Ik weet het niet meer .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLariss

Ik weet het niet meer .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:12

Ik heb een nieuw paardje gekocht en ze staat nu bij ons thuis.
De afgelopen tijd is ze al binnen 2 weken naar 4 verschillende plekken verhuist voordat wij haar kochten.
Maar toen wij haar ophaalden was ze heel lief en ze liep zo de trailer in.
En ze staat nu vanaf vrijdag bij ons, en zondag kwam er iemand voor het zadel, en ik liep met haar naar die gene toe, toen begon ze opeens te steigeren en wou ze niet meer verder lopen.
Dus we hadden het zadel maar in het weiland gepast.
En die avond ging ik naar de club om alvast te rijden, zodat ze een beetje went aan de bak.
En thuis liep ze zo de trailer in, maar toen we weer naar huis gingen, wou ze de trailer niet meer in.
Ze steigerde heel hoog en bleef maar steigeren, dus wij met een longeerlijn proberen haar er in te krijgen. en toen steigerde ze heel hoog, maar me vader gaf een klap op dr kont met de longeerlijn, en toen sprong ze de trailer in.

Maar we wilden gister weer naar de club gaan, maar daisy wou nu helemaal niet meer de trailer in, ze bleef maar steigeren en achter uit lopen.
Ik kreeg die hoeven allemaal langs m'n hoofd, en ik vond het dood eng.
Ze raakte me en ik ben huilend in de stal van m'n andere pony gaan zitten, m'n handen branden van het touw dat er langs was geschuurd, m'n schouder was blauw omdat ze me raakte, en ik wist het allemaal niet meer.
Dus m'n vader ging het proberen.
Maar het steigeren word steeds erger, dus we gaven het maar op.
(ik weet het, het is fout om het op te geven, nu heeft ze dr zin. Maar het werd echt gevaarlijk en ik ben bang dat het alleen maar nog erger werd al gingen we door)

Het lukt nu helemaal niet meer met daisy, al kom je de wei in rent ze met dr oren naar achter van je weg, en al kijk je naar dr rent ze alleen maar heen en weer op een kort stukje, het land ziet al helemaal zwart.
Daisy staat helemaal onder de stress en ze vertrouwt niemand meer en er is niks meer met haar te beginnen, terwijl het een mooie pony is en ze kan super lopen.
Dr vacht glimt niet meer, en ze ziet er helemaal niet meer vrolijk uit.

Dus wie weet wat we nu moeten doen?
Om haar normaal in de trailer te krijgen en om haar vertrouwen te winnen?

FriesWytske

Re: Ik weet het niet meer .

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:31

Laat haar eerst maareens wennen in de wei. Ga naar haar toe en blijf in de wei totdat ze gewoon op je af komt. Zonder dat je haar wil ophalen om te gaan werken. Zoals je zegt ze is in een korte tijd veel van stal veranderd. Ze heeft tijd nodig om zich ergens te kunnen settelen. Dit kan lang duren, maar uiteindelijk heb je resultaat. Succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:35

Staat je paard alleen? Kan zijn dat ze eenzaam is, kan zijn dat ze gaat uitproberen, maar kan ook heel goed zijn dat het niet de juiste pony is voor jullie. Dat ze in zo'n korte tijd zo vaak van stal is veranderd kan natuurlijk ook ervoor zorgen dat ze zich gaat verdedigen en niet echt lekker gaat.

Probeer eens even je paard rust te geven? Niet meteen erop en gaan rijden, ga grondwerk met haar doen om de band te verbeteren, en dan merk je ook dat het met laden beter gaat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:39

Ik zou inderdaad grondwerk gaan doen met haar. Haal haar niet alleen uit het land om op stal te zetten of te gaan rijden maar ook eens om zomaar te poetsen ofzo.

Veel succes Ach gut

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:43

Je hoeft niet aan de pony te bewijzen dat je haar wel in de trailer krijgt. Het is goed dat jullie zijn gestopt, anders waren jullie alleen maar bozer geworden, en waren jullie nog verder van huis.
Wees daar dus maar niet bang voor.

Jouw pony is nogal onzeker. Je vertelt al dat ze zoveel is verhuist, en ze heeft haar plek nog niet gevonden. Het beste is waarschijnlijk om haar gewoon een tijdje in de wei te laten staan. Haal haar er elke dag even uit, gewoon om te poetsen, te wandelen en te knuffelen. ALs het niet lukt om haar te pakken in de wei, loop dan niet achter haar aan, maar ga gewoon zitten wachten tot ze naar je toe komt.
Dwing niets af bij haar, want het is duidelijk dat dat niet werkt.
Als het vertrouwen tussen jullie wat beter is (lees: als je haar te pakken kunt krijgen, en kunt poetsen, zonder enig stressmoment voor haar of voor jou), kun je langzaamaan dit verder opbouwen. Dan leg je het zadel erop, loop even met haar rond, haal het zadel eraf en laat haar weer in de les.
Pak het even aan alsof je haar voor het eerst aan het beleren bent. Waarschijnlijk is ze nu snel op haar gemak. Ze kent het zadel al, en ze vertrouwt jou.
Als dit rustig gaat, kun je opstappen en haar rustig aan beginnen te wennen aan het rijden. Overhaast niets en zorg ervoor dat ze je blijft vertrouwen.
Laat die trailer nog even zitten. Pas als je helemaal zeker bent van je relatie met haar, kun je dat gaan oppakken. Daar zijn waarschijnlijk veel topics over te vinden, dus gebruik daarvoor de zoekmachine.

Geef je paardje de kans om even lekker bij te komen. Langzaamaan kunnen jullie het vertrouwen in elkaar terug krijgen, en kan je genieten van je nieuwe aanwinst. Het is nu even moeilijk, maar met ieder paard zijn er betere en slechtere momenten.
Doe lekker rustig aan, dan kun je straks nog jaren genieten van je paardje!
Veel sterkte en succes Haha!

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:54

Somebitch schreef:
Ik zou inderdaad grondwerk gaan doen met haar. Haal haar niet alleen uit het land om op stal te zetten of te gaan rijden maar ook eens om zomaar te poetsen ofzo.

Veel succes Ach gut

Helemaal mee eens!
Begin is met grondwerk, probeer een band op te bouwen, win haar vertrouwen.
Lekker poetsen of een stukje wandelen.

Veel succes ermee!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:49

Bedankt voor jullie reacties, er komt vanavond iemand langs (anita siks) en die heeft ervaring met zulke dingen.

Wat is precies grondwerk? ik begrijp dat niet zo goed Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:53

Cassidy schreef:
Staat je paard alleen? Kan zijn dat ze eenzaam is, kan zijn dat ze gaat uitproberen, maar kan ook heel goed zijn dat het niet de juiste pony is voor jullie. Dat ze in zo'n korte tijd zo vaak van stal is veranderd kan natuurlijk ook ervoor zorgen dat ze zich gaat verdedigen en niet echt lekker gaat.

Probeer eens even je paard rust te geven? Niet meteen erop en gaan rijden, ga grondwerk met haar doen om de band te verbeteren, en dan merk je ook dat het met laden beter gaat.

ik ga met cassidy mee, en ik wil ook graag weten of het dier alleen staat

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 18:13

Paardje staat niet alleen, ze staat bij een haflinger merrie, ze staan niet bij elkaar in het weiland, alle 2 in een apart stukje, maar ze kunnen wel knuffelen met elkaar over het stroomdraadje heen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:27

Dan staat ze dus wel alleen.
Waarom mogen die twee niet bij elkaar? Het zou je pony in dat opzicht vast wat rust geven.

Verder wat al geadviseerd is: geef het tijd.
Over grondwerk kun je meer lezen op het subforum VNA.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:05

Ik heb een beetje het idee dat je te snel wilt met je pony. Je schreef dat ze in een een korte tijd al 4 x verhuist was om welke reden ??? Laat eerst eens de pony wennen aan haar nieuwe omgeving en begin dan eens te borstelen enzo zodat de pony aan jou kan wennen en niet gelijk de trailer weer in naar club ofzo. Het is natuurlijk leuk om een nieuwe pony te laten zien aan anderen maar die pony denkt ga ik nu alweer ergens anders naartoe en pony zijn kudde dieren maar ook gewoonte dieren. Dus niet gelijk keihard gaan werken met de pony maar eerst leuke dingen met haar doen zodat zij vertrouwen in jou krijgt en daarna met deskundige rustig hulp weer op de trailer proberen zonder stress en ergens naartoe te moeten. Het moet zowel voor jou als de pony een leuke ervaring zijn en blijven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:20

Ik zou maar eens rustig aan doen.

Het dier is in korte tijd 4x verhuisd. Dat is 4x nieuwe mensen, nieuwe geurtjes, nieuwe smaakjes, nieuwe geluidjes, nieuwe andere paarden enz. Ze is nu gewoon compleet in de war. Zoals al gezegt: niet meer willen rijden maar gewoon lekker n tijdje tutten. En zeker niet meteen iemand erbij laten komen, geef haar wat tijd!

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:26

Ik denk idd dat het goed is om je paard de tijd en ruimte te geven om te wennen aan alle nieuwe dingen/mensen voordat je hem mee neemt naar een andere plek dan zijn nieuwe thuis.

En grondwerk is natuurlijk super om het vertrouwen te winnen en de band te versterken. En het is ook nog eens hartstikke leuk!!!
Als je nog niet veel ervaring met grondwerk hebt kun je wellicht iemand vragen je hierbij te helpen.

Succes ermee, ik hoop dat het stukje bij b'tje steeds beter gaat!!!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:13

Het is zomer. Laat dr lekker 2 weken op het land staan. (dan maar iets meer gras eten)
Ga wel lekker elke dag bij dr langs 1 of 2x een uurtje of half uurtje. Ga gewoon op de grond zitten. Paarden zijn nieuwsgierig. Ze komen vanzelf bij je. Is het niet de 1e of de 2e keer. Dan wel de 3e of de 4e. Neem een blaadje mee om jezelf te vermaken. Ze zal vanzelf aan je wennen en je gezelschap op prijs stellen.

Met veel geduld kom je een heel eind. Het zijn net kinderen Tong uitsteken

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:15

Na 2 weken nog helemaal niets aan resultaat kan je misschien iemand in de arm nemen die ervaring heeft met Natural Horsemanship. Is echt beste manier van communiseren. Ik gebruik niets anders meer.. sorry van de 2 berichten.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:13

Geduld, geduld en geduld. met babystapjes beginnen. Niet meteen willen rijden, Geef haar een kans om te wennen laat haar samen met die andere merrie staan. En grondwerk doen en rustig haar vertrouwen winnen , zonder iets van haar te willen.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:45

ik ben het helemaal eens met de bovenstaande tips..

Zorg wel dat je echt niet te veel "poespas" erbij gaat halen, want dit veroorzaakt in mijn ogen alleen maar meer stressituaties.

!!Ze moet eerst doorkrijgen dat ze bij jou veilig is en dat dit haar plekje is. Zorg dat je alles heel overzichtelijk maakt voor je paardje.. dus geen trailer, geen vreemde mensen, geen lessen op de club.. noem maar op. Dáár krijgt ze vertrouwen van. Het vertrouwen dat er niet plotseling iets raars kan gebeuren wat haar in de war maakt.. alleen jij en je paardje, geen stap te snel.!!

Doe alleen maar simpele dingentjes met haar, zoals hierboven door meerdere mensen al aangegeven.. en als poetsen of knuffelen.. als dat nog een stap te ver is inderdaad gewoon in de buurt van haar zijn.. maak je klein door op de grond te gaan zitten, en ga niet met je gezicht recht naar haar toe zitten.. ga zo zitten dat er een schouder ongeveer naar haar toe wijst, zo kom je niet dominant over en zal ze sneller de stap zetten naar je toe te komen.

Het overzicht en de rust zijn nu erg belangrijk voor haar. Als je geen risico neemt komt het allemaal wel goed hoor Ja
Bij mijn paardje heeft het in ieder geval gewerkt en ik heb nu een OK dan! band met haar. Het is een echt dametje geworden Lachen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 02:07

ik dekn niet dat het iets met wennen te maken heeft
ze verteld dat het paard zijn vacht ok niet meer glimt.

is er mischien meer aan de hand.
bel een DA en leg je probleem uit en vraag wat er mee te doen.
ik denk eerlijk gezegt dat het paard iets heeft mischien iets met zijn rug ofsow ??? ik weet het niet maar zou wel een DA bellen en denk ook zeker niet dat het met wennen etc te maken heeft.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 20:54

JoviBan schreef:
Dan staat ze dus wel alleen.
Waarom mogen die twee niet bij elkaar? Het zou je pony in dat opzicht vast wat rust geven.

Verder wat al geadviseerd is: geef het tijd.
Over grondwerk kun je meer lezen op het subforum VNA.

Ik heb ze gister bij elkaar gegooit.
Ik wou het eerst niet doen omdat m'n haflinger merrie in elkaar is getrapt door een andere pony, en sindsdien loopt ze kreupel en trapt ze naar elke paardje dat te dicht bij komt, uit angst.
En ik vond het erg zonde al was m'n nieuwe pony al meteen kreupel getrapt
maar het ging gelukkig goed toen ze bij elkaar in de wei waren, 's avonds was het wel vechten.
Maar het valkt gelukkig mee.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 20:58

andafries schreef:
Ik heb een beetje het idee dat je te snel wilt met je pony. Je schreef dat ze in een een korte tijd al 4 x verhuist was om welke reden ??? Laat eerst eens de pony wennen aan haar nieuwe omgeving en begin dan eens te borstelen enzo zodat de pony aan jou kan wennen en niet gelijk de trailer weer in naar club ofzo. Het is natuurlijk leuk om een nieuwe pony te laten zien aan anderen maar die pony denkt ga ik nu alweer ergens anders naartoe en pony zijn kudde dieren maar ook gewoonte dieren. Dus niet gelijk keihard gaan werken met de pony maar eerst leuke dingen met haar doen zodat zij vertrouwen in jou krijgt en daarna met deskundige rustig hulp weer op de trailer proberen zonder stress en ergens naartoe te moeten. Het moet zowel voor jou als de pony een leuke ervaring zijn en blijven.

Ze is 4 x verhuis omdat;

Dais is jaren lang gereden door het zelfde meisje ( 6 ongeveer ). en zij vroeg aan kennissen van ons of die wilden helpen met het verkopen van Daisy.
Dus ze ging daar staan, maar ze staat op 2 locatie's.
Ze stond eerst op een locatie maar daar was geen weiland, dus verhuiste ze naar de andere locatie.
Paar dagen daar na, werd ze verkocht aan een manege in assendelft.
En 5 dagen later kwam ze bij ons.
Dus ze is erg veel verhuist.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 21:07

liev_meisjuh schreef:

ik denk eerlijk gezegt dat het paard iets heeft mischien iets met zijn rug ofsow ??? ik weet het niet maar zou wel een DA bellen en denk ook zeker niet dat het met wennen etc te maken heeft.

mischien is ze zo gestresst dat haar vachtje niet meer glimt?
Dat ze ongelukkig is van de stress?

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:21

xLariss schreef:
liev_meisjuh schreef:

mischien is ze zo gestresst dat haar vachtje niet meer glimt?
Dat ze ongelukkig is van de stress?

Ik denk dat je gelijk hebt, xLariss. Ik denk dat het inderdaad wél met het wennen te maken heeft, vooral de stress die het verhuizen heeft veroorzaakt. Ze is hierdoor veel van het vertrouwen kwijtgeraakt (kan ook nog een diepere reden achterzitten natuurlijk.., verkeerde omgang of iets dergelijks).

Er wordt bij stress een bepaald stofje aangemaakt (ik weet niet of dat bij paarden ook adrenaline heet Bloos ), dat ervoor zorgt dat je klaar bent voor actie (zorgt ervoor dat paarden in het wild sneller beslissingen kunnen nemen en snel kunnen vluchten voor een roofdier)
Je paard heeft nu natuurlijk hele andere situaties dan in het wild.. en dat betekend ook dat als het stofje vrijkomt in het paardenlichaam, er niet meer perse actie wordt ondernomen, en dáardoor blijft dat stofje in het lichaam. Dit stofje moet er natuurlijk wel weer uit, en daarvoor wordt het omgezet in een ánder stofje.. (jaja ingewikkeld Tong uitsteken ) Dit stofje heeft alleen als bij-effect dat het sombere gevoelens kan geven..

kortom Knipoog : de doffe vacht kan wel degelijk veroorzaakt worden door de stress-situaties, ik denk niet dat je paard ziek is of iets dergelijks.. ze moet gewoon wennen en verwent worden Ach gut

ik hoop dat dit een steuntje voor je is, en dat je ook nog wat aan mijn eerdere bericht hebt gehad.

en nogmaals.. hoe supergraag je ook zou willen, doe het rustig aan voor je paardje!

succes en hou ons op de hoogte!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 09:44

Het gaat al wel wat beter, ik kan dr pakken en een beetje met dr wandelen zonder dat ze steigert
naar me.
Wat me laatst wel is opgevallen is dat daisy haar achterbenen onder de littekens zitten, en ook een beetje op haar kont.

karin_gracia wat je ook net zegt, ik heb geleerd dat als paarden bang zijn, dan gaan de organen helemaal zorgen dat er veel bloed bij de spieren komt en ze maken een speciaal stofje aan zodat ze hard kunnen weg rennen in geval van nood.
Wat ik heb geleerd is dat als paarden dat gaan doen, dat ze hun benen vergeten (mischien heb je wel eens gezien, dat als ze gingen rennen dat ze dan vaak struikelen).
Dus ik moet al is daisy zo opgefokt veel over haar benen gaan met m'n hand, zo dat er weer bloed door die benen gaan stromen.
Dat helpt wel heel erg, want dan word ze wat rustiger en verdwijnt dat stofje zo een beetje. Ja

Ik vind het best wel moeilijk om zo met daisy aan het werk te gaan, ik heb namelijk geen geduld.
Maar toch gaat het best lekker, ik ga gewoon 3x op een dag een kwartiertje naar haar toe. dan ga ik in het weiland zitten, beetje tegen haar praten. dan ga ik met m'n handen even lekker over haar vacht aaien.
Dan pak ik het touw en ga ik een beetje met haar wandelen en dan breng ik haar even naar het lekkere weiland (staat hoger gras), en dan wandelen we weer terug, en dan ga ik haar poetsen.
En dat doe ik 3x op een dag, weet iemand wat ik nog meer kan doen?

iedereen bedankt voor de tips. Bloos

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:59

Fijn dat het al wat beter gaat.
Je zegt dat je ongeduldig bent, misschien helpt het om je doelen bij te stellen. Als ik het zo lees, dat je al wat met haar kunt wandelen en poetsen, dan ben je al een heel eind! De uitdaging zit bij dit paard nog even ergens anders dan 'zo goed mogelijk rijden'.

Dapper hoor dat je niet opgeeft, je bent vast geschrokken. Maar eenmaal dat wederzijdse vertrouwen... dan is dat bij jullie ook heel sterk.
Heb in je profiel gekeken, wat een beauty is het!

Wat je nog meer kunt doen? Ik denk gewoon doorgaan met wat je nu doet. Tot het helemaal goed voelt en dan pas een stapje verder. Wat dat stapje precies is vind ik moeilijk om te zeggen.
Makkelijker als je de pony ziet en kan bedenken wat ze aanbiedt.

Succes!!!!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:26

Volgens mij gaat het goed zoals je het nu doet, wen eerst maar aan elkaar.
Mooie pony trouwens (komt ze van manege de delft, ze komt me zo bekent voor?)