Kringkampioenschappen.. Terein bagger!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shash_Didi

Kringkampioenschappen.. Terein bagger!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 17:26

Heej.

Ik had vandaag wedstrijd in Bergen.. Kringkampioenschappen N-H midden.
Het terrein was zo slecht. Gras met bagger waar je echt in wegzakte.
Met het jureren van de proeven werd hier naar mijn rekening geen rekening mee gehouden.. Het was echt ploeteren door die bak. Ik had 178 en 175 dus dat viel nog wel mee.. maar meer kon ik ook niet geven.. want dan zou me paard onderuit gaan.
Nou vroeg ik me dus af.. Of dat gewoon mag.. De wedstrijd door laten gaan? En wie hebben er nog meer daar gereden?

Liefs

Plukje

Re: Kringkampioenschappen.. Terein bagger!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:55

Het zou wel zo netjes zijn als je alles verteld!

Normaal gesproken doen ze een hele week over het opbouwen van dit concours. Nu was de bodem zo extreem slecht dat men donderdag besloot om de boel af te blazen. Dit had echter zulke grote consequenties dat een van de bestuursleden zijn achtertuin aanbood om de wedstrijd alsnog door te laten gaan. Op dat moment had men nog minder dan 24 uur de tijd om álles te verhuizen.

Gisteren is een zeer succesvolle ponydag geweest.

Vandaag na de ochtend dressuur hield de bodem het echt niet meer. Met man en macht hebben ze ervoor gezorgd dat alle dressuur banen zijn verlegd, zodat niet alsnog de wedstrijd afgeblazen hoefde te worden. De nieuwe banen waren prima te rijden.

Al met al hebben de vrijwilligers vrijdag, zaterdag en zondag dag en bijna de complete nacht gewerkt om er voor te zorgen dat de kampioenschappen alsnog door konden gaan én heeft een gezin vrijwillig ál hun land naar de klote laten trappen!

Je wordt bedankt voor deze waardering!

PS, je beslist zelf of je start of niet, niemand heeft jou gedwongen. Er was zelfs een regeling dat je geen startgeld hoefde te betalen ivm het eerdere cancellen van het concours.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:53

Tja en daarnaast hebben alle ruiters dezelfde bodem. Ik heb mn kring afgezegd, jammer maar volgende keer beter.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:33

ik had vorige week sleectie en zat in een wolkbreuk met extreem slechte bodem daarna. pech hebben, maar iedereen ad hetzefde probleem. daar kan de organisatie niets aan doen ( jongens.. allemaal de anti-regendans.. NU Clown ) en als ruiter moet je dan zelf kijken wat je wil.
Ook ik had bij een van de proeven een stuk lager da wat ik had kunnen rijden door de bodem. maar ja... daar leer je van en ook dat kan voorkomen Ja
een jury kan natuurlijk geen punten geven aan iets wat slecht getoond word, ook al is de bodem slecht.
rekening houden met de slechte bodem OK, maar er is een grens daarbij natuurlijk

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 01:38

Ik vind het klasse dat de Kennemerruiters zoveel moeite gedaan hebben om het alsnog door te laten gaan!

Heb zelf niet meegereden, omdat ik net met een onervaren dier begonnen ben, maar ik vind het echt super dat ze zoveel moeite gedaan hebben om de kring door te laten gaan. Scheelt de regio en de kring ook enorm veel geregel ivm de selectie voor de dressuurkampioenschappen.

De ruiters van Kring Noord hadden vorige week een hoop minder geluk, maar die hebben gister alsnog selectie kunnen rijden. Al hing dat er geloof ik ook nog om na al die regen...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:08

Tja de organisatie kan er niks aan doen dat het zulk slecht weer is geweest de afgelopen weken. Vind het evengoed nog klasse dat ze nog zo hard gewerkt hebben om het concours door te laten gaan. Echter vind ik, wanneer de bodem zo slecht is, dat ze een goed alternatief moeten zoeken om de selecties te verrijden. Dit was bijvoorbeeld het geval bij Kring Centraal, bij de Zaanse Ruiters. Daar hebben ze de banen verplaatst naar de buitenbak, die goed te rijden was.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:16

VValar schreef:
Echter vind ik, wanneer de bodem zo slecht is, dat ze een goed alternatief moeten zoeken om de selecties te verrijden.

Om 12.00 uur is de wedstrijd stil gelegd, toen zijn alle banen verplaatst. Hierna was de bodem prima te rijden.

Kijk voor de grap eens naar de uitslagen, er zijn dikke punten gereden hoor!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:23

En voor 12 uur? Is toch best wel balen als jouw paard onregelmatig door de baan gaat omdat de bodem zo slecht is. Hoorde dat de pony's zaterdag al flinke gaten hadden getrapt namelijk.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:36

Ja dat is inderdaad balen. Het is alleen niet zo eenvoudig een omvangrijk concours zomaar te verplaatsen, en al helemaal niet naar bestaande, goede (buiten)bakken. Afgelopen week was ik ook bij een kampioenschap, met inderdaad een baggerbaan. Daar waren vier dressuurringen in gebruik op dat moment en een springring. Zie maar eens een locatie te vinden waar je dat allemaal in een goede bak kwijt kunt én waar je op zeer korte termijn met zo'n grote groep terecht kunt. Een manege? Heeft vast lessen. Een privéstal? Beschikken vaak niet over voldoende bakruimte om vier ringen en een springring uit te zetten.

Mocht dat niet lukken en je wilt verzetten, dan moet het maar net mogelijk zijn al die vrijwilligers, die waarschijnlijk al maanden die ene datum hebben vrijgehouden en zelfs vrij hebben gevraagd, op een andere datum bereid te vinden mee te werken. Juryleden zijn vaak ook lastig te vinden, helemaal als je zoveel nodig hebt (en dan ook nog in de vakantie). Daarnaast zullen er dan ook altijd ruiters zijn die die andere datum niet kunnen en dat weer vervelend vinden.

Oftewel, het is nog niet zo eenvoudig, zo'n concours verplaatsen/verzetten...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:54

Dat begrijp ik uiteraard. Maar dit is niet zomaar een concours. Een kringkampioenschap vind ik toch een belangrijke wedstrijd waar de beste combinaties worden geselecteerd om op het regiokampioenschap te rijden. Ik begrijp dat een concour verplaatsen haast onbegonnen werk is. Maar begrijp wel dat zo'n soort concours toch belangrijk is, en dat juist bij zo'n soort concours het van belang is om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken, zodat de combinaties ook optimaal kunnen presteren. Dat gaat niet in een bagger baan. En dat is de schuld van niemand. Het is alleen verdomd lastig. Natuurlijk houd ik rekening met alle vrijwilligers die heel wat uurtjes hebben gestoken in het organiseren van zo'n wedstrijd. Maar ik vind wel dat er al het mogelijke aan gedaan mag worden om er voor te zorgen dat een combinatie onder goede omstandigheden een proef kan rijden (bijv. door een reserve lokatie achter de hand te hebben).

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:01

VValar schreef:
En voor 12 uur? Is toch best wel balen als jouw paard onregelmatig door de baan gaat omdat de bodem zo slecht is. Hoorde dat de pony's zaterdag al flinke gaten hadden getrapt namelijk.

Voor 12 uur was het niet fijn, maar ook niet zo bagger als TS omschrijft. Het was wel een kring kampioenschap, er liepen dus flink wat ´piefen´ rond die de boel goed in de gaten hielden.

Als het zo verschrikkelijk beroerd was, waarom waren er dan combinaties die 2 winstpunten per proef pakten? No offense, maar als jij 175 rijdt waar een ander 195 rijdt had je toch al niet zo veel kans op het regiokampioenschap.

En nogmaals, niemand was verplicht om te starten. Als je je een uur voor de wedstrijd nog afmelde kreeg je je geld nog terug ivm alle commotie.

Een reserve locatie achter de hand? Wordt toch wakker, dat is toch niet realistisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:12

Ik heb verder geen kennis van hoe het gegaan is daar, maar als ik het zo lees heb ik bewondering voor de mensen die zo hard hun best hebben gedaan om deze wedstrijd door te laten gaan.

En helemaal voor de eigenaar van het stuk land waar het uiteindelijk gehouden is! Die heeft nu geen land meer over.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:33

Plukje schreef:
Voor 12 uur was het niet fijn, maar ook niet zo bagger als TS omschrijft. Het was wel een kring kampioenschap, er liepen dus flink wat ´piefen´ rond die de boel goed in de gaten hielden.

Als het zo verschrikkelijk beroerd was, waarom waren er dan combinaties die 2 winstpunten per proef pakten? No offense, maar als jij 175 rijdt waar een ander 195 rijdt had je toch al niet zo veel kans op het regiokampioenschap.

En nogmaals, niemand was verplicht om te starten. Als je je een uur voor de wedstrijd nog afmelde kreeg je je geld nog terug ivm alle commotie.

Een reserve locatie achter de hand? Wordt toch wakker, dat is toch niet realistisch!

Wat voor belangen heb je bij deze wedstrijd gehad dat je zo fel uit de hoek moet komen? Is nergens voor nodig. Mijn punt is slechts dat niemand wat aan het weer en de slechte bodem heeft kunnen doen. Dat heb je nou eenmaal niet in de hand. Maar bij zo'n 'belangrijke' wedstrijd hoor je nou eenmaal voor een goede lokatie te kunnen zorgen, die onder vrijwel elke weersomstandigheid berijdbaar is. Voorbeeld geef ik dus aan de Zaanse Ruiters. Die hadden weliswaar maar 2 banen, maar die hebben het mooi kunnen verplaatsen naar de buitenbaan. Land bleef heel, en de paarden ook. Realistisch? Wellicht niet. Zoiets is niet voor iedere vereniging haalbaar. Maar wel goed om over na te denken voor de toekomst.

Niemand kan dit soort omstandigheden voorzien. Maar begin nu niet met het verhaal van al die vrijwilligers die er uren in hebben gestoken (wat overigens waar is!), maar minstens zo belangrijk zijn de combinaties. Paarden kunnen nou eenmaal niet top presteren op een slechte ondergrond. Zal het 's middags verplaatst zijn waardoor de ringen beter begaanbaar waren, prima! Maar het is jammer om alles maar af te schuiven op de combinaties, niet zeuren want ze konden toch de wedstrijd kosteloos afzeggen. Lekker dan, selectie door de neus geboord! Bovendien, als je het toch over de kosten gaat hebben, reken dan ook gelijk de benzine kosten en alle tijd en energie die de ruiters erin steken om tip top in orde op het terrein aan te komen. Alleen om bij aanzien van de ondergrond direct huiswaarts te kunnen keren. Goed, het zal wellicht niet zo dramatisch zijn geweest als ik heb geschets, maar bedenk je wel dat de ruiters er ook veel moeite en kosten in stoppen om goed voor de dag te komen.

Bovendien zullen er ongetwijfeld combinaties zijn die kunnen scoren op een slechte ondergrond. Laten we stellen dat het ene paard er meer moeite mee heeft als het andere. Bovendien kan het het vertrouwen van een paard behoorlijk schaden als het continue onderuit gaat in zo'n ring.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:45

Met het weer in Nederland kun je alle kanten op.
Organisatie heeft er duidelijk alles aan gedaan om de kampioenschappen
door te kunnen laten gaan.
Shash_Didi volgende keer dus maar niet meer starten als het veel geregend heeft.
In je profiel te zien heb je nog niet van die super punten behaald, dus het terrein de schuld geven is wel heel makkelijk.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:48

Daar hoeft ze geen belangen bij te hebben. Het is alleen zo dat je duidelijk aan alle reacties kunt lezen wie er enig idee van heeft wat er bij komt kijken als je een wedstrijd organiseert, en wie niet.
En als er dan zo hard gewerkt wordt om een wedstrijd door te kunnen laten gaan en je krijgt dan achteraf zulk commentaar, dan kan ik begrijpen dat er even haren overeind gaan staan.
Zoals het spreekwoord zegt: De beste stuurlui staan aan wal!!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:54

In dit topic wordt slechts één kant van de medaille belicht; namelijk die van de organisatie. Het enige wat ik zeg is dat er ook best aan de combinaties gedacht mag worden. En geef dan niet in je weerwoord de reactie; ze kunnen zelf bepalen of ze rijden of niet, afzeggen is kosteloos. Allemaal leuk en aardig, maar als jij voor je paard kiest dan is het best even slikken wanneer je selectie door de neus wordt geboord. Geeft verder niet, maar doe het niet af alsof het onbelangrijk is. Voor sommige is zo'n wedstrijd echt wel belangrijk om te starten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:17

ik vind het top wat er allemaal geregeld is, alles was dik voor elkaar ....behalve de bodem helaas maar het is wel de realiteit vooral de L banen smidags waren echt niet te doen naar mijn idee..
en ik heb op tijd afgezegd maar ik moest toch echt gewoon betalen, wat ik overigens niet erg vind want zon dag kost de organisatie ook een hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:23

Ik zou nooit starten op zo'n bodem, ga mijn paard zijn benen niet de vernieling in helpen omdat ik zo nodig selectie moet starten. Vork
Het is altijd nog je eigen keuze om te starten, niemand dwingt je daatoe. Je had zelf kunnen beslissen om niet te starten.
In mijn ogen is een selectie wedstrijd niet meer waard dan een andere wedstrijd, ik zal er ook geen traan om laten, welzijn van mijn paard staat voorop. Volgend jaar weer volop kans om weer mee te kunnen rijden. Het is geen eenmalige kans in je leven om mee te doen aan een selectie.

De organisatie heeft prima werk geleverd, hulde daarvoor. Een selectie organiseren onder deze omstandigheden is verre van ideaal!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:14

VValar schreef:
Wat voor belangen heb je bij deze wedstrijd gehad dat je zo fel uit de hoek moet komen? Is nergens voor nodig.

0,0. Ik heb twee paarden die dusdanig geblesseerd zijn dat ze met drie benen bij de slager staan, dus wat dat betreft vind ik dat niemand ergens over mag zeiken die zich gelukkig mag prijzen met een gezond paard. Maar dat terzijde, dat is niet rieel (dat besef ik wel).
Met haar profiel bewijst de TS dat ze geen selecties rijdt om geselecteerd te worden, dus het komt op mij meer over als jalousie omdat zij geen 4 punten pakt op een selectie.

Het kringbestuur beslist ieder jaar weer aan wie de kampioenschappen worden toegewezen en zij zijn bij iedere vergadering over de kampioenschappen aanwezig. De enige optie met een zandbaan hier in de regio was Heiloo. Zij geven zelf aan dit extreem moeilijk te vinden omdat het op een normale wedstrijd al moeilijk is om voldoende perkeergelegenheid te creeeren. Vroeger mocht Heiloo gebruik maken van het land achter de zandbaan, tegenwoordig mag dit niet meer. Het zou tot grote verkeersproblemen komen mochten ze dit negeren. Daarnaast is Heiloo bijzonder zuinig op hun 'weinige' gras en zien zij het daarom niet zitten om dit twee dagen lang als springbodem te gebruiken.
De wedstrijd verplaatsen is ook overwogen. Dit had echter dusdanige consequenties wat betreft de beschikbaarheid van het kringbestuur, de juryleden, de vrijwilligers, alle gehuurde tenten e.d., en uiteraard de combinaties, dat de beslissing snel was gemaakt toen Fam. v.d. Sluis hun achtertuin aanbood.
Alle mogelijkheden zijn dus absoluut de reveu gepasseerd. En natuurlijk weet niet iedereen wat zich achter de schermen afspeelt, maar alles wat zich het afgelopen weekend heeft afgespeelt (en ieder jaar trouwens weer) is gebasseerd op wel overwogen beslissingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:51

De Outdoor kampioenschappen in Zeeland worden waarschijnlijk verplaatst vanwege het slechte weer. En die zijn pas 5 augustus en worden dus waarschijnlijk 12 augustus.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:10

De kring noord ging vorige week ook al niet door en omdat de pony's en de paarden springen zich niet hoefden te selecteren, zijn die wedstrijden vervallen. Anders was het voor de paarden dressuur. Hier moest een selectie voor gehouden worden en die is afgelopen zaterdag geweest. Gelukkig waren de banen aardig te rijden. Om de auto's het terrein weer af te krijgen waren tractors geregeld.
Het makkelijkste is om alles niet door te laten gaan maar dan kun je dus niet naar de provinciale. En daar zitten de ruiters helemaal niet op te wachten. We hebben een grote buitenbak waar wel 3 banen in kunnen maar het parkeerprobleem is daarmee niet opgelost. Gelukkig stemde de landeigenaar erin toe dat er gereden mocht worden en is ook het land door de KNHS goedgekeurd (geen overbelasting voor de paarden dus) Jammer is het voor sommige ruiters die naar de selecties hebben toe gewerkt en door de gewijzigde datum niet konden starten. En vervelend voor de vereniging want die heeft extra kosten en extra werk. In no time moet er vanalles geregeld worden en veel dingen zijn dan al weer aan andere concoursen toegezegd of verhuurt.
Maar ik denk dat ondanks een mindere bodem de betere combinaties vanzelf komen bovendrijven Clown . Zij piepen niet maar proberen er het beste van te maken. Maar paarden die niet aan het been zijn, niet in balans lopen etc die krijgen problemen.
Trouwens logisch dat een jury niet hoger gaat punten omdat de baan slecht is. Gelukkig heeft iedereen dezelfde omstandigheid en wordt de beste gewoon nr 1, alleen misschien zonder winstpunt. Die komt dan vanzelf wel weer. Maar ze moeten beoordelen wat ze zien en niet wat ze verwachten dat ze zouden kunnen gaan zien.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:35

DendroFleur schreef:
Maar ik denk dat ondanks een mindere bodem de betere combinaties vanzelf komen bovendrijven Clown . Zij piepen niet maar proberen er het beste van te maken. Maar paarden die niet aan het been zijn, niet in balans lopen etc die krijgen problemen.

Om hier even op te reageren; daar ben ik het niet mee eens. Vaak hebben juist de paarden die net wat extra bewegen en meer van de grond af bewegen het veel moeilijker op een slechte ondergrond dan de paarden die simpel lopen. Natuurlijk afgezien van de paarden die simpelweg niet aan het been zijn en op een slechte ondergrond nóg slechter presteren, zoals jij zegt.

@Plukje: Dankzij jouw uitleg begrijp ik jouw gedachtegang wat beter!

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:37

Volgens mij kunnen ze ook gewoon de klasses verdelen over meerdere terreinen.Is misschien niet zo leuk maar wel beter dan dit.
Ik had s'morgens meegereden in de L2, maar het was echt niet te doen.
De tweede proef heb ik niet gereden uit angst voor een blessure.Mijn paard, die voor de derde keer mee op wedstrijd was had er echt geen trek in om door de bagger te ploegen.Hij was twee weken terug nog derde en eerste op een groot concours dus of nu werkelijk de beste door zijn is nog maar de vraag.[overigens zat hij er met eerste proef nog wel bij qua punten]
Misschien zijn er inderdaad paarden die wat meer gewend zijn, die er wel makkelijk doorheen lopen, maar ik wilde ook zijn vertrouwen niet beschamen om hem door de prut te schoppen.Hij gaat veel te fijn momenteel.
Het is ook jammer dat er maar 1 mogelijkheid is om je te kunnen selecteren.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:48

Toedeledoki schreef:

Hier ben ik het mee eens! Knipoog
Zorg dat er een 4 tal selectie wedstrijden kunnen worden vereden en dat de beste 3 uitslagen tellen.
Bij voldoende resultaat hoef je er dus ook maar 3 te rijden en kan je zo'n wedstrijd als afgelopen weekend misschien afblazen
Zo gaat het in sommige andere delen van het land ook

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 07:31

Novice schreef:
Toedeledoki schreef:

Hier ben ik het mee eens! Knipoog
Zorg dat er een 4 tal selectie wedstrijden kunnen worden vereden en dat de beste 3 uitslagen tellen.
Bij voldoende resultaat hoef je er dus ook maar 3 te rijden en kan je zo'n wedstrijd als afgelopen weekend misschien afblazen
Zo gaat het in sommige andere delen van het land ook

Dat zou inderdaad heel mooi zijn, maar dat betekend wel dat je vier keer zo´n wedstrijd als afgelopen weekend moet organiseren. Dan zou je met Bergen en Schoorl al een heel eind komen, maar wie neemt de andere twee dan op zich? Als ik zie wat er allemaal komt kijken bij een concours als afgelopen weekend dan kan ik begrijpen dat niet alle rijvereniging dit op zich wil/kan nemen.

Daarnaast als ik echt puur persoonlijk kijk moeten die wedstrijden vrij kort op elkaar plaats vinden, omdat ik bij 10 winstpunten wil promoveren. Bij 4 selectiewedstrijden en een regiokampioenschap ben je met een beetje mazzel een klasse door.