2 september keuring hoe voorbereiden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

2 september keuring hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:59

ik mag met me lease pony naar de keuring op de ponyclub..
maar ik doe de pony nog maar 4 maanden en hij was groen dat ik m begon te rijden.
hij kan nog zowat niks.
ik doe dus meer mee voor de ervaring voor hem dan voor het winnen.
maar toch wil ik me zo goed kunnen voorbereiden.

ik denk dat ik mee doe ook met bestgaang juist daar voor de ervaring in de ring.

moet ik speciaal een hoofdstel aanschaffen? voor de ene x in het jaar?
hoe moet ik zijn manen en staart doen(nrps)?
wat moet ik zelf aan?

kortom... ben een groentje op de keuring en wil me zo goed mogelijk voor bereiden..
alles is welkom ik weet er niks van namelijk.

hoe kun je je er thuis goed op voorbereiden? hij loopt namelijk niet lekker snel mee als ik hem binnen haal en gaat aan de hand moeilijk in draf.
dit valt te leren lijkt mij?

groetjes jennifer en devil.

ps een vriendin van me gaat zoiezo al in het midden staan om te helpen tijdens de keuring met en zweep.

Jenbuc

Re: 2 september keuring hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 17:37

niemand? er zijn hier toch wel meer die keuringen lopen...

007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:39

zelf moet je witte kleren aan.
pony moet geknot wroden (geen wedstrijd, maar kleine knotjes)
staart moet uitgekamt worden en 'vol' laten lijken
wat wit is moet ook echt wit zijn
je kan gewoon hoofdstel gebruiken maar dan verwijder je de neusriem.
alles extra oppoetsen
babyolie op neus en ogen.

trainen dmv goed opstellen
trainen dmv longeren om juiste bespiering te krijgen

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:32

Wij hebben gister net keuring gehad!! Welsh keuring in Tolbert.
Zie de foto's maar ff.

* Witte kleren
* Pony net als met wedstrijd, wassen en invlechten (Die van ons is een Welsh A'tje en die mogen niet ingevlochten worden)
* Glansspul om de ogen en neus (Tenminste als ze zwart zijn, anders zie je it niet)
* Gewoon met hoofdstel, maar zonder sperriem. (hebben wij niet gedaan, ben ik later pas achtergekomen)
* Pony de oortjes uitscheren of uitknippen en beentjes opscheren of sokjes afknippen.
* In het land oefenen, en zelf aan de linkerkant gaan lopen. Op de rechterhand, want je moet aan de buitenkant, zodat de jury de pony beter kan bekijken.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 17:47

hmm oke mijn pony loopt aan de hand niet zo snel mee hoe kan ik dit makkelijker maken? aan het halster moet ik hem soms echt mee trekken.

oke dus gewoon net alsop wedstrijd doen ik zelf in witte kleren me wedstrijd jasje mee voor bestgaand.
in het land ga ik oefenen samen met een stalgenootje die me ook gaat helpen/.

iemand nog meer tips?

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:50

jij zelf moet er goed uitzien..Net als je pony! Maak je niet al te druk

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 20:46

haha oke
bedankt voor de tyips
vandaag geoefend met vlechten:
hier vinden jullie wat foto;svan het vlechten en om de pony waar het om draait aan de grasbuik word gewerkt ik longeer hem nu bijna iedere dag
http://www.mijnalbum.nl/Album=R8X46S3G

verder oefen ik met hem in de bak dus dat is dan aan het halster en dat gaat al goed dus dan gaat het aan t hoofdstel nog beter

hij heeft onwijs mooie gangen :d

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:40

Dan eerst gaan zorgen dat je pony goed gaat meelopen aan het halster!! Jij rennen, je paard behoorlijk doordraven, als dat niet gaat, wordt een keuring lopen wel erg lastig..

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 11:52

hij loopt al veel betyer mee dan in het begin Haha! alleen op de stenen niet maar daar zou ik zelf ook niet graag op draven want de pony in kwesti heeft ook nooit een buitenrit gemaakt.
hij is namelijk ook pas 4 jaar.

ik wil dusde keuring lopen met me gewone hoofdstel met goude biesjes en dan zonder neusriem denk ik.

dus dan moet ik wel een hengstenketting hebben met goude ketting lijkt mij toch?

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:16

Jenbuc schreef:
hmm oke mijn pony loopt aan de hand niet zo snel mee hoe kan ik dit makkelijker maken? aan het halster moet ik hem soms echt mee trekken.

oke dus gewoon net alsop wedstrijd doen ik zelf in witte kleren me wedstrijd jasje mee voor bestgaand.
in het land ga ik oefenen samen met een stalgenootje die me ook gaat helpen/.

iemand nog meer tips?

Wij hebben ook eens een pony gehad die geleerd had om achter je aan te lopen ipv. netjes naast je en die dan gewoon stopte als je ernaast liep. Hebben we opgelost als volgt:
Als je ermee gaat lopen ernaast lopen, en er iemand achter laten lopen, evt. met zweepje voor een corrigerend tikje als dat nodig is. Als hij netjes meeloopt beloon je hem door tegen hem te praten en evt. af en toe iets lekkers te geven, als hij stopt of het niet netjes doet reageer jij niet o zn gedrag: Degene die achter hem aanloopt is daarvoor (een paard is een vluchtdier dus zal vooruit gaan als iemand achter hem op een bestraffende manier praat (bijv. met een lage, harde stem 'nee' oid. zeggen) of een corrigerend tikje geeft). Je paard zal vanzelf goed en fout gaan onderscheiden.
Je kunt ook zelf als je ernaast loopt in je buitenhand een lange dressuurzweep houden zodat het uiteinde net ACHTER je paard komt, en je hem zelf een corrigerend tikje kunt geven, maar dit is lastiger (misschien beter om pas te doen als je paard heeft geleerd te begrijpen wat goed en wat fout is).

(btw. voor degenen die het mochten denken: Met een corrigerend tikje bedoel ik dus wat ik zeg en geen slaan of dierenmishandeling ofzo Knipoog )

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:33

hmm oke dat ga ik ook een proberen
ik snap wat een corrigerende tik in houd haha.
dusdaar hoeven jullie niet bangvoor te zijn
maar zoals ik al zei.... me paard loopt nu al stukke beter mee. geen idee hoe het komt maar in de bak loopt hij veel vlotter mee en naar het land toe zoiezo ook.