friezen, haflingers en fjorden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PalermoZ

friezen, haflingers en fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 10:04

Wat ik nou zo vervelend vind... eerst was ik een springruiter, reed op de mooiste springpaarden en trainde deze. Nu heeft mijn schoonmoeder een prachtige friese merrie gekocht genaamd Bentha! Het is een ontzettend lieve, nog wat groene merrie met veel dresuurpotentieel. Nu weet ik van andere friezen, haflingers en fjorden houders dat je raar word aangekeken als je met een van deze prachtrassen op een wedstrijd verschijnt. Ook hoor ik soms wel dat je gewoon word benadeeld door de jury als je op een van deze rassen de ring binnenkomt. Hebben meerdere bokkers hier ervaring mee? Hoe kan ik het beste hiermee omgaan? Ik ben hardstikke trots op mijn paardje, maar vind het jammer als ik word benadeeld! Groetjes en hoefjes Jenny & Bentha!

Charlie_P

Re: friezen, haflingers en fjorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:10

Geen ervaring nog mee, heb tot nu toe alleen kwpn en nrps op wedstrijd gereden. Maar mijn friese merrie is nu drie, en het is wel de bedoeling dat we over een jaartje ofzo op concours gaan. Als wij gewoon zorgen dat ze niet om ons heen kunnen, dan komt het met die punten denk ik wel goed! Zou het ook jammer vinden als we benadeeld worden, maar als je gewoon een goede proef laat zien denk ik dat het wel meevalt. Uitzonderingen daargelaten, ik startte hiervoor met een pony bij de paarden en heb 1x een jury gehad die t schijnbaar niet kon waarderen. Maar das echt een uitzondering.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:13

op concour heb ik er geen ervaring mee.
Maar heb het idd ook wel eens gehoord.
Maar wel als je verteld dat je zo'n ras rijd..
Kijken ze je wel aan..

Maar zou het echt belachelijk vinden als ze dat zouden doen!!.

Succes er mee.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:14

over het algemeen, mogen jurys daar geen onderscheid over maken.
op bokt zijn er ook zat fjorden, haflinger en ook friezen die hoog in de dressuur lopen.
ik zou hun gewoon een pbtje sturen over hun ervaringen.

en over het raar aankijken, waarom zou je niet met een fries mogen rijden, als ze je al belachelijk zouden maken, gewoon laten zien dat friezen ook hartstikke goed dressuur kunnen rijden!

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:17

Twee keer meegemaakt met mijn Friese merrie maar we laten ons niet uit het veld slaan dus gaan straks gewoon weer op concour.

Suzanne_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:34

Ik heb hier veel over gehoort. Op de manege zelfs met onderlinge wedstrijden! En dan ging het niet om de fjorden, friezen en haflingers maar om een wit paard.
Hij liep gewoon altijd braaf maar als de jury niet van witte paarden hield eindigde hij bij de laatste vonden ze witte paarden wel leuk of maakte het ze niet uit was hij bij de eerste.

Een goede vriendin heeft een haflinger en die doet het geweldig op wedstrijden, ze heeft er totaal geen problemen mee met de punten maar ze rijd nog maar L niveau, als je in het M komt kijken ze vaak zo van wat doe je hier met een haflinger, Fjord of Fries?
Wat eigenlijk balachelijk is, kijk maar naar Guusje de Fjord!
Of Pjottre! Die rijden ook Z allebei super fjorden!
Friezen kunnen ook hartstikke ver komen! Maar paardrijden is soms jammer genoeg een jurysport, en je kunt ze niet aan klachen dat een 6 een 7 moest zijn

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:40

Ik heb een Friese merrie, en ik heb nog nooit meegemaakt dat we benadeeld werden door de jury Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:44

Och soms word je door de jury opeens veel lager gejureerd dan de andere ruiter terwijl er niet veel verschil in rijden te zien was.. daar moet je dan maar niet te veel over in zitten.. als je goed rijd krijg je echt wel je wp's ik reed altijd met een fjordje, in het begin werd er ook klein beetje minachtig over gedaan, daarna was ik het meisje met de fjord want toch zeker in het begin haalde ik met zowel springen als dressuur nog wat prijsjes weg en je krijgt ook een hoop leuke reacties Haha!

ik moet zeggen dat ik de laatste jaar veel meer friezen in de dressuur sport zie!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:46

Ik heb hier geen ervaring mee dus kan er in principe niet over mee praten, maar persoonlijk geef ik juist mijn voorkeur voor wat ''aparte'' rassen op concours. Die KWPN vosjes komen me zo onderhand de neus uit. Scheve mond (dan is mijn witte arab toch wel iets specialer dan zo'n saaie KWPNer Bloos )

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:48

Zelf heb ik dit 1x meegemaakt. Volgens (kundige) omstanders reed ik een nette winstwaardige proef met mijn verzorghaf maar ik werd in de 150 gepunt. Het gebeurd, dat heb je nu eenmaal bij een jurysport.

Ik laat me er niet door uit het veld slaan en vind het allerbelangrijkste dat ik zelf een fijne proef rijd.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:52

ik heb een keer zelfs bij jury zitten schrijven, kwam een fjord in de ring en toen zei hij serieus: owneej..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:25

Er lopen zoveel Friezen in de sport...

Moet ik elke keer dat ik mijn proef hoger inschat het er ook op gooien dat de jury niet van zwarte KWPN-ers houdt? De jury zal wel iets gezien hebben wat hem/haar niet beviel en wat ikzelf niet gevoeld heb denk ik dan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:06

Urielle schreef:
Er lopen zoveel Friezen in de sport...

Moet ik elke keer dat ik mijn proef hoger inschat het er ook op gooien dat de jury niet van zwarte KWPN-ers houdt? De jury zal wel iets gezien hebben wat hem/haar niet beviel en wat ikzelf niet gevoeld heb denk ik dan.

Precies...

Een Fries die ik persoonlijk ken loopt nu erg goed mee in de L2, nog een paar punten en ze mag M1 gaan starten... Dus laat je niet door al die vooroordelen uit het veld slaan. Gewoon starten en je best doen en niet meteen bij de pakken neer zitten als je eens (een tijdje) geen winst rijd. Beter oefenen dan juist, want dat betekend dat je nog niet goed genoeg rijd. De jury moet niet om je heen kunnen, dan krijg je je punten echt wel!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:37

Hier zijn al verschillende topics over (Koudbloeden in de ring).