Lidmaatschap vereniging vraag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Lidmaatschap vereniging vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:30

Bij onze vereniging, schijnt het een regel te wezen dat je rijdend lid moet wezen als je een actieve startkaart heb... :/

Wij zijn net klaar na 4 jaar verbouwen, en de afgelopen twee jaar heb ik niet mee kunnen doen met de verenigings lessen voornamelijk wegens tijdgebrek, ik heb wel wedstrijden gedaan maar ook op een laag pitje (misschien 4 x per jaar).

Ik wou mezelf net weer aanmelden om na de zomerstop weer te komen rijden.
Maar bij mijn factuur van m'n startcoupons stond de regel dat ik weer rijden lid moest worden omdat ze geen leden met startkaart accepteren als 'niet rijdend lid'.
Ze maken wel uitzonderingen zoals bij mij vorig jaar, maar dat is dan tijdelijk...

Na dit (naar mijn idee vreselijk onduidelijk) verhaal dus mijn vraag:

Mag een vereniging zulke regels toepassen?

Ik ga me wel weer aanmelden als rijdend lid, dus daar ligt het probleem niet, maar ik vroeg me af bovenstaande regels vaker worden toegepast. Er is mij tussen neus en lippen door verteld dat het meer een soort van 'voorkeur' van het bestuurs was, dan een echte regel.

asjemenou

Re: Lidmaatschap vereniging vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:31

Ik heb geen idee of het mag, maar het lijkt me een heel logische regel.
Als je niet rijdend lid bent, heb je toch startkaart nodig?
Bij ons betekend rijdend lid ook letterlijk rijdend lid!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:33

Wij hebben wel niet rijdende leden die gewoon een startkaart hebben. Ze mogen alleen geen gebruik maken van de binnenbakken.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:36

asjemenou schreef:

Ja, in dat opzicht wel. Maar je moet aangesloten zijn bij een vereniging voor een startkaart, maar ik heb liever priveles dan groepsles bijvoorbeeld. En wat als je gedachten van je Prive instructeur niet overeenkomen met de instructie van de groepslessen???

Ik vind het soms wel leuk om mee te rijden, maar ik ben afhankelijk van m'n vader mbt vervoer en die loopt ploegendiensten dus kan niet altijd.
Verder vind ik het een leuke vereniging met de dingen die ze organiseren etc...

In dat opzicht vind ik het niet altijd logisch en vind ik dat je vrij moet zijn in de keus om deel te nemen aan de groepslessen of niet.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:40

TeeGee schreef:
Wij hebben wel niet rijdende leden die gewoon een startkaart hebben. Ze mogen alleen geen gebruik maken van de binnenbakken.

Wij hebben helaas geen binnenbak bij de vereniging zelf, we mogen gebruik maken van een binnenbak bij een privestal tijdens de wintermaanden. En daar moeten we dan ook nog eens 40 euro extra voor betalen bovenop de 140 euro die al per jaar betaal aan een rijdend lidmaatschap incl startkaart en paard en sport...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:41

Malibu schreef:
asjemenou schreef:

Ja, in dat opzicht wel. Maar je moet aangesloten zijn bij een vereniging voor een startkaart, maar ik heb liever priveles dan groepsles bijvoorbeeld. En wat als je gedachten van je Prive instructeur niet overeenkomen met de instructie van de groepslessen???

Ik vind het soms wel leuk om mee te rijden, maar ik ben afhankelijk van m'n vader mbt vervoer en die loopt ploegendiensten dus kan niet altijd.
Verder vind ik het een leuke vereniging met de dingen die ze organiseren etc...

In dat opzicht vind ik het niet altijd logisch en vind ik dat je vrij moet zijn in de keus om deel te nemen aan de groepslessen of niet.

Als rijdend lid heb je nog geen verenigingslessen, deze komen er nog eens extra bovenop!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:44

Dat scheelt heel erg per vereniging. De verenigingen met lessen, die hebben vaak van dit soort regels.
Wij hebben alleen niet-rijdende leden, in de zin van, geen startkaart. Maar de contributie is gewoon hetzelfde, alleen zonder de kosten van het starten. Wij hebben dan ook geen eigen accomodatie en geen verenigingslessen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:54

asjemenou schreef:
Als rijdend lid heb je nog geen verenigingslessen, deze komen er nog eens extra bovenop!

Aha, oke dan wordt het me al een stuk duidelijker Haha!

Thanks, dat zal het dan wel wezen. Bedankt, wordt me allemaal ff wat duidelijker nu hoe dat in elkaar steekt... Knipoog

Staan dat soort dingen nog ergens uitgelegd ofzo? Wanneer je rijdend lid bent, niet rijdend lid etc... Ik bedoel denk ik de voorwaarden en/of reglementen van verenigingen in het algemeen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:57

Je vereniging mag zelf reglementen opstellen. Altijd handig om hiervan een exemplaar te vragen ( en jaarlijks na de ALV een nieuwe, ivm wijzigingen ). De statuten en reglementen mogen niet in strijd zijn met die van de KNHS, en worden sinds kort daar ook op gecontroleerd ( of dat staat dit jaar op de planning ). Binnen die kaders mogen ze alles ( nou ja, binnen de NL wetgeving ), zelf bepalen.