heehee,
Ik zit met een probleem in me hoofd.. Ik kan het moeilijk verwoorden want daar ben ik niet zo goed in.
Me belg was altijd haantje de voorste als je bij het hek kwam, je kon alles met dr doen. Totdat ze een jaar geleden ergens kwam te staan tussen andere paarden. Eerste twee weken gingen goed. Ik kon er met halster opaf lopen zonder problemen, daarna ging het steeds slechter en slechter deed er soms een uur over en dan kon ik dr pas pakken. Dat is geen doen natuurlijk. Later kreeg ik dr soms helemaal niet te pakken. Ik hoorde wel allemaal dat er daar jongeren op het strandje zaten ( natuurgebied ). Met een kampvuur en drugs. Ook loslopende honden. Mensen die ze overdag van het strand af jaagden, klappertjes pistolen liepen de kinderen weleens mee. Mensen vonden het gek als je met een plastic zak op het strand gingen zitten dat er paarden op af kwamen. Of als je met je fiets er heen gaat en hem daar neerzet dat het heel erg interessant is. Dus werden ze soms weggejaagd of kregen ze een klap.
Sinds dien krijgen we mn belg amper te pakken. Op ten duur hadden we dr toch wel, naar een ander weiland. Ook daar ging het telkens mis, hebben we dr over de weg naar een boer moeten lokken daar in de stal moeten lokken, in een kleine ruimte kan ze niet weg en had je dr. Toen stond ze op stal. Ze draaide in het begin wel erg veel dr hoofdweg enzo als je dr wou halen, maar was blij dat ze mee mocht. Maar bij elke beweging die je bij haar hoofdmaakte schrok ze met dr hoofd de lucht in. Nu nog steeds. Het ging stukken beter we mochten haar weer gewoon pakken zolang ze niet in een alte grote ruimte was ( paddock soort van wel met halster om ). Zodra je aankwam lopen met iets in je hande was ze weg. Later in een weilandje van ons geprobeert met halster om. Het lukte. Wij dachten mooi is dat weer opgelost. Ze was echt bang. Nu staat ze met dr veulen, loopt ze ook weg al kom ik met 2 bossen wortels naar dr toe. Komt misschien ook door dr veulen momenteel. Maar ik ben bang dat het weer gebeurd. Ze heeft nu een stro touwtje om. Eerst lukte het overgens wel om dr te lokken met voer dan kwam ze naar je toe, maar je moest voor der blijven ernaast mocht nie alleen dr neus aaien anders liep ze weg. Dus je kon dr geen halster om doen. Nu met stro touwtje kan je dr dus pakken en het breekt als ze blijft hangen ergens, maar dat is toch ook niets om dr daarmee om te laten lopen? Ik wil me ouwe vertrouwde paardje terug, die naar je toe komt gedraafd , niet een paard dat bang is. Wat valt hier aan te doen? Ik kan wel ontiegelijk veel grondwerk gaan doen zodat ze me als leider ziet, maar ze weet dat ik dat ben want als ik dr eenmaal heb loopt ze los met me mee. Wat kan het probleem zijn? beter nog Hoe los ik het op?
graag alleen goede informatie hiervoor. Niet van die opmerkingen waar ik weinig aan heb. Probeer gewoon een oplossing te geven. Of het probleem uit te leggen.
Binnenkort komt ze terug van de hengst en staat ze weer een week op stal, daarna weer op de wei. Dat is voor mij toch een half uur fietsen, beetje zonde als ik er helemaal voor niets heen moet. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en me misschien wat oefeningen voor kunnen schrijven.