paarden op wei als het vriest ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

paarden op wei als het vriest ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 23:42

Hey hey,,
De titel zegt al over wat het gaat ...
Mijn paard staat 13 uur op 24 buiten. 's avonds gaat ze op stal. En s' morgensvroeg worden ze terug buiten gelaten en zo gaat dat elke dag ...
Nu is het mss al een vroege vraag maar laten jullie je paard op de wei in de winter als het gevroren heeft ? Ik spreek niet over de kou hoor, dat zit wel goed, ze loopt zowiezo met een winterdeken maar ik bedoel: kunnen ze dan niet uitglijden ofzo in de weide ?
Als er ijzel is ofzo ...Ik bedoel de weide is mooi groen hoor en er zijn geen kale plekken ofzo die zouden kunnen bevriezen maar ik vraag het toch maar ...
Want ik zou niet graag hebben dat ze uitschuift ofzo en een been breekt ...
Wat denken jullie ?

Guardian

Re: paarden op wei als het vriest ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:46

die van ons staan gewoon altijd in de wei, maakt niet uit of het gevroren heeft of niet, is tot nu toe altijd goed gegaan. een paard kan altijd uitglijden in een weiland dus of het nou nat of bevroren is, als hij uitglijd gebeurd het gewoon. tot nu toe hebben geen van de paarden bij ons in de wei zich bezeerd op die manier maar ze zijn allemaal al een paar keer uitgegleden door onstuimig rond te rennen in de wei en vervolgens ietsjes te scherp door de bocht te gaan, ze vallen om, staan op en rennen gewoon weer verder stelletje gekken! kan volgens mij ook vrij weinig kwaad maar ben geen "expert" op dit gebied.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:02

Ja hoor, ik laat mijn paard ook op de wei als die bevroren is. Juist dan kan ze hem niet kapot trappen. Nu staat ze alleen, maar toen ik nog een pony erbij had, deed ik dat ook. Er is nooit wat gebeurd. Ze staat op ijzers, en dat heeft nooit problemen gegeven.
Mijn paard komt het hele jaar buiten, dat is ze gewend dus echt gek doet ze zelden.
Ik heb zelf nooit gemerkt dat het gras echt glad was als ik er op liep.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:04

jah hoor tenzij het daarvoor flink geregent heeft en het hard gaat vriezen, dan zetten we ze toch ff binnen om eerst op te drogen Knipoog verder nooit problemen gehad van blessures ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:04

Ook mijn paarden gaan gewoon naar buiten
Juist omdat ze dagelijks buiten komen weten ze wel wanneer ze voorzichtig moeten doen.
Wel zou ik ze dan in een stabiele groep doen, zodat er niet onnodig gerend word.

Zelf geef ik wel altijd van te voren goed hooi, zodat het koude gras niet in een lege maag terecht komt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:19

die van mmij lopen zomer en winter dag en nacht buiten, dus ook met sneeuw/ijssel etc.
kan makkelijk. ze weten dondersgoed wat ze wel en niet kunnen, je zal ze dan ook niet zien rennen of gek doen. ze krijgen dan wel onbeperkt hooi gevoerd

_Brammie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:30

Het geeft meer problemen als ze een paar dagen op stal moeten staan, waar ik sta mogen ze ook niet de hele winter de wei op, omdat ze dan het gras kapot maken, maar zodra het gevroren heeft is het land hard, dus mogen ze er weer uit. Maar dan vliegen ze wel alle kanten op van blijheid... dat is wel een nadeel. Maar ze hebben snel in de gaten wat ze wel en niet kunnen doen.

Urchill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:16

Ze kunnen ook uitglijden in de modder, dus als je dat niet wil moet je m gewoon nooit in de wei zetten... maar hoe vaak glijd een paard nu uit? Eén keertje maakt denk ik niet uit..

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:04

Die van mij gaat dan ook gewoon de wei op Lachen
Staat dan ook rondom op ijzers en dat gaat ook goed. Hij past zijn snelheid gewoon een beetje aan Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:42

Ook mijn paarden gaan gewoon de wei op als het vriest. Zelfs als de ondergrond van het pad erheen een maanlandschap is, lopen ze er prima over. Bij het roepen voor het eten zelfs in volle galop. Ze weten precies wat wel kan, en wat niet kan.

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:45

gewoon lekker naar buiten,
het zijn toch geen watjes?/

igor_moppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:28

Gewoon naar buiten. Als we ze op stal hebben staan, en ze mogen niet naar buiten, breken ze de hele boel af. Als ze buiten staan en ze hebben het echt koud of willen echt op stal, geven ze het aan.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:29

die van ons staan 24/7 buiten en ze glijden nooit uit gelukkig

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:33

runningkawa schreef:
Ook mijn paarden gaan gewoon naar buiten
Juist omdat ze dagelijks buiten komen weten ze wel wanneer ze voorzichtig moeten doen.
Wel zou ik ze dan in een stabiele groep doen, zodat er niet onnodig gerend word.

Zelf geef ik wel altijd van te voren goed hooi, zodat het koude gras niet in een lege maag terecht komt

Heel belangrijk dat laatste!
Als de wei nog relatief vlak is, zou je paard er idd makkelijk kunnen lopen.
Mochten er overal gaten zitten, dan zou ik het wat riskanter vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:42

Die van mij staan zomer en winter dag en nacht buiten, of het nu warm of koud is, vriest, hagelt, regent of sneeuwt...
Ik zie ze soms kapriolen uithalen waarbij ik m'n hart vast hou, maar ze weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn.

Wel voldoende ruwvoer geven

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 23:47

Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en staat bij een ruintje waar ze heel goed overweg mee kan ! De stal waar ze in gaat 's nachts staat op de weide en in de dag blijft die open zodat ze erin kan als ze wil ...
Ze loopt ook op hoefijzers ...Verder ga ik er nog een leuke haflinger bijzetten waar ze redelijk mee kan opschieten ...
Dus het zou geen problemen mogen geven !
Bedankt allemaal !

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:38

_angela_ schreef:
Ook mijn paarden gaan gewoon de wei op als het vriest. Zelfs als de ondergrond van het pad erheen een maanlandschap is, lopen ze er prima over. Bij het roepen voor het eten zelfs in volle galop. Ze weten precies wat wel kan, en wat niet kan.

Die van mij niet altijd....die is al verschillende keren flink op zn m**l gegaan Boos! Tot flinke blessures aan toe. Dus ik kan me goed voorstellen dat je voorzichtig ben, maar ondanks de blessures gaan ze bijna altijd naar buiten (iig nooit 7 dagen op stal laten staan en daarna lekker de wei op gooien Sigaar )
Mochten ze door zware regenval een paar dagen binnen hebben gestaan dan rijd en longeer ik ze altijd flink voordat ze weer mogen Lachen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 16:47

Ok thanx allemaal !

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:29

Als ze een beetje een wintervachtje hebben zal ik het altijd doen, of gewoon een goede deken.. Alrún stond vroeger dag en nacht buiten in Friesland... Ook toen het heel erg sneeuwde... Maarja, daar zijn het IJslanders voor, denk ik.. Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:31

Mijn paard staat dag en nacht buiten, ook in de winter. Wel goed even uitkijken als je ze dan in de wei zet, of ze niet aan de kletter gaan in het land. Een bevroren land kan nogal zorgen voor kuilen die bevroren zijn, wat struikelgevaar oplevert. Peesjes zijn dan misschien geen overbodige luxe Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:29

Ja hoor bij ons blijven ze altijd buiten of het nou vriest sneeuwt of stormt.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:46

Die van ons staan ok de gansen dag buite..
Ik zweer het u da kan hilarisch zijn eh.. Lithium was vorige winter toen het nog echt gevrore had precies aant ijsschaatse toen het een keer gevrore had.. in plaats van gewoon te galopere was ze echt aant voortschuive.. was echt kei schattig.. ze was ook gan ligge.. toen was ze echt gelijk een Pinguin bezig.. hihi jaja mijn merrietje Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:52

Mijn paard staat gewoon overdag in de wei als het gevroren heeft.
Ik denk dat het nu juist gevaarlijker is dan als het gevroren heeft.
Nu is de wei spek glad namelijk.
En ze weten heus wel dat ze voorzichtig moeten doen, de meeste tenminste..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:35

Gewoon lekker naar buiten doen.
Paard heeft vier goede benen gekregen en ze kunnen ook zelf een beetje oppassen.
Als je je paard binnen laat met een periode vorst en de vorst trekt langzaam uit de grond en je zet je paard dan buiten.
Dan gaat die juist gek doen omdat ie binnen heeft gestaan en eindelijk weer buiten mag, meestal is de onderlaag dan toch nog iets bevroren en dan krijg je ongelukken.
Een wei die hard is dat merken de paarden zelf dat ze dan voorzichtig moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:51

Als de grond bevroren is heb ik de mijne liever niet op de wei! De grond is op sommige plaatsen flink omgeploegd en er liggen grote waterplassen. In onze weidegroep zitten wat terroristen, dus als ze beginnen te klooien wil ik niet nadenken over de evt gevolgen