Heel Erg Gek Doen Als Ander Paard Weggaat..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Eefje__

Heel Erg Gek Doen Als Ander Paard Weggaat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 07:26

Waar ik rijd (een boerderij, dus "losse huizen") staat aan de overkant twee paarden.
Eentje van ik weet niet hoe oud(Trudam), en eentje van 4 jaar oud(Shirley). Nu hebben die mensen gevraagd, of mijn zus een beetje gaat inrijden. Mijn zus wou dat wel doen. Dus wij gingen vragen van, kunnen we hem gewoon uit de wei halen, is hij zadelmak? enz.. Volgens het meisje, was Shirley zadelmak, en kon hij gewoon uit de wei.

(De dag hiervoor was hij gekomen, daar hebben we rekening mee gehouden! Rustig aan gedaan, goed aan ons laten wennen, aan de omgeving enz.)
Wij gingen Shirley uit de wei halen, en Trudam werd helemaal gek. Hij begon keihard te hinniken, en ging heen en weer galopperen. Shirley vondt het ook niet leuk. Hij ging ook hinniken, maar met een normaal aantal decibel Tong uitsteken

De dag erna, toen we Shirley weer gingen halen, flipte Trudam weer. Hij wou weer heen en weer galopperen, maar dat kon niet, want ze stonden op stal. Hij begon enorm te weven.
En aan de overkant, konden we hem gewoon luid en duidelijk horen, ook als er een vrachtwagen langs komt.

Trudam stond heel lang alleen, en vandaag(24-07) nu al 5 dagen met Shirley. Shirley wil eigenlijk niet zo heel veel van Trudam weten, want zij stond altijd samen met ene Bonnie(?) en Trudam heeft altijd alleen gestaan..

Wat kunnen we doen dat Trudam niet zo raar doet, als Shirley weggaat?

000

Re: Heel Erg Gek Doen Als Ander Paard Weggaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:31

ik denk niet erg veel, als hij altijd alleen heeft gestaan zal hij wel super blij zijn met zijn vriendje. en is het best wel logisch als hij zo reageerd waneer zijn vriendje weg word gehaald.
ik zou het gewoon even zo laten als het is, neem aan dat je toch met zo'n jong paard niet lang bezig bent en dat hij daarna gewoon weer naar zijn vriendje mag.

ik denk, als het allemaal niet meer zo speciaal is voor hem dat hij nu een vriendje heeft, dit misschien beter zal gaan Knipoog

edit: spelfouten eruit gehaald.

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:22

Hoi,

Wij hebben een shetlander van 9 jaar die dit gedrag ook vertoont. Staat hij alleen op stal, dan gaat hij enorm hinneken en rondjes lopen (in een 8). Ook ons veulen gaat keihard hinneken en rennen als de shetlander aan het werk gaat. Ik stap de shet nu bewust uit op het land zodat het veulen de shet niet meer ziet. Op den duur leert hij vanzelf dat zijn vriendje altijd terug komt en er geen reden tot paniek is.

Groetjes
Brigitte

__Eefje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 09:54

@Rommeke & @Nicolaas:

Bedankt voor de reacties, ik hoop dat het goed gaat. Maar jullie hebben idd gelijk. Het gaat wel weer over..

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:25

Je kunt inderdaad weinig doen. Was bij mij ook het geval, nu gaat het al veel beter. Gewoon geduld hebben.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:28

Ik zou ook niet weten wat je eraan kunt doen, wist ik het maar...Mijn paard doet het nl ook heel erg en is er nooit aan gewend geraakt. Ze deed het al als 3 jarige en is nu 9.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:57

Ik lees even mee. Had gisteren gelijkaardige ervaring.

Heb me pony pas 3 weken en sinds 2 weken ook het paard van m'n vriendin erbij. Tot nu toe gingen we altijd samen rijden enzo. Nu wou ik gisteren gewoon even met hen aan de hand over en weer stappen op een lange strook voor de wei (200m). Bij m'n pony ging het goed (zij is de dominantste). Paar keer stappen, paar keer lopen.. Ander paard stond wel heel actief te kijken naar wat er aan de hand was.

Dacht ik: zal ik dat ander paardje ook maar es uitlaten.. Op het moment dat ik het hek wil open maken komt mijn pony met platte oren achter het paard staan en het paard durfde niet eens buiten te stappen. Toen ik haar dan eindelijk zover had dat ze meeging met mij door het hek, schoot m'n pony zich erlang en stond ze ook buiten.. Zonder halster en ik met een ander paard in mijn hand.. Ze was meteen naar links een smal gangetje ingelopen en ik stond ervoor met het paard dus ze kon niet meteen weg, maar dan moest ik eerst het paard op de wei zetten om de pony terug te kunnen vangen. MAar dan kwam de weg vrij en kon de pony de straat op. Gelukkig is het nogal een veelvraat en bleef ze lekker staan grazen en kon ik toch het paard eerst terug op de wei zetten.

Maar het lukt me dus niet om het paard van de wei te halen zonder de pony.. Verdrietig

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:07

Mijn paard kan er ook niet tegen om alleen in de wei achter te blijven. Hij raakt dan ook van streek. Dit komt omdat het kudde dieren zijn. Soms ontkom je er natuurlijk niet aan, wij geven de achterblijver wat hooi ter afleiding en meestal helpt dat wel wat.

__Eefje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 09:29

@ Iedereen die nog gepost heeft Knipoog

Bedankt voor de reacties. Gister hebben we het nog eens geprobeert, maar toen we hem eindelijk te pakken hadden(30 min.!, dat is toch veel!!). Was hij helemaal in paniek, we gingen hem kalmeren. Toen het weer wat beter was, wouden we hem poetsen, maar we als we met de borstel kwamen aanlopen, begon hij helemaal te shaken. En toen lieten we aan de borstel ruiken. (Rook naar hem) En toen probeerde we hem te poetsen, nou, hij was helemaal in paniek van die borstel, dus hebben we hem weer terug gezet. Een paard kan toch niet zo verschrikkelijk paniekerig zijn voor een borstel??

Edit: Alle taalfouten eruit Pling

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:55

Het is niet zo gek al dat ene paard de hele tijd alleen heeft gestaan toch?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:02

Het is vrij normaal dat het paard wat achter blijft dit gedrag vertoont. Mijn pony ( 14 ) mijn paard ( 8 ) en onze 3 jarige vertonen dit alledrie. Ook als er 1 weg gaat en de andere nog met z'n 2en staan. Het is gewoon kudde gedrag, en aangezien het paard altijd alleen gestaan heeft, en nu een vriendje heeft, is hij bang, dat omdat je z'n vriendje weg haald, je het definitief weg haald. Na een tijdje zal het gedrag wss wel minder worden, maar het zal blijven bestaan.. Het zijn nou eenmaal kudde dieren, en als je er 1 weghaald worden de anderen ongerust. Je hoeft nergens bang voor de zijn, het is volstrekt normaal. Je kunt er ook niet zo veel aan doen. Waarschijnlijk als je hem met rust laat wordt hij vanzelf iets kalmer, als zn vriendje na een tijdje maar weer terug komt.. Knipoog

Edit: En dat van die borstel, tja, hij is gewoon opgefokt, en wss niet bang, mijn pony ( arabier ) doet ook nog wel eens raar op borstelen, zadelen enz enz als hij opgefokt is.. Niets van aantrekken, gewoon borstelen en na afloop een beloning geven Knipoog

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:32

Ik heb een pony van 18 en een shetlander van 3. Als ik met mijn pony aan het rijden ben dan moet de shetlander de wei uit omdat mijn pony dan heel erg jaloers is ofzo en dan is die super druk blijft ie alleen maar naar de wei kijken, dus dan zet ik mijn shetlander op stal. Ze hinnikt dan wel is maar ze is verder niet onrustig.. Maar zodra mijn pony op stal staat en ik ga een stukje lopen met de shetlander wordt ze onrustig. Als ik in de bak blijf is ze niet zo heel erg onrustig omdat ze hem dan nog kan zien, maar als ik naar de weg ga of het land op dan kan ik haar heel goed horen hiniken en ze loopt dan allemaal rondjes in der stal enzo. Het is ook een keer geweest dat ik ze de wei uit wilde halen, alleen de pony rende weg dus ik dacht nou dan pak ik eerst de shetlander en daarna de pony. Dus ik me shet naar der stal brengen hoor ik ineens die pony eraan komen rennen. Ik dacht die is door het lint van de wei heen gegaan ofzo, dus ik daar kijken, maar dat lint zat nog gewoon dicht, waarschijnlijk is ze dus over het lint van de wei heen gesprongen. Sinds dien haal ik ze dus samen uit de wei tegelijk. En als ik met die shetlander ga lopen dan geef ik haar wat hooi en bij onze stallen kan het bovenstuk aan de voorkant open en dicht zeg maar en dan doe ik dat bovenstuk altijd ff dicht als ik weg ga. maar het is al een paar maanden zo maar merk niet dat t minder wordt..

__Eefje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 07:14

Oke iedereen, bedankt. Het wordt gelukkig als iets minder, maar als we die pony er zelf uithalen, kunnen we niks doen.. Die is nog steeds helemaal gek..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:14

Het is vrij normaal...

Bij ons is het zo dat als er nieuwe paarden in de groep komen dat ze binnen no-time compleet aan mijn merrie plakken, en dus ook flippen als ze weg gaat... Geef m 3 weken en tis over...

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:01

Met die van mij is het erger geworde sinds we op de nieuwe stal staan. Hij hangt erg aan een merrie en als hij alleen staat wordt hij helemaal dol. Ik durf hem dan niet te laten staan, probeer het altijd wel hoor, want hij is bijna helemaal blind, dus rent hij makkelijk door het draad. Ik heb er nog geen oplossing voor.
Als ik zelf op dat moment wat met hem ga doen is het goed.
maar ja, dat kan natuurlijk niet altijd. Tot nu toe weet ik altijd als de anderen samen gaan rijden dan kan ik zorgen dat ik er ben.