Leuke oefeningen voor beginnende, bange ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Leuke oefeningen voor beginnende, bange ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 18:42

Sinds kort geef ik de eigenaresse van Amo les, op Amo.
Ze heeft hiervoor nog nooit paardgereden, vorig jaar hebben we een poging tot lessen gedaan maar na 3 lessen vond ze het te eng worden en is ze er mee gestopt.
Nu zijn we sinds een paar weken weer bezig, en moet zeggen dat het nu beter gaat. Nu ben ik op zoek naar wat leuke oefeningen die ik haar kan laten doen, zodat ze zich goed moet concenteren en leert sturen. Het gaat eigenlijk alleen om oefeningen in stap, omdat ze draven heel eng vindt en dit alleen nog maar aan de longeerlijn durft - terwijl ze zich vasthoudt aan het zadel.
Als ze alleen maar rondjes stapt gaat ze zich toch maar zorgen maken (zitten er geen kuilen in de grond? is er iets waar hij van kan schrikken?), en daarbij is het ook niet leuk om altijd rondjes te stappen. Ik laat haar nu bijvoorbeeld tussen twee balkjes doorstappen (leren inschatten en sturen), halthouden vlak voor een balkje en dan weer -actief- wegstappen, halthouden met twee paardenbenen over het balkje, etc. Lachen Dit vindt ze erg leuk om te doen, het gaat ook al aardig goed, maar toch lijkt het me leuk er eens wat nieuwe oefeningen in te gooien. Ik heb de beschikking over genoeg ruimte, balkjes, eventuele verhogingen voor de balkjes (maar springen durft ze toch niet), stoeltjes etc., en een verschrikkelijk lief paard dat alles goed vindt, rustig zijn rondjes loopt en geen stap verkeerd zet, het ideale beginnerspaard.

Ik moet echt benadrukken dat het om een ontzettend bange ruiter gaat. Ze kan veel meer dan dat ze nu doet, maar ze denkt te veel na en daardoor gaat het mis. Bij 'normale' ruiters weet ik zat leuke oefeningen te bedenken, maar deze roept vaak bij voorbaat al dat ze dingen te eng vindt en loopt zich dan zóveel zorgen te maken dat ze alleen nog maar zit te piepen en helemaal verkrampt. Ze is gewoon erg onzeker, als een oefening goed gaat en ik zeg dit, dan zit ze helemaal te glunderen!

Dus wie weet leuke, simpele beginnersopdrachten, waarmee ik haar een tijdje bezig kan houden en tegelijkertijd het sturen etc. kan verbeteren? Lachen

Casca

Re: Leuke oefeningen voor beginnende, bange ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:55

Slalommen, misschien ook een ander lesser erbij? Dat ze zich aan de ander optrekt? Kleine "circus" dingetjes willen ook nog wel eens helpen, helemaal op de kont leunen met de rug, draaien in het zadel *ook in stap* etc. Laat haar ook eens aangeven wat ze leuk vindt om te doen!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 20:34

Andere lesser is geen optie.
Zelf hebben we geen paarden die daar geschikt voor zouden zijn, en een ander met een vreemd paard is geen succes, daar wordt Amo een beetje springerig van.

Circuskunstjes kunnen inderdaad, maar in beperkte mate. Kont aanraken gaat goed, staart aantikken bijvoorbeeld, en de oortjes aanraken, maar een rondje draaien, denk niet dat dat er in zit. Kan ze best hoor, maar dat durft ze echt niet vrees ik. Maar we gaan het proberen! Lachen

Dingen die ze zelf leuk vindt...werken met balkjes etc vindt ze leuk, maar ze heeft verder absoluut nul komma nul ervaring met paardrijden, dus ook geen idee wat je er allemaal mee kunt. Lachen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 01:41

Dit wil je vast niet horen, maar misschien tijd om iemand anders een keer les te laten geven? Ik zie vrij vaak dat bange ruiters bij een andere instructeur ineens meer durven. Soms omdat er te weinig van de ruiter gevraagd wordt, soms juist te veel. Des te langer ze ergens op blijven haken (in haar geval draf), des te enger het wordt en des te moeilijker om verder te komen.

Maar goed, ik ken jullie natuurlijk niet, dus het kan best dat dit voor jullie niet van toepassing is. Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 17:28

Vergeten te zeggen, ze heeft les bij een ander. Ja
Ik ben natuurlijk geen echte instructrice, rij zelf paard en kan het redelijk overbrengen, maar ze lest 1 keer per week serieus bij een ander. Ja Ook privéles.

Maargoed ze is daar net zo bang als thuis, dus vrees dat dat ook niet de oplossing is. *LOL* Wel zegt ze tegen mij eerder 'nee' dan als ze daar lest, heb ik het idee.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:31

Slalommen is idd een idee met pionnen of desnoods stoelen. Of maak poortjes van de balken zodat ze ook de bocht om moet sturen dus maak een soort spoorlijn zegmaar (hoe leg ik dit uit Verward ). 2 balken rechtuit en dan 2 wat schuiner en dan 2 in het verlengde zodat ze langer tussen de poortjes doormoet.
Snap je met Tamaar anders leg ik het wel een keer duidelijker uit met een voorbeeld Tong uitsteken

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 20:35

Ja goed idee. Ja
Denk wel dat ik snap wat je bedoelt. Tong uitsteken
Met een bocht erin dus zegmaar? Leuk. Ja Ga het morgen eens met haar proberen. *LOL*

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:46

En zou ze zonder zadel durven stappen(evt. als je ernaast loopt).
Is in het begin misschien wat wennen, maar als ze dan vervolgens weer met zadel rijdt, zit ze misschien voor haar idee wat steviger.
Of is dat nog wat teveel gevraagd?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:55

Er zijn verschillende spelletjes te verzinnen. Is ze niet bang naast het paard? Anders kan je daar misschien beter eerst aan werken. Leuke spelletjes voor ernaast zijn evenwichtsbalk lopen met het paard aan de hand, zaklopen. Voor op het paard zijn aardappels overbrengen op een lepel leuk, koekhappen. Misschien een keer met leuke muziek erbij en dan de zitoefeningen combineren met een "dansje"? (swingen met die armen en benen!!) Ik weet niet hoe oud de ruiter is, voor een volwassenen is het waarschijnlijk te kinds. Als het inderdaad een volwassen is, is het lastig aangezien die te veel "nadenken". Succes!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:37

Met ogen dicht stappen. Daarna zonder beugels met ogen dicht stappen. Goed voelen wat er onder je gebeurt. Scheelt bij mijn leerlingen al veel stress. Staptje voor stapje de zitoefeningen uitbreiden. Niet ineens dat rondje om de wereld, maar appeltjes plukken, handen op je hoofd, tenen aanraken etc.
Heel spelenderwijs (kan ook met volwassenen). Ga ergens staan en vraag de ruiter naar je toe te komen etc.
Maak draven niet enger dan het is. probeer elke les een piepklein stukje mee te nemen. Beloof dat je het bij drie stapjes houdt en laat het paard ook weer stappen na 3 stapjes. Zo vergroot je het vertrouwen van de ruiter in jou als instructie. Loop desnoods zelf naast het paard en probeer in de loop van de tijd de afstand te vergroten.
Vertrouwen is het aller, allerbelangrijkste. Oefeningen zouden in eerste instantie gericht moeten zijn op vertrouwen, daarna pas op leren paardrijden, omdat je zonder vertrouwen niet kunt ontspannen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:26

en hou het grappig. ik had er ook zo'n eentje, elk ding wat we deden maakte ze zich zo'n zorgen, dat het inderdaad misging. deze dame kon het allemaal wel,maar omdat ze zo bang was, kwam het er niet uit. dor grapjes te maken verbreek je de spanning en let de ruiter even op je en niet op et enge dat komen gaat.
Doe kleine stapjes en praat heeeeeel heeel veel op haar in. bij elke oefening doorpraten, leg alles tot in de kleinste details uit en herhaal dit continue. duidelijkheid en zekerheid halen veel angst weg namelijk.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:48

Eerst zoek ik uit waarom het kind op een paard moet. Heeft het dat zelf verzonnen of zitten de ouders hierachter? Voor de rest ga ik helemaal met Lien mee.

Spelletjes zijn super! Met angstige kinderen ga ik liedjes zingen, slalommen, zaklopen en vooral KOEKhappen. Bij dit laatste zorg ik dat de koek of meestal spekkies behoorlijk stevig vastzitten en sja dan mag het bange ruitertje het spekkie met de handjes pakken.

Heel grappig is dat ze dan meestal wel het zadel loslaten.

Als dit een paar x is gelukt gaan we estafette doen met ouders of zusjes te voet. Sja en als het stokje doorgegeven moet worden gaat ook het zadel los. Weer een stapje verder gaan we verkleden op het paard of een balletje overgooien en voor je het weet is de angsthaas en hele stoere ruiter.

Heeeel soms lukt dit niet en dan mogen ze weleens bij mij voorop (mijn paard is 1.74). Meestal zijn ze dan enorm trots dat ze op zo'n grote hebben gezeten waarna de pony ook geen probleem meer is.

Uiteraard zijn onze lesponies BOMproef.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 11:50

Yolande de eigenaresse is dit jaar 50 geworden. Haha!

Bedankt allemaal voor de tips, ga er zeker wat mee doen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:56

Weet je wat heel erg goed helpt: zingen. (niet te hard Haha! )
Daardoor is er afleiding, ademhaling wordt geregeld en er treedt ontspanning op. Daardoor voelt ze zich veel lekkerder boven op het paard en een ontspannen ruiter is voor het paard ook prettig. Succes.

(Dat deden wij bij de gehandicaptenlessen en dat werkte super).