Dit is het probleem: sinds de Almelose Ruiterdagen loopt mijn paard in de losrijring SUPER. Maarrrrr zodra ze ook maar met 1 voet in de dressuurring stapt, is ze 1 bonk spanning en luistert ze helemaal NIET meer naar mijn hulpen, ze drukt haar rug weg en begint te lopen zonder dat ik er ook maar iets aan kan doen.
(Let wel, mijn paard is 14, we rijden L2 +18 en ze heeft dit nooit eerder gehad.)
Wie o wie heeft er een tip voor mij om dit te verbeteren????
Is er wat gebeurd tijdens die wedstrijd waarvan jij of je paard heel erg geschrokken is? Je zou denken dat haar angst een reden is. Of dat ze zich op de één of andere manier bezeerd heeft.
Misschien is het een idee om een keer HC (wellicht een klasse lager) te starten waarbij je alleen maar rijd voor ontspanning. Dan kun je een keer een extra volte draaien zonder dat 't je strafpunten oplevert en/of kun je d'r een keertje uitgebreid belonen als ze braaf is.
het kan zijn dat jij degene bent die de panning veroorzaakt. dat jij wat meer gespannen word omdat je de proef nu echt moet rijden. Dit kan je op je paard overbrengen.
een paard voelt dat ie in de ring moet optreden, jij als ruiter veranderd, of je wil of niet, dat doe je. een paard kan daardoor onzeker worden veel paarden hebben dan een periode dat ze doodvallen, of juist erg gespannen worden.
neem de tijd als je de ring in gaat, rijd een aantal rondjes, je hoeft niet meteen na het startsein te beginnen, of je legt de jury je probleem uit, en vraagt of je even langer de ring mag verkennen