Ze heeft hiervoor nog nooit paardgereden, vorig jaar hebben we een poging tot lessen gedaan maar na 3 lessen vond ze het te eng worden en is ze er mee gestopt.
Nu zijn we sinds een paar weken weer bezig, en moet zeggen dat het nu beter gaat. Nu ben ik op zoek naar wat leuke oefeningen die ik haar kan laten doen, zodat ze zich goed moet concenteren en leert sturen. Het gaat eigenlijk alleen om oefeningen in stap, omdat ze draven heel eng vindt en dit alleen nog maar aan de longeerlijn durft - terwijl ze zich vasthoudt aan het zadel.
Als ze alleen maar rondjes stapt gaat ze zich toch maar zorgen maken (zitten er geen kuilen in de grond? is er iets waar hij van kan schrikken?), en daarbij is het ook niet leuk om altijd rondjes te stappen. Ik laat haar nu bijvoorbeeld tussen twee balkjes doorstappen (leren inschatten en sturen), halthouden vlak voor een balkje en dan weer -actief- wegstappen, halthouden met twee paardenbenen over het balkje, etc.
Dit vindt ze erg leuk om te doen, het gaat ook al aardig goed, maar toch lijkt het me leuk er eens wat nieuwe oefeningen in te gooien. Ik heb de beschikking over genoeg ruimte, balkjes, eventuele verhogingen voor de balkjes (maar springen durft ze toch niet), stoeltjes etc., en een verschrikkelijk lief paard dat alles goed vindt, rustig zijn rondjes loopt en geen stap verkeerd zet, het ideale beginnerspaard.Ik moet echt benadrukken dat het om een ontzettend bange ruiter gaat. Ze kan veel meer dan dat ze nu doet, maar ze denkt te veel na en daardoor gaat het mis. Bij 'normale' ruiters weet ik zat leuke oefeningen te bedenken, maar deze roept vaak bij voorbaat al dat ze dingen te eng vindt en loopt zich dan zóveel zorgen te maken dat ze alleen nog maar zit te piepen en helemaal verkrampt. Ze is gewoon erg onzeker, als een oefening goed gaat en ik zeg dit, dan zit ze helemaal te glunderen!
Dus wie weet leuke, simpele beginnersopdrachten, waarmee ik haar een tijdje bezig kan houden en tegelijkertijd het sturen etc. kan verbeteren?
Kan ze best hoor, maar dat durft ze echt niet vrees ik. Maar we gaan het proberen! 
Wel zegt ze tegen mij eerder 'nee' dan als ze daar lest, heb ik het idee.
). 2 balken rechtuit en dan 2 wat schuiner en dan 2 in het verlengde zodat ze langer tussen de poortjes doormoet.