Volgend jaar dit paard kopen? Afspraken? Prijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Volgend jaar dit paard kopen? Afspraken? Prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 11:36

Nogal wat vragen dus Haha!

Ik ben momenteel bezig met een 3-jarig paardje bij ons op stal te verzorgen en licht te beleren.
Het is een paardje wat me qua karakter helemaal ligt.
Maar ja, hij is dus niet van mij, maar van de staleigenaar.
Daarnaast staat hij te koop.

Nu zit ik er over te denken om hem te kopen.
Momenteel kan ik wel de stallingskosten opbrengen en daarnaast sparen voor extra uitgaven.
Maar de aanschafprijs kan ik even niet ophoesten.
Nu zat ik te denken om hen een voorstel te doen.
Ik spaar een jaar een bedrag, dat betaal ik volgend jaar als aankoopbedrag, zodat hij dan echt van mij wordt.
Zij houden hem in de tussentijd voor mij aan.

Ik ga hem in een jaar tijd beleren, zodat als ik hem door 1 of andere reden niet zou kunnen kopen (bijvoorbeeld als ik ineens geen baan meer heb ofzo) hij in ieder geval ingereden is en makkelijker verkoopbaar is.
Uiteraard gaat de koop alleen door als mijn financiele situatie nog is zoals hij nu is en hij nog in dezelfde gezondheid is en klinisch goedgekeurd wordt.
Ze zijn zelf helemaal gek met hem, maar kunnen hem gewoon niet houden. Ze hebben teveel paarden.
Ze zouden het dus graag zien dat hij in de burt blijft en het liefst bij een bekende.

Dit wil ik in een contractje vast laten leggen.
Zou dit een handige regeling zijn? En heeft er iemand nog tips voor het opstellen van dit contract?

Nou vraag ik me daarnaast af wat hij eigenlijk waard is. Misschien kan iemand daar een schatting over doen.

Het gaat om een 3 jarige hengst. Rhodium x Equador.
Het is een vrij fijn gebouwd paard, maar wel een laatbloeier. Dat kan nog bijtrekken, zeker als hij gecastreerd is.
Het is een heel fijn paard van karakter. Leergierig en kan heel goed bewegen.
Hij kan nog niks. Ik ben nu bezig met de basis van longeren aan halster.
De commando's kent hij nu, maar meer niet.
Verder is het een luchtzuiger. Niet erg en met band om doet hij het helemaal niet, maar zonder band dus wel.
Wat zouden ze voor hem kunnen vragen? Ik heb zelf wel een bedrag in mijn hoofd, maar ik wil even kijken of mijn inschatting juist is.

Afbeelding

Afbeelding

http://img442.imageshack.us/img442/7865/imgp0116qv4.jpg

http://img502.imageshack.us/img502/9296/imgp0098go3.jpg

http://img123.imageshack.us/img123/2007/imgp0102hj2.jpg

Anoniem

Re: Volgend jaar dit paard kopen? Afspraken? Prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:54

Hoe groot is hij nu?
Best klein of niet?

ik zou voor een onbeleerde luchtzuiger niet meer dan 2500 geven
Heeft leuk papier maar omdat het geen merrie is heb je daar in principe niks aan Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 11:58

Stokmaat is nu 1.62 ongeveer. Maar ik ben ook maar een ukkie, dus wat de maat betreft pas het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:00

Dat wel, maar kleine paarden zijn vaak wat goedkoper dan de paarden van 169 Lachen

Dat het mooi bij jou past is je geluk, maar daarom mag je niet meer betalen omdat je die mazzel hebt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 16:16

Ah, op die manier Lachen
Ik vind het zoiezo lastig. Ook omdat er natuurlijk voor mij ook emotioneel meer waarde aanhangt.
Daarom plaats ik dit topic ook.
Als ik op mijn gevoel af moet gaan is hij morgen van mij.
Maar als ik met mijn verstand kijk is dit momenteel gewoon even niet mogelijk, maar volgend jaar zeker wel.
Alleen moeten er dan goede afspraken gemaakt worden.
Ze staan er in ieder geval wel voor open, maar voor ik de knoop doorhak wil ik gewoon meer meningen weten dan die van mij en die van hen.
Een objectief advies zeg maar.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:09

Hey Aman, ben het wel met RK eens, denk zelfs dat 2500 meer dan genoeg geld is.
Luchtzuigers zijn zooo moeilijk te verkopen, en daarnaast is ie ook nog klein en onbeleerd. Zoiets zijn ze echt niet snel kwijt, daarnaast komt ie bij jou goed terecht en dat weten ze, dus zorg er maar voor dat ze er een mooi prijsje van maken. Ja

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:07

Ik ga het zeker proberen.
Dat is inderdaad ook het bedrag wat ik in mijn hoofd had.
En wat vinden jullie van de regeling?
Is dat te realiseren?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:13

Bij de prijs die je in gedachten hebt, kun je ieder geval al de kosten die de eigenaar zou maken om hem zadelmak te maken, aftrekken. Dat doe jij immers al.

Verder denk ik niet dat je eraan moet beginnen, puur om het feit dat je een levend wezen aanschaft, waar het nodige mee kan gebeuren.
In het slechtste geval moet hij om wat voor reden dan ook afgemaakt worden of raakt ongeschikt voor gebruikt, en jij bent hem nog aan het afbetalen.
En hij moet nog gecastreerd worden, meestal gaat het goed, maar soms ook niet.

Lekker blijven rijden met dit dier, je eventueel laten betalen voor je diensten en hopen dat hij op een goede plek terecht komt.
Volgend jaar of later zijn er nog steeds genoeg paarden te koop.
Dus i.p.v. iedere maand een bedrag betalen als afbetaling, dit bedrag sparen voor een aankoop in één keer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:18

Ja, dat is ook de bedoeling.
Nu aankomend jaar hem gewoon blijven verzorgen/beleren en ondertussen sparen om hem volgend jaar te kunnen kopen.
Ik wil dit alleen wel contractueel vast laten leggen, dat hij niet in de tussentijd verkocht wordt.

Ik heb gewoon iets met dit paardje, wat ik niet zo snel in een ander paard ga vinden denk ik Lachen

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:29

Ik ken het gevoel.
Mijn vorige paardje heeft een veulen gekregen.
Daar kan je nu dus nog niks over zeggen.
Ben emotioneel verknocht aan hem en ik laat het dus niet afhangen van een paar euro. Als het goed is komt het veulen eind augustus naar me toe. Heb misschien wel te veel betaald, maar hij is het waard (emotioneel voor mij dan he).

Ik vind zo een contract een goed idee, maar ik zou bepaalde dingen wel laten vastleggen. Bijvoorbeeld risico's met castreren of eventuele ongelukken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:33

Ja, inderdaad.
Dat hij in dezelfde gezondheid is als nu, of beter natuurlijk.
Maar inderdaad, risico's van castratie e.d.
Zoiezo zou hij volgend jaar bij aankoop klinisch gekeurd worden en bij afkeuring gaat de koop ook niet door.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:39

en wat wil je regelen met de stallingkosten?
En dierenartskosten?
Jíj wilt dat zij hem voor je aanhouden maar wie vergoedt die kosten; datis wel belangrijk om vast te stellen!
Persoonlijk vind ik het erg lastig. Kun je niet in termijnen betalen?
Dat lijkt me een stuk handiger. Is hij meteen 'van jou' dus ook qua kosten maar ben je definitief eigenaar na totale betaling, zoiets misschien?
Hij oogt overigens nog erg jeugdig!
Wel een lief koppie Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:35

Ik denk dat het praktisch gezien al heel lastig wordt. Je zegt dat ze het paard willen verkopen omdat ze er geen plaats voor hebben. Hebben ze er dan wel plaats voor om hem nog een jaar te laten staan zodat jij hem volgend jaar kunt kopen?

Ik zie de voordelen voor de verkopende partij ook niet zo. Ja, dat hij naar jou toe gaat. Maar verder lopen zij een behoorlijk risico. In een jaar kan er van alles met het paard gebeuren. Als er iets fout gaat neem jij het paard niet. Dan kunnen ze het paard toch veel beter nu aan iemand anders verkopen? Dan zijn zij het risico kwijt en hebben ze weer ruimte op stal. Klinkt even heel kil en praktisch, maar het is wel de realiteit. Maar goed, voorstellen kan altijd natuurlijk. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Overigens wel een erg leuk paardje hoor!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 11:34

Roxx: daarom ook dit topic.
Ik heb geen idee of het realiseerbaar is.
Ik probeer het van beide kanten te bekijken, maar het blijft inderdaad lastig.
Maar voordat ik het daadwerkelijk met hen ga bespreken wilde ik gewoon even het eea op een rijtje.
Anniee: de stallingskosten zullen het probleem niet zijn. Zij zijn zelf de eigenaren van de stal. Maar daar zal idd ook over gepraat moeten worden.
Dierenarts kosten idem dito.
Ideeën daarvoor zijn zeer welkom!

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:40

als je het paard goed zou laten verzekeren ben je min of meer gedekt tegen onverwachte hoge dierenarts kosten. Dit scheeld alweer. Qua aankoopprijs zou ik er zo'n 2000 voor geven. Niet meer, omdat de mensen het paard een goed tehuis willen geven. Wat is dan belangrijker? Prijs of goed tehuis? En net wat de anderen zeggen een luchtzuiger is bijna niet te verkopen. Houdt er rekening mee dat als je hem laat castreren dat je dan een kleine 300 euro betaald (incl spuiten) en dit wel risico's met zich mee brengt qua ontstekingen etc. en dat je dan enige tijd niet kunt rijden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:30

ik zou dan met de eigenaar overleggen dat je het paard nu wilt kopen en vanaf nu dus de kosten en stallingskosten betalen, en vragen of hij akkoord gaat met aankoop over een bepaalde tijd. Of dat je een kontrakt opsteld dat het paard voor die en die datum volledig betaald is. Indien je bij hen in pension zal blijven staan wil hij je wellicht tegemoet komen. Ik heb het idee dat je de eigenaar dan ook goed kent. Het is het proberen waard.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:16

Ik zou er niet meer als 2000 euro voor willen geven omdat hij een luchtzuiger is