verkeersmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danielle11

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 08:51

Ik heb sinds twee maanden een highland pony (hij is nu net 2 jaar), en wij gaan af en toe even wandelen in he bos en langs rustige weggetjes. In het begin ging dit nog redelijk goed, maar het gaat nu steeds slechter, als er een auto of een fietser aankomt springt hij aan de kant, of gaat even draven, of zelfs even galopperen. Hij stopt wel weer vrij snel hiermee, ik loop met een redelijk lange lijn met hem, juist om het het idee te geven dat hij niet helemaal vast zit als er iets 'engs' langskomt. Als we op het erf zij en hij graast rustig langs de kant, dan schrikt hij niet van fietsers, en evenmin van auto's. Laatst kam er wel een auto vrij hard langsrijden en toen is denk ik zijn angst ontstaan, en deze ontwikkelt zich nu verder (samen met die van mij)... Wie heeft een oplossing voor dit probleem?

venga

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:55

Laten grazen langs de weg is goed lijkt me,zolang hij daarbij rustig blijft! Misschien kan er een keer een ouder, verkeersmak paard mee stappen met jullie?
Of misschien kan een bekende meefietsen, en dan wat oefenen met tegemoet fietsen en van achteren inhalen enzo? En ook iemand met een (oudere Knipoog ) auto?
Mijn paard is opgegegroeid op een loonbedrijf, en daar heb ik nu nog veel profijt van.

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:56

Dat is vervelend, maar ik heb niet echt tips, je kan wel proberen een keer iemand mee te nemen die met de fiets of auto is, dat je die op het erf zet en je paard laat wennen, en dat als jij met hem gaat lopen langs de weg, die fietser of auto langzaam naast jou meerijdt, kijken hoe hij daar op reageerd..
Of zoals venga zegt, een ander paard meenemen wat al verkeersmak is.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:57

probeer met je stem ook veel tegn hem te zeggen en laat niet merken dat jij het ook wel een kleinbeetje eng vind ik heb net een veulen verkeers mak gemaakt maar ik kan in ieder geval zeggen veel langs het gevaal lopen maar dan van iets veder weg snapje als je meer wil weten pb je me maar
p.s neem mis wat eten mee om ze aandacht af te lijden

danielle11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 09:13

thanks voor de tips, met een ouder paard erbij wandelen doen we ook wel eens, echter heel veel verschil zie ik dan niet. Zou het ook te maken kunnen hebben met dat hij een wat strengere aanpak nodig heeft? A.s. zondag gaan we oefenen met de auto...

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:05

Een CD kopen met allerlei lawaai op (bestaat ook van auto's en treinen edm) regelmatig bij je paard laten afspelen en ondertussen met je paard bezig zijn en ertegen praten ondertussen alsof er niets aan de hand is...Je kan dat ook doen terwijl je hem aan het borstelen bent edm. Eigenlijk een soort van achtergrondmuziekje hé.

Je paard leert alzo dat die geluiden geen gevaar betekenen en kan er langzaamaan aan gewennen.
Natuurlijk eerst zacht laten afspelen, later wat harder.

Is een kwestie van gewenning waarbij de eigenaar zelf geen enkel teken van onrust mag tonen

Persoonlijk zou ik je paard de komende 2 weken niet mee buiten nemen zodat hij eerst aan die geluiden (via CD) kan gewennen. Anders wordt ie over en weer gesleurd (muziek geen gevaar- buiten wel gevaar) dan wordt ie nog onzekerder denk ik.

veel succes,

Eva

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:40

danielle11 schreef:
thanks voor de tips, met een ouder paard erbij wandelen doen we ook wel eens, echter heel veel verschil zie ik dan niet. Zou het ook te maken kunnen hebben met dat hij een wat strengere aanpak nodig heeft? A.s. zondag gaan we oefenen met de auto...

Een strengere aanpak is mogelijk. Sommige paarden (waaronder die van mij) gaan van te voren bedenken dat wel even kunnen schrikken. Ze maken er zeg maar een sport van. Heb je iets van een hengstenketting ofzo? Ook kun je zien aan de oren en de ogen, of je paard echt schrikt, of dat hij er gewoon een spelletje van maakt! Veel succes nog!
-x- Céline

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:51

Grazen is prima, als hij echt schrikt. Werkte ook perfect voor mijn pony. Je kunt ook een paar stappen terug nemen, en een stukje van de weg afblijven. Daar laten grazen, en wachten tot er een auto voorbij komt. Dan eens aandacht vragen terwijl de auto aan komt rijden, de volgende stap (als het aandacht vragen hem niet op de kast jaagt) is zodra er een auto aankomt, even niet laten grazen, zodra de auto voorbij is weer laten grazen. Let inderdaad op of je paard wel echt schrikt

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:24

Ik zou het langzaamaan opbouwen.
(vb:bij het geval van de auto)
de auto starten en op een afstand gaan staan met je pony,als die goed reageerd = belonen
en iedere keer een stapje dichter gaan,als ze schrikt neem je weer wat afstand van de auto,en zo ga je verder.
Als dit perfect lukt en je de auto kan benaderen zonder dat je pony schrikt kun je een volgende stap ondernemen.

gaat als volgt:je gaat terug op een afstand staan,maar laat deze keer de auto dichterbij komen.(2 meter per keer,daarna beloon je je pony terug)en zo ga je verder en verder tot auto's vlot langs je kunnen passeren.

ik weet het is een lange uitleg,maar als je ng vragen hebt m'n pm knop is altijd vrij Haha!

mvg

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:00

De bazin van mijn bijrijdpaard heeft een denk ik vrij goede manier. Paarden worden rustig als ze kauwen dus als er iets engs langs kwam dan gaf ze mijn bijrijdpaard een stukje appel of iets dergelijks. Dit heeft twee voordelen: 1 is dus dat het paard rustiger wordt doordat hij kauwt en 2 hij gaat iets eng met lekkers in verband brengen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 00:29

Inderdaad, maar als ze hun hoofd omlaag doen ontspannen ze ook. Daarom is grazen vaak dé oplossing

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:35

Zelf niet naar de auto,fietser, oid kijken. Meestal kijk ik de andere kant op. En doe ik ontspannen mogelijk. Als je ook naar dat enge ding kijkt, en hem korter/straker vast pakt, dan geef je hem de indruk dat het helemaal eng is..

En de eerste paar keer met een ander paard mee die wel verkeersmak is.

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:18

Zelf ten alle tijden zelf rustig en ontspannen blijven!!

ik zou zeggen, laat een paard voorop lopen die nergens bang van is, vaak loopt de ander er zo achteraan!
(reed laatst een paard voor iemand 2 weken lang, als hij voorop liep vondt hij alles eng, achter een ander paard keek hij nergens naar)

blijf zelf rustig, ook met je stem, praat je pony rustig, en probeer hem met een snoepje of iets af te leiden als er een auto aan komt (gebaar eerst naar die auto dat ze langzaam voorbij moeten komen).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:22

een oud verkeermak paard mee laten gaan. lukt dat niet ga dan eens op het erf op de oprijlaan staan. neem wat brokjes mee en zodra er een auto aankomt en hij blijft braaf geef je hem wat. al je het niet vertrouwd ga je de 1te keer zo ver mogelijk van de weg afstaan en dat bouw je op totdat je vooraan staat. als dat goed gaat ga je klein stukje de weg op(net de hoek om) en zo ga je steeds verder.