Aankoop pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Aankoop pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 21:57

Eindelijk, mag een eigen pony! Maar heb heel veel onduidelijkheden, die ik eigenlijk nergens hier op bokt kan vinden.
Is het nodig om een pony te laten keuren? Heb namenlijk 2 leuke gezien, allebei welshjes, de 1 is jaarling en de ander is twenter.. De jaarling is maar 250 euro, de twenter wel een stuk duurder (1500). Maar heeft het zin om een pony van 1/2 te laten keuren?
En voor zo'n keuring, komt de dierenarts dan naar de pony toe, of moet je met de pony erheen?

Is het nodig om zo'n pony te verzekeren?

En chippen, is dat nou verplicht? Ik wil verder geen officiele wedstrijden gaan rijden, alleen maar recreatief.

Hoop dat iemand me wat info kan geven Lachen

fjordnina

Re: Aankoop pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:02

Mijn eerste vraag die boven komt drijven: waarom zit er zoveel verschil tussen die twenter en enter?

Een pony van die leeftijd zou ik nog niet laten keuren, het dier is nog niet uitgegroeid dus er kan nog vanalles gebeuren.

Zo'n keuring gebeurd in overleg vaak. Meestal gaat de eigenaar met de pony naar de kliniek en wordt er afgesproken dat bij goedkeuring de kosten voor de koper zijn en bij afkeuring de kosten voor de verkoper.

Verzekeren doe ik nooit. Ik zorg liever zelf voor een aparte bankrekening waar ik minimaal 600 euro op heb staan. Gewoon voor een eventuele dierenarts behandeling.

Chippen is niet verplicht, registreren echter wel. Veel mensen gaan hier nog de fout mee in en denken dat chippen verplicht is. Je kunt echter ook kiezen voor een DNA test, dan wordt de pony net zo geregistreerd als met een chip, maar zit er geen rotzooi in het lijf van het dier.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:12

Marlous schreef:
Eindelijk, mag een eigen pony! Maar heb heel veel onduidelijkheden, die ik eigenlijk nergens hier op bokt kan vinden.
Is het nodig om een pony te laten keuren? Heb namenlijk 2 leuke gezien, allebei welshjes, de 1 is jaarling en de ander is twenter.. De jaarling is maar 250 euro, de twenter wel een stuk duurder (1500). Maar heeft het zin om een pony van 1/2 te laten keuren?
En voor zo'n keuring, komt de dierenarts dan naar de pony toe, of moet je met de pony erheen?

klinisch keuren heeft bij een paard onder de 3 niet veel zin omdat ze nog groeien, je kan wel altijd de da laten kijken of ze dingen zien b.v. hoe ze op de voeten staan enz.

Marlous schreef:
Is het nodig om zo'n pony te verzekeren?

dat kan je alleen zelf bepalen , je kan ook elke maand geld opzij zetten

Marlous schreef:
En chippen, is dat nou verplicht? Ik wil verder geen officiele wedstrijden gaan rijden, alleen maar recreatief.
Hoop dat iemand me wat info kan geven Lachen

chippen is verplicht, je mag een paard niet vervoeren zonder dat hij gechipt is. of je moet het paard dna getest hebben op papier.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:18

Bij mij komt meteen de vraag op....waarom nou weer zo'n heel jong dier? Word dit er weer een die door een onervaren mens word ( sorry ) verpest en eindigt deze ook weer bij de slager?
Ik ken je niet, er staat niets in je profiel, maar iets zegt me dat je nog nooit een paard hebt ingereden. Of zit ik er helemaal naast?

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 23:00

aerdenhout1 schreef:
Bij mij komt meteen de vraag op....waarom nou weer zo'n heel jong dier? Word dit er weer een die door een onervaren mens word ( sorry ) verpest en eindigt deze ook weer bij de slager?
Ik ken je niet, er staat niets in je profiel, maar iets zegt me dat je nog nooit een paard hebt ingereden. Of zit ik er helemaal naast?

Wil een jong dier, omdat ik deze naar mijn hand kan zetten. En denk dat ik met een jaarling/twenter een betere band kan krijgen dan met een oudere pony, waarvan ik niet weet wat het allemaal heeft meegemaakt.
Ik snap dat je zo over me denkt, omdat je verder niks van me weet Knipoog
Ik doe de opleiding paardenhouderij, heb ook stage gelopen op een fokkerij met jonge paarden, en denk dat ik genoeg ervaring heb om een jonge pony te beleren...

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 23:02

fjordnina schreef:
Mijn eerste vraag die boven komt drijven: waarom zit er zoveel verschil tussen die twenter en enter?

Een pony van die leeftijd zou ik nog niet laten keuren, het dier is nog niet uitgegroeid dus er kan nog vanalles gebeuren.

Zo'n keuring gebeurd in overleg vaak. Meestal gaat de eigenaar met de pony naar de kliniek en wordt er afgesproken dat bij goedkeuring de kosten voor de koper zijn en bij afkeuring de kosten voor de verkoper.

Verzekeren doe ik nooit. Ik zorg liever zelf voor een aparte bankrekening waar ik minimaal 600 euro op heb staan. Gewoon voor een eventuele dierenarts behandeling.

Chippen is niet verplicht, registreren echter wel. Veel mensen gaan hier nog de fout mee in en denken dat chippen verplicht is. Je kunt echter ook kiezen voor een DNA test, dan wordt de pony net zo geregistreerd als met een chip, maar zit er geen rotzooi in het lijf van het dier.

Het verschil tussen de enter en de twenter.. De enter staat bij een particulier, de pony is nog niet geent en kent nog helemaal niks. De twenter staat bij een fokker, en kent al de basis dingetjes.
Ook al snap ik zelf ook niet waarom ze voor de enter zo weinig vragen. Waarschijnlijk niet zo heel veel verstand ervan, of de pony heeft een gebrek.. (hebben ze mij nog niet gemeld)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 03:57

Marlous schreef:
aerdenhout1 schreef:

Wil een jong dier, omdat ik deze naar mijn hand kan zetten. En denk dat ik met een jaarling/twenter een betere band kan krijgen dan met een oudere pony, waarvan ik niet weet wat het allemaal heeft meegemaakt.
Ik snap dat je zo over me denkt, omdat je verder niks van me weet Knipoog
Ik doe de opleiding paardenhouderij, heb ook stage gelopen op een fokkerij met jonge paarden, en denk dat ik genoeg ervaring heb om een jonge pony te beleren...

je doet een opleiding paardenhouderij en dan ga je hier basics lopen vragen ???... duidelijk

keuren onder de 2.5 a 3 jaar , alleen op bouw en correctheid + vitale functies (hart, longen etc )
ligt aan da of dat hij/zij naar pony toekomt, of pony naar hem/haar
chippen is verplicht, ook bij recreatief gebruik (zodra je dier 1 stap van prive terrein doet (lopend of in trailer ) moet er een chip inzitten
verzekeren, eigen keus...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:14

VSW-->TAO