Leeftijd paard bij beoordelen proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Leeftijd paard bij beoordelen proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:19

Ik lees hier en daar soms dat in de B een paard van 3 of 4 ander wordt beoordeeld als een paard van 8, ik noem maar wat. Maar wordt er dan vanuit gegaan dat een jonger paard minder presteert als een wat ouder paard?

Even mijn situatie:
Mijn verzorgpaard wordt 18 deze zomer, maar is weinig écht dressuurmatig gereden.
Sinds ik hem verzorg zijn we de dressuur meer gaan oppakken, en lijkt het me leuk om te starten.
Maar als de jury ziet dat het paard al 18 is, dus ervaring zou kunnen hebben, terwijl dat niet zo is?
Dat is toch per paard verschillend, daar kan je toch geen algehele lijn doorheen trekken?
Er zijn zat 4-jarige met meer ervaring als mijn 18-jarige.

Oftewel: Let jij als jury op de leeftijd van het paard?

(Ik hoop dat mijn verhaal/bedoeling een beetje duidelijk is. Bloos )

Laura82

Re: Leeftijd paard bij beoordelen proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:22

Volgens mij is het niet de bedoeling dat de jury de leeftijd van het paard in achting neemt bij het beoordelen van je proef. Het gaat er namelijk om hoe je het doet op DAT moment...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:24

Nee, ik kijk er niet naar, hooguit aan het eind van de proef ter informatie en soms verbaas ik me er wel over! Heb iemand hier van bokt wel eens in de ring gehad en die ruim 200 punten gegeven in de B....bleek die pony pas vier te zijn! Moest er wel om lachen, zat mezelf af te vragen waarom deze nog geen L reed, maar dat was dus snel verklaard.

Maar ik hoef het niet te weten van te voren, maakt voor mij geen verschil in beoordeling. Ik beoordeel wat ik zie, ongeacht de leeftijd, het ras of de afstamming!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:26

Nee daar kijkt een jury niet naar.
Sommige ruiters willen dat graag, roepen dan, wat wil de jury dan, hij is pas 4.
Ja helaas pinda kaas, de jury bekijkt de gevraagde oefening en geeft daar een punt voor.
4, 8 of 18 Lachen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:28

Dat mag ik hopen van niet, mijn merrie is 15 en heeft ook al wel wat ervaring met wedstrijden. Maar ik nog niet en ik heb ook heel veel moeite gehad (ben nog steeds bezig) om mijn paard goed te rijden. Ze is zelf ook niet de makkelijkste. Dus helaas voor mij, ondanks haar leeftijd is het geen paard waar je zo een proef met winstpunten mee rijdt. (al leer je hier ook heel veel van, dus zo erg is het nou ook weer niet Knipoog )

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:57

Ik hoop het idd ook niet dat een jury daar naar kijkt, maar als ik soms berichten lees hier, vandaar mijn vraag hier. Knipoog

Bedankt voor de reacties!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:28

Ik kijk er wel eens naar maar dat heeft geen invloed op de punten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:32

Ik schrijf vaak bij een vriendin van mij en die vraagt wel regelmatig hoe oud het desbetreffende dier in de ring is maar dta is puur uit intresse en niet om mee te nemen in de beoordeling. Meestal is het bijvoorbeeld omdat er eentje loopt die nog geen balans heeft en dan vraag je je af of dat de leeftijd zou zijn oid. Ook zie je wel eens van die ontzettend brave paarden in de ring met duidelijk meer ervaring dan de ruiter waarvan je dan idd ziet op de coupon dat hij al de 20 nadert. Het is gewoon leuke extra informatie en maakt het persoonlijker, maar het hoort zeker geen effect op de punten te hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:56

Ik kijk er ook niet naar, maar met het KWPN-alfabet weet je al gauw hoe oud een paard is Knipoog
Voor de beoordeling maakt het bij mij niet uit. Of je paard nu 4 of 17 is, je moet gewoon zorgen dat hij klaar is voor de betreffende klasse.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 21:24

Fijn om te horen allemaal. Lachen Het leek me al zo sterk dat een paard/ruiter op leeftijd van het paard worden afgerekend.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:44

Ik hoor wel eens na afloop van de jury dat er wel naar gekeken is, maar puur uit belangstelling, niet dat het invloed op de punten heeft. Zo had een meisje dat met een net 3,5 jarige mee deed een paar kleine slingers in het rijden zitten. Daar kreeg ze ook lagere punten voor. De jury had na afloop aangegeven dat ze ook wel zagen dat het om een jong paard ging, maar dat ze daar geen rekening mee konden houden. Wel zeiden ze erbij dat het paard veel potentie had, en ze lekker bezig waren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:50

_angela_ schreef:
De jury had na afloop aangegeven dat ze ook wel zagen dat het om een jong paard ging, maar dat ze daar geen rekening mee konden houden. Wel zeiden ze erbij dat het paard veel potentie had, en ze lekker bezig waren.

Dat is echt heel fijn zulke jury's, die stemmen het commentaar af op de combinatie zodat je er ook echt iets mee kan. Het heeft niet zoveel zin om over potentie te praten als een paard 23 is, maar met een jong dier kun je ontzettend trots worden van een dergelijke opmerking.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:13

Fitzroy schreef:
Ik kijk er ook niet naar, maar met het KWPN-alfabet weet je al gauw hoe oud een paard is Knipoog
Er zijn zat paarden die niet kwpn zijn of die een wedstrijdnaam hebben die niet overeenkomen met de echte eerste letter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:43

Ik heb nog nooit meegemaakt bij het schrijven, of teruggezien in mijn eigen punten dat er rekening mee werd gehouden. Ik heb wel een keer een 6-jarige in de B gestart waarbij de jury vond dat een 6-jarige inmiddels toch wel hoger zou moeten lopen. Ik neem aan dat hij dit verder niet in de punten heeft meegerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:24

Heeft zeker geen invloed op de punten. Op het moment dat iemand besluit met een 4jarige te gaan starten, moet ie op dat moment klaar zijn voor wedstrijden. Als hij dit niet is vanwege jonge leeftijd, behoor je ook nog niet te scoren. Zelfde voor een ouder paard, je start in de klasse die je aankan, niet op leeftijd.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:13

haike schreef:
Heeft zeker geen invloed op de punten. Op het moment dat iemand besluit met een 4jarige te gaan starten, moet ie op dat moment klaar zijn voor wedstrijden. Als hij dit niet is vanwege jonge leeftijd, behoor je ook nog niet te scoren. Zelfde voor een ouder paard, je start in de klasse die je aankan, niet op leeftijd.

Dat zou het niet mogen hebben nee. Maar ik ken toch zeker mensen die anders hebben meegemaakt. Hangt van de jury af denk ik.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:17

Ik schrijf heel veel, bij verschillende jury's. Ik heb het in al die tijd nog maar 1 keer meegemaakt dat een jury een opmerking plaatste in de trend van: 'Oh zo oud, nou dan moet hij het wel kunnen' en vervolgens de combinatie aardig afrekende ( nou was dat in mijn ogen ook niet onterecht, alleen die opmerking kwam een beetje raar over ).
Sommigen vragen het wel eens, na de proef, maar eerder uit belangstelling.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:35

Ik rijdt zelf een inmiddels 5-jarige pony. Ben toen ze eind 3 was het eerste proefje gestart. Ik heb nog nooit wat in de punten gemerkt dat ze mij daarop gematst hebben eigenlijk. Wel ooit reacties als "dat gaat helemaal goedkomen" of "niet slecht voor zo'n jong ding!", maar meegerekend in de punten nooit. En gelukkig maar, dat zou niet eerlijk zijn tegenover anderen.

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:29

ik vind het ook niet eerlijk als dat ze dat zouden doen, mijn pony is 16 en heeft z'n hele leve vor de kar gelopen! en nu is ie bij mij en ik wil er dressuur en springen mee gaan doen. ik zou het niet leuk vinden als ze daar naar zouden kijken Huilen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:28

Oud topic, slotje.