Te gehaast in proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CherylDaraxo

Te gehaast in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 11:43

Als ik wedstrijden rijd ben ik soms zo gehaast dat het misgaat.
Bijvoorbeeld als ik moet aangaloperen neem ik niet rustig de tijd en springt hij in de
verkeerde galop maar als ik er te lang over doe ben ik bang dat het juist misgaat.
Thuis als ik oefen gaat het wel altijd goed. Wie heeft er tips om niet zo gehaast te zijn?

Nicky15

Re: Te gehaast in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:51

Tsja , het enige wat ik kan zeggen is : doe het lekker rustig aan , als jij rustig blijft , heb je ook meer kans dt het goed gaan .

XXX

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:12

Probeer gewoon te ontspannen, en denk dat je thuis bent. En het maakt toch niet uit als je een foutje maakt ? Kan iedereen toch overkomen Knipoog Veel succes nog met je wedstrijden.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:14

Oww! Dit ga ik volgen heb precies het zelfde probleem

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:17

Gewoon een keertje niet voor de punten rijden.
Lekker op je gemakje je proefje rijden, en al gaat een overgang een paar meter te laat: niks om geven en gewoon rustig doorrijden! Dan maar een keer 10 punten minder, als het voor je zelf maar goed gaat.

Ook helpt het om je proef uit je hoofd te leren.
Omdat je dan zelf na moet denken wat je volgende onderdeel is, weet je al veel eerder wanneer je wat moet doen en kun je er meer te tijd voor nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:55

Probeer in gedachten te houden dat het maar een proefje is, geen activiteit die de rest van je leven invloed heeft. Je rijd je proef, gaat het goed wordt je beloond, rijd je minder goed, dan zjin je punten daar ook naar. Niet meer en niet minder Knipoog
En er komt altijd weer een volgende keer, ga je dan gewoon weer een poging doen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:10

Word je misschien onder druk gezet? Dat je persé goed wil presteren. Normaal als mijn proeven opgenomen worden gaat het stuk slechter als zonder camera. Lachen . Omdat ik dan toch een spier ofzo span? I don't know

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:20

Probeer in elk geval goed op je ademhaling te letten. Als je via je buik, naar je navel toe inademt, zul je zelf al een stuk rustiger worden.

Het klinkt een beetje of je je laat 'overdonderen' door de onderdelen die worden gevraagd. Ik denk dat zenuwen daar een belangrijke rol in spelen. Zelf probeerde ik altijd elk oefeningetje apart te zien. Werd er gevraagd om een volte, concentreerde ik me alleen op die volte. Aangezien ik al duizend voltes had gereden, zou deze ook wel moeten lukken. Zeker in de wat lagere proeven heb je de tijd om je op een onderdeeltje voor te bereiden. Je kunt hierop oefenen door stalgenootjes te vragen af en toe eens een proefje voor te lezen en krititsch te kijken naar je verrichtingen. Als het dan tijdens de proef wordt gevraagd en je voelt zenuwen: haal adem, bedenk hoe je thuis die oefeningen rijdt en geef je paard even een seconde de kans om zich voor te bereiden.
Uiteraard had ik wel in m'n achterhoofd wat het volgende onderdeel zou zijn, want de proeven kende ik uit mijn hoofd. Ook dat geeft een hoop rust.

Verder, het wordt hierboven al gezegd: maak het niet té belangrijk. Je hebt lekker de bak voor jezelf, en kunt leren van het jurycommentaar.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 08:48

Bedankt voor de tips.

JorisDy schreef:
Word je misschien onder druk gezet? Dat je persé goed wil presteren. Normaal als mijn proeven opgenomen worden gaat het stuk slechter als zonder camera. . Omdat ik dan toch een spier ofzo span? I don't know

Het is waarschijnlijk niet dat ik onder druk word gezet maar misschien dat ik een bepaalde
eis aan mijzelf stel.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:27

Ik heb er ook last van ik als een gek ga rijden terwijl ik dat op het inrijterrein helemaal niet doe en een camera of als er iemand staat te kijken , dan heb ik al 10 punten minder.......

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:34

Ik doe het ook vaak. M'n vader zegt van te voren altijd; onthoud, je hebt alle tijd voor je proef al zitten we hier vannacht nog. Dat goed in je achterhoofd houden, helpt bij mij! Haha!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:29

Ik heb t nog niet meegemaakt... Mijn paard loopt negen van de 10 x te hard... Dus ik probeer dr altijd zo moe te maken tijdens t inrijden dat ze in de proef gwn alles rustig aan doet... Zolang ze maar voor t been is

rode_aardbei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:19

je kunt het beter rustiger en verkeert doen dan snel en verkeert doe je het snel dan is het ook moeilijker het weer goed op te pakken dan dat je het rustiger doet!

neem dus gewoon de tijd voor de dingen die je moet rijden dat ziet er meestal het netste uit! niets zit je achter toch??

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:16

Probeer thuis alles eens te oefenen. Neem bijvoorbeeld een middendraf op de diagonaal. Voor jezelf prent je in je hoofd 'afwenden, rechtstellen, wegrijden, terugrijden, en je lijn netjes afwerken'. Zodra jij thuis al je figuren zo rijd, heb je ook een bepaalde rust, omdat je weet dat je eigenlijk heel simpelweg gewoon een aantal punten moet afwerken om je oefening compleet te rijden. Als je dan op concours bent, ken je je eigen rijtje zo uit je hoofd, dat je bij elk onderdeel gewoon denkt zoals hierboven (afwenden, rechtstellen enz.). Ik weet niet of het bij jou helpt, maar bij mij helpt het echt wel omdat ik voor mezelf gewoon precies weet hoe ik het moet gaan doen, en zo kan ik me dan ook goed voorbereiden (niet dat het dan altijd lukt, maar meestal toch wel).
Edit, of bijvoorbeeld een gebroken lijn, dat is best lastig om correct te rijden tot X en dan goed om te stellen enz. Als jij je dingen punt voor punt afwerkt, is dat fijner dat dan je die lijn oprijd en ineens denkt, k*t ik moet 'm snel omstellen enz. Als jij de lijn oprijd met je rijtje in je hoofd, weet je, oke tot X, dan rustig omstellen en naar de hoekletter, en dan weer omstellen. Mocht er dan iets mislukken, kan je ook gewoon denken 'oke mislukt, volgende punt' en rustig door gaan met waar je mee bezig was. Nogmaals ik weet niet of het bij jou werkt, maar bij mij iig wel Ja

En zoals idd al gezegd is, rij een keer een proef voor je gevoel en niet voor de punten, beter te laat maar goed dan snel maar afgeraffeld.