Mijn eerste keer met de trailer weg, waar om denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Mijn eerste keer met de trailer weg, waar om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 18:31

Ik ga binnenkort op een stal werken en mag dan mijn vz paard mee. Vervoer moet ik zelf regelen en nu vroeg ik me af waar ik allemaal om moet denken? Het zal een rit van anderhalf uur worden, met een jong paard (4).
Met de eigenaar heb ik al duidelijk dingen afgesproken, mocht er iets gebeuren.

Maar waar moet ik met het vervoer om denken? Het is niet de eerste keer dat ik een paard de trailer in laad, maar wel dat ik er verantwoordelijk voor ben.
Zetten jullie je paard vast, of laat je hem los staan?
Zijn transportbeschermers een must, of zijn ze niet nodig wanneer je een rustig paard hebt?
Voeren jullie ze bij tijdens zo'n rit, en hoe vaak stop je?
Zijn er spullen, buiten het tuig natuurlijk, die je mee moet hebben?
Doen jullie je paard een deken op? Of gewoon in hun blootje de trailer in?
enz.

Als jullie me kunnen helpen zou het geweldig zijn, ik wil graag goed voorbereid de weg op Knipoog

ifever

Re: Mijn eerste keer met de trailer weg, waar om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:19

ik zal je een beetje op weg helpen.

aller eerst goed van je dat je voorbereid op weg wilt!!!

je paard kan je beter niet los zetten (gevaar voor om proberen te keren in de trailer)
transport beschermers alleen als het goede stevige zijn en je paard gewent is aan die dingen. let op dat ze niet af kunnen zakken(mijn paard heeft ze wel altijd om, van die hoge van escadron)
ik voer mijn paard niet, maar dat ligt er aan hoelang het duurt. wel heb ik op hoogte een hooi net hangen zodat ze lekker kunnen knabbelen onderweg. (ook tegen verveling)
spullen die je nog mee moet nemen eem een extra beloning mee.
hoelang gaat de rit worden? anders zou ik om de ongeveer 1,5 uur stoppen. maar het ligt er ook aan hoe het paard is, is hij het reizen gewent enz. als hij snel onrustig wordt kan je beter gewoon door rijden. tenzij hij natuurlijk heel lang dr op moet staan.
misschien handig om nog iets van een emmer mee te nemen als je een lange rit maakt. dan kan je hem water aan bieden.
als je lang gaat rijden en stopt, kan je hem het beste gewoon op de trailer laten staan. neem wel voldoende rust..
mijn paard krijgt alleen een deken op als het regent en of als het wat frisser is, anders niet. maar hierbij geld weer, is je paard het gewent of niet.

ik weet niet of het een lange rit gaat worden, maar is het paard wel gewent om in de trailer te staan?
neem ook ruim de tijd met inladen enz.

suc6 met werken en met je vz paardje er heen vervoeren Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 22:10

ifever, heel erg bedankt al! Hier ben ik al super mee geholpen Haha!
Transport beschermers is ze volgens mij niet gewend, en zo heel vaak is ze ook nog niet vervoerd. Maar het is een nuchter beestje dus dat moet goed komen.
De rit duurt met alleen de auto z'n drie kwartier, dus ik gok met een beladen trailer zo'n anderhalf uur. Even kijken hoe mn bestuurder het volhoud, maar dan dus maar in een keer door.
Hooinet met wat hooi gaat zeker mee, kan ze idd bezig blijven. Ze staat normaal 24/7 op het land zonder deken, dus kan ze ook wel zonder deken de trailer op.

Vraagje, nog een Knipoog Als je je paard vast zet, doe je dat dan met de paardenknoop? Of een no stevigere, of gewoon eentje die je altijd doet?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:49

he Rianne,

Een rit van anderhalf uur is redelijk dus ik zou hooinetje vullen en eventueel nog wat hooi/ kuil voor in de trailer los leggen voor de zekerheid dat je genoeg hebt (zo doe ik het tenminste).

transportbeschermers doe ik altijd bij ze om het zijn en blijven dieren of ze rustig staan of niet.. Zekerheid voor alles toch? Is ze er niet aan gewend begin dan met wat te oefenen Lachen dan kan ze ze wel mooi op transport om.

Ik zou een goed halster omdoen en aan beide kantne vast zetten ik zet altijd met paardenknoop vast maar dan een slagje zo dat paard het niet makkelijk los krijgt. of als er kettingen/ touwen in zitten is het natuurlijk al helemaal mooi zou je onrustig paard hebben zou je 3 strotouwtjes er aan kunnen doen van verschillende lengte. zou het paard even terug trekken gaat er 1 kapot en de rest blijft heel waardoor paard nog wel vast staat. Reserve halster + touw zou ik ook meenemen.

Ik zou voor de zekerheid een zweetdeken meenemen.

Als je eventueel zou willen stoppen en alles checken stop gewoon even bij een bezine station gluur door het deurtje kan je eventueel wat water geven ( niet dat dat nodig is maar een voorbeeld dus Lachen ) of wat lekkers Knipoog

Als je nog meer vraagjes hebt vraag je maar Lachen

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:24

Voor 3 kwartier rijden hoef je echt niet te stoppen; hoe sneller je er bent, deste makkelijker het voor het paard is.

Is het paard al eens een trailer opgegaan? Denk eraan dat je zélf rustig maar standvastig ben. Loop met het paard aan een los halstertouw (dus niet trekken) zonder te aarzelen de trailer in. Op het moment dat het paard stopt mag hij alleen voorwaarts de trailer in en je mag hem niet toestaan achterwaarts te gaan. Probeer hem naar voren te krijgen, lukt dit niet dan zet jij hem naar achteren (dus echt een paar passen terug) en loopt weer rustig maar gedecideerd naar voren. Mocht dit veel verzet geven, ga dan niet meteen beginnen met longeerlijnen achter het paard langs, maar zet hem naar achteren, loop desnoods een rondje met hem en begin nogmaals overnieuw. Bij jonge paarden helpt het vaak als ze een 'aanleuning' hebben. Bevestig aan iedere kant van de trailer (aan de ogen die er vaak zitten) een longeerlijn of lang touw, waarmee je een soort 'gang' creëert waartussen hij de trailer op kan lopen. Wil het paard opzij springen dan moet degene die het touw vasthoud hem een snelle korte tik geven met het touw en de lijn meteen weer spannen. Als het paard in de trailer staat (ook al is het maar half erin) en hij wil even snuffelen, laat dit dan toe, maar geef na een tijdje weer wat druk op het halster. Jij moet de boel aansturen en bepalen dat hij weer voorwaarts moet. Over het algemeen lopen ze er dan zonder gehannes en gedoe in. Dus niet gaan duwen, trekken, lijnen erachter etc. etc. maar vooral de rust blijven bewaren (het paard voelt jouw spanning en moet al een voor hem enge ruimte in, die twee dingen werken niet goed samen) Haha!

Verder - als het paard erin staat - éérst de balk erachter en dan pas vastmaken (met het uitladen andersom: éérst losmaken, dan de balk eruit). Ook met het uitladen vindt een paard het fijn om wat sturing te krijgen. Dus iemand die naast de klep staat en hem een beetje 'steun' geeft (door er te staan) zodat hij niet per ongeluk naast de klep stapt.

Zorg dat je het hooinet goed vastmaakt en dat er geen lange lus meer hangt waarin hij verstrikt kan raken. Mocht het warm zijn zet dan een raampje (als je dat hebt) open en geen zeiltje ervoor (dat is nu veel te warm en ze willen graag wat kontakt houden met de buitenwereld). Als het paard zonder deken staat, dan hoeft hij zeker geen deken op in de trailer (daarin hebben ze het toch al gauw warm).

Mijn paard doen we op de heenweg (maar dat is meer voor schone beentjes) 3 in 1 beschermers om; die zijn wat minder log als die transportbeschermers (die ze over het algemeen niet lekker vinden). Terug meestal niks meer. Maar die van ons staat heel braaf op de trailer. Als je daar nog geen ervaring mee hebt, zou ik wel wat omdoen (je kunt ook bandages omdoen).

Veel succes !

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:07

Bereid je ook voor op pech met je trailer. ER loopt hier een topic over.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:10

Ik hang altijd een likit op, zonder die kapjes zodat hij gemakkelijk kan likken. En dan strak ergens tegen zodat de likit niet gaan zwaaien en bonken. De drang om de likit te killen overwint de stress voor de trailer bij ons altijd ruimschoots!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:36

Hmm, goed punt.
@sdi, ik zal het topic eens opzoeken, altijd goed om voorbereid op weg te gaan Knipoog

@Maysie, dankje wel voor de tips al! Ik pb je trouwens nog even Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:39

Hey,

Heb jij toevallig een eigen trailer? Eenpaards of tweepaards? En zou ik die evt. kunnen lenen, natuurlijk tegen een huurprijs, want je bent hem dan wel een dagje kwijt. En wat zou je er dan voor willen hebben?

Libje moet naar Lelystad toe en wij hebben geen trailer. Dan moet ik er eentje huren, maar dat is waarschijnlijk weer zo'n gedoe met ophalen en terug brengen van die trailer.

Ik hoor wel of het kan of niet, in elk geval al bedankt voor je tips over de rit Tong uitsteken

Rianne

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:08

vergeet de papieren niet van je paard. Deze moet je kunnen overleggen indien je aangehouden zal worden.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:14

als je het paard aan een touw vast zet neem dan ook een super scherp mes mee, dan kan je hem altijd lossnijden.
ik ga nooit weg zonder mes Knipoog
en natuurlijk het paspoort van het paard

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:20

Zorg ervoor dat een ventilatieraampje open is, laat alsjeblieft niet het voordeurtje open zonder iemand erbij als je onderweg stopt.
Heb eens meegemaakt dat een paard daardoor weg wilde en vervolgens over de voorstang sprong en achterover in een 2 paards trailer met tussenschot klapte en met zijn hoofd bij de klep lag.
Als ie nog niet gewend is om op de trailer te staan, sluit dan ook het achter zeil zodat ze niet de neiging kan krijgen om om te kijken.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:16

Dat laatste moet je juist niet doen: ze willen juist graag kijken, dan voelen ze zich veiliger. Hoe meer je ze opsluit, deste enger het voor ze wordt en deste onrustiger ze worden !! Omkijken is helemaal niet erg (mits ze maar goed vaststaan); dat vinden ze juist fijn...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:34

Ik geef nooit een hooinet. Ik heb wel eens gehoord dat een paard veel vocht verliest onderweg in de trailer en dat hij door hooi extra uitdroogt. Daarnaast aten mijn pony's er nooit van, ze trokken het er alleen uit en gooide het op de grond.

Vergeet het paspoort van het paard niet mee te nemen en de papieren van de trailer.
Check of je auto de trailer wel mag trekken en of je het geschikte rijbewijs heb.
Denk vooruit in het verkeer: ruim van te voren op de moter afremmen, eventueel terugschakelen, heel rustig door de bocht, rustig optrekken, ruimte nemen waar nodig, afstand houden op je voorligger.

Zet in een tweepaardtrailer je paard aan de linkerkant ivm de bolling van de weg.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:36

Een reserve halster en touw is ook altijd handig. Verder hebben wij altijd iets op de bodem van de trailer omdat mijn paard wel eens wil plassen in de trailer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:20

Als het drie kwartier gewoon rijden is dan ben je met de trailer ongeveer 1 uur/5 kwartier bezig.

Dat is helemaal geen rare afstand. Gewoon inladen, transportbeschermers alleen doen als ze er aan gewend is. Je kunt ook nog strijklappen, springschoenen, peesbeschermers doen.

Hooinetje in de trailer en rijden maar Lachen.

Iets op de bodem zou ik niet snel doen, juist als het paard gaat plassen wordt dat glad en kan het paard onderuit gaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:36

Allemaal bedankt alvast! Ik heb al weer een aantal dingen gelezen die ik zo vergeten zou zijn.

Transport beschermers is ze niet gewend, dus die zal ik niet om doen, plus dat ik ze dan voor deze ene keer moet halen.. Peesjes en springschoenen is idd een goed alternatief Knipoog
Paspoort zou ik gald vergeten zijn.. En dat is niet zo slim Knipoog

Zit nu wel te twijfelen over een hooinet of niet.. Zal er nog even over na denken Knipoog

@Napie, hele goede tip van de linkerkant! Zal ik zeker doen Haha!

Onze auto mag de trailer wel trekken, en een vriend van me heeft zijn e-rijbewijs dus die heb ik gevraagd te rijden. Het is voornamelijk snelweg, dus de reis zal vast wel soepel verlopen Haha!

In elk geval allemaal al bedankt, en meer tips zijn altijd welkom Haha!

__Sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:34

ik ben ook mee geweest keer met baasje van me verzorgpaard ze moet naar friesland en wij wonen in Noord-brabant dus hele rit wij hebben haar vast gezet nadat we haar eindelijk in de trailer kregen we hebben ook transport beschermers omgedaan en zo'n stro net op gehangen . en afentoe volgens mij 5 keer gestopt omte kijken en om haar te laten drinken nog veel succes

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 21:57

Goed, trailer is geregeld. Paard is gechipt dus paspoort is ook oke, lijstje gemaakt met alles wat ik mee moet Haha! Ik heb er zin in.
Of ben ik toch nog iets vergeten?