Moet je pony aan de teugel lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_89

Moet je pony aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 21:03

Hallo,
Bedankt dat je even de tijd neemt om dit te bekijken.
Ik rijd nu sinds ongeveer Januarie een D-pony merrie van 20 jaar.
Deze pony zit nog vol energie (soms te veel) en is erg voorwaarts.
In september hebben wij onze eerste wedstrijd samen.
Asta is zeker geen makkelijke pony om te rijden.
Ze is onder andere: Erg lastig aan de teugel te rijden, soms te voorwaarts en ga zo maar door.
In stap en draf kan ik haar redelijk ontspannenaan de teugel laten lopen.
Nu ben ik zelf bang dat ze tijdens de proef niet netjes aan de teugel (blijft) lopen.
De wedstrijden die we gaan rijden is onderling en we rijden een B-proefjes.
Nu is het dus mijn vraag ofdat het verplicht is dat je pony/paard aan de teugel loopt.
Of is het juist belangerijker dat ze ontspannen loopt?
En word je er op aangekeken als je pony niet aan de teugel loopt?
En krijg je er minder punten voor als je pony niet aan de teugel loopt?
Graag zou ik hier meer over te weten komen.
Alvast bedankt!!

Hier twee foto's van Asta en mij.
Langs de weg even poseren.
Afbeelding

Dat is een galop foto waarop ze erg lekker ontspannen liep! (toeval)
Afbeelding

Asta is een 20 jarige vliegenschimmel merrie.
D-pony arabier X new forest.

Lika93

Re: Moet je pony aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:06

Volgens mij is het in de B niet verplicht dat je paard aan de teugel loopt. wél dat je paard ontspant, en dat hij/zij goed naar je hulpen luistert Vork

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:06

voor zover dat ik wee thoeft niet in een b proef dan maar moet wel ontspannen zijn. staat het niet op de site van de knhs of in het proevenboekje vooraan?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:08

Niks móét al ga je stuiterend de ring rond, maar dan zul je geen goede punten krijgen. In de B kijken ze inderdaad wat meer naar de ontspanning niet zo zeer of je pony rond loopt.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 21:13

Bedankt voor jullie reactie!
Ik zal indd eens op wat sites rond gaan kijken, en indd misschien in het proevenboekje!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:36

Bij de KNHS maak je met een paard wat niet nageeflijk loopt bijna geen kans meer op een winstpunt, de kans op (bijna) verlies is zelfs heel groot.
Maar jij rijdt onderling en daar zijn ze meestal een heel stuk soepeler in het jureren.
Bovendien rij je voor de lol en niet om je brood ermee te verdienen, dus als het je niet om de prijzen gaat: geen probleem toch?

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:38

je pony hoeft echt niet in de B aan de teugel te lopen hoor! zolang die maar lekker ontspannen loopt en je alles netjes rijd kun je super punten scoren hoor! Knipoog succes met je wedstrijden Knipoog

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:40

Urielle schreef:
Bij de KNHS maak je met een paard wat niet nageeflijk loopt bijna geen kans meer op een winstpunt, de kans op (bijna) verlies is zelfs heel groot.
Maar jij rijdt onderling en daar zijn ze meestal een heel stuk soepeler in het jureren.
Bovendien rij je voor de lol en niet om je brood ermee te verdienen, dus als het je niet om de prijzen gaat: geen probleem toch?

ik denk dat dat wel mee valt hoor.. voor in de B .. de pony van een vriendin van mij loopt ook niet aan de teugel maar wel lekker ontspannen en ze rijd 'm netjes en ze rijd steeds weer in de prijzen.. dus ik denk dat dat wel mee valt Knipoog maar misschien dat het bij de paarden anders is maar bij de pony's bij mijn kring dan valt dat erg mee...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:47

Ga maar mee met wat Urielle zegt! Dan nog een kleine tip van mij...probeer dan in de hele proef gewoon met een contact teugel te rijden, zodat het gehele plaatje een rustiger beeld geeft. Dus geen ruiter die het ene onderdeel een poging doet om het paard "in de krul" te laten lopen en het volgende moment een paard dat sterren kijkt. Netjes op de letters rijden en zo keurig mogelijk zitten. Succes!

lascolover..ik weet niet waar jij je wedstrijden rijd, maar hier maak je toch echt weinig kans als je pony niet "door de nek" loopt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:35

lascolover schreef:
ik denk dat dat wel mee valt hoor.. voor in de B .. de pony van een vriendin van mij loopt ook niet aan de teugel maar wel lekker ontspannen en ze rijd 'm netjes en ze rijd steeds weer in de prijzen..

Dan is het bij de paarden flink wat strenger. In de regio Eindhoven zat ik met een nageeflijk paard met iets spanning niet eens ver van een verliespunt af, daar reden er B-ruiters hun paard opgericht en al Clown

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:41

Mijn ervaring is toch dat een pony die nageeflijk loopt meer kans maakt op goede resultaten in de B. Ze hoeven nog niet in de krul met oprichting en al, maar de nageeflijkheid moet er zijn en het moet constant zijn. Dat geeft dan toch een beter beeld voor de jury. pony's die helemaal niet aan de teugel lopen komen soms ook wel in de prijzen maar die hebben meestal heel wisselende resultaten (ene keer 3e, dan weer 15e etc.).

Het is wel vaak zo dat als je pony niet nageeflijk is, maar de onderdelen zijn netjes gereden, dat je dan kans maakt. Maar als je pony nageeflijk loopt zijn de onderdelen als het goed is wel makkelijker te rijden dus..

Het is toch een jurysport dus het zal per jury ook wel verschillen denk ik.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:43

Bij mijn protocol van onderling was dat er onderaan ergens stond, het in aanleuning gaande rechtgericht paard(of zoiets). De fries waar ik altijd op rij heeft er scheit aan, maar de ene jury is strenger dan de ander, gewoon heen gaan en dan zie je wel hoe het komt

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:01

Het is niet verplicht, maar je kunt er zeer zeker wel op afgestraft worden.
Zeker bij de paarden zien ze graag een ontspannen paard dat nageeft.
Maar het hangt ook van je jury af.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:28

Het is in geen enkele klasse verplicht om je paard aan de teugel te laten lopen. Maar bij officiele wedstrijden geef ik ook geen enkel winstpunte aan een combinatie waarbij het paard niet aan de teugel loopt Knipoog. In de klasse B hoort dat namelijk wel zo te zijn.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:56

Scum schreef:
Het is in geen enkele klasse verplicht om je paard aan de teugel te laten lopen. Maar bij officiele wedstrijden geef ik ook geen enkel winstpunte aan een combinatie waarbij het paard niet aan de teugel loopt Knipoog. In de klasse B hoort dat namelijk wel zo te zijn.

Het gaat er toch ook om of je paard lekker ontspant? Het lijkt nu of u zegt dat omdat een paard niet aan de teugel loopt niet netjes een proefje kan doorkomen en of een winstpunt gegeven wordt ipv opgebouwd uit verschillende onderdelen.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:10

het hoeft volgens mij nog niet echt in de B, maar ik weet wel dat je (hier in de regio iig) nergens winst krijgt als je pony niet nageeflijk is en dat je er bij elk onderdeel wel een opmerking over krijgt. Maar als je onderling start letten ze er meestal niet zo op Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:11

Carry schreef:
Scum schreef:

Het gaat er toch ook om of je paard lekker ontspant? Het lijkt nu of u zegt dat omdat een paard niet aan de teugel loopt niet netjes een proefje kan doorkomen en of een winstpunt gegeven wordt ipv opgebouwd uit verschillende onderdelen.

Ontspanning is ook een onderdeel. Maar het klopt wel wat je zegt: een paard dat niet aan de teugel loopt in de klasse B krijgt geen winstpunt Knipoog Dat hoort gewoon bij de basis.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:16

Carry schreef:
Scum schreef:

Ontspanning is ook een onderdeel. Maar het klopt wel wat je zegt: een paard dat niet aan de teugel loopt in de klasse B krijgt geen winstpunt Knipoog Dat hoort gewoon bij de basis.

Dat wordt nog leuk met mijn tinkie Vork Die heeft af en toe echt een bui in haar hoofd dat haar hoofd echt niet wil buigen.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:32

ik moet eerlijk zeggen dat de pony die ik rijd met wedstrijden in de B nooit aan de teugel heeft gelopen maar omdat ik mn figuren netjes reed zat ik altijd achterin de 180 en begin 190... en toen moest ik dus op een gegeven moment naar de L1 maar die pony buigt niet zo makkelijk en nu in de L1 rijd ik dus scores in de 170 en hoog in de 160... dus eigenlijk lukt het nu niet zo goed meer... vind dat ze daar in de B dus rekening mee moeten houden en niet dat je in de L1 komt en dat je dan dus op je bek valt plat gezegt....

xash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:46

in de B is niet verplicht.