De laatste tijd ligt m'n vz-pony vaak in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

De laatste tijd ligt m'n vz-pony vaak in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 07:36

Toen ik gisteren naar mijn verzorgshetlander ging, 17 jaar, toen lag ze, ik zag er mensen bijzitten en ze bleef liggen. Toen ik haar riep stond ze weer op.. Ze loopt normaal altjid heel vrolijk naar me toe, meestal in draf, maar nu stapte ze en leek ze helemaal niet zo vrolijk, dat heeft ze nu al 2 weken ongeveer, ik heb in die tijd niets veranderd. Ik ging longeren, daarbij was ze wel weer heel erg blij en deed ze goed haar best en was ze alles behalve sloom. Tijdens het uitmesten kwam de eigenaresse vertellen dat het veulen(3 jaar) van mijn verzorgpony een veulen (gisternacht) heeft gekregen. En ze vroeg of het mij ook opviel dat ze de laatste tijd zoveel ligt, nou niet dus eigenlijk, maar 1 keer gezien. Maar hun zien het de laatste tijd ook wel heel erg vaak.. Kan dat wat ernstigs zijn? Ze loopt en eet goed.

Groetjes, Marlin

omaas

Re: De laatste tijd ligt m'n vz-pony vaak in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 07:55

Je hoeft natuurlijk niets te merken, maar dat zij meer ligt geeft wel te denken of ze aangeeft dat zij pijn in haar hoeven heeft. Zij kan het je natuurlijk niet vertellen. Meer allert zijn voor bevangenheid!(voel even of haar manenkam hard is, zo ja, betekent dat bevangenheid op komst is). Kijk even op deze site: www.safergrass.org
Herken je dit allemaal niet, zou het iets anders kunnen zijn (katrolletje?), of is ze gewoon meer moe.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 08:46

Bedankt voor je reactie, ik zal eens voelen bij haar manenkam.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:57

Ik denk ook aan hoefbevangenheid. Behalve de manenkam, kan je voelen of de hoeven warm zijn, of je een pols kan voelen in de kootholte en eigenlijk zou je gewoon de dierenarts erbij moeten halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:48

Ook met slecht weer? Met het goede weer ligt de mijne (4) nl. ook veel en die is ook bepaald niet blij als ik kom storen in het schoonheidsslaapje Knipoog

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:49

ik zou het niet weten ik denk ook aan hoefbevangenheid

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 08:26

Urielle schreef:
Ook met slecht weer? Met het goede weer ligt de mijne (4) nl. ook veel en die is ook bepaald niet blij als ik kom storen in het schoonheidsslaapje Knipoog

Ik heb aan de manenkam gevoeld, die is gewoon normaal. De hoeven probeer ik vandaag wel even, want die reactie had ik gister nog niet gelezen. Ik zal eens vragen of ze ook ligt met slecht weer. Maar als hij ligt dan komt ie wel snel, maar als ie gewoon staat te eten ofzo, dan komt ze wel, maar gewoon in stap. Normaal komt ze altijd in draf en soms in galop..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:29

Mijn paard is koliek gevoelig en gaat soms ook veel liggen.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:59

Doe je ook geen nieuwe dingen met haar? Dat ze wat moeier is en de nieuwe dingen aan het verwerken is?
Ze komt in ieder geval nog wel naar je toe, ookal is het in stap, dus is het geen persoonlijk kwestie Haha!

__Eefje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:08

Hée Marlin Knipoog Misschien dat ze last heeft van slijtage.. Omdat ze ook al wat ouder is?? Ik hoor nog wel of het beter gaat Knipoog
xx Sam

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:25

Nee ze heeft echt geen last van slijtage, dan zou ze er met longeren enzo ook last van moeten hebben..

ankJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:02

mischien moet je de feearts er bij laten komen die kan beter zeggen wat er met haar is dan wij bokkers

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:04

Ik zou bij mijn pony de DA erbij halen zeker omdat ik haar ken en dat gedraf niet normaal voor haar zou zijn, beter 1 keer teveel de DA dan 1 keer te weinig.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 17:16

Dat is wel zo, maar de eigenaren zeggen het, zelf heb ik haar maar 1 keer zien liggen en toen was het warm buiten Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:19

omaas schreef:
Je hoeft natuurlijk niets te merken, maar dat zij meer ligt geeft wel te denken of ze aangeeft dat zij pijn in haar hoeven heeft. Zij kan het je natuurlijk niet vertellen. Meer allert zijn voor bevangenheid!(voel even of haar manenkam hard is, zo ja, betekent dat bevangenheid op komst is). Kijk even op deze site: http://www.safergrass.org
Herken je dit allemaal niet, zou het iets anders kunnen zijn (katrolletje?), of is ze gewoon meer moe.

Als de manenkam hard is betekend dit niet dat er bevangenheid op komst is hoor
laats volledige uitleg gehad van onze veearts omdat wij een bevangen paard hadden staan.
en verharde manenkam houdt in dat er zich teveel vet ophoopt in het lichaam en dat je paard dus simpelweg te dik is.
en dát kan weer lijden tot hoefbevangenheid , dus in combinatie met een te hoog fructaagehalte in het gras, wat zihc omzet in eiwitten en dus bij het vet gaat zitten.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 15:59

Oke, maar haar manenkam is in ieder geval niet hard.. Knipoog

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:55

Jolliegirl schreef:
omaas schreef:
Je hoeft natuurlijk niets te merken, maar dat zij meer ligt geeft wel te denken of ze aangeeft dat zij pijn in haar hoeven heeft. Zij kan het je natuurlijk niet vertellen. Meer allert zijn voor bevangenheid!(voel even of haar manenkam hard is, zo ja, betekent dat bevangenheid op komst is). Kijk even op deze site: http://www.safergrass.org

Als de manenkam hard is betekend dit niet dat er bevangenheid op komst is hoor
laats volledige uitleg gehad van onze veearts omdat wij een bevangen paard hadden staan.
en verharde manenkam houdt in dat er zich teveel vet ophoopt in het lichaam en dat je paard dus simpelweg te dik is.
en dát kan weer lijden tot hoefbevangenheid , dus in combinatie met een te hoog fructaagehalte in het gras, wat zihc omzet in eiwitten en dus bij het vet gaat zitten.

Kijk nog maar eens goed naar dit plaatje!
http://www.safergrass.org/neckmeter.html

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:14

Het kan bevangenheid zijn, maar sommige paarden zijn inderdaad ook koliekgevoelig.