Sporen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee__

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 19:42

Ik rijd op een bemiddelingsstal en daar worden de paarden met sporen bereden. Op deze stal word ik dus ook begeleid hoe het werkt ed.
Maar om ze steeds te lenen vind ik niks, verder heb ik er niet veel verstand van, weet alleen hoe ze om moeten en werken om het zo te zeggen. Haha!
Dus ik wil eigen sporen kopen. Ik heb het gevraagd en heb dan scherpe, halflange sporen nodig.

Ik heb even op de divoza site gekeken maar snap er niet zoveel van eigenlijk.
Wie kan mij vertellen over het aantal mm van halflange sporen, over stompe en knopsporen en wat voor merk jullie kunnen aanraden. (Liefst met prijsklasse)

Bedankt. Lachen

Verosjaak

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:44

ik zou juist geen scherpe sporen nemen maar stompe. Waarom moet je perse scherpe?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 19:46

Ik heb het gevraagt en ze zij dat ik deze nodig had.
Lijkt me wel dat ze er verstand van heeft!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:48

Ja maar waarom perse, zijn die paarden daar dan zo hard in de buik? En hoe zou dat zijn gekomen, juist door meteen gebruik van scherpe sporen?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:49

Zelfs "harde" paarden kan je met een stomp spoortje rijden vind ik hoor

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 19:51

Nee, daarvoor dienen de sporen ook niet.
Het is heus niet geen reactie op been meteen een prik.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:52

Ik vind absoluut dat je stompe sporen moet gebruiken/kopen !
Zeker omdat je nog helemaal moet leren hoe je met sporen moet rijden.
Pas als je ze geheel correct kunt gebruiken kan je overstappen op wat scherpere sporen mits dat nodig is...

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 19:54

Ik ben zelf geen voorstander, alleen ter verfijning. Knipoog Maar als ze zelf wilt dat haar paarden zo worden bereden vind ik het goed. Mits je er maar goed mee omgaat.
@ Simba: ik heb al aantal keren meegereden, ik weet al wel hoe het werkt, het is alleen wennen.

Verder is dit nogal offtopic. Graag on topic reacties

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:10

ik vind dat we best ontopic praten Knipoog we geven reactie, en onderbouwd ook Knipoog

Ons advies is dus (tot nog toe) beginnen met een stomp spoortje.

edit: Zeker nu ik zie dat je geen voorstander bent. Hier op bokt ook genoeg mensen die verstand hebben, en je dus ook advies willen geven, die je ten goede komen, en ook voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Karin_88 op 21-07-07 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:11

ik zou als ik jou was gewoon knopsporen het zijn sporen en niet al te scherp ...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:12

Ik denk dat je trouwens spoortjes bij de ruitersportzaak kan kopen. Ik had gewone ronde, halflang, voor ong. 15 euro, inclusief gratis stevige nylon bandjes

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:27

Renee__ schreef:
Nee, daarvoor dienen de sporen ook niet.
Het is heus niet geen reactie op been meteen een prik.

Nou als ze ook een reactie laten zien op stompe sporen of zonder zou ik het zonder doen. Ik laat me echt neit door een manege wijsmaken dat die dieren alleen maar te rijden zijn met scherpe sporen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 20:44

Tuurlijk niet. Maar zeg ik ergens dat ik op een manege rijd? Ja ik heb les op een manege, maar daar rijden ze niet met sporen.
De paarden waar ik het over heb word getraind tot sportpaarden.
Bedankt allemaal.

maud_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:23

Is het niet een optie om naar een ruitersportzaak te gaan, en je daar goed te laten informeren? Ik denk dat ze daar wel weten hoe lang ze moeten zijn voor halflange.

En waarom zoveel negatieve reacties? Ze vraagt toch om informatie over de lengte & prijsklasse van halflange scherpe sporen? Toch niet om jullie mening met wat voor spoor ze moet rijden? Als zij heeft gehoord dat ze dit soort sporen moet hebben, moet ze die vooral kopen als ze dat wil!

@ Verography, het valt me op dat je zo vaak negatief reageert. Bijv. in dat topic waar een meisje vroeg hoe ze haar ouders over kon halen om dat manege paard te kopen. Niet aanvallend bedoeld, viel me alleen op.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:27

Ik heb goede sporen te koop, mocht je ze willen kopen. Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:29

Bedankt Maud_23, ik was idd van plan om volgende week langs te gaan, maar aangezien Bokt aardig groot is heb ik dan al aantal merken in mijn hoofd + prijsklasse ed. Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:32

maud_23 schreef:
@ Verography, het valt me op dat je zo vaak negatief reageert. Bijv. in dat topic waar een meisje vroeg hoe ze haar ouders over kon halen om dat manege paard te kopen. Niet aanvallend bedoeld, viel me alleen op.

Alleen ten goede van desbetreffend paard en in dat andere topic kwam dat omdat ik me dood begin te ergeren aan meisjes die topics openen met hoe een eigen paard te krijgen. Wat me alleen wel opvalt is dat ze een 14 jarig meisje vragen sportpaarden te rijden (niet dat ik zeg dat je neit kan rijden vanwege je leeftijd, maar vaak willen zulk soort stallingen alleen oudere meiden) ook dit niet aanvallend naar de TS bedoelt. viel me alleen even op.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:35

ONTOPIC, moeilijk hoor.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:36

renee, ik denk niet dat je meteen zo "fel" moet reageren.
Denk dat je meer bereikt om er op in te gaan met jouw mening, want dit kan je verwachten hier op bokt Knipoog

wel denk ik, om even ontopic te blijven Knipoog dat je echt moet beginnen met stompe sporen.
Hierdoor kan je eraan wennen (iedereen die begint met sporen, moet toch wennen!!) , en later eventueel overstappen op scherpe spoortjes als dit nodig is.
Vaak zijn namelijk de stompe spoortjes genoeg!! Ik denk wel dat je goed en realistisch moet kijken naar jezelf of je een kort of halflang spoortje nodig hebt Knipoog

(met realistisch bedoel ik: niet denken, oh ik kan het best want ik ben echt heel goed, maar echt denken, goh, misschien liggen mijn benen nog niet rustig/ kan ik wennen aan een spoortje, en daar vanuit de conclusie trekken (na je ervaringen met stomp spoortje) of ik later dus uberhaupt wel scherper nodig heb, dit omdat echt veel paarden al genoeg hebben aan een stompe.)
(probeer dit goed op te vatten, en niet als negatieve kritiek Knipoog ik weet niet hoe je rijdt, dus daar kan ik geen advies over geven, en zo kan je misschien realistisch kijken wat goed is!!)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:27

Citaat:
wel denk ik, om even ontopic te blijven Knipoog dat je echt moet beginnen met stompe sporen.

Moderatoropmerking:
Verzoek aan ALLEN, lees de openingspost nog eens, TS vraagt hoe lang halflange sporen zijn en welk merk ze het best kan nemen, ze vraagt dus geen meningen of ze wel of niet met die sporen moet gaan rijden. Dit is dus absoluut offtopic.
Graag antwoorden op de werkelijke vraag van de TS, wederom afdwalen zal een slotje opleveren en daar is de TS al helemaal niet bij gebaat. Wil je een discussie opstarten gebruik de zoekmachine dan eens, er zijn legio topics waar je kunt discusieren over wel of niet sporen gebruiken.

HAR-->RUI

only_debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:31

sporen zijn niet zo heel duur hoor tussen de 11 en de 15 bij de ruiterzaken ik heb zelf ook scherpe van ong 3 cm sommige paarden hebben dat nodig

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:56

Renee ik zou gewoon even naar Hypotrend of Van Schie gaan en je daar even goed laten informeren.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:32

Ik kan je alleen maar sporen met grof wiel aanraden van zo'n 30 mm (halflang). Vriendelijker dan een knop/stompe spoor omdat hij afrolt. Ik reed eerst met stompe sporen, maar op grof wiel reageert mijn paard beter.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 11:45

Ik vind een wiel er altijd zo onprettig uitzien. Tong uitsteken
Maar bedankt allemaal, ik weet dat ik 30 mm nodig heb ongeveer. Verder zal ik daar vragen van de week.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:04

Ik heb sporen van Sprenger, knopsporen en ook halflange wat scherpere voor op wedstrijd. Die hebben een speciaal 'gat' waar de sporenriempjes doorheen gaan, blijft bij mij veel beter zitten dan die normale! Even een voorbeeldje:
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/listImages/w_wit197/w_40190.jpg
Deze zijn er dus in verschillende soorten en maten, gewoon even bij de ruitersportzaak informeren Knipoog