Gedragsproblemen bij pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

:)Ikkuh:)

Gedragsproblemen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:14

Sinds ongeveer een jaartje hebben wij Kaya bij ons thuis staan. In het begin was ze erg fris, maar dat viel te verklaren doordat ze altijd alleen had gestaan en het dus mega spannend vond bij de andere paarden. Na een tijdje werd dit wat minder, maar kreeg ze er andere trucjes bij.. Ik heb haar gekocht met de bedoeling kinderlesjes te gaan geven met haar, en in het begin leek ze daar ook geschikt voor. Maar de laatste tijd word haar gedrag alleen maar erger... Even op een rijtje wat ze allemaal doet:

- Als de hele koppel in de wei staat en je haar op wilt halen, laat ze zich vaak wel vangen (met of zonder koekje). Als je haar eenmaal hebt loopt ze 2 passen mee en rukt zich dan met heel haar gewicht los om vervolgens zich niet meer te laten vangen
- Met rijden gaat het op zich wel goed als je haar aan het werk zet, doe je dit niet, dan gaat ze keihard racen, mocht je er afvallen laat ze zich niet meer vangen en mag je dus geluk hebben als je der weer te pakken krijgt...
- Zodra ze op stal in de stress raakt gaat ze zich gigantisch druk maken en kan ze soms zelf gaan slaan...
- Verder wil ze zich naar de wei toe, of na het rijden terug naar stal, ook losrukken..

Met het losrukken hebben we al geprobeerd voer mee te nemen zodat ze daar de aandacht op vestigt, haar aan het halster vastgehouden ipv alleen aan het touw, gekeken of er een ander mee kon lopen, niks werkt..

Nou vroeg ik me af, zou hier nog iets aan te doen zijn? Ik loop al een tijdje met de gedachte om haar te verkopen, magoed ze is verder vaak wel lief, en hoe verkoop je anders zo'n pony... Ik wil dus eerst kijken of ik het gedrag kan veranderen..
Ik heb al eens freestyle als optie voorbij horen komen, maar dat werkt alleen als ik er zelf mee bezig ga, en dat is dus niet de bedoeling..

Groetjes Miranda

Cassidy

Re: Gedragsproblemen bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:26

Misschien is deze pony wel helemaal niet geschikt als kinderpony? Wisselende ruiters kunnen soms averechts werken. Ik zou er een gevorderd ruitertje voor zoeken, desnoods een op een begeleiding, en grondwerk. En zijn er bij jullie niet ook lessen voor gevorderde ruiters? Het is duidelijk geen beginnerspaard...

Losrukken kan verholpen worden: touwhalster om, handschoenen aan en niet loslaten als ze gaat trekken.
Je riep freestyle, ik roep grondwerk, en wijken voor druk. Paard moet leren dat hij met kracht niet verder komt, degenen die met de pony omgaan moeten leren dat je met kracht niet verder komt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:28

Dat ze waarschijnlijk niet geschikt is voor beginnerspony zijn we al zo'n beetje achter.. Het gaat mij er meer om dat ze kuren krijgt waar we dus totaal niks mee kunnen.. Zoals dus het losrukken in de wei..
Het plan om haar te verkopen blijft waarschijnlijk ook, want voor haar is het ook niks om niks te doen.. Ik heb er namelijk nog niet zulke gevorderde ruitertjes bij zitten.. Maar ik wil eerst kijken of ik die problemen kan oplossen, of in ieder geval verminderen voordat ik haar in de verkoop gooi..

Wat betreft dat losrukken: Wat heeft een touwhalster voor meer invloed als een gewoon halster? En zelfs mijn vader heeft geprobeerd haar mee te krijgen, maar ze gooit vol haar gewicht in de strijd... En waarschijnlijk kan dan alsnog maar 1 iemand haar meenemen.. Trouwens, en ik wil het niet goedpraten dat we haar loslaten, maar als ze zich losrukt en omdraait, dan kies ik liever voor mijn eigen veiligheid, dan dat ik vast blijf houden en grote kans heb op een trap van beide achterbeentjes...

En over het freestyle: Iemand begon erover dat dit misschien kon helpen, maar ik weet er zelf niets vanaf, en zij zei al dat het waarschijnlijk niet ging helpen..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:43

:)Ikkuh:) schreef:
En over het freestyle: Iemand begon erover dat dit misschien kon helpen, maar ik weet er zelf niets vanaf, en zij zei al dat het waarschijnlijk niet ging helpen..

Tja als je al zo begint met denken helpt het niet nee No Cheer

Freestyle of grondwerk is eigenlijk het totale plaatje van hoe je met elkaar omgaat.
Deze pony krijgt alle kansen om een loopje met je te nemen en doet dat dus ook; slim Lachen
Waarschijnlijk is er een basis van vertrouwen weg, er is geen enkele reden om jou als leider aan te nemen.
Misschien is er iets anders, iets lichamelijks waardoor ze liever niet aan het werk wil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:44

Nicolletje schreef:

Tja als je al zo begint met denken helpt het niet nee No Cheer

Freestyle of grondwerk is eigenlijk het totale plaatje van hoe je met elkaar omgaat.
Deze pony krijgt alle kansen om een loopje met je te nemen en doet dat dus ook; slim Lachen
Waarschijnlijk is er een basis van vertrouwen weg, er is geen enkele reden om jou als leider aan te nemen.
Misschien is er iets anders, iets lichamelijks waardoor ze liever niet aan het werk wil.

Zij zei dat het waarschijnlijk niet zou helpen, omdat ze dan alleen bij mij zou luisteren en mij alleen als leider zou zien (ik heb met haar wel eens in de bak gelopen, zonder touw om mij te volgen en dat ging op zich prima).. Ik geloof er wel in hoor dat zoiets kan werken, dat is het niet, maar ik kan niet altijd zelf mee en dus heeft dat waarschijnlijk geen effect..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:53

Wat betreft dat losrukken: Wat heeft een touwhalster voor meer invloed als een gewoon halster? En zelfs mijn vader heeft geprobeerd haar mee te krijgen, maar ze gooit vol haar gewicht in de strijd... En waarschijnlijk kan dan alsnog maar 1 iemand haar meenemen.. Trouwens, en ik wil het niet goedpraten dat we haar loslaten, maar als ze zich losrukt en omdraait, dan kies ik liever voor mijn eigen veiligheid, dan dat ik vast blijf houden en grote kans heb op een trap van beide achterbeentjes...

Een touwhalster verdeelt de druk die je er op legt over een veel kleinre oppervlak. Probeer zelf eens een zware tas te dragen aan een brede schouderriem, en aansluitend dezelfde tas aan een ijzerdraadje. En dat gevoel krijgt die pony ook als je met een touwhalster gaat werken. Ja is wat onaangenaam, maar dat doet hij zelf. Je moet hem dan ook leren hoe hij zich moet gedragen als hij met je mee moet, en ongewenst gedrag mag je onprettig maken.
Onthou wel dat een touwhalster een werkhalster is, dus daar niet mee losgooien of vastzetten. Er zitten knopen op bepaalde drukpunten op het hoofd die de werking nog versterken. En sommige halsters hebben nog extra knopen op de neus zitten.
Verder zou ik de pony leren om te wijken voor druk. Ook en vooral aan dat halster. Je houdt druk op dat halster tot ze een stap op je afzet om zelf die druk te verminderen. Op dat moment laat jij de druk op dat halster ook vallen alsof je je aan dat touw hebt verbrand. Wegvallen van druk is de beloning.
Verder moet de pony ook leren dat hij zijn achterhand van je vandaan draait op het moment dat jij dat wilt. Als jij het hoofd naar je toe haalt, en de achterhand bij je weg draait, kun jij geen trappen krijgen van de achterbenen, en als hij je met twee ogen aankijkt heb je de volledige aandacht en in het ideale geval het respect van hem. Op het moment dat hij je aankijkt kan hij niet zijn volledige gewicht en kracht tegen je gebruiken om los te komen.

Waar het de pony aan ontbreekt is basisopvoeding en respect voor de mens. Voor jou, voor je vader, en voor alle kinderen die er mee om moeten gaan. Bovenstaande dingen komen van Clinton Anderson, en je vind ze ook bij Parelli. Ben niet zo bekend met Voest (dat is freestyle) maar ongeacht de methode die je hanteerd, paard moet leren respect voor je te tonen, en dat krijg je alleen als je er correct mee omgaat.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-07-07 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:54

Nee ik heb gemerkt dat paarden in het algemeen wel wat handelbaarder worden hoor.
Zie:
Cassidy schreef:
Waar het de pony aan ontbreekt is basisopvoeding en respect voor de mens

Niet geschoten is sowieso mis, denk ik maar Lachen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:21

@ Cassidy: Bedankt voor de uitleg Lachen Het klinkt op zich ideaal om haar die dingen inderdaad te leren.. Het kan dan inderdaad kloppen dat ze de basisopvoeding mist, ik weet daar helaas te weinig van omdat ik haar pas een jaar heb.. We hebben haar gekocht als makke pony (dus ook eigenlijk om kleine kinderen op te laten rijden) en daar was ze ook heel braaf, maar daar stond ze ook altijd alleen.. Ik ga eens informatie zoeken over Clinton Anderson en Parelli.. Maar wat ik me nog afvroeg: Het touwhalster kun je niet om hebben als je der losgooit (dus in de wei loslaat).. Ik kan deze dus in de wei niet omlaten.. Hoe kan ik dat het beste combineren? (aangezien ze in de wei toch eigenlijk wel een halstertje om moet..)

@ Nicolletje: Klopt inderdaad, niet geschoten is altijd mis.. Ik zal eens wat informatie opzoeken, misschien dat ik er wat meer duidelijkheid bij krijg.. Heb er lang over nagedacht of ik der zou verkopen of niet, maar er moet wel wat veranderen wil ik haar aan kunnen houden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:31

Op het moment dat iemand haar gaat halen, doe je het touwhaltster om. Kan desnoods met een beetje frotten onder het gewone halster. Een soepel touwhalster is zo klein dat je het opgepropt in je broekzak kunt stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:32

oke Lachen Ik ga er eens over informeren Lachen

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:23

je pony moet leren respect voor jou te krijgen en te accepteren dat jij de baas bent, het zal wel ff duren voor dat gaat lukken
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:58

Nee hoor, hoeft helemaal niet lang te duren. Als je maar weet waar je mee bezig bent, en hoe je het aan moet pakken.

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:15

Ik denk dat een vaste ruiter voor deze pony geschikter zou zijn.
En dat het vertrouwen van de pony gewonnen moet worden , misschien dmv natural horsemanship ?

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:23

Tsja,soms is het echt zo dat een pony niet voor het doeleinde geschikt blijkt waarvoor ze is aangeschaft en zijn ze superdwars.
Je kunt hier natuurlijk allerlei redenen voor zoeken of oplossingen maar als deze pony die als makke kinderpony is verkocht het niet blijkt te zijn en zich al niet eens laat pakken in de weide en de neiging heeft tot schoppen kreeg hij bij mij een andere baas en ging ik op zoek naar iets anders.
Je kunt niet hebben dat kinderen geschopt worden vindt ik.
Misschien is de verkopende partij ook niet helemaal eerlijk geweest...geen idee.
Soms moet je een keuze maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:02

we zijn inmiddels een tijdje verder, de pony is nog steeds in het bezit.. mijn nichtje heeft er nu een paar keer op gezeten en met het rijden gaat het gelukkig de goede kant op.. voorlopig rijden we nog even als ze al op stal staat of als de rest ook op stal gaat..

wat betreft het slaan, dat heeft ze tot nu toe in het jaar dat we haar hebben 2keer gedaan en de laatste tijd doet ze dat gelukkig niet meer.. rest alleen nog het probleem met het uit de wei halen, maar daar vinden we hopelijk ook nog wat op.. (het probleem daarbij is dat ze niet alleen de wei uit wil, alleen als de rest ook mee gaat..) mocht het echt niets worden dan gaat ze waarschijnlijk de verkoop in, dan is het rijdende gedeelte in ieder geval al goed..

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:06

ik denk dat je pony je aan het uitproberen is omdat die in een andere omgeving staat dus ook veel nieuwe dingen ziet enzo. dan denkt hij ook dan kan ik wel wat mee uitproberen. Lachen