Pony hoefbevangen, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vedetje

Pony hoefbevangen, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 10:55

Zal proberen het kort te houden!! Dit is het geval:

Een paar maanden geleden is mijn pony (ze is al 21) hoefbevangen geraakt. De stalhoudster heeft haar te snel veel te lang op het land gedaan. Afspraak gemaakt dat ze niet op het land ging. Omdat ik niet elke dag kan, heb ik er weinig zicht op dat dat ook gebeurd. Dat was dus het geval bleek later!!! Ze was bijna helemaal hersteld en lekker afegevallen!! Nu kom ik van de week, is ze weer hoefbevangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hadden ze haar gewoon dag en nacht op het lang gegooid!!!!!!!!!

Nu heb ik natuurlijk meteen weer medicijnen gehaald en tegen de stalhoudster gezegt dat ze nu echt niet op het land mag. Zou ze niet doen. Kom ik gisteravond op stal om de medicijnen te geven: Staat de pony buiten op het land!!!! Binnen gehaald natuurlijk ( ook haar paard, want het was noodweer) en wat zie ik vanmorgen: ze staat weer op het land!!!!
Ik heb nu maar weeeeeeeeeeeer een briefje (want ze doen net of ze niet thuis zijn) op de staldeur geplakt dat ze NIET op het land mag. Ik heb haar in de bak gezet en hoop dat ze daar nog staat als ik einde van de middag kom. Lijkt wel of ze het express doen allemaal, ze denken niet in het belang van het paard iig!!!!!

Jullie snappen dat ik daar niet blijf. Ik ga als het goed is vrijdag weg. Maar nu is mijn vraag, wat zou ik hier aan kunnen doen?? Eigenlijk vind ik dat ze maar de dierenartskosten moet betalen, ze is tenslotte verantwoordelijk voor het ziek worden, maar kan ik dat wel doen??
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-07-07 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

_Jorien_

Re: Help, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:59

Dat weet ik niet, of je dat kan doen, daar heb ik 0,0 verstand van, maar vind het wel erg raar dat ze je pony dan nog in de wei doet, terwijl je diverse keren hebt gezegt dat ze niet op 't land mag.. Hoop dat je pony snel weer helemaal goed is! Succes!!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:00

goed dat je daar weggaat!

ik ben bang dat je die kosten niet op hun kan verhalen....

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:01

Blij om te horen dat je daar weg gaat Ja
Mocht het op de een of andere manier niet lukken, misschien een slotje op je stal?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:01

Zeggen dat als ze het nog 1 keer doet, dat je naar de politie gaat.. Het is JOUW paard... Als een paard eenmaal bevangen is geweest worden ze het daarna steeds sneller.... En uiteindelijk kan je het paardje in laten slapen. Ik zou echt heel kwaad worden hoor, of anders je paard daar direct weghalen!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:03

Ik denk niet dat je ze aansprakelijk kunt stellen, je hebt namelijk geen afspraken op papier staan.
Ze hoeven dan alleen maar te zeggen dat ze van niks wisten en dan heb je geen poot om op te staan.
Ik zou je pony lekker op laten knappen op je nieuwe stal en dit zo snel mogelijk vergeten. Succes nog!!!

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:04

inpakken en wegwezen..maar kan je niet betre nog n keer om de tafel gaan zitten en precies uitleggen wat er met je paardje is en hoe jij wilt dat t gaat..mischien is t wel de ontwetend heid van deze dame dat ze m buiten zet.
maar ik denk niet dat je de kosten van de dierenarts terug kan vragen aan haar.het staat niet zwart op wit.succes!!!

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:04

Nee denk ook niet dat dat kan helaas, dan zou ik het echt op een rechtzaak moeten laten aankomen.

Ik ben heeeeeeeeeeeeel boos, maar ze laten zich ineens niet meer zien!! Ze nam vandaag ook de telefoon niet op.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:20

Wat je er aan kunt doen zeg je zelf al weg wezen daar

friesiszwart

Re: Pony hoefbevangen, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:33

mestal staat een paard voor eigen risico op een pensionstal maar nu jij zo duidelijk aangegeven hebt dat je paard niet naar buiten mag lijkt mij dat de pensionstal toch behoorlijk nalatig is. In dit geval zou ik mijn twijfels hebben over de stalling waar je staat. als je afspraken maakt moet dit nagekomen worden van beide kanten.

panni199

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:13

weggaan daar is inderdaad de beste oplossing ja
luisteren kan de staleigenaar schijnbaar niet en jouw paardje is daar dus de dupe van

succes met het vinden van een andere stal

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:28

Goed dat je weggaat... Je hebt idd niet veel om op te staan.. ze kunnen gemakkelijk zeggen dat je niet gemeld hebt dat het paard de wei niet op mag, of ze zeggen dat je paard niet op de wei heeft gestaan. De volgende keer zorgen dat je van dit soort dingen foto's maakt (dus van het briefje op de stal deur, en van een paard dat ineens in de wei staat) En het liefst even een briefje door de DA naar de stal laten schrijven...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:31

jeetje wat vervelend als er geen goede afspraken gemaakt kunnen worden met je stalmevrouw zeg... zeker omdat het in het belang van je pony is dat die binnen blijft. Ik hoop dat je snel een betere oplossing vindt.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 12:54

Ik had gelukkig snel een andere stal gevonden!! Ik heb haar vandaag daar weggehaald!!

Ze liep met de nieuwe medicijnen al een stuk beter, dus ik heb hoop dat het allemaal goed komt met mijn oude tantebetje!!!

Bedankt iig dat jullie zo meeleven!!!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:40

Aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit handelen uit opzet of grove nalatigheid van de stalhouder is door de stalhouder niet uit te sluiten. Als jij duidelijk hebt gemaakt dat je paard niet naar buiten mag, de reden daarvan, dit dmv een briefje hebt gecommuniceerd en dat allemaal in rechte kan aantonen, heb je een punt.

Daarna moet je wel aantonen dat de schade die je hebt geleden (kosten ivm hoefbevangen paard) het gevolg is van het handelen van de staleigenaar (het buitenzetten). Lijkt me in dit geval niet zo'n probleem.

Veel groter probleem is dat de kosten van een advocaat normaliter veel hoger zijn dan je schade en dat je die kosten (áls je wint) maar ten dele worden vergoed. Als je voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking komt of een rechtsbijstandverzekering hebt, kan dat anders liggen. Bovendien kost het echt veel tijd (reken rustig 1,5 jaar) en energie. Ik zou je denk ik adviseren er niet aan te beginnen, tenzij de kosten hoog oplopen.

Lekker weg gaan en geen energie meer aan die lui verspillen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:43

Vraag me af waarom zo zoiets doet?
Heeft ze toevallig nou zo'n hekel aan je pony

Kwa kosten heb je geen poot om op te staan.
je staat er op eigen risico en het zou haar woord tegen de jouwe zijn

goed dat je weg bent