Mijn pony's willen niet uit elkaar..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HORSE_ROOS

Mijn pony's willen niet uit elkaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 08:11

Hallo, ik heb een brandende vraag waar ik eigelijk wel mee zit. Ik heb 2 paardjes die al heel hun leven bij elkaar staan. Ik heb ze gekocht dus staan ze nog met zijn 2e op de wei. Alleen het probleem is dat ik wel eens met eentje wil gaan rijden maar, dan beginnen ze onwijs hard te hinikken en te stijgeren. En dan het paard waar ik mee op weg ga wil geen stap meer verzetten...
Ik weet niet of er in hun verleden iets is gebeurt maar het enige wat ik weet is dat ze elke winter uit elkaar zijn gehaalt.
Ik zit erg met die probleem kan iemand mij helpen? Verdrietig

Lynn_Nikita

Re: Mijn pony's willen niet uit elkaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:13

rustig aan opbouwen, kun je niet als je ene paard achter blijft zorge dat deze afleiding krijg,t en niet zo hinnikit, Dan kan de ander zich ook beter concentreren op het weggaan. Bij eerste paar keren kun je mss beter met ander paard mee naar buiten rijden, dat je met z`n 2en bent.

HORSE_ROOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 08:16

Ja het is te proberen maar ze zijn zo op elkaar gefocust dat ze geen oog voor iets anders hebben..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:11

wat denk je zelf... paarden zijn kudde dieren en als ze al hun hele leven bij elkaar staan en niet normaal uit elkaar zijn geweest (rijden oid) dan denken ze dat als de ander weggaat dat ie niet meer terugkomt. Dat is hun instinct en kun je ze niet kwalijk nemen.

Dit zal je langzaam moeten opbouwen en misschien eventueel de ene die achterblijft voor zn veiligheid op stal moeten zetten terwijl je probeert met de ander wat te gaan doen.
Zorg wel dat je in het begin in de buurt blijft met die ander, zodat ze leren dat het wel meevalt en dat ze weer bij elkaar komen.
Eigenlijk hetzelfde als je zou doen als je een veulen voor het eerst van zn moeder afhaalt. Dit bouw je langzaam op en ga je steeds verder en langer van huis. Verwacht niet dat het snel overgaat en neem er de tijd voor.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:27

misschien kan je zorgen dat er een derde paardje op pony bij komt. Zodat die ene die op de wei blijft niet alleen blijft.
Met het andere paard opbouwen. Dus eerste hele kleine stukjes weg gaan, en steeds verder opbouwen.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:32

oeh! goed dat ik dit toppic zie,,! ik heb namelijk hetzelfde probleem...Lachen ,, als ik wegga met de pony,, word het paard super gek.! hinneken rennen! tot ie helemaal bezweet is..

nu moest ik hem van m'n hollistische dierenarts duidelijk vertellen wat ik ging doen,, waar ik heen ging, en hoelang ik weg was..Lachen dat heb ik dus gedaan,, en het word al steeds minder..Lachen ik ga gewoon vaak weg.. de ene keer iets langer dan de andere keer.. en het gaat super..Lachen

de pony heeft er geen moeite mee, als ik op pad ga met het paard..Lachen die gaat rustig staan te eten, en af en toe hinnikt hij wat.. maar mijn paard kan ik net zoveel eten geven als ikmaar wil,, hij eet niets..!
op stal zetten hoef ik ook niet te proberen want hij breekt de hele tent af.. ,, ik laat hem gewoon lekker in de bak staan..Lachen en hij zoekt het maar uit..Knipoog

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:33

Zeg waar ken ik dat van? Heb hetzelfde probleem alleen dan minder erg...Wij zijn in 2005 naar Noorwegen verhuisd en ons paard ging mee...Maar eenmaal in Noorwegen stond hij natuurlijk alleen, in 2006 hadden we er een merrie bijgekocht, een best wel jong paardje, die het dus best wel eng vond om bij de kudde weg te gaan...eenmaal bij elkaar waren ze ook onafscheidelijk...Maar we hebben een beetje getraind met uit elkaar halen...1 paard in de wei zetten en dan de andere een paar minuten later in de wei zetten...Af en toe met de ene gaan wandelen en dan de andere laten staan, en nu gaat het supr! ze hinneken nog wel als we ze uit elkaar halen om te rijden, maar ze lopen nu heel lief mee...Mischien moet je ook proberen wat te oefenen met uit elkaar halen enzo...Hoop dat het gaat lukken Knipoog

Nadia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:58

Kun je niet die 2 paarden ieder op een ander stuk weide, die naast elkaar staan zetten? Dit is dan al een begin.. Loop dan als dat goed gaat rustig een blokje over het erf, laat niet merken dat je bang bent! Dit zo rustig opbouwen.

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:26

Oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Laat ze maar merken dat ze niet voor altijd uit elkaar gaan, je kunt niets anders doen dan oefenen
Bouw het op van een paard minuutjes naar steeds meer, zodat ze over een maand een uur en misschien langer van elkaar gescheiden zijn

Dus lekker blijven oefenen oefenen oefenen *LOL*

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:22

zoals naomi al zegt oefenen! steeds iets langer van elkaar scheiden en dan altijd weer samen in de wei zetten, dan weten ze op den duur dat diegene altijd weer terugkomt. Beetje bij beetje de tijd langer maken. Neem ook iemaand mee als je gaat rijden. die kan helpen zodra je pony geen stap meer wil verzetten. Mijn verzorgpony's klitten ook erg, de jongste ging steeds in verzet met rijden, soms echt gevaarlijk. Ik zorg dan ook altijd dat er iemand bij is om te helpen. Nu gaat het al beter, maar het vraagt heel veel geduld!