonge paarden, wij hebben een achterlader en de paarden reizen teruguit. Moeten dus helemaal omgedraaid worden en dan achteruit het vak in. Als je ze omgedraaid hebt zien ze echter het gat van die open klep en willen ze er weer uit. Wij doen altijd de klep dicht, en na een keer of 3 snappen ze het, en na 5 keer draaien ze al vanzelf om en lopen uit eigen beweging teruguit het vak in.

jamz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:01

wij hebben een zijlader waarna ze dus een kwartslag gedraait moeten worden omdat ze ook achteruit reizen..
maar hij blijft half op de klep staan zodat je dus ook de klep niet dicht krijgt.

ik ga van de week maar eens even die dvd bekijken.