Commentaar bij 6jes op protocol, vooraf vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Commentaar bij 6jes op protocol, vooraf vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 15:44

Een vraagje aan de jury's hier op bokt. Ik ben erg fanatiek in de dressuur en erg dol op jury's die punten durven te geven zoals 8en maar ook 3en dan weet ik namelijk precies of ik het goed heb gedaan, dat punt moet verbeteren of dat het al een 8 is. Maar waar ik mee zit is de 6en. Er staat zelden tot nooit commentaar bij de 6en op een protocol en ik zou zo graag weten hoe ik van die 6 een 7 of een 8 kan maken, soms spreekt het voor zich maar soms ook niet. Is het raar voordat ik mijn proef rij te vragen om commentaar bij de 6en of wordt dit niet gewaardeerd? Het zou mijn training namelijk helpen.

Scum

Re: Commentaar bij 6jes op protocol, vooraf vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:22

Let ligt er ook maar aan of je een goede schrijfster hebt, of je veel commentaar kunt plaatsen. Wat je nog beter kunt doen is na de proef even naar de jury lopen en vragen wat hij/zij ervan vond. En dan vragen hoe je het nog kunt verbeteren.
Een schappelijke jury zal je echt wel een antwoord geven.

Verder denk ik dat je veel van tevoren al kunt doen; thuis met je instructeur oefenen. Die moet jou toch ook kunnen vertellen hoe het nog beter kan.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:37

Naderhand naar de jury stappen is vaak niet mogelijk en veel verwijzen ook naar het protocol. Natuurlijk weet ik de grote lijnen ook wel maar ik zou zo graag meer informatie op mijn protocol zien zodat je weet wat die jury van me verwacht en dat verschilt natuurlijk ook nog per jury. Vandaar de vraag aan de jury's hier op bokt: zouden jullie het vervelend vinden als iemand voor de proef vraagt om veel commentaar het liefst ook bij de 6en.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:49

Soms is het erg moeilijk om overal commentaar op te geven. Bij een 6 geef ik af en toe commentaar, maar je moet niet uit het oog verliezen dat de jury geen trainer is.

Vaak is het zo dat de oefening wel aardig gaat, maar te goed voor een 5, te slecht voor een 7. Dan zet ik er niets bij. Of het moet teveel voor komen dat er een 6 wordt gegeven op het protocol: dan zet ik onderaan kort samengevat wat er overall verbeterd kan worden om van die 6 een 7 te kunnen maken.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 11:09

Hoi Tyrza, ik moet ook zeggen dat jouw protocols altijd heel duidelijk zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:28

Ik ben het helemaal met je eens. Soms is het onbegrijpelijk waarom je een 6 krijgt. met name in de overgangen en de simpelere voltes. Dan vraag je je soms echt af waarom je daar maar een 6 voor krijgt. Ik zou het ook wel eens willen weten maar ik heb meer het idee dat het zit en de trend van de proef. heb je voor de lastiger onderdelen hoge cijfers dan heb je voor dat soort onderdelen ook vaak hoger dan een 6. Rijd je een gemiddelde proef dan gaat het in een ruk mee voor een 6. Veel juryleden rekenen niet vanaf een 10 terug maar vanaf een 6 als het er aardig uit zit. denk dat het ook daardoor komt dat je vaak maar weinig commentaar erop krijgt.
Ik vind het ook vaak erg jammer dat je juist commentaar krijgt bij die onderdelen waar je zelf ook wel van weet dat het niets was. Bij onderdelen die beoordeeld worden met een 4 of 3 weet je vaak toch al zelf wat eraan ontbrak.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:16

pasdedeux schreef:
Hoi Tyrza, ik moet ook zeggen dat jouw protocols altijd heel duidelijk zijn.

Dank je Lachen

@ Oosterhoff: De jury beoordeelt wat hij/zij ziet; de taak van de jury is beoordelen wat er getoond wordt. Zoals ik al zei: het kan zijn dat een onderdeel gewoon "gewoon" is. Weinig om op te merken dus. De taak van een trainer daarentegen zal zeggen wat er beter gedaan moet worden.

Vandaar dat het commentaar van een jury kort en bondig is.

Ik heb zelf ook wel eens moeite dat ik met mijn trainersoog iets aan een uitvoering zie (ik zou er dan een heeeeeel verhaal achter het cijfer willen zetten), maar met mijn juryoog het als voldoende kan en moet beoordelen. Vaak is het dan zo dat het beeld wat de combi geeft eigenlijk staat voor de gehele proef. Dus bv: meer impuls, of meer verzameling. Dat zul je dus terug zien op de cijfers onderaan, PLUS mijn persoonlijke commentaar welke ik er nog bij zet.

Ik heb dat zelf als amazone ook erg prettig gevonden: even een tip mbt de gehele proef en desnoods een pluim als de proef er netjes afgewerkt uit ziet. Ik vind persoonlijk dat dit best wel gedaan mag worden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:45

tyrza

Ik ben het helemaal emt je eens. maar zoals ik al aangaf. bij een 3 en een 4 weet je vaak zelf toch wel wat er niet goed ging. Daar heb ik geen commentaar bij nodig. voor de 6en en 7en heb ik wel graag commentaar. dit mag wat mij betreft heel kort en bondig. Ik hoef geen hele verhalen. Liefst heb ik helemaal geen commentaar bij de gereden onderdelen maar alleen onderaan. Helaas ontbreek het bij de meeste juryleden daaraan.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:54

pasdedeux schreef:
Vandaar de vraag aan de jury's hier op bokt: zouden jullie het vervelend vinden als iemand voor de proef vraagt om veel commentaar het liefst ook bij de 6en.

Ja dat zou ik vervelend vinden Ja
Ik probeer zoiezo al zoveel mogelijk commentaar te plaatsen, maar vaak is het ook afhankelijk van je schrijfster of dit kan.
Daarbij kan het zijn dat het gewoon net niet is wat je zoekt en daardoor een simpele 6 gegeven wordt, zoals iemand anders ook al zei, dan is het te goed voor een 5, maar te flauw voor een 7.

Wat ik wel fijn vind is als ruiters na de prijsuitreiking nog even langskomen en vragen neerleggen over de protocol of eventueel om extra tips vragen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:15

Na de proef vragen aan de jury vind ik persoonlijk erg vervelend.. Het houd ontzettend op en als iedereen dat doet loopt het programma zo 1-2 uur uit!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:29

Helemaal mee eens Relaxed, vandaar dat mensen hun vragen moeten bewaren voor ná de prijsuitreiking, dan is het geen enkel probleem en weten ze ook inmiddels wat er op de protocol staat Ja
(wat misschien ook al wat vragen zal beantwoorden Clown )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:40

Probleem dan is; weet de jury nog welke combinatie die voor zich heeft?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:42

Indien de jury voldoende commentaar op de protocol heeft gezet waarschijnlijk wel Vork

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:43

Maarja, als er voldoende commentaar staat heb ik meestal geen vragen meer Tong uitsteken Juist bij weinig commentaar Knipoog

Kijk kleine wedstrijden gaat het nog, maar op grote wedstrijden lijkt dat me erg moeilijk

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 01:03

het ligt niet altijd aan je jury,
soms heb je ook schrijfsters mee die niet snel kunnen schrijven,
dan krijg je dus minder commentaar op de briefjes

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:17

ayhno schreef:
het ligt niet altijd aan je jury,
soms heb je ook schrijfsters mee die niet snel kunnen schrijven,
dan krijg je dus minder commentaar op de briefjes

Dit is toch niet echt een antwoord op de vraag van de TS Verward
pasdedeux schreef:
Is het raar voordat ik mijn proef rij te vragen om commentaar bij de 6en of wordt dit niet gewaardeerd?
pasdedeux schreef:
Vandaar de vraag aan de jury's hier op bokt: zouden jullie het vervelend vinden als iemand voor de proef vraagt om veel commentaar het liefst ook bij de 6en.

Dat het aan een schrijfster kan liggen weten we (denk ik) allemaal, maar wat doe je als een ruiter vóór de proef met deze vraag bij je komt? Wat vind je daarvan?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:04

Ik probeer al zoveel mogelijk elk onderdeel te voorzien van commentaar en zou raar opkijken als een ruiter vooraf bij mij komt vragen of ik bij de 6en en 7s commentaar wil zetten.

Wellicht kan TS de proeven laten filmen, terugkijken met protocol erbij en dan zelf ook beoordelen waarom die 7 geen 8 is geworden.