Paard met exzeem, wat te doen met invlechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Paard met exzeem, wat te doen met invlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 10:14

Ik start vaak onderlinge wedstrijden met mn verzorgpaard en ben van plan om volgend jaar te gaan
starten. Alleen ik zit elke keer weer met hetzelfde probleem. Ze heeft zomerexzeem, waardoor ze haar
staartwortel half kaal schuurt, dus die kan ik van boven moeilijk invlechten. Ook haar manen schuurt
ze af, en dan met name het achterste stuk bij de schoft, het voorste stuk vanaf de helft tot de oren
is mooi half lang.

Heb een keer haar ingevlecht en geknot, maar door haar vrij dikke manen en brede postuur staan knotjes niet zo geweldig bij haar, en dan heb je dat het laatste stuk geen knotjes heeft.
Een hengstenvlecht zou misschien een oplossing zijn, maar dan heb je ook maar de helft.
En tja, dan kan je het ook opscheren als bij fjorden en de staarten van gelderse paarden, maar dat
vind ik doodzonde.
En het gewoon los laten is volgens mij niet toegestaan, de jury ziet liever een getoileteerd paard.

Wat zouden jullie doen? Of herkent iemand deze situatie bij zichzelf?

Angela

Re: Paard met exzeem, wat te doen met invlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:43

Ik zou toch voor de knotten gaan. Een paard met zomerexceem is nou eenmaal moeilijk netjes te krijgen. De staart zou ik gewoon niet invlechten, en alleen een beetje bijknippen zodat je niet zo van die witte (door het splijten van de punten) kapotte afgeschuurde haren ziet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:43

Als je de knotten te groot vind worden, dun de manen dan een beetje uit.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 10:55

_angela_ schreef:
Ik zou toch voor de knotten gaan. Een paard met zomerexceem is nou eenmaal moeilijk netjes te krijgen. De staart zou ik gewoon niet invlechten, en alleen een beetje bijknippen zodat je niet zo van die witte (door het splijten van de punten) kapotte afgeschuurde haren ziet.

Jaa maar dan is de eerste helft wel geknot en het andere deel niet, dat lijkt heel raar.
En bijknippen is niet nodig, het groeit al weer wat aan en ze heeft geen last van witte haren.

Citaat:
Als je de knotten te groot vind worden, dun de manen dan een beetje uit.

ze heeft nu eenmaal dikke manen die aan beide kanten vallen, als ik dezelfde knot formaat
als een gemiddeld wedstrijdpaard neem blijft er niks van haar manen over. Ik heb het al een
beetje uitgedunt, maar meer uitdunnen doe ik niet dat is mega zonde

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:00

Tijdje terug zag ik iemand die ook een paard had met exceem, die had ook manen tot ongeveer de helft. Zij deed er eerst een hengstenvlecht in, tot ze de manen uitdunde en er knotjes indeed. In de staart doet ze nog wel eens een witte bandage, maar of dat nog mag weet ik niet. Die deed ze dan over de staartwortel heen, zodat het afgeschuurde stuk niet te zien was. Maar of dat nog mag weet ik niet Clown Wat je misschien wel kan doen als de staartwortel niet helemaal is afgeschuurd, is de kortere haartjes netjes bijknippen, en als ze door het schuren recht omhoog staan gel erin doen. Veel succes op de wedstrijd in ieder geval! Lachen

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 15:43

een witte bandage? Appart, nog nooit gezien of van gehoord.
Dat mag volgens mij ook niet met officiele wedstrijd net als dat je paard bandages om de benen
draagt tijdens de proef, dat mag volgens mij ook niet

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:00

Ik zou gewoon een hengstenvlecht doen.
De fries die ik rij heeft ook exceem en de helft van de manen is weg en de andere helft niet.
Probeer zoveel mogelijk op de manenkam te vlechten.
Wat ik van iemand hebt gehoord is dat je het af kan vlechten met bv creppapier en probeer die dan op de een of andere manier op de manenkam vast te maken tot je zadel zodat het net lijkt dat ze een gewone hengstenvlecht heeft.(of het werkt weet ik niet ik heb het gehoord en wou het toch even delen misschien heb je er wel wat aan)
En de staart zou ik gewoon een beetje netjes knippen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:55

Ik heb even in je profiel gekeken. Ik zou me er niet te druk om maken. zorg dat ze er verzort uitziet en als je haar niet kan vlechten dan maar niet. krijg je misschien een 6 ipv een 7 of 8. Neem toch aan dat het daar niet om gaat maar om het rijden. Proebeer de manen op een lengte te krijgen en de staart moet je je al helemaal geen zorgen om maken. De meeste paarden lopen met een oningevlochten staart op concours.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:27

allebei bedankt voor de tips Lachen

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:21

kun je niet een vliegendeken op doen?
ik weet niet of dat zin heeft hoor...
mijn pony heeft er wel een, die had vorig jaar bijna niks en dit jaar heeft ze hele normale manen, je zou niet zeggen dat ze zomerexeem heeft nu.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 21:14

Jeanne1 schreef:
mijn pony heeft er wel een, die had vorig jaar bijna niks en dit jaar heeft ze hele normale manen, je zou niet zeggen dat ze zomerexeem heeft nu.

nee ze heeft nooit een deken op behalve 's winters een zweetdeken na de les.
Ik heb al een vliegendeken geprobeerd, maar de volgende dag had ze het al helemaal
stuk gemaakt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:44

probeer eens de jeukspray(jeuk-stop) van de silverlinde. Dat werkt bij onze shet echt geweldig goed. die schuurde zich ook tot bloedens toe en nu gebruiken we dat twee weken en ze voeld zich een stuk lekkerder en schuurd een heel stuk minder. de wondjes helen en de staart en manenkam worden langzaamaan minder dik!

Joy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:06

Jeanne1 schreef:

Dit helpt ook al een stuk. (zelf ook een zomer-exceem pony)
De manen moet je zelf weten, maar omdat de staart niet ingevlochten kan worden, en aan de zijkant meestal nog van die uitstekende sprieten zitten, kun je dat wel netjes bijknippen.

Joy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:08

Odetje92 schreef:
Jeanne1 schreef:

nee ze heeft nooit een deken op behalve 's winters een zweetdeken na de les.
Ik heb al een vliegendeken geprobeerd, maar de volgende dag had ze het al helemaal
stuk gemaakt

Dat moet je in de lente vóór ze aan het schuren gaat. Nu heeft ze nog jeuk van de vliegen wie al geprikt hebben, en dan schuurt ze jammergenoeg je deken kapot. Ook geen vliegendeken, mss een écht exceemdeken, deze helpen véél beter! Let op bij het kopen dat er een halsdeel + staartflap aanzit, meestal niet zo, maar dan heb je er nog niks aan!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 13:02

@ Joy_: ze schuurt gewoon altijd en alle dekens stuk, ook staldekens en winterdekens dus het licht niet aan de jeuk

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 01:01

je kunt de manenkam ook scheren..

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 08:49

ayhno schreef:
je kunt de manenkam ook scheren..

nee dat absoluut niet, net als dat ik in mn beginpost heb gezegd vind ik dat dood zonde

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:56

Heb net je profiel gezien en idd een beste merrie! Ik zou gewoon proberen om een vlecht op de manenkam te doen en evt. met vlechtdraad meevlechten aan het einde, daar kun je nml. veel losse haren nog in meevlechten tot het zadel. Anders ipv knotten, roosjes maken met naald en draad (zie de anky site) ook met wat langere manen kan dit en ziet er netter uit dan grote knotten met elastiek. succes!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:47

Hengstenvlecht indoen. Wat kan het jouw schelen hoe het eruit ziet. Je krijgt toch punten voor het rijden en het is niet: de mooiste ponywedstrijd. Uitdunnen zou ik ook niet doen dus gewoon een mooie strakke hengstenvlecht

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:33

Ik zou me er niet zo druk om maken! Je krijgt wel een cijfer voor je verzorging... Maar je kan er nix aan doen dat je paard schuurt. Het gaat tenslotte om het rijden

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:24

k zou voor knotten gaan