Hangen aan halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiNDz

Hangen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:54

hoi allemaal

Ik zit met een probleem, sinds een aantal weken heb ik een lieve 4 jarige oldenburger merrie, die nu net 4 maanden zadelmak is.
Onder het zadel is ze hardstikke braaf en leert snel, in de omgang is het ook een lieverd, maar nog wel jong.
Het probleem is alleen, op de poetsplaats, staat ze met haar halster vast tussen 2 palen. Niks bijzonders. Ze gaat er braaf staan, laat zich vastzetten en je kan rustig om dr heen lopen, poetsen, opzadelen, enz.
Maar ze hoeft maar 1x ergens van op te kijken (niet direct schrikken, alleen opkijken), dat ze opeens druk op haar halster voelt, raakt in paniek en gaat gigantisch hangen net zo lang tot het halster kapot is, en staat dan beduusd stil, te kijken 'wat was dat?'

Zo zijn er dus al diverse halster kapot gegaan
Wat moet ik hieraan doen?
Ik kan haar natuurlijk ook niet vastbinden en in de stal opzadelen, maar ik vind dat ze het moet leren.

Ze lijkt allemaal braaf, totdat ze opeens een druk voelt als ze bijv opeens iets ziet en merkt dat ze vaststaat en er is totale paniek
Laatst bijgewerkt door LiNDz op 13-07-07 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Re: Hangen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:57

Kun je er geen paniekhaak aandoen zodat je iig zelf het halster snel los kan trekken.

Of gewoon heel los of niet vastzetten en dan zelf af en toe druk geven, en weer loslaten ,zodat het paard went aan de druk, maar niet kan gaan hangen.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:00

ja er zit een paniek haak aan, maar ik spring niet graag naar een panikerend paard toe om 2 sluitingen los te maken, en tegen die tijd heeft ze het ook al kapot getrokken.

Overigens heb ik zowel leren als kunststof halsters geprobeerd.

Als ik de kettingen langer maak, en ze gaat achteruit kan ze toch alsnog hangen?

(Het zijn van die kettingen met plastic eromheen dus bang voor geluid is ze ook niet)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:01

Gebruik de zoekfunctie eens? Hier zijn onlangs meer topics over geweest.

Mijn advies: leren wijken voor druk, ook aan dat halster.
Wat aandacht geven aan desensibilseren. Jij zegt dat het een schrikreactie is, ben je daar zeker van? Als ze eenmaal weten dat ze los kunnen, kunnen ze daar flink misbruik van maken.

Clinton Anderson heeft ook een soort ring, waar het touw zachtjes doorheen kan schieten als er teveel druk op komt te staan.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:01

Voorkom dat er teveel druk op de halster komt door lusjes van dunne strotouw te gebruiken om haar vast te zetten. Als ze dan gaat hangen patsen ze gelijk kapot en is het over. Als het hangen lang genoeg duurt om halsters kapot te maken, weet je bijna zeker dat ze inmiddels een wervel scheef heeft. Kan je gelijk de osteopaat bellen. Als ze hangt en gelijk weer los is, ziet ze op den duur dat er niets aan de hand is en stopt ze vanzelf met hangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:02

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:05

Michelle99 schreef:
Als het hangen lang genoeg duurt om halsters kapot te maken, weet je bijna zeker dat ze inmiddels een wervel scheef heeft. Kan je gelijk de osteopaat bellen. Als ze hangt en gelijk weer los is, ziet ze op den duur dat er niets aan de hand is en stopt ze vanzelf met hangen.

je gaat me toch niet vertellen dat mijn paard nu al een wervel scheef heeft Tong uitsteken beetje overdreven hoor

Maar cassidy, dat vroeg ik me dus ook af, of ze er geen misbruikt van maakt, als ze weet dat ze los kan komen..
ik ga even naar je topic kijken

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:09

Als je ZEKER weet dat het misbruik is:
Een schop onder ze kont... vliegt ie zo weer naar voren.
Succes!

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:23

tja dat weet ik niet echt zeker

meestal is t wel dat ze iets ziet, hoofd omhoog of omdraaien, en zodra ze de druk voelt gaat ze ertegen vechten, tot het kapot is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:22

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:26

Die van mij deed het laatst ook voor het eerst bij de hoefsmid, dat was ook nog wel spanning en angst aangezien ze voor het eerst op ijzers ging. Maar die kettingen gaan niet snel kappot, en aangezien ze niet zo enorm ging hangen, stopte ze gewoon omdat ze het niet kon overwinnen. En als dat dan 2x gebeurd, dan weten ze het wel.
Die hoefsmid zei ook, als ze loskomen dan heb je pas echt een probleem, en zo leren ze het wel. gewoon gerust stellen en er achter (naast) gaan staan zodat hij naar voren moet.. verder zie andere topics.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:42

Als ze echt aan het hangen zijn kunnen ze niet weer omhoog. En als ze bang zijn leren ze niet. Het beste imo is dat ze weet dat ze los kan komen als het moet. Dus, dat ze kan vluchten. Als ze dat weet zal de noodzak verdwijnen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:24

Zo gek is dat niet Lindz een scheve halswervel. realiseer je je maar eens dat er 400-600 kilo vlees aan die hals is gaan hangen.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat je haar dan nog vastzet. Neem 2 hulpmeisjes en laat die het touw vasthouden, gebruik vooraf evt. wat massage (ttouch) om haar te desensibiliseren en leer haar dan om niet te reageren op het halster...

Neusriem en frontriem gaat wel goed tijdens het rijden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:30

Paniekhaak is mischien de oplossing
of idd eerst 2 mensen die haar vasthouden..

Als je merkt uiteindelijk dat ze het gaat ''gebruiken'' kan je haar best als ze hangt een flinke klap op d'r kont geven.
maar ik denk dat het in dit geval angst is..

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:27

Ik gebruik bij paarden die ik voor de eerste malen vast zet, zoon rubberband.( wat in je fietsband zit) dat rekt enorm uit. Dan kunnen ze gaan "hangen" wat ze willen.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:04

Rust, geduld, respect, vertrouwen uitstralen zijn de meeste dingen die effect hebben.
Belonen voor goed gedrag. En probeer anders eens een Kavalkade Elastic halster, ik heb er ook 1, daar zit in het kopstuk achter de oren en op het neusdeel elastisch materiaal met neopreen, dat rekt iets mee.
En blijven oefenen. Dit is niet zomaar even makkelijk op te lossen is, dit kost tijd.
Haal er hulp bij, blijf niet in je eentje modderen.
Ik wens je heel veel succes!
Groeten van Yetse

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:55

Yetse schreef:
Rust, geduld, respect, vertrouwen uitstralen zijn de meeste dingen die effect hebben.
Belonen voor goed gedrag. En probeer anders eens een Kavalkade Elastic halster, ik heb er ook 1, daar zit in het kopstuk achter de oren en op het neusdeel elastisch materiaal met neopreen, dat rekt iets mee.
En blijven oefenen. Dit is niet zomaar even makkelijk op te lossen is, dit kost tijd.
Haal er hulp bij, blijf niet in je eentje modderen.

nou idd, dit lees ik zoveel liever dan de steeds terugkerende 'schop onder de kont'. Over de lange termijn werkt het ook ZOOOO zo veel beter...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:16

M'n paard schrok 2 jaar terug eens dat ze ook met grote kracht aan het halster ging trok, uit reactie probeerde ik hem bij het halster te grijpen. Maar helaas schoot toen het halstertouw (tussen touw en haak) kapot, zo tegen m'n vinger, hele hap eruit.
dus ik heb wel geleerd niet je hand(en) er bij te houden.

Maandje terug ging hetzelfde paard ook ineens hangen (geen idee waardoor), behoorlijk in paniek, helaas ging halster+touw dit keer niet kapot. Maar ik had geen paniekhaak aan m'n halstertouw, ik heb hem toen uiteindelijk nog wel rustig gekregen, maar ben daarna gelijk 2 halstertouwen met paniekhakken wezen kopen! Dit overkomt mij niet nog een keer.

HORSE_ROOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:28

AFLEREN! Ja dit probleem hebben veel mensen! Je moet gewoon iedere keer als je merkt dat je paard het doet aan het touw omhoog trekken. Zo doet hij zijn hoofd weer omhoog. Iedere keer doen, het komst misschien wat tijd en moeite maar dan ben je er wel vanaf!

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:35

Er zijn al veel oplossingen genoemd, ik hoop dat er eentje bij zit die werkt voor je beest. Mijne heeft het nooit geleerd en is nu 14. Staat al vanaf haar 4de 'los', het eerste jaar heb ik het geprobeerd, maar nu kan ik haar overal parkeren.
Ze blijft braaf staan waar ik haar ook neerzet zolang ik haar niet vastzet. Touw door de ring is goed, maar de druk van het halster kan ze niet aan. Beetje opletten en weten dat als ze dus ook echt aan de wandel zou kunnen gaan en verder geen probleem. Dus dat kun je ook nog leren!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:45

mijn 4 jaarige merrie doet het zelfde !
ik lat er meestal gewoon hangen en reager er niet op
ik heb altijd een logerlijn achter de kont hangen alls ze gaat hangen pak ik die lijn en dan loop ik rustig achter langs een dan doe ik die lijn tegen de kont aan met wat druk zo dat ze niet veder meer naar achter kan gaan.
helpt wel Bloos

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:58

Ik denk dat je verder moet gaan uitzoeken waarom ze gaat hangen, mijn paard heeft het ook een hele tijd gedaan omdat er een pijntje in haar lichaam was waardoor ze het rijden niet echt als heel leuk ervoer, en om het mij duidelijk te maken ging ze steeds hangen als ik har ging poetsen en opzadelen. Ik ben er achter gekomen via een reading en vervolgens naar een fysiotheapeut geweest die haar heeft behandeld, en daarna ben ik langzaam aan weer begonnen om haar vast te zetten.

omdat ik er voor wilde waken dat het geen gewoonte werd.

succes met je hangende paard

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:03

Mijn kereltje schrok eens een keer van een zijl dat inene rondwaaide, ging hangen en trok zijn halster stuk en rende weg.

Sinds dien als hij vast staat, en iets staat hem niet aan, probeert hij zijn halster weer kapot te hangen zodat hij weg kan.

Wat ik nu doe, is een fietsband (de binnekant van de fietsband) aan het hek vastmaken, daaraan maak ik het halstertouw vast, en als hij nu hangt rekt de binnenband mee, en stopt hij meteen met hangen want dan komt er geen spanning op te staan en vind hij er niets meer aan en stopt na een kleine poging tot hangen.

Nu als hij maar iets probeert te hangen, en ik zeg NEE stopt hij ook meteen weer Clown

Edit: Hij hangt niet altijd, hij heeft geen pijntjes, maar als ik te tuinslang in mijn hand heb om hem af te spoelen b.v. is het hangen inene wel nodig, hij is dan niet angstig, maar aardig geirriteerd, maar als hij eenmaal aan het water is gewend staat hij weer netjes stil Vork

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:26

Citaat:
je gaat me toch niet vertellen dat mijn paard nu al een wervel scheef heeft Tong uitsteken beetje overdreven hoor

Zou best kunnen hoor. Ik heb laatst een ostheopaat voor mijn paard laten komen omdat hij niet lekker wilde buigen. Bleek een wervel net achter zijn oren scheef te zitten. De ostheopaat vroeg me of mijn paard vaak aan het halster gaan hangen (is idd zo), omdat dit het veroorzaakt zou kunnen hebben.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:03

LiNDz schreef:
hoi allemaal

Ik zit met een probleem, sinds een aantal weken heb ik een lieve 4 jarige oldenburger merrie, die nu net 4 maanden zadelmak is.
Onder het zadel is ze hardstikke braaf en leert snel, in de omgang is het ook een lieverd, maar nog wel jong.
Het probleem is alleen, op de poetsplaats, staat ze met haar halster vast tussen 2 palen. Niks bijzonders. Ze gaat er braaf staan, laat zich vastzetten en je kan rustig om dr heen lopen, poetsen, opzadelen, enz.
Maar ze hoeft maar 1x ergens van op te kijken (niet direct schrikken, alleen opkijken), dat ze opeens druk op haar halster voelt, raakt in paniek en gaat gigantisch hangen net zo lang tot het halster kapot is, en staat dan beduusd stil, te kijken 'wat was dat?'

Zo zijn er dus al diverse halster kapot gegaan
Wat moet ik hieraan doen?
Ik kan haar natuurlijk ook niet vastbinden en in de stal opzadelen, maar ik vind dat ze het moet leren.

Ze lijkt allemaal braaf, totdat ze opeens een druk voelt als ze bijv opeens iets ziet en merkt dat ze vaststaat en er is totale paniek

Ik heb precies hetzelfde. Maar Fleur kan niet vast staan omdat ze gewoon een erg vrij paard is en zodra ze zich gevangen voelt of weet dat ze geen kant op kan raakt ze in paniek. Hier zijn ook 3 halsters aan stuk gegaan Tong uitsteken Bij mij staat Fleur nu ook altijd los Lachen