wat moet ik doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lucky_lover

wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 16:16

Ik heb een aantal maanden een paard, hartstikke lief met rijden en verzorgen etc. Maar een aantal weken geleden had ze een wond waar haar halster zat, dus moest het halster af anders kon het niet genezen, en nu durft ze het halster niet meer aan als we er al mee aan komen lopen rent ze al weg. Gisteren had iemand het halster eindelijk weer omgekregen, dus was ik vandaag weer gaan kijken, en wilde haar weer wat beweging gaan geven ik loop de wei in en ineens zag ik het halster weer op de grond liggen. Ze had hem dus weer afgedaan! Ze is nog maar net 3 en moet nog overal aan wennen maar ik kan zo niets met haar doen en ik wil haar ook niet meer wegdoen, als ik met eten kom en ik probeer het halster om te doen lukt het ook niet, ik weet het echt niet meer.

bromfiets

Re: wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:20

probeer het eens met een touwhalster, dat is voor je paard niet meteen herkenbaar alshalster en is veel lichter.
Daarmee kun je haar weer laten wennen aan een gewoon halster.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:46

Idd ik wou net zeggen, een ander halster een touw halster is weer wat anders en kend je paardje niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:16

Misschien werkt een halsband wel?

Ik vind het geen ideale manier om te lopen, maar om in ieder geval weer even het meelopen erin te krijgen?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:18

Ook ik zou zeggen halsband.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het dier je een beetje aan het testen is. Ga niet beginnen met eten en andere omkoperij. Daar prikt je paard zo doorheen en het gaat van kwaad tot erger.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 05:16

Tje en niet opgeven, als je paard niet wil komen en jij gaat onverrichter zaken weer weg, dat heeft hij gewonnen..

miesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:32

rustig weer proberen om te doen, rustig steeds dichter bij het paard houden. en geduld geduld en nog is geduld hebben. al doe je er 3 uur over, rustig blijven en door blijven gaan, als het halster dan bijv. al alleen om de neus heen zit en je vind dat je paard het goed heeft gedaan, beloon um dan met iets kleins en stop er dan mee, ga dan de volgende dag weer verdr en probeer dan het halster verder over het hoofd te krijgen.

zo zal je paard tog meer wennen, en als je het maar niet opgeeft, want anders heeft het paard gewonnen en denkt tie dat ie er zo vanaf kan komen.

Nadia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:49

Probeer haar eerst met een halstertouw naar de stal te leiden, als je dit vertrouwd. Daar lukt het je vast wel om het halster om te doen.. Dan een stukje lopen en weer terug naar de weide brengen, als je bij de weide bent heel voorzichtig het halster afdoen en dit zo opbouwen zodat ze weet dat er niks aan de hand is..
Veel succes! Knipoog

lucky_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 13:49

bedankt voor de tips:)

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:32

Als ze ook echt voor het halster zelf bang is , leg het halster dan in de stal / wei neer . Geloof me , dat is bij elk paard , nieuwsgierigheid overwint angst ! Let wel op , doe dit alleen met een touwhalster . Waarom ? Omdat het paard er mischien aan gaat snuffelen en er mee proberen te spelen . Als er dan een stukje ijzer of een ringetje of iets tegen zijn hoofdje aankomt en het doet zeer , zul je het halster niet meer om kunnen krijgen .

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:14

Zoals eerder al als tip is gegeven, doe iig een band om, zodat je haar ten alle tijden kan pakken, dan kan je rustig opnieuw trainen met een halster, maar probeer idd eerst een touwhalster (kan je ook zelf maken desnoods een keer van een strotouw) want dat is licht en zit geen ijzer aan wat haar kan bezeren, gewoon opnieuw beginnen zoals je ook bij een veulen moet doen.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:27

als ze op stal staat misschien?
ik weet niet of ze daar naar weleens stAat

lucky_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 14:47

we hadden het vandaag weer geprobeerd alleen was het weer niet gelukt, ze kwam al wel in de buurt, we hadden haar eerst moe gemaakt alleen toen begon het te regenen en toen gleed ze bijna uit dus moesten we helaas stoppen en is het weer niet gelukt.