Leren rijlaarzen laten oprekken of rits?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Leren rijlaarzen laten oprekken of rits?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 19:27

Nouja zit een beetje met een probleem, ofja probleem tis gewoon vervelend.
Ik heb begin vorig jaar leren rijlaarzen van Petrie gekocht. Ze zitten heerlijk en kan er fijn mee rijden. Maar de laatste tijd als het wat warmer wordt gaan mijn kuiten opzwellen. Met als gevolg dat mijn laarzen dus gaan knellen en dat zit alles behalve fijn. Als ik er dan even tijdje op heb gelopen houden ze op met tintelen en gaat het opzich wel redelijk en kan er dan ook wel gewoon mee rijden. Maar ik vind het gewoon vervelend..
Nou zat ik eraan te denken om ze te laten oprekken of een rits er in te laten zetten. Heeft iemand enig id hoeveel cm meer ruimte je ongeveer krijgt bij oprekken en of rits zetten? En wat het ongeveer kost?
Heb internet al wat afgespeurd maar kan er niet zoveel over vinden helaas..
Hier op bokt zullen er vast en zeker al een aantal topics over geweest zijn maar heb er niet een kunnen vinden dus vandaar nog een Knipoog

marcellie

Re: Leren rijlaarzen laten oprekken of rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:31

ik heb mijn laarzen een aantal keer op laten rekken, ook petrie. kost iets van 5 euro bij de schoenmaker. de 1ste keer merkte ik wel verschil, maar daarna niet meer, heb dus na een aantal keer oprekken toch maar besloten om er een rits in te laten zetten!! dat was echt de oplossing voor mij

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:45

Oprekken zou ik niet doen, je blijft bezig, en zoveel scheelt het niet.
een rits kost even wat (geen honderden euro's maar toch vergeleken bij oprekken wat duurder) en kan de uitkomst bieden,
maar zullen je laarzen dan in de winter niet te breed worden?? dat probleem heb je dan ook weer Knipoog

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:15

bij oprekken kunnen ze aardig ver gaan geloof dat 3 cm wel haalbaar is
een rits geeft na mij weten omg 1 cm.
Maar mochten ze naar ritsen zetten nog te krap zijn, dan zijn er maar weinig te vinden die met een rits gaan oprekken....

Presoonlijk vind ik een laars er niet mooier op worden na het oprekken...maar dat is mijn mening Bloos
Laatst bijgewerkt door cocktail op 21-07-07 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:17

Ik heb ze laten oprekken en tot nu toe er nog profijt van gehad en ook een beetje geen profijt want ik ben weer spek kwijt geraakt

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:19

Ik heb mijn laarzen laten oprekken, en vind het heerlijk Ja
Gewoon bij de schoenmaker laten doen Lachen

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 17:41

Oke bedankt Lachen Zie het scheelt ook niet enorm veel, ik kan er verder normaal in komen dus het oprekken hoeft ook maar een klein stukje. Ik ga van de week gelijk bij de schoenmaker langs!

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:08

wendely schreef:
Nouja zit een beetje met een probleem, ofja probleem tis gewoon vervelend.
Ik heb begin vorig jaar leren rijlaarzen van Petrie gekocht. Ze zitten heerlijk en kan er fijn mee rijden. Maar de laatste tijd als het wat warmer wordt gaan mijn kuiten opzwellen. Met als gevolg dat mijn laarzen dus gaan knellen en dat zit alles behalve fijn. Als ik er dan even tijdje op heb gelopen houden ze op met tintelen en gaat het opzich wel redelijk en kan er dan ook wel gewoon mee rijden. Maar ik vind het gewoon vervelend..
Nou zat ik eraan te denken om ze te laten oprekken of een rits er in te laten zetten. Heeft iemand enig id hoeveel cm meer ruimte je ongeveer krijgt bij oprekken en of rits zetten? En wat het ongeveer kost?
Heb internet al wat afgespeurd maar kan er niet zoveel over vinden helaas..
Hier op bokt zullen er vast en zeker al een aantal topics over geweest zijn maar heb er niet een kunnen vinden dus vandaar nog een Knipoog

Ik zou ze laten oprekken want als er zand of rotzooi in je rits komt loop je de kans dat die vastloopt of kapot gaat door het trekken aan de rits.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:11

Ik heb ze eerts laten oprekken bij de schoenmaker, maar dat ging bij mij maar even goed, toen zat ik ook te twijfelen of ik er een rist in zou laten zetten. Ik kreeg toen de tip om er een stukje elastiek in te laten zetten, dat heeft mij maar 8 euro gekost,(ik heb het bij de schoenmaker laten doen) en het werkt echt super, ze passen mij echt goed, je ziet er niets van, want het zit aan de binnenkant van je been, en aan de bovenkant van je laars. Ik heb er een stukje van 5 cm in laten zetten, maar het lijkt veel kleiner, omdat ze het als het waren in een punt laten lopen, dus boven aan is t breder dan onderaan het stukje Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:14

Hmmm nóg een Petrie slachtoffer (ik ga zo even de link voor je opzoeken).

Ik heb er zelf bij de schoenmaker ritsen in laten zetten omdat ik vele reacties las van mensen die het hebben laten oprekken maar dat het na een tijdje weer begon te knellen, bovendien dat het niet bepaald goed is voor het leer.

Zelf ben ik absoluut 1000% tevreden met die ritsen en ik rij weer heerlijk en de laarzen zitten als gegoten.

Ik heb Petrie een e-mail gestuurd en de reactie zal ik nog even in het andere topic plaatsen..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:18

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:20

Ik heb er elasstiek in laten zetten 2 weken geleden, heerlijk en een hele opluchting, rijd een stuk beter als er bloed naar je tenen kan Haha! Ritsen zaten er al in, en ik heb overigs Derby's.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:26

Ik ben toevallig een schoenmaker.
Met hoeveel cm oprekken kan ik niet echt zeggen dat ligt aan de rekrichting van het leer.
In het uiterste geval kan het zeker een paar grote cm zijn.
Meestal toch zeker wel 2 tot 3.
Je kan het altijd proberen. Kosten zijn 5 tot 8 euro
Ritsen erin zetten kan je beter als laatste optie houden.
Meeste schoenmakers doen het niet zo netjes en op de verkeerde plek daar moet je zelf rekening mee houden.
En een rits maakt het kwa cm niet heel erg veel wijder.
Omdat de spannaad hetzelfde blijft en alleen de breedte van de rits ertussen komt. Dus ik zal eerst het oprekken proberen en dan als dat niet werkt naar verschillende schoenmakers gaan en
aanhoren hoe zij de rits zetten. Rits ben je ong vanaf 40 euro kwijt.
Bij ons 45,- maar dat verschilt per regio Knipoog
Succes!

vw_ot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:49

Ik heb mijn oude paar Petrie rijlaarzen paar keer op laten rekken, uiteindelijk via de schoenmaker van mijn instructrice een rist erin laten zetten, deze rist is net zo geplaatst als dat Anky haar laarzen heeft, schuin van voren.
Ik vind het wel prettig die rist je kunt ze al een stuk makkelijker aan en uittrekken.
Ik heb uiteindelijk nieuwe Petries gekocht maar dat komt omdat mijn oude wel erg versleten zijn.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:53

ik heb ze een x laten oprekken daarna rits dat is zoveel fijner je kunt ze echt heel makkelijk uittrekken hup rits discht en weer los echt veel fijner

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:05

Ik heb ze gistermorgen weggebracht naar de schoenmaker en even met em overlegd. Hij vond oprekken eerst het proberen waard. Dus kan ze vrijdagmorgen weer ophalen.. Als dit maar even helpt of dus helemaal niet dan maar ritsen erin Lachen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:11

@ MiniMouse Ik heb altijd het idee (en meen dat er meerdere met mij zijn) dat als ze zijn opgerekt, na een paar weken de boel weer net zo krap is als voordat je ze heb laten oprekken. Ligt dat aan mij of komt dat doordat je een huid eerst gaat oprekken deze gewoon weer terug krimpt na een poosje....Misschien zit ik er wel helemaal naast kun je hier uitleg over geven of het hele 'idee' van mij ontkrachten.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:14

Het ligt er wel aan welke petri laarzen je hebt, geloof dat je die met coating niet kunt laten oprekken?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:20

Ik heb m'n petrie's ook laten op rekken!
Zitten nu veeel beter! Haha!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:54

Het leer trekt idd altijd iets terug.
Maar dat ze net zo krap zijn als daarvoor dat ligt echt aan
het leer zelf, dan is de laars in de verkeerde rekrichting gemaakt.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:07

Je kan ook kiezen om eventueel naast 1 kant van de rits een klein stukje elastiek te zetten Knipoog

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 08:16

mariellexxx schreef:
Je kan ook kiezen om eventueel naast 1 kant van de rits een klein stukje elastiek te zetten Knipoog

Dan moet ik er wel eerst ritsen in hebben Knipoog
Maar ik ga ze zometeen halen dus ben benieuwd!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:22

k heb ze ook eerst laten oprekken hielp dus helemaal niets!!
Vriendin van me liet het ook doen laars kapot gerekt!!! Nee oprekken nooit meer.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:13

En.. Passen ze weer?

daphne72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:18

weet iemand ook een goed adres in de buurt van Hilversum die ritsen in je laarzen zetten ?