Pony verkopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkeltjuh

Pony verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 21:15

Hallo,
Ik zit al een tijdje met een moeilijke beslissing.
Mijn pony wordt te groot voor mij, en daarom is het het beste dat ik overstap naar een grotere pony of een paard. Ikzelf ga denk ik voor een paard, omdat ik dan mooi door kan gaan in de wedstrijden (over een jaar ben ik 18, moet ik toch bij de paarden).
Maar dat is niet echt het probleem.

Als ik een paard wil, dan moet mijn pony weg.
Zij is nu bijna 7 jaar in mijn bezit en heeft zo haar 'kuren'.
Ik hecht mij erg aan haar, en zij aan mij.
Toen zij net bij ons was, had ze minimaal 2 weken last van heimwee: gillen, niet mensen en andere dieren toe willen laten in de wei of stal...
Als ik haar verkoop, heeft ze er daar ook erg veel last van, dat weet ik zeker. En ze is nu 17, waardoor veel mensen denken; die is oud, die is heel erg relaxt!
Nou, niet dus! Als ik 1 dag niet gereden heb, of een buitenritje maak met stormachtig weer, nou.. dan ben je in 5 minuten weer thuis, als je wilt Tong uitsteken

En eigenlijk wil ik haar helemaal niet kwijt, maar ik wil wel door met de paarden/pony's.
Ze moet weg, omdat we te weinig stallen hebben, en te weinig land.
Een paard kan niet het hele jaar door buiten staan, en mijn pony ook niet. Ze is een Welsh, met arabisch bloed. Vandaag ook weer: ze stond te rillen in de regen. Dat kan dus niet, en ze heeft snel last van rotstraal. Alleen daarom al moet ze 's winters op stal.

Wat moet ik nou doen? Een nieuw paard aanschaffen en haar verkopen, of gewoon haar houden en een verzorgpaard zoeken? Ik weet het echt niet, ja, ik weet wel dat ik haar niet kwijt wil!!

Hebben jullie ook wel eens zo'n beslissing genomen, en hoeveel tijd hebben jullie daarvoor nodig gehad? Wat waren jullie redenen, drijfveren?

sagamore

Re: Pony verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:25

ik zou haar houden en een verzorgpaard zoeken!!:p
x-x-x
sagamore

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:28

Misschien gewoon rustig opzoek gaan naar een nieuwe eigenaar voor haar, en pas als je er 1 tegen komt die je écht geschikt lijkt haar eraan verkopen. Lachen

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:10

Wat ik wel weet is dat het misschien niet zo handig is mocht je haar willen verkopen, om hier alle negatieve punten van d'r op te noemen... Zou ik een beetje voorzichtig mee zijn denk ik...

Als je haar niet kwijt wilt dan is de keuze snel gemaakt.
Als je toch echt een paard wilt, kun je gewoon rustig opzoek gaan naar een geschikt leuk baasje, waar je ook alles eerlijk aan verteld (en ook d'r goeie punten natuurlijk), dan weten ze wat ze kunnen verwachten en is dat geen probleem verder. Als je je al goed voelt bij iemand dan is de keuze ook niet moeilijk meer.
Een ding wat je nooit moet doen is d'r te overhaast verkopen krijg je alleen maar spijt van.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:13

Is er niet een kennis die haar wil kopen? Dat zou ideaal zijn. En anders goed de tijd nemen om het perfecte adresje voor haar te vinden.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:17

Hahaha sorry er staat, mijnpony word te groot voor mij, daarom moet ik opzoek gaan naar een paard Tong uitsteken

Tja dit is echt het dilemma nummer 1 ofzo... maar goed,
ik denk dat ik jou pony gewoon zou houden, daar kan je af en toe nog wel op rijden neem ik aan, misschien dat je een verzorgster kan zoeken en op die dagen dan een ander paard bijrijden??
Dat is denk ik de enigste optie Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:35

Ik snap niet dat mensen zich gek laten praten door iedereen die vindt dat ze te groot worden voor hun pony.
Als je pony je qua gewicht aankan en je geen wedstrijden wilt rijden, zou ik gewoon door blijven rijden. En als je qua tijd energie en financien eventueel een paard aan zou kunnen en daar wel wedstrijden mee gaat rijden, zou ik er misschien een bij kopen, maar de pony toch echt niet weg doen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-07-07 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:38

Ik zou de pony niet weg doen maar gewoon opzoek gaan naar een verzorgpaard die je eventueel uit zou mogen/kunnen brengen.
Zo bespaar je je pony al die stress om het verhuizen heen en kunnen jullie de band tussen jullie behouden.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:53

Hoi,

Ik zat ook met dit probleem.
Ik had ook een pony, en ook niet de makkelijkste.
Ook was/is ze koliekgevoelig, dus dat was ook een probleem.
Maar ze werd echt te klein, en ik wilde graag verder... Maar ik wilde haar natuurlijk ook niet kwijt, maar het kon niet anders. (Had toen maar één stal...)

Ik heb toen gezocht naar advertenties waar mensen een pony zochten. (bv marktplaats)
Als dat mij aanstond reageerde ik daarop. Je hebt dan helemaal zelf in de hand wie je naar je pony laat kijken.
Een jaar daarvoor was er ook al iemand naar wezen kijken, maar dat meisje wist niet eens wat koliek was. Toen heb ik gezegd nee, en toen het zomerseizoen
dat daarop volgende was afgelopen ben ik opzoek gegaan naar die advertenties.

Na 10talle advertenties beantwoord te hebben vond ik de perfecte mensen ! Ze kwamen al snel kijken bij mijn pony en vonden haar geweldig ! " Een echte dame"
Die keer daarna kwamen ze kijken op wedstrijd. Ik wilde namelijk graag M starten voordat ze wegging, zodat ik meteen M kon beginnen als mijn toekomstig paard dat zou kunnen.
Dat lukte, we hadden een dik winstpunt ! Ook die mensen waren helemaal blij.

Toen zag ik in dat het niet beter zou kunnen worden als nu. Een beter nieuw huis zou ik niet kunnen vinden. Toen was ze verkocht.
We mailen nog regelmatig, het gaat heel goed met haar ! Ze staat nu midden in het bos, ze is nog wel pittig voor dat meisje om te rijden, maar dat komt helemaal goed.

Je kunt zélf bepalen wat voor mensen bij jou pony komen kijken, dan weet je ook zo goed als zeker dat ze haar nemen zoals ze is.
Dat wil ik maar met dit verhaal zeggen. Die mensen die jij zoekt lopen ergens rond, je moet ze alleen nog vinden Lachen

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:19

@simba_ fijn dat het goed ging bij jou! Ik denk ook dat je het zelf goed moet bepalen, dat je dat zelf kán doen. En een goed gevoel is ook belangrijk denk ik!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:23

Ik heb ook mijn pony moeten verkopen omdat ik daar echt uitgegroeid was. Ben helemaal blij met het plaatjes waar ze terecht is gekomen. Krijg nog regelmatig foto's ook al is het al 2 1/2 jaar geleden.
Als je haar niet weg wilt doen, is mennen dan geen optie??

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:28

Slotty schreef:
@simba_ fijn dat het goed ging bij jou! Ik denk ook dat je het zelf goed moet bepalen, dat je dat zelf kán doen. En een goed gevoel is ook belangrijk denk ik!

Precies, ik ben met Maybe (mijn pony) van amper kunnen rijden naar M dressuur gegaan. We zijn zelfs reserve kringkampioen geweest in L2 !
Ik wílde persé dat ze bij lieve mensen terecht zou komen die leuke dingen met haar gingen doen. Want dat heeft ze echt verdient.
We gaan snel een keer bij haar kijken.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:33

wat goed! Dat is leuk zeg, ik denk dat je trots mag zijn op de goede verhouding tussen jullie! Knipoog

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:33

Slotty schreef:
wat goed! Dat is leuk zeg, ik denk dat je trots mag zijn op de goede verhouding tussen jullie! Knipoog

We botsten ook wel eens goed hoor Clown
Allebei érg koppig denk ik... Clown

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:45

Ga op je gevoel af, en inderdaad als jij weet wat er belangrijk is voor jou paard vind je ook de juiste eigenaar.Verder vind ik het niet verkeerd om de negatieve punten ook eerlijk aan te geven. Immers bij jou is het na twee weken ook goed gekomen met haar en jij hebt heel veel lol met haar, anders deed je haar makkelijker weg, dus dat zou mij niet afschrikken. IK heb zo zelf ooit een haflinger hengst van 10 maanden verkocht dit mij in de wei sloeg en beet. De eerste kijker was een vrouw met een kind van 2,5 jaar die via de boer waar ik stond kwam, en deze hadden verteld dat het een heel brqaaf paard was, dus liet zij het kind zo de box inlopen zonder dat iemand erbij was,ik heb het kind eruit getild en haar weggestuurd. Ik weigerde het paard te verkopen aan iemand waar er ongelukken mee gaan gebeuren.Een paar weken later heb ik hem voor de helft van het bedrag verkocht aan iemand uit de buurt die de opleiding paardenhouderij gedaan eeft en werkt in de paarden, daar staat hij nu 6jaar later nog steeds en ik zoek hem regelatig op. Hij heeft het naar zijn zin en ze zal hem nooit verkopen. Hij heeft namelijk wel een duidelijke gebruiksaanwijzing. Zij wist dit van tevoren en heeft hier ooit moeite mee gehad. Ik denk dat je paardje alleen maar doorverkocht blijft worden als je niet eerlijk bent over eigenaardigheden, het paard moetalsje haar verkoopt een passende baas vinden alleen dan heb jij er een goed gevoel bij en de koper ook.

Mikkeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:19

Ik bedoel natuurlijk: ik word te groot voor mijn pony.. Bloos
Ik wil ook absoluut alleen maar eerlijk zijn..
Omdat ikzelf idd weet, dat anders mijn pony constant wordt doorverkocht.
Dit wil ik voorkomen.
@ Denz: ik wil haar ook absoluut niet via internet verkopen! Maar je moet altijd eerlijk zijn als er dieren verkocht worden!

Mennen zou ik graag met haar willen doen, maar zij flipt compleet als ze voor de kar staat.. dat is levensgevaarlijk!
ik wil ook absoluut dat ze aandacht blijft krijgen, en niet hierin 'verwaarloosd' wordt. Ik weet ook niet hoeveel tijd ik volgend schooljaar naast school heb, anders doe ik zo 2 paarden Lachen Maakt mij niets uit!

Mikkeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:24

het is ook niet zo dat ze hals over kop weg moet, als ik een paard heb, maar wel in de winter, dacht ik...

xxbeauxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:20

Je kan ook je pony te leas aan bieden....
Dan is ze nog steeds van jouw......

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:18

Ik snap je wel.Heb zelf ook nog mijn eerste pony en zat een hele poos geleden met hetzelfd dilemma..Houden of verkopen?
Ik heb hem toen op internet gezet maar toen ik de eerste reacties kreeg moest ik m'n tranen bedwingen.We zijn reeds 14 jaar samen, dit kon ik niet!!
Nu staat hij op een prive stal waar hij 3x/week gereden word in de lesjes.Ik rijdt hem nog steeds in de week en heb nu via die prive stal een verzorgfries erbij (een paard dus Vork ) ik kan weer lekker verder rijden én heb m'n pony nog steeds!
Ik zou hem voor geen geld van de wereld verkopen!!Ook al zijn er aanbiedingen genoeg!

Ik zou dit even overwegen...Of mss is er in de buurt wel een meisje die graag een leuke pony wil voor op wedstrijd.Of zoals xxbeauxx zegt hem verleasen.Met het geld dat je daarvan zou krijgen kan je steeds een paard leasen.of gwn lekker sparen voor een nieuw paard.
En wil je zelf echt heel graag verder in de sport?Of doe je het liever rustig aan dan zou ik de pony zeker houden!

Denk er zeker rustig over na, neem geen overhaaste beslissingen waar je achteraf spijt van ga hebben!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:23

Zoiets heb ik niet meegemaakt. Lijkt me wel een moeilijke keuze voor jou. Je pony houden, en misschien kan je wel een paard leasen ?

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:56

ik heb niet hetzelfde probleem, maar heb wel ongeveer dezelfde situatie gehad. mijn pony (ook een welsh, met veel arabier erin) is in april 18 geworden. ze is 1,27m en iedereen blijft maar zeggen dat het een raar gezicht is als ik op haar rijd (ik ben 1,75m). tuurlijk, het zit er alles behalve normaal uit, maar ik leef al zeker 10 jaar met haar samen. ze is een heel listig paardje en dat wilde ze in het begin nog héél graag laten zien Lachen ze heeft een hele tijd in de krant gestaan omdat wij haar wilden verkopen, maar niemand ging op de advertentie in. dus hebben we het met haar geprobeerd, en nu kan ik werkelijk alles met haar doen, van zwemmen tot optomingsloos door de wei racen!
maar ik merk dat ze steeds meer moeite krijgt om mij op buitenritten langer dan een uur te dragen. ze is sneller buiten adem en lijkt er minder plezier in te hebben. dus nu was het de vraag of we niet een groter paard zouden kopen. probleem: de welsh zou niet mogen blijven. voor mij was dit een duidelijk nee! ik weet dat wanneer we haar in andere handen zouden geven zij zich precies zo zou gedragen als in het begin bij ons, en de kans is klein dat nou net deze mensen daar begrip voor zouden hebben. het is een pony die in de jaren komt en ik vind het niet rechtvaardig om haar nu nog het leven moeilijk te maken. ik heb er geen recht op om haar dit aan te doen, en dit voorkom ik door eerst aan de pony te denken, en dan pas aan wat ik zelf eigenlijk wil.
maar bij mij was de keuze dus snel gemaakt. als jij per se een ander paard wilt (wat ik je dus afraadt, doe het niet uit liefde voor je pony met die je al zo'n groot deel van je leven deelt) dan zou ik zeggen: verkoop de pony aan mensen in je buurt, zodat jij er een oogje op kunt houden. laat haar niet zomaar gaan, vraag de buren of misschien mensen een straat verderop die paarden hebben of zouden willen hebben of ze haar willen kopen, of zoek een stal met weiland in de buurt waar ze (met andere paarden samen) zou kunnen blijven. dan kan jij altijd nog langs komen om met haar iets te doen en tegelijk zou je verder met de wedstrijden kunnen met je toekomstige paard. maar verlies haar onder geen omstandigheden uit het oog, want je weet nooit waar ze terecht komt. denk er aan, niet alle oude paarden sterven op een vredige manier, er zijn zat handelaren die veel geld voor jouw pony zouden geven om haar vervolgens op de doodsrit per vrachtwagen naar italie te sturen, om vervolgens daar geslacht te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:25

Canthar schreef:
dan zou ik zeggen: verkoop de pony aan mensen in je buurt, zodat jij er een oogje op kunt houden. laat haar niet zomaar gaan, vraag de buren of misschien mensen een straat verderop die paarden hebben of zouden willen hebben of ze haar willen kopen, of zoek een stal met weiland in de buurt waar ze (met andere paarden samen) zou kunnen blijven. dan kan jij altijd nog langs komen om met haar iets te doen en tegelijk zou je verder met de wedstrijden kunnen met je toekomstige paard. maar verlies haar onder geen omstandigheden uit het oog, want je weet nooit waar ze terecht komt. denk er aan, niet alle oude paarden sterven op een vredige manier, er zijn zat handelaren die veel geld voor jouw pony zouden geven om haar vervolgens op de doodsrit per vrachtwagen naar italie te sturen, om vervolgens daar geslacht te worden.

Eens verkocht blijft verkocht en de eigenaren zullen er dan ook zelf over mogen beslissen wat ze met het paard doen. Ook een extra clausule in het verkoopcontract is niet rechtsgeldig en kan niet voorkomen dat het dier door wordt verkocht. Of hij dan in de buurt staat of uit het zicht is, maakt dan verder niet uit. In sommige gevallen is het vaak beter dat hij uit het zicht is, een paard te zien verpieteren of anders behandeld te zien worden als jij dat zou doen is niet altijd even prettig.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:39

je hebt er in ieder geval meer controle over, laat ik het dan zo zeggen. als je die mensen kent of als je er alleen maar regelmatig komt om je pony te bewegen (zoals ik in het stukje hierboven schreef) is de kans klein dat deze de pony zomaar doorverkopen en je kunt toch gewoon regelmatig kontakt met ze opnemen? als ze de pony weer willen doorverkopen kun je proberen met ze te overleggen. en als je ziet dat de pony wordt mishandeld oid schakel je de dierenbescherming in. omdat er niet veel mensen buiten jou zullen zijn die het echt uitmaakt wat er met jouw pony verder gebeurd vind ik het een slecht idee om je pony zomaar aan willekeurige mensen te verkopen.

Wizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:27

Misschien moet je een goede eigenaar zoeken voor je pony en contact blijven houden Knipoog Mijn pony staat nu ergens anders zonder enige kosten, en zij fokken er wat veulentjes mee en mennen ermee.. Ik houd ook gewoon contact, maar dat zou je natuurlijk ook kunnen doen als je je pony verkoopt! Haha! Bloos

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:35

Joh, wat moeilijk. Ik zou daar ook erg moeite mee hebben, om mijn pony te verkopen - want zosiewo ben je erg aan het beestje gehecht, nog afgezien van hoe hij zich elders zou gedragen.
Misschien is het een optie dat als je hem in de buurt kunt verkopen, dat je hem dan nog een poosje blijft bezoeken en evt. rijden om de overgang wat geleidelijker te maken voor de pony?

Succes!