Bijvoeren in de winter ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Bijvoeren in de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 23:21

Hallo,
Ik heb even een vraagje over het voeren in de winter ...
Moet je in de winter bijvoeren ?
Geef je gewoon een extra schep krachtvoer of iets anders ?
Wat geven jullie ?
Ik train elke dag 1 uur en half met mijn paardje, ook in de winter en ga een onderdeken en winterdeken van 350 gram op haar leggen denk ik ...
Wat denken jullie ?
Pling

kler

Re: Bijvoeren in de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:44

Bij ons krijgen ze onbeperkt hooi (als er geen gras staat tenminste) en in principe geen krachtvoer (wel die koeken van pavo). Ik heb het hier wel over robuuste paarden haha (fjord en shetlanders).

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:05

KWPNer die ik verzorg krijgt in de winter half kilo biks en half kilo muesli. De welsh krijgt in de winter een kwart biks en een kwart muesli en de shetlander krijgt hooi. (kwpn en welsh ook).

Ik denk dat het wel per ras verschilt wat ze nodig hebben, en het ligt er ook aan wat je met ze doet.

Groetjes.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:15

Mijn paardje is een Bwp die snel neiging heeft tot mager worden ...
Ik doe dressuur met haar, ook wel wedstrijden maar niet fanatiek, regelmatige buitenritten en neem ook wel eens een balkje ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:45

In ieder geval onbeperkt hooi. Paarden houden zich warm door te kauwen, als de darmen goed blijven werken dan blijven de paarden ook warm.
Voor het rustige rijden is onbeperkt hooi meestal genoeg, ook voor warmbloeden.
Ik voer mijn paard alleen na het rijden wat kruidenmusli, dat is goed voor de spieren en voor de luchtwegen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 23:13

Ok thanx !

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:05

In de koude periode geef ik elke avond een papje van zemelen met warm water en een handje muesli erdoor. Vinden ze heerlijk! En daarnaast ook onbeperkt hooi.

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:31

Biks en wortels of muesli krijgt mijn vzpaardje Tong uitsteken

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:46

mijn paarden overwinteren in de rijbak en daar staat geen gras.
Ik voer ze dan tweemaal per dag een goede portie hooi, zodat ze lang de tijd hebben om ervan te knabbelen. Verder krijgen ze een halve schep muesli, vitaminen en mineralen en een appel als avondeten.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:53

ik voer mijn paard in de winter alleen hooi in plaats van gras het bix blijft het zelfde Haha! 2x per dag een halve kilo

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:19

Bartje krijgt als die op stal moet 's avonds 1,5 bakje voer (staat die overdag wel op 't land). & Als die hele dag binnen staat 's ochtends 1,5 en 's avonds 1,5. En gewoon als ik er ben krijgt die tussendoor wel handje bix.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:25

bij mijn vorige paard gaven we altijd gewoon na het rijden een muesli mix met knoflook...en die heeft de winter overleefd:P

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:38

Hooi of kuil is het allerbelangrijkste. Ik geef het 's winters onbeperkt en zomer krijgen ze 1 tot 3 plakken (afhankelijk van hoeveel gras er staat) Ook zomers vind ik het belangrijk omdat er heel veel vezels in zitten. Dan raken ze niet zo aan de dunne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:50

Mijn tinker krijgt een PAVO koek en soms een handje Liga van Pavo. Verder onbeperkt kuil of hooi.
Mijn Kwpn merrie (oud), kan ik moeilijk op gewicht houden. Ze krijgt ten eerste een deken op, anders gaat de energie gelijk naar de kachel en wordt ze niet voller. Verder krijgt ze een kilo basisbrok en slobber. Verder onbeperkt hooi of kuil. Ze werkt niet meer, maar anders is het binnen de korste keren een gratenpakhuis.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:35

Ik heb geen bak dus rijd in de winter alleen in het weekend omdat het al donker is als ik van mijn werk kom. Ik heb een fjord en een shet. Ze krijgen drie keer per dag een flinke portie hooi en voor de rest voer ik niks bij. Tuurlijk krijgen ze wel af en toe een appeltje en een boterhammetje. Ze doen het daar goed op. Ze staan overigens zomer en winter 24/7 op het land.