Wanneer stompe sporen en wanneer sporen met wieltjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Wanneer stompe sporen en wanneer sporen met wieltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 15:57

Zoals de titel al zegt, wanneer kies je voor stompe sporen en wanneer voor sporen met wieltjes? En wat is eigenlijk het verschil tussen deze soorten (behalve dan het wieltje Clown )?

Authentic

Re: Wanneer stompe sporen en wanneer sporen met wieltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:58

Probeer maar 'ns uit op je arm, wielspoor of knopspoor, wielspoortjes hoor je te rollen en daardoor is 't meer een kriebelgevoel. Wanneer ik sporen gebruik rij ik met wielspoor.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 17:38

Betekent dat dan ook dan wieltjes eigenlijk vriendelijker zijn voor je paard?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:52

als wieletjes zachter zouden zijn, waarom mogen ruiters er op ponywedstrijden niet mee rijden? en waarom kiest men toch altijd voor knopjes inplaats van wielen, niet omdat wieletjes vriendelijker zijn Knipoog

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:56

Ik rij weleens met wielen zonder tandjes.. Dit zijn wel vriendlijke sporen, maar wil niet zeggen dat deze vriendelijker zijn dan stompe spoortjes. Rechte sporen en hamerspoortjes, zijn wel scherper, dit omdat hier een rechte hoek in zit..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:58

Wieltjes stropen de huid niet op, en worden veel gebruikt bij paarden met 'n gevoelige huid.
Zoals hierboven al gezegd rollen wieltjes, bij goed gebruik, langs de huid, wat mij persoonlijk prettiger lijkt dan een stompe spoor die langs de huid 'glijdt'.

lotjj92: Knopjes zijn gladder, dus glijden ook beter en zijn weer vriendelijker dan stompe sporen.
Wieltjes worden vaak scherp gedacht, en zien er wat 'drastischer' uit dan knopjes.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:40

Gimli_ schreef:
Wieltjes stropen de huid niet op, en worden veel gebruikt bij paarden met 'n gevoelige huid.
Zoals hierboven al gezegd rollen wieltjes, bij goed gebruik, langs de huid, wat mij persoonlijk prettiger lijkt dan een stompe spoor die langs de huid 'glijdt'.

lotjj92: Knopjes zijn gladder, dus glijden ook beter en zijn weer vriendelijker dan stompe sporen.
Wieltjes worden vaak scherp gedacht, en zien er wat 'drastischer' uit dan knopjes.

in mijn ogen zijn ze ook drastischer, men kiest over het algemeen toch voor knopjes inplaats van wielsporen. zal niet voor niks zo zijn toch ?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:42

Tja toch zijn wieltjes bij een juiste inwerking wel zachter dan knopjes Knipoog
Idd omdat ze er over heen rollen, maar ze zijn niet voor niks niet voor iedereen geschikt. Ik zeg ook met een reden; met juist gebruik. Met schoppen en 'hakken' zijn het gewoon martelwerktuigen, maar goed dit geld ook voor gewone sporen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:34

Als je een heel stil been hebt, en precies het wieltje kan laten rollen, dan zou het kunnen zijn dat het vriendelijker is. Dat is eigenlijk nooit zo, meestal wordt een spoortje tegen het paard aan geduwt, en dan is zo'n wieltje best scherp! Ook is vaak de hulp zo groot dat het wieltje niet echt lekker mee draait...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:33

sporen zijn er om de buik van je paard mee te prikkelen zodat hij zijn spier spant
als ze spoor op de juiste manier gebuirkt wordt en dus niet om aan te drijven en je paard voor uit te krijgen zijn wieltjes beter

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 06:36

Clubgenootje van mij kan bij haar paard alleen met wieltjes rijden omdat het paard van andere sporen wondjes krijgt. Zo lang het wieltje draait is een wielspoor vriendelijk en vriendelijker als bijvoorbeeld een hamertand. Die is hoekig en glijdt niet over de huid.

Probeer het gewoon eens op je eigen arm.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 07:36

lotjj92 schreef:
als wieletjes zachter zouden zijn, waarom mogen ruiters er op ponywedstrijden niet mee rijden? en waarom kiest men toch altijd voor knopjes inplaats van wielen, niet omdat wieletjes vriendelijker zijn Knipoog

Hier zijn al erg veel discussies/topics over geweest hier.
Er zijn hier in ieder geval nog heel wat meningen over. Maar inderdaad probeer het eens op je arm. Neem nu bijvoorbeeld een vork, die heeft meer tandjes en verdeeld dus de kracht over die 4 punten. Neem nu een ander dikker voorwerp met maar een punt, dan wordt alle druk in dat ene punt gegeven.

Volgens mij zijn dus bij goed gebruik sporen met wieltjes een stuk vriendelijker Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:04

rowo schreef:
Clubgenootje van mij kan bij haar paard alleen met wieltjes rijden omdat het paard van andere sporen wondjes krijgt. Zo lang het wieltje draait is een wielspoor vriendelijk en vriendelijker als bijvoorbeeld een hamertand. Die is hoekig en glijdt niet over de huid.

Probeer het gewoon eens op je eigen arm.

Daarom moet ie ook altijd erg goed onderhouden en gesmeerd worden Ja

love_beat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:30

Idd.. maar dan moet je wel de grove wieletjes hebben
En vaker met sporen gereden te hebben.. want je moet er wel goed mee om kunnen gaan vind ikzelf.

xx_kendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:23

ik zou voor sporen met wieltjes kiezen als je paard echt niet reageerd op iets anders!! maar niet te snel hiervoor kiezen want dan reageert het paard niet meer goed op andere hulpmiddelen denk ik