Help....!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

Help....!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:45

Hooi,,
Ik heb een shetlander merrie gekocht .. Ze ziet er goed uit en is gezond..
Maar ze Bijt en ze steigert naar mij en naar een ander meisje.. (10 jaar) ik ben 14..
Ze is nog maar 3 alleen ik vind eht wel heel vervelend..!!
Ze heeft nu geen vriendjes omdat ik geen andere pony erbij mag...
Ik mag waarschijnlijk wel 1 schaapje... Zou het daar aan liggen??
Dat ze eenzaam is en daarom gaat steigeren naar ons??
of omdat ze geen mensen is gewend of iets??
Ik weet het echt niet...
Heeft iemand een idee??
Alvast bedankt !!
Xx

8nnemiek

Re: Help....!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:28

Ten eerste, zorg dat je een vriendje vind voor je pony! Een schaap is geen goed maatje voor een shet, ze hebben soortgenoten nodig om mee te spelen en krabbelen.

Daarna kun je het beste iemand zoeken die je kan helpen met de pony, een ouder iemand die veel ervaring heeft met paarden. Die kan precies voordoen hoe je moet reageren op dat moment.
Via internet kunnen we wel zeggen hoe je moet reageren, maar als jij weer in de wei bent en je pony doet iets stouts onverwacht dan moet je iemand erbij hebben die precies kan vertellen wat je fout hebt gedaan.
Ik zou voorlopig niet meer teveel ermee doen, totdat je iemand hebt gevonden die wil helpen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 12:33

okee....maar hoe krijg ik me moeder zover om nog een ponytje te kopen? We hebben maar 1 hectare is dat wel genoeg voor 2 shetjes ?? en btw nog bedankt voor het reagern op me topic Haha!

helene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:50

een shet erbij zou n oplossing kunnen zijn maar hoeft niet! ik had nl eerst een shetlander en daar later n ander pony bijgezet. de shet steigerde, beet, en viel je gewoon vanachter aan....nu er n andere pony bijstaat doet ie het nog steeds....het is dus niet altijd een oplossing. laatst zei iemand dat het waarschijnlijk komt omdat hij vanaf veulen niet gesocialeerd is.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:50

Heb je niet iemand in de buurt die je kan helpen?
Ik denk niet dat het door de eenzaamheid komt dat ze steigerd en bijt.
Het kan er door komen dat ze niets gewend is en jullie dingen met haar doen die ze niet begrijpt.
Ze kan bang zijn en/of dominant.
Ze kan ergens pijn hebben.
Bijten kan komen doordat ze misschien veel uit de hand is gevoerd.
Ga iig niet zelf verder aan modderen, vraag gewoon iemand uit de buurt die veel verstand heeft van paarden (liefst ouder persoon, misschien je instructeur) om eens te komen kijken/helpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:24

nanette_bokt schreef:
okee....maar hoe krijg ik me moeder zover om nog een ponytje te kopen? We hebben maar 1 hectare is dat wel genoeg voor 2 shetjes ??

Dat is zat voor 2 shetjes!

Ik zou zeker nog een andere pony erbij zetten, een paard is een kuddedier en het is eigenlijk heel gemeen om zulke dieren alleen te zetten.
Daarna kun je met een ervaren iemand erbij aan je problemen gaan werken. Zoek een instructrice ofzo die je kan helpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:28

Hang briefjes op in de buurt met: 'ik zoek een weidemaatje voor mijn shet'. Misschien zijn er mensen die nog een plekje zoeken voor hun paardje. Dan hoef je zelf geen paardje erbij te kopen, maar je shet heeft wel een vriendje. En er is gras genoeg. Je hoeft zelfs niet bij te voeren, maar ik zou wel wat hooi neerleggen, want dat is altijd beter dan alleen maar gras.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:43

Afgezien van de zoektocht naar het weidemaatje kun je ook beginnen wat grondwerk met haar te doen. Want het is niet alleen maar het feit dat ze alleen staat dat ze zo vervelend doet...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:55

Ik zou ook zorgen dat je een weidemaatje gaat vinden. Shetjes willen nog wel eens ruw spelen, en ik kan zo niet beoordelen of de pony erg dominant en gevaarlijk bezig is, of speelt zoals paarden nou eenmaal met elkaar spelen. Als je een advertentie in de supermarkt ophangt, en op marktplaats en natuurlijk bokt zet, gaat dat vast wel goed komen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:56

allereerst een maatje er bij (geen hengst Knipoog) en die gewoon laten betalen voor de weidegang dan hebben jullie er zelf geen kosten aan.
Denk dat dat al een stuk zal schelen in haar gedrag!

juliahulshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:04

Heej, Jammer dat je shetje steigerd en bijt! Ik zou of een andere pony kopen of een weidemaatje erbij zetten! Haal er iniedegavl wel een volwassenen bij en doe het niet alleen want dna komen er ongelukken! Shetlanders zijn nou eenmaal koppig! Julia

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:52

oepsie... we hebben maar 1500 vierkante meter ... En een stal.. Is dat genoeg voor 2 shetjes?? ..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:03

Een schaap kost in het onderhoud evenveel geld en tijd als een ander shetlandertje erbij. Plus dat je daar steeds moet contoleren op ziektes, maden enz...

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:05

nanette_bokt schreef:
oepsie... we hebben maar 1500 vierkante meter ... En een stal.. Is dat genoeg voor 2 shetjes?? ..

zou ik wel denken. als je gewoon bijvoerd...
mijn idee is ook om andermans pony er bij in te zetten en diegene er een klein bedrag voor te laten betalen.
en ik heb ook vaak genoeg gezien dat mensen een geit bij een pony als maatje zetten hoor en dat ging prima. Knipoog

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 10:46

Jha.. Ik gha het eerst proberen met een schaapje .. Want ik mag wel een schaap en geen pony erbij.. Boos! .. En ik mag ook geen geit omdat die over hte hek springen Tong uitsteken .. Ik zal schrijven hoe het met haar gaat als er een schaapie bij zit..... Xx

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:01

kan je haar niet op een andere stel zetten?
Ik vind ook dat een schaap niet geschikt is hoor! Een paard heeft (een) ander(e) paard(en) nodig

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 11:09

ze staat aan huis..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:00

Een sociaal paard hoort nou eenmaal niet alleen Knipoog

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:11

nanette_bokt schreef:

1 hectare is toch 1000 vierkante meter of ben ik nu gek?
Ik denk dat het zeker wel genoeg is hoor voor ze! Alleen kan het in de winter een baggerzooi worden, ik weet niet hoe erg dat is bij jullie?

Idd er moet een weidemaatje komen voor je pony.
Zo te horen heb je nog niet al te veel ervaring met (vervelende) ponys en zul je er inderdaad iemand bij moeten zoeken met meer ervaring die hem even streng moet behandelen en jou dat ook leren. Consequentie is hierbij het sleutelwoord.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:01

Een hectare is 10.000m2.
Ik hou mijn 5 shets op een stuk van 2000m2.
Dat is verdeeld in 5 stukken, waarvan ze 1 deel kapot mogen lopen.
Met nat weer gaan ze in het stuk wat ze kapot mogen lopen, is het weer net zoals de afgelopen weken dan gaan ze allemaal op stal. Ze mogen dan een paar uur per dag in het stuk dat ze kapot mogen lopen.
Dit jaar heb ik teveel gras maar soms moet ik ook wel eens bijvoeren met hooi.
Ik gooi er wel kunstmest (17-17-17) op zodra ze in een ander stukje komen te staan, ook maai ik dan de toppen die ze hebben laten staan en ruim ik 2 maal daags mest.
Ik vermoedt dus dat het wel gaat, al zul je er wel zuinig mee om moeten springen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:02

Luuz schreef:
1 hectare is toch 1000 vierkante meter of ben ik nu gek?

Gek zou ik je niet willen noemen, hooguit abuis Knipoog

Een hectare is 10.000 m2 Tien maal meer dus dan de TS heeft.

edit: zie dat ik wat traag reageer, was al door een ander geschreven.... Bloos

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:37

ow.. ik dacht even dat 100 keer 100 1000 was :S
En dat terwijl wiskunde mijn beste vak is met een 9 Haha!
Het spijt me mensjes..

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:33

Persoonlijk moet ik er niet aan denken een schaap bij mijn paard te zetten. t minste zou inderdaad een maatje zijn...wie weet doe je er nog een ander plezier mee die ook een vriendje zoekt.

@Diessel: 2000 m² 5 shets, 5 stukken, dus elk stuk =400 m² (of 20 op 20 m of 10 op 40) en daar 5 shets op. Vind ik echt wel klein en vlug opgegeten zijn, niet ? Daar wordt waarschijnlijk niet zo veel gekkesprongen op gemaakt ?

Eva

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:35

Dus jouw landje voor eventueel 2 shetten zou dan iets groter dan een grote bak zijn..
In de winter wordt dat wel een kale boel denk ik, maar met een schuilstalletje en genoeg hooi in de winter moet het kunnen voor 2 shetjes.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 12:07

Ik heb ook een inloopstal, en daarnaast zit een stal daar kan ik ze inzetten.