Groot probleem...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Groot probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:44

heehee,

Ik zit met een probleem in me hoofd.. Ik kan het moeilijk verwoorden want daar ben ik niet zo goed in.
Me belg was altijd haantje de voorste als je bij het hek kwam, je kon alles met dr doen. Totdat ze een jaar geleden ergens kwam te staan tussen andere paarden. Eerste twee weken gingen goed. Ik kon er met halster opaf lopen zonder problemen, daarna ging het steeds slechter en slechter deed er soms een uur over en dan kon ik dr pas pakken. Dat is geen doen natuurlijk. Later kreeg ik dr soms helemaal niet te pakken. Ik hoorde wel allemaal dat er daar jongeren op het strandje zaten ( natuurgebied ). Met een kampvuur en drugs. Ook loslopende honden. Mensen die ze overdag van het strand af jaagden, klappertjes pistolen liepen de kinderen weleens mee. Mensen vonden het gek als je met een plastic zak op het strand gingen zitten dat er paarden op af kwamen. Of als je met je fiets er heen gaat en hem daar neerzet dat het heel erg interessant is. Dus werden ze soms weggejaagd of kregen ze een klap.
Sinds dien krijgen we mn belg amper te pakken. Op ten duur hadden we dr toch wel, naar een ander weiland. Ook daar ging het telkens mis, hebben we dr over de weg naar een boer moeten lokken daar in de stal moeten lokken, in een kleine ruimte kan ze niet weg en had je dr. Toen stond ze op stal. Ze draaide in het begin wel erg veel dr hoofdweg enzo als je dr wou halen, maar was blij dat ze mee mocht. Maar bij elke beweging die je bij haar hoofdmaakte schrok ze met dr hoofd de lucht in. Nu nog steeds. Het ging stukken beter we mochten haar weer gewoon pakken zolang ze niet in een alte grote ruimte was ( paddock soort van wel met halster om ). Zodra je aankwam lopen met iets in je hande was ze weg. Later in een weilandje van ons geprobeert met halster om. Het lukte. Wij dachten mooi is dat weer opgelost. Ze was echt bang. Nu staat ze met dr veulen, loopt ze ook weg al kom ik met 2 bossen wortels naar dr toe. Komt misschien ook door dr veulen momenteel. Maar ik ben bang dat het weer gebeurd. Ze heeft nu een stro touwtje om. Eerst lukte het overgens wel om dr te lokken met voer dan kwam ze naar je toe, maar je moest voor der blijven ernaast mocht nie alleen dr neus aaien anders liep ze weg. Dus je kon dr geen halster om doen. Nu met stro touwtje kan je dr dus pakken en het breekt als ze blijft hangen ergens, maar dat is toch ook niets om dr daarmee om te laten lopen? Ik wil me ouwe vertrouwde paardje terug, die naar je toe komt gedraafd , niet een paard dat bang is. Wat valt hier aan te doen? Ik kan wel ontiegelijk veel grondwerk gaan doen zodat ze me als leider ziet, maar ze weet dat ik dat ben want als ik dr eenmaal heb loopt ze los met me mee. Wat kan het probleem zijn? beter nog Hoe los ik het op?

graag alleen goede informatie hiervoor. Niet van die opmerkingen waar ik weinig aan heb. Probeer gewoon een oplossing te geven. Of het probleem uit te leggen.
Binnenkort komt ze terug van de hengst en staat ze weer een week op stal, daarna weer op de wei. Dat is voor mij toch een half uur fietsen, beetje zonde als ik er helemaal voor niets heen moet. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en me misschien wat oefeningen voor kunnen schrijven.

Kiara

Re: Groot probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:54

Het eerste dat in mij opkomt wanneer ik dit lees is:
Vertrouwen opbouwen, en een weide zoeken waar ze zich veilig voelt. Veiliger dan nu.
Maar met het vertrouwen zou ik beginnen.
Wat doe je bij haar wanneer je haar uit de wei haalt?
Haal je haar om te 'werken' of ook om leuke dingen te doen?
Veel kan ik je niet helpen zoals je leest, veel succes met haar!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 22:56

Dat verschilt. Ik haal haar natuurlijk ook voor het werken uti de weide, niet dat je het werken kan noemen, buitenritje. Is het enige wat ik met haar doe. Soms ook alleen poetsen of eens wandelen ofzo. Ook word ze eerst geknuffeld en meestal een stukej brood ofzo. Een weide waar ze zich veilig voelt in elk weiland is het.
Ze staat een week op stal binnekort. We hebben een kleine bak, wat te doen om haaar vertrouwen al iets terug te winnen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:00

Alle weides bij jullie in de buurt hebben dit? Ik zou namelijk inderdaad in de eerste instantie op zoek gaan naar een wei waar er echt niemand bij kan komen. Kun je anders een stuk voor je belg afzetten, waar er geen mensen bij kunnen komen?

Als ze nergens een plaats heeft waar ze zich inderdaad veilig kan voelen, zal het werk dat je met haar doet meteen tevergeefs zijn.

Daarna kun je proberen in hoeverre ze je überhaupt bij je laat komen. Probeer haar zoveel mogelijk naar jou toe te laten komen (lokken met iets lekkers (als dat al lukt, zoals je aangeeft met twee bossen wortels), als ze er dan is, krijgt ze dat als beloning). Probeer haar dan niet meteen te pakken, maar test in hoeverre ze verder in je geinteresseerd is, en hoeveel ze toelaat. Kun je je aandacht bijvoorbeeld wel op haar benen, haar schouder, d'r lekkere kont richten?
Als dat wel goed kan, en ze daar niet van schrikt of weg loopt, in hoeverre vind ze het niet eng dat je haar aanraakt?

Ga dan vanaf de plaats dat ze het niet eng vind om direct aangeraakt te worden langzaam naar haar hoofd. Geeft ze aan dat ze het eng vind, ga dan een stukje terug tot waar ze het weer vertrouwt. Het klinkt misschien overdreven, maar zo kun je het opbouwen tot je haar weer als eerste, direct bij haar hoofd aan mag raken (en dus ook kunt pakken zonder problemen)

Maar mag ik vragen, stond ze vroeger ook met paarden in de wei? Sommige paarden beginnen pas heftig te reageren bij het pakken als ze weg gehaald woden bij hun vriendjes, hoewel ik in dit geval denk dat het er weinig mee te maken zou hebben.

Wat je aangeeft: bang zijn/doen als je haar wilt pakken of bij bewegingen bij haar hoofd, is erg treffend voor kopschuw zijn.

Het zal nu ook zeker met het veulen temaken hebben, maar ze moet je eigenlijk gehoorzamen. Ik zou echter wel, zeker ook door het veulen, zorgen dat er écht geen mensen in de buurt kunnen komen. Een grote belg is misschien best grappig om wat bij te proberen, maar veulentjes zijn natuurlijk helemaaaal leuk en schattig (en voor 'stoere' jongens een doelwit), en ze krijgen vanalles te eten, en iedereen wil erbij.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 08:49

Ze stond 1 keer in een land waar veel mensen kwamen daarna altijd bij een boer op eigen land. Ze heeft voor ze bij ons kwam altijd bij Gelderse in de wei gestaan. Toen bij onze shetten, nooit problemen gehad. Over n week ofzo gaat ze naar stal en dan naar een weiland waar ej door een weiland heen moet om er bij te komen, dus daar komt ook niemand. Nu staat ze bij de hengst in de wei waar eigenlijk niemand buiten die mensen komt.
iig bedankt voor je berichtje hier heb ik wel wat aan denk ik.

En als ze op stal staat? Heb je dan ook nog dingen dieik kan doen voor vertrouwen?

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:36

de tips van khirshanta zijn echt heel goed.
mischien moet je in de stal eens t-touch gaan proberen.
en gewoon veel met haar bezig zijn.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 09:38

Kleine uitleg over t-touch ?

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:51

cirkeltjes met je vingers maken over de hals en het lichaam van je paard.
Een soort masage zou maar zeggen.
Heel rustig, met je adem mee, zorgen dat je paard zich helemaal ontspant, dus bijv. met dr hoofd gaat hangen
( neem er wel de tijd voor!!!)
Als ze helemaal ontspannen is proberen verder te cirkelen ( Knipoog ) naar dr hoofd zou maar zeggen.
Dus begin bij dr borst bijv. en ga steeds een stukje omhoog.
Als je dit een aantal keer gedaan heb dan weet ze dat het lekker is en dan kan je steeds een stukje dichter bij dr hoofd komen omdat het ontspannend werkt...
Hopelijk werkt het!! het kost wel tijd maar ik denk dat je dat er wel voor over hebt.

Ga op stal gewoon lekker poetsen e.d... Gewoon zorgen dat je paardje zich veilig voelt bij jouw en dat ie het naar zn zin heeft!!

( Ik heb ook eventjes in je profiel gekeken ,maar is die foto met die blauwe brug op de achtergrond, niet die brug bij gorinchem?

In de buurt van Piratenland? die brug?

Groetjes, antoinette en veel succes ermee!!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:01

Ja dat is die brug, bedankt voor je reacxtie ik ga het proberen! Haha!

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:04

Daar kom ik regelmatig langs Knipoog
heb daar vlakbij op de basisschool gezeten Lachen

Maar succes ermee!!!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:04

Dankjewel:)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:51

In de stal kun je precies hetzelfde doen. Het gaat erom dat ze vertrouwen in je krijgt, en dat ze niet meteen op de stang gejaagd is als je net iets te snel beweegt.

Mijn perdje had het vroeger ook, ze is op sommige vlakken nogal gevoellig, en daar hadden de vorige mensen niet zoveel erg in gehad. Ik heb gedaan zoals ik hierboven heb beschreven, en ik kan met een longeerzweep vlak voor haar neus klappen, boven haar hoofd, ik kan haar in haar neusgaten pakken, over haar ogen strijken... Alles. Het kost wel tijd en geduld, maar dat heb je volgens mij wel Lachen

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 15:58

Oke dank je wel, ik hou je op de hoogte! Haha!