Pijn in me rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Pijn in me rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:47

Ik heb best vaak pijn in me rug na het rijden of na het hoeven krabben ( meestal het laatste ).
eerst dacht ik dat na het rijden kwam door een te kleine pony maar nu heb ik het ook op mn belg. Ik heb wel een hele holle rug en ik maak hem heel erg hol altijd, wat ik ook doe. ( of ik ga helemaal gebogen zitten zodat ik de pijn niet voel ) Ik vind het moeilijk om hem recht te houden. Weet iemand wat ik er aan kan doen? Oefeningetjes ofzo? Want het is erg vervelend zeker als je voor en na het rijden de hoeven van een belg moet krabben...

Kimbers

Re: Pijn in me rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:50

Daar heb ik soms ook last van! Echt heel vervelend, zelf weet ik ook geen oplossing.
hou dit dus even in de gaten..

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:51

Dan ben ik blijkbaar dus niet de enige!
Wel erg vervelend voor je!
Als ik hoeven heb gekrabt kan ik amper recht gaan staan meot ik me hande bij me rug doen en even door naar achteren gaan.. en heb ik er nog enkele minuten last van..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:54

heb zelf jaren lat gehad van mn rug. ben een keertje naar een kraker geweest die heeft alles recht gezet. eerst kon ik nog geen lading hooi/stro halen en lossen en hoeven krabben(dan schoot mn rug op slot) toen ik darheen was geweest kon ik de dubbele hoeveelheid hooi en stro doen. hoeven krabben ging makkelijk en het rijden perfect. misschien ook een oplossing voor jou maar let op ga wel naar een erkende.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:57

Oké ik wacht nog even wat andere tips af.,
In ieder geval bedankt.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:46

Daar heb ik ook wel eens last van met rijden,(Tegenwoordig niet meer) maar vooral na het hoeven uitkrabben!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:41

Probeer te blijven ademhalen en vanuit je buikspieren te rijden, niet te vast zetten in je rug, want daardoor komt je rugpijn. Je balans moet uit je buik komen, niet uit je rug. Knipoog

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 09:59

oke bedankt..

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:21

Probeer je buikspieren vaker aan te spannen als 'tegengas' voor je holle rug. Je moet dan denken aan hoe je je buik inhoudt als je bv een strakke spijkerbroek dicht probeert te maken, dus het onderste gedeelte van je buik aanspannen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:25

mistery schreef:
Daar heb ik soms ook last van! Echt heel vervelend, zelf weet ik ook geen oplossing.
hou dit dus even in de gaten..

Heb ook een holle rug en het lijkt wel of de pijn steeds erger wordt en vaker voorkomt dan een poos geleden. Bloos

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:27

Ik ben ook gekraakt Lachen
Ik zou voor de zekerheid even na de fysiotherapeut gaan , of na de dokter .
Toen ik daar kwam kwamen ze erachter dat er wervels niet goed stonden , die ze recht hebben gekraakt. En later zagen ze dat mijn SI-gewrichtje was beschadigt. Dus een keer langsgaan kan nooit kwaad !

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:32

voor het eerst dat ik dit onderwerp tegenkom, heb er ook al een tijd last van(jaartje) soms zo erg(net als nu) dat je idd gaat verkrampen(holle rug enz) maar als ik weer bezig ben met mesten en paarden gaat het wel maar dan als ik thuis ben.. mann wat een pijn je weet van gekkigheid niet wat je moet doen..
Als het zo blijft moet ik denk wel en keer langsgaan.. er zijn dus meerdere mensen die hier last van hebben Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:33

Bij sommige mensen kan kraken juist averechts werken, dus pas daarmee op! Niet alle pijn komt voort uit de ruggegraad maar veel klachten komen van de spieren uit.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:36

ik denk dat dit bij menswelzijn hoord......
ik heb dat ook maar ik ben vadaag naar de HA geweest en die denkt dat het scheuermann is .. (bij mij) ik moet dinsdag naar het ziekenhuis voor rontgenfoto's

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:54

Ik heb er ook last van. Ik ging altijd naar een manueel therapeut die niet kraakte maar wel rechtzette. Dat werkte super, maar die man is er nu me gestopt Huilen Ik kreeg weer steeds meer last en ging toen naar een andere manueel therapeut, die kraakte me en gaf me oefeningen mee om me onderste buikspieren te trainen. Dit helpt ook wel, maar toch minder dan die andere en tis best lastig echt regelmatig die oefeningen te doen Tong uitsteken

Ramoon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:55

Ik heb jarenlang met rug en bekkenklachten gelopen bij onder andere de ceasar, de manueel en de fysiotherapeut. Met soms wel 2 tot 3 keer in de week een kraak behandeling. (Scheve ruggegraat, bekken scheef) Ik kreeg het advies om te stoppen met paardrijden. Dit heb ik ook een jaar gedaan. Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zo is het ook met het paardenvirus. Daarna heb ik veel met een special rugcorset gereden ( verlichte wel iets, maar bleef veel last houden). Maar sinds ik nu met een bodyproctor rij, heb ik veel minder last van mij rug. De bodyprotector laat mij zo'n houding aan nemen, die goed is voor mijn rug.Je kan ook zowat geen kant op met zo'n ding om. Dus misschien is dat iets om ook te proberen.

Ik heb alleen moeite met doorzitten, ik krijg dan bepaalde schokken in mijn rug, die me gewoon tranen in mijn ogen bezorgen. Ik rij op een fjord en eigenlijk alleen maar leuke buitenritjes. Ik rij dus niet megafanatiek.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 15:59

Allemaal bedankt, khou jullie op de hoogte en ik zie dat ik toch ook niet de enige ben!

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:05

Ik heb ook last van een zwakke rug, ik merk het ook met tillen ed. Na het rijden had ik ook altijd last.

Ik kreeg een nieuwe instructeur en het eerst wat hij vroeg toen ik rondreed, heb jij nooit last van je rug?? Mijn mond viel dus open haha. Tong uitsteken Hij zei je moet je bekken meer kantelen. Je moet niet op je stuitje gaan zitten, want dan krijg je schokken door je ruggenwervel. Je moet echt letten op je zitbeenknobbels.

Ik heb 4 lessen lang alleen maar met hem aan mn zit gewerkt. God wat was dat vermoeiend. Nagelbijten / Gniffelen Ik heb hele lessen zonder beugels en gereden. Vooral veel op de volte. Ik moest of de teugels in 1 hand doen of helemaal geen. En alleen maar op mn zit stuuren en overgangen rijden. NOU geloof mij, dan weet je echt wel waar die knobbels zitten en hoe je ze moet gebruiken! Ik heb nu vrijwel nooit last meer. Dus als je last krijgt van je rug beugels uit! Dan zit je goed!

Succes!

meis1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:12

Ik weet niet met welk zadel je rijdt maar ik kreeg het van een dressuur zadel vooral omdat ik dikke billen heb.
Mijn been lag dus te ver naar achter en daardoor werd mijn rug te hol en ving dus alle klappen te hard.
Ik zou dus zeggen kijk een krities naar je zadel en je bouw en hoe je dus zit in het zadel.
Veel succes.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:17

Ik heb juist een vrij goede zit (afgezien van de houding van mijn handen), maar kheb ook een holle rug, een holle rug veroorzaakt bij veel mensen pijn in de onderrug volgens mij.

Ramoon12 schreef:
Ik heb alleen moeite met doorzitten, ik krijg dan bepaalde schokken in mijn rug, die me gewoon tranen in mijn ogen bezorgen.

Met doorzitten moet je idd klappen opvangen, net zoals met bokkende paarden. Ik had een periode dat ik meer last van me rug had en toen zat ik op een paard dat veel bokte, dat was echt niet fijn! Ik kreeg zulke klappen in me rug dat ik zelfs last van mijn ademhaling kreeg en ik had het laaaaang niet zo erg als dat jij het hebt!

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:54

ja dat is erg lastig :s
dat heb ik ook wel eens als ik de hoeven van mijn verzorg fries uit heb gekrapt, soms gaat die dan hangen.
maar ik heb er wel een leuke oefening voor, dat doe ik ook wel eens als ik last heb van mijn rug. Ik heb soms ook wel eens rug klachten (heb ik van mijn tante kado gekregen :p)

Tip 1,, dan moet je op je buik gaan liggen en dan een opgerolde deken of een dikke kussen onder je heupen leggen. dan je armen onder je hoofd en doe je je benen langzaam omhoog en laat je ze naar een paar seconden weer zakken.
Tip 2,, je kunt ook een stofzuiger naar doen. dan ga je op handen en knieën zitten en beweeg je naar voren en ga je met je hoofd vlak over de grond naar achteren, en dan een paar keer.
Tip 3,, je gaat een kat en een hond naar doen. je gaat weer op handen en knieën zitten. een kat maakt zijn rug bol een en hond hol en dat doe je dan omstebeurten.
Tip 4,, je gaat met je rug tegen de muur staan en ga in een zittende houding staan (zonder stoel natuurlijk) dat is goed voor je been spieren maar ook wel voor je rug.

Dit soort oefeningen doe ik wel eens, is erg goed voor je rug maar ook erg leuk.
En ik denk dat je dan iets te gespannen zit met het rijden. iets onspanner gaan zitten.
veel sucses verder met je rug.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 22:19

Dankjewel, hier heb ik denk wel iets aan!

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:25

oke graag gedaan.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:10

Mijn Fries is ook altijd erg zwaar met hoeven uitkrabben, hangt echt met zijn gewicht.
Dit ging op gegeven moment ten koste van mijn rug. Oefeningen hielpen bij mij slechts tijdelijk, het hoeven uitkrabben werd een nare bijkomstigheid, i.p.v. plezierig.
Ik heb daarom een Hoofjack aageschaft, zo'n standaard die veel hoefsmeden ook gebruiken. Nu zet ik zijn hoef daarop, kan hij zijn hele gewicht in de strijd gooien als hij wil, maar ik heb er geen last meer van. Ik kan op een verantwoorde manier mijn rug gebruiken, en rustig even overeind komen als ik wil. Ik druk heel licht met mijn hand op zijn hoef, zodat hij weet dat hij nog niet terug mag trekken. Na het uitkrabben en behandelen, til ik de hoef weer op aan zijn sok, zet de standaard opzij en laat de hoef weer rustig zakken. Het is voor beide partijen eventjes wennen, maar na een keer of 3 is alles o.k. Ik weet dat het een beste aanschaf is, het is niet goedkoop, maar ik had het er echt voor over, mijn rug moet langer mee dan vandaag!
Succes in ieder geval!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:24

Max_lover schreef:
ja dat is erg lastig :s
dat heb ik ook wel eens als ik de hoeven van mijn verzorg fries uit heb gekrapt, soms gaat die dan hangen.
maar ik heb er wel een leuke oefening voor, dat doe ik ook wel eens als ik last heb van mijn rug. Ik heb soms ook wel eens rug klachten (heb ik van mijn tante kado gekregen :p)

Tip 1,, dan moet je op je buik gaan liggen en dan een opgerolde deken of een dikke kussen onder je heupen leggen. dan je armen onder je hoofd en doe je je benen langzaam omhoog en laat je ze naar een paar seconden weer zakken.
Tip 2,, je kunt ook een stofzuiger naar doen. dan ga je op handen en knieën zitten en beweeg je naar voren en ga je met je hoofd vlak over de grond naar achteren, en dan een paar keer.
Tip 3,, je gaat een kat en een hond naar doen. je gaat weer op handen en knieën zitten. een kat maakt zijn rug bol een en hond hol en dat doe je dan omstebeurten.
Tip 4,, je gaat met je rug tegen de muur staan en ga in een zittende houding staan (zonder stoel natuurlijk) dat is goed voor je been spieren maar ook wel voor je rug.

Dit soort oefeningen doe ik wel eens, is erg goed voor je rug maar ook erg leuk.
En ik denk dat je dan iets te gespannen zit met het rijden. iets onspanner gaan zitten.
veel sucses verder met je rug.

Tip 3 is een goede! Tip 2 heeft naar mijn weten alleen niet zoveel met je rug te maken. Tis gewoon een zwaardere variant van opdrukken. Ja, je traint natuurlijk je schouderpartij en je moet je goed aanspannen, dus ook je rug en buik. Maar tis iig niet een speciale oefening voor je rug volgens mij.

Ik heb ook nog wel wat oefeningen die ik van de manueel had gekregen, maar ben het blaadje kwijt en weet ze niet allemaal uit me hoofd. Dit zijn oefeningen voor mensen met klachten in de onderrug.

1: ga op je rug liggen, benen gebogen, armen langs je lichaam. Beweeg nu je benen van links naar rechts, rustig en blijf steeds even in positie.

2: ga staan op handen en knieen. Beweeg nu je linker been en rechter arm tegelijk naar achteren en naar voren (je arm dus naar voren strekken en je been naar achteren strekken). Gebruik hierbij heel bewust je onderste buikspieren, deze span je zo hard mogelijk aan. Blijf even in positie en beweeg weer terug en doe het vervolgens andersom, dus je rechter been en je linker arm.

Doe de oefeningen altijd rustig en in een laag tempo, dat heeft meer effect en is beter dan als je alles zo snel mogelijk probeert te doen.