Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 10:04

Hoi Bokkers,

Hier het volgende ik heb een 5 jarige panische merrie. Je kanb haar been net aan aanraken maken optillen ho maar. Dus laat staan naar de hoefsmid. De tijd begint te dringen en de merrie MOET nu echt. Hebben jullie nog tips en trucks? Zedolin werkt niet daar gaat ze dwars door heen helaas. Zelf ben ik bij de laatste optie gekomen. Plat spuiten door de DA. Jammer maar het is even niet anders die hoefen moeten gedaan worden anders is ze straks kreubel.

Misschien heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt tips zijn welkom! Het gaat een paard dat totaal niet openstaat voor mensen

fjordnina

Re: Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:07

oefenen oefenen oefenen, maar voor nu inderdaad even plat laten spuiten door de DA als het werkelijk zo dringend is.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 10:09

hahahahaha dat oefen daar ben ik al een maand of 3 4 mee bezig. Dit is een merrie die geen vertrouwen heeft in de mens. en slaat compleet in paniek dus voordat dit over is zijn we gewoon nog een maand of 6 tot 12 verder.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:23

Grondwerk grondwerk grondwerk.. (Emiel Voest, Parelli, noem maar op)op die manier bouw je vertrouwen op, op een rustige manier die het paard begrijpt, omdat het op lichaamstaal van paarden gebaseerd is. Uiteraard moet de merrie nu bekapt worden en is er nu geen andere oplossing dan platspuiten, maar als je na het onderhoud begint zal het de volgende keer al echt minder zijn. Weet je ook waarom je merrie zo panisch is? Is er iets gebeurt wat traumatisch is? Bij jou of vorige eigenaar? Hoe lang heb je haar en heb je al gewerkt met haar? Daar kan ook een eventuele oorzaak uit gehaald worden. Is geen aanval naar jou hoor!! Is zoeken naar oorzaak en gevolg.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:26

Of een praam dr op, dan is ze bezig met dr lip ipv haar benen en het werkt kalmerend.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 10:37

Breghje schreef:
Grondwerk grondwerk grondwerk.. (Emiel Voest, Parelli, noem maar op)op die manier bouw je vertrouwen op, op een rustige manier die het paard begrijpt, omdat het op lichaamstaal van paarden gebaseerd is. Uiteraard moet de merrie nu bekapt worden en is er nu geen andere oplossing dan platspuiten, maar als je na het onderhoud begint zal het de volgende keer al echt minder zijn. Weet je ook waarom je merrie zo panisch is? Is er iets gebeurt wat traumatisch is? Bij jou of vorige eigenaar? Hoe lang heb je haar en heb je al gewerkt met haar? Daar kan ook een eventuele oorzaak uit gehaald worden. Is geen aanval naar jou hoor!! Is zoeken naar oorzaak en gevolg.

Ze komt bij een handelaar vandaan dus kan helaas niks achter halen van wat er gebeurd is. Maar echte paniek. Word gewoon zwart voor haar ogen ziet niks meer.

Grondwerk heb ik al met haar gedaan als je haar eenmaal aan een touwtje heb is het prima maar aanraken verstijft ze gewoon. Dus ben veel aan poetsen geweest met een emmer bix op schoot zitten zodat ze bij mij moet komen om te eten en ziet dat er niks engs of ergs gebeurd. Heb geprobeerd om met haar aan de hand te gaan grazen enzo maar dan heeft ze geen oog voor gras. Ze is niet met eten te verleiden. Dit ga ik straks allemaal wel weer oppakken met haar, maar om haar nou elke 2 maanden plat te spuiten staat me een beetje tegen. Het moet toch gebeuren die hoeven dus wat dat betreft doe het wel. Anders gaan straks der hele pezen er aan, maar heb veel verschillende paarden ingereden getraind en noem maar op maar dit maak ik voor het eerst mee

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:47

ThaGirl schreef:
Of een praam dr op, dan is ze bezig met dr lip ipv haar benen en het werkt kalmerend.

Ben bang dat ik die niet eens opkrijg en als het me wel lukt laat ze me zeker de eerst komende 6 weken niet meer bij haar in de buurt komen Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:49

ik weet niet hoe je er tegen over staat, maar het paard kan zelf ook vertellen waarom ze zo doet, misschien kun je daarmee dan weer verder. Ik heb het bij meerdere van mijn paarden laten doen en het gevolg is eigenlijk alleen dat je het paard beter gaat begrijpen en een betere band kunt opbouwen en dus vertrouwen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:55

door foto's te laten lezen ofzo? Niet geschoten is altijd mis. Moet zeggen dat ik er niet heel erg in geloof maar proberen kan altijd. Hoe gaat dat in zijn werk?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:04

Marcella_e schreef:
Ben bang dat ik die niet eens opkrijg en als het me wel lukt laat ze me zeker de eerst komende 6 weken niet meer bij haar in de buurt komen Haha!

Plat spuiten zal ze je ook niet dankbaar voor zijn Knipoog

Maar iig succes!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:16

nee maar ja ze moet ze is al ruim 4 maanden niet geweest

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:18

Ik zou zo'n paard idd plat spuiten.
Niet alleen voor de smid, maar ook voor het paard..

Het paard is dan suf en vormt een mindere bedreiging voor de smid.
Voor het paard zelf is het fijn dat ze niet alles mee krijgt (en dus ook niet nog een nare ervaring erbij), bovendien is er geen sprake van een strijd..

Eerlijk gezegd denk ik dat een praam geen zin heeft, en ze hier doorheen komt.. bovendien is dat weer een vervelende ervaring voor haar..

Uiteraard wel gewoon blijven oefenen..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:25

heeeeel herkenbaar..
weet er niet echt een oplossing voor..
Oefenen,oefenen,oefenen..
Bij mij was dan het probleem dat het bij mij dan ging, maar vanaf wanneer de hoefsmid in zicht was, was de pret alweer over Clown
Dus ben ik ze zelf gaan bij vijlen(met bijzijn van hoefsmid voor instructie Clown ).
Dan ben ik eens op trektocht geweest, maar na enkele dagen kreeg hij pijnlijke voeten, dus MOEST hij ijzers, er is dan een hoefsmid (in frankrijk) gekomen, en belijkbaar is het hem gelukt met veel moeite Haha! (was er niet bij)
Dus verschillende hoefsmeden laten proberen is ook een optie, en ook niet altijd de zelfde plek nemen!
Probeer eens in de stal of in de weide,of een andere plek waar je paard zich op zijn gemak voelt.
Praam is ook een optie...werkt soms beter dan verdoving vind ik.
Verdoving hielp bij mijn paard alleszinds niet

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:50

femmefatale1 schreef:
Ik zou zo'n paard idd plat spuiten.
Niet alleen voor de smid, maar ook voor het paard..

Het paard is dan suf en vormt een mindere bedreiging voor de smid.
Voor het paard zelf is het fijn dat ze niet alles mee krijgt (en dus ook niet nog een nare ervaring erbij), bovendien is er geen sprake van een strijd..

Eerlijk gezegd denk ik dat een praam geen zin heeft, en ze hier doorheen komt.. bovendien is dat weer een vervelende ervaring voor haar..

Uiteraard wel gewoon blijven oefenen..

Dank je. Ik heb op dit moment ook even geen idee hoe ik het op korte termijn anders moet oplossen. De merrie moet nu echt bekapt gaan worden. De hoeven zien er rond weg niet uit zijn scheef en noem maar op. Dit is voorhaar beenstand en pezen gewoon heel slecht. Met plat spuiten heeft ze niet meer door wat er gebeurd en dus inderdaad ook geen slechte ervaring. Anders word het de volgende keer alleen maar moeilijker om het nog een x voor elkaar te krijgen.

Dank je voor je reactie!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:51

Milly_ schreef:
heeeeel herkenbaar..
weet er niet echt een oplossing voor..
Oefenen,oefenen,oefenen..
Bij mij was dan het probleem dat het bij mij dan ging, maar vanaf wanneer de hoefsmid in zicht was, was de pret alweer over Clown
Dus ben ik ze zelf gaan bij vijlen(met bijzijn van hoefsmid voor instructie Clown ).
Dan ben ik eens op trektocht geweest, maar na enkele dagen kreeg hij pijnlijke voeten, dus MOEST hij ijzers, er is dan een hoefsmid (in frankrijk) gekomen, en belijkbaar is het hem gelukt met veel moeite Haha! (was er niet bij)
Dus verschillende hoefsmeden laten proberen is ook een optie, en ook niet altijd de zelfde plek nemen!
Probeer eens in de stal of in de weide,of een andere plek waar je paard zich op zijn gemak voelt.
Praam is ook een optie...werkt soms beter dan verdoving vind ik.
Verdoving hielp bij mijn paard alleszinds niet

Van mij accepteerd ze het ook niet. Heb wel geoefend met been van de grond en dan meteen los laten en een snoepje geven. Dat was dan goed. Toen geprobeerd het been wat langer vast te houden meteen helemaal in paniek weg rennen bijna omvallen omdat ze niet kijkt wat ze doet en noem maar op

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:55

Doe een doek over de ogen zodat ze alleen op gevoel afgaat! Ik heb dit al eens eerder gezien het paard vertrouwde er volledig op en stond super braaaf bij de smid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:05

Als je al 3 a 4 maanden aan het oefenen bent en je geen bijzondere vorderingen ziet, doe je toch iets niet goed met het oefenen.
Om te beginnen zou ik via grondwerk proberen het vertrouwen van de merrie te krijgen, zodat ze toestaat dat jij haar overal kunt aanraken.
Aansluitend kun je proberen of je een voetje op kunt tillen, eerst oefenen met een handdoek of een zacht katoenen halstertouw.
En als de smid toevallig op stal is, haar vaker een keertje ook door de smid aan laten raken.

Als ze nu al 4 maanden niet naar de smid is geweest zou ik haar de eerste keer plat laten spuiten, en misschien eens een keertje kritisch kijken naar je manier van oefenen...

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:06

ik heb dit ook mee gemaakt
merrie doods bang voor mensen ook van een handelaar vandaan
zodra je alleen maar naar der been wees dan was het al te veel
wij hebben alles heel rustig met veel geduld stap je voor stapje gedaan
eerst dat we der benen mochten aanraken zonder dat je je hoofd verloor
zodra dat zonder problemen ging kwam het optillen al was het maar voor 1 sec
naja zo rustig verder op gebouwd
met heel erg veel belonen natuurlijk en niet boos worden of afstraffen, want daar word het erger van aangzien dat juist de oorzaak ik dat ze zo bang is geworden.

maja na een paar maanden konden wij der wel bij, maar andere natuurlijk niet, maar als de hoefsmid voor de andere paarden kwam, ging hij ook even met de merrie bezig zijn al was het aanraken en verder niet.
we hebben der nu bijna 4 jaar en nu eindelijk sinds dit jaar kan de hoefsmid al de 4 der hoeven doen. wij hebben dan ook wel een hoefsmid die heel rustig is en veel geduld heeft
want van mannen en drukke mensen wilt ze nog steeds helemaal niks weten.
en kwaad worden moet je al helemaal niet op der, want dan schiet ze door het plafon.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:09

Is ze al 4 maanden niet naar de smid geweest?

Dan had die van mij geen stap meer kunnen zetten, zo scheef zou alles gegroeid zijn onderhand.

Overleg eens met je smid.. misschien heeft hij tips of trucs. En anders zou ik er toch een professional bijhalen..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:12

Cassedy:

kan me voorstellen dat je dat denk, maar de stal waar ik haar heen gebracht hebt komt ook geen stap verder met haar. Ze slaat zo in paniek soms dat ze ook echt niks meer ziet. Voetje aanraken kon op een gegeven moment wel oppakken zodat ze hem optilt ook maar vasthouden gewoon niet. Nou moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik erg weinig tijd had voor het type paard dat zij is daarom heb ik haar ook weggebracht. Ik kon op dat moment niet de tijd er in stoppen dat ze nodig heeft. Maar die stal was dus ook niks. Heb nu weer meer tijd dus ga weer zelf aan de slag.

Maar die tip met de handdoek zal ik onthouden! Dat is wel een goede. Verder heb ik veel freestyle van emiel voest met haar gedaan gewandeld gepoets gewoon de kleine dingetjes om contact te maken. Maar ze is heel erg gesloten

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:14

En hoe doe je dat dan met hoeven uitkrabben? Doe je dat gewoon nooit Clown

Ik moet dat echt dagelijks doen, stel je voor dat er iets gaat zweren of zo Scheve mond

Misschien handig om deze merrie zsm naar een professional te brengen...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:18

Elaine schreef:
Is ze al 4 maanden niet naar de smid geweest?

Dan had die van mij geen stap meer kunnen zetten, zo scheef zou alles gegroeid zijn onderhand.

Overleg eens met je smid.. misschien heeft hij tips of trucs. En anders zou ik er toch een professional bijhalen..

De prof is er al bijgeweest en dat werkte niet.

En ja het is 4 maanden geleden ruim. De stal waar de merrie heen ging zou het regelen en nu naar 2 maanden heb ik gehoord dat het dus allemaal niet gelukt is. Daarom wil ik haar ook meteen als ze terug is naar de Hoefsmid hebben.

Ik ga voor plat spuiten de eerste keer en verder hou ik de tip van cassedy aan om met een handdoek de voeten op te tillen als ze aanraken goed accepteerd en verder uitbouwen dan maar.

Elaine: dat gebeurd dus niet. Als de merrie het niet toe wil laten houd het op. Ik ga geen toeren uithalen omdat zoiets perse moet gebeuren.

Nogmaals de merrie is bij een prof geweest en die haalt ook niks uit. Ik heb zelf ruim 20 jaar ervaring met paarden, inrijden trainen noem het maar op. Maar zo'n paard als dit heb ik gewoon nog nooit gehad. Tuurlijk heb ik wel met paarden gewerkt die in het begin wat huivig zijn, mar dat is met geduld en oefenen altijd wel goed gekomen. Maar dit paardje neem een lange oefenperiode voorzich zelf in zullen we maar zeggen

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:20

window schreef:
ik heb dit ook mee gemaakt
merrie doods bang voor mensen ook van een handelaar vandaan
zodra je alleen maar naar der been wees dan was het al te veel
wij hebben alles heel rustig met veel geduld stap je voor stapje gedaan
eerst dat we der benen mochten aanraken zonder dat je je hoofd verloor
zodra dat zonder problemen ging kwam het optillen al was het maar voor 1 sec
naja zo rustig verder op gebouwd
met heel erg veel belonen natuurlijk en niet boos worden of afstraffen, want daar word het erger van aangzien dat juist de oorzaak ik dat ze zo bang is geworden.

maja na een paar maanden konden wij der wel bij, maar andere natuurlijk niet, maar als de hoefsmid voor de andere paarden kwam, ging hij ook even met de merrie bezig zijn al was het aanraken en verder niet.
we hebben der nu bijna 4 jaar en nu eindelijk sinds dit jaar kan de hoefsmid al de 4 der hoeven doen. wij hebben dan ook wel een hoefsmid die heel rustig is en veel geduld heeft
want van mannen en drukke mensen wilt ze nog steeds helemaal niks weten.
en kwaad worden moet je al helemaal niet op der, want dan schiet ze door het plafon.

Het komt ook wel goed. Dat ik moet oefenen weet ik ook. Maar ja er moet nu iets op korte termijn geregeld worden. Er daarna veel oefenen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:25

Wie is "DE PROF" ? "DE PROF" bestaat namelijk niet. En is hij er even bijgeweest of heeft hij het paard langere tijd in handen gehad? Verwacht jij van DE PROF quick fixes? Hoeveel tijd krijgt DE PROF van jou?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:38

die heeft 2 maanden van mij gehad. En ik verwacht geen quick fixes. En de prof stond voor afkorting professioneel dus niet iemand die met een knip van zijn vingers alles oplost.

Maar goed daar gaat de discussie niet over. Ik heb een aantal tips waarmee ik iets kan o.a. de handdoek tip en voor nu word het plat spuiten. En ik ga gewoon rustig verder met benen aanraken en dan met een handdoek even van de grond vragen en meteen los laten en zo uitbouwen. en hopen dat het over 2 maanden beter gaat.