Mag je in de L1 al 10m wijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moi89

Mag je in de L1 al 10m wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 09:32

Gisteren had ik een wedstrijd. Tijdens de proef deed ik op allebei de kanten 10 meter wijken. Na de proef stond er op de coupon. 5 meter is geen 10 meter wijken! Met uitroeptekens. Ik snapte het niet. In het boekje staat toch duidelijk minimaal 5 meter, dus ik ga ervan uit dat 10 meter gewoon mag. En ik heb het bij de voorgaande wedstrijden ook gedaan, toen stond er ook geen commentaar bij. Wie kan mij hier meer duidelijkeheid over geven?

intral

Re: Mag je in de L1 al 10m wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:35

Dat verschilt denk ik per jury

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:36

Je mag inderdaad gewoon 10 meter wijken, de jury zit in dit geval fout. Het is minimaal 5 meter wijken, het mag dus meer. Je had eigenlijk direct naar de jury moeten gaan toen je je coupon terug kreeg...

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:38

minimaal 5 meter, is dat je dus niet minder als 5 meter mag, maar je mag er wel bijv. 6 meter van maken, zolang je maar niet onder de 5 meter komt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:41

Je moet toch enkele paardlengtes afwenden na A?Dan kan je toch sowieso nooit 10 m wijken? Misschien dat de jury dat bedoelt?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:43

Ik denk dat de jury ook wil zien dat je hem weer netjes recht kan stellen zonder gebruik te maken van de bakrand..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:25

je moet afwenden bij A, en dan na enkele paardlengtes tenminste 5 m wijken. 10 mag dus wel degelijk. Persoonlijk vind ik 9 m en dan recht maken op de binnenhoefslag het mooiste *LOL*

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:29

Skygirl schreef:
Je moet toch enkele paardlengtes afwenden na A?Dan kan je toch sowieso nooit 10 m wijken? Misschien dat de jury dat bedoelt?

Tuurlijk wel, want dat moet je in de L2. Dan moet je tot de hoefslag wijken.

De nieuwe proeven zijn zo bedoeld dat je juist kunt laten zien wat je kunt. Je mag dus gewoon 10 meter wijken. Het is minimaal 5 meter en daarna rechtuit. Dit rechtuit kan ook op de hoefslag zijn.
De jury heeft dit verkeerd opgeschreven. Jammer.
Ik ben zelf ook jury en soms is het wel eens verwarrend weergegeven op de bijscholingsavonden door de discussies die daar soms ontstaan (tot mijn grote ergernis).
Het komt ook wel een voor dat je moet afwenden bij E en halthouden op de lijn E-X-B en dat een jury dan een onvoldoende geeft met het commentaar: niet op X. Ook dat is onjuist...
Maar...waar mensen werken worden fouten gemaakt. Zo gaat het gewoon.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:34

polly2 schreef:
Skygirl schreef:

Tuurlijk wel, want dat moet je in de L2. Dan moet je tot de hoefslag wijken.

De nieuwe proeven zijn zo bedoeld dat je juist kunt laten zien wat je kunt. Je mag dus gewoon 10 meter wijken. Het is minimaal 5 meter en daarna rechtuit. Dit rechtuit kan ook op de hoefslag zijn.
De jury heeft dit verkeerd opgeschreven. Jammer.
Ik ben zelf ook jury en soms is het wel eens verwarrend weergegeven op de bijscholingsavonden door de discussies die daar soms ontstaan (tot mijn grote ergernis).
Het komt ook wel een voor dat je moet afwenden bij E en halthouden op de lijn E-X-B en dat een jury dan een onvoldoende geeft met het commentaar: niet op X. Ook dat is onjuist...
Maar...waar mensen werken worden fouten gemaakt. Zo gaat het gewoon.

Edit: Laat maar ik snap het al. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 08-07-07 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:37

Daantje1981 schreef:
Ik denk dat de jury ook wil zien dat je hem weer netjes recht kan stellen zonder gebruik te maken van de bakrand..

Ja dit wou ik ook zeggen Knipoog . Er staat ook altijd: "daarna rechtuit en lichtrijden". Ze willen gewoon graag zien dat je je paard ook weer recht kan stellen na het wijken. Ik ging in de L1 ongeveer 8 meter wijken en daarna rechtstellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:30

mistral_hvj schreef:
Dat verschilt denk ik per jury

Waarom denk jij dat het nou per jury verschillen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:16

Je had een jury die het niet begrepen heeft, jammer.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:28

Die jury heeft het inderdaad niet begrepen, als ik jou was zou ik dit melden bij de KNHS. Niet om lüllig te doen, maar ik heb iets soortgelijks ook eens gehad, kreeg een 4 voor het halthouden en afgroeten omdat ik na het afgroeten niet naar C en vervolgens netjes over de hoefslag naar A gestapt was. Wat dus in de nieuwe proeven niet meer hoeft, maar dat had deze jury ook even niet meegekregen. Koste me toen een eerste plaats (als ik anders minimaal een 6 had gehad), was dus redelijk pissig. Ik heb dit gemeld bij de KNHS, ik mag toch verwachten dat als ik als ruiter serieus met mijn sport bezig ben, privé-les neem om te verbeteren, de DVD met proeven aanschaf om te bekijken én naar de informatie-avond over de nieuwe proeven ga ik beoordeeld ga worden door iemand die net zo serieus met het jureren bezig is. Op de DVD worden dit soort lijntjes duidelijk genoeg uitgelegd, als je als jury/ruiter de proef die je moet rijden of beoordelen een keertje bekijkt weet je hoe het onderdeel gereden zou moeten worden.
Ik vind dit echt een voorbeeld van slechte voorbereiding door de jury, heel jammer want zulke mensen zijn geen reclame voor de juryleden die zich wel goed voorbereiden!

andreaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:31

Officieel mag je gewoon 10 meter wijken in de L1.
Er staat ook minimaal.. Maar misschien wou ze ook het rechtstellen zien. Lachen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:18

andreaaa schreef:

En rechtstellen kan niet op de hoefslag??

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:20

Simmie schreef:
andreaaa schreef:

En rechtstellen kan niet op de hoefslag??

Rechtstellen kan wel op de hoefslag, maar dan heb je veel hulp van de bakrand Nagelbijten / Gniffelen Misschien was dat de reden??
Ik weet ook niet precies waarom je dat commentaar hebt gehad. Jammer dat je het niet gevraagd hebt, dan was het een stuk duidelijker.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:08

er zijn genoeg ringen buiten waar alleen bordjes staan Knipoog Bovendien kun je heel goed zien of iemand zelf zijn paard recht maakt of dat door de bakrand laat doen.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:04

Denk dat het wel verschilt, ik ben er ook eens op aangesproken. Ik deed zo'n 8 meter wijken, ik kreeg er wel een voldoende voor, maar de jury zei dat ze liever de 5 meter had, zodat ze ook nog duidelijk mn rechtstellen kon zien. 2e proef heb ik dat dus gedaan en had toen een 8 Haha!
Maar bij andere jury's krijg je er weer geen commentaar op als je meer dan 5 meter doet, dus dat verschilt echt denk ik.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:21

veraA schreef:
Denk dat het wel verschilt, ik ben er ook eens op aangesproken. Ik deed zo'n 8 meter wijken, ik kreeg er wel een voldoende voor, maar de jury zei dat ze liever de 5 meter had, zodat ze ook nog duidelijk mn rechtstellen kon zien. 2e proef heb ik dat dus gedaan en had toen een 8 Haha!
Maar bij andere jury's krijg je er weer geen commentaar op als je meer dan 5 meter doet, dus dat verschilt echt denk ik.

Toch vind ik dit eerlijk gezegd onuitstaanbaar, zo'n jury doet maar een dotje, want dit is niet wat voorgeschreven is in de proef. Een jury moet het rechtstellen net zo goed kunnen beoordelen als dit op de hoefslag plaatsvindt, hoe wil deze jury anders de L2 beoordelen?

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:59

helemaal mee eens!!!

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:01

ik moet in de L2 ook minimaal 5 meter wijken en ik doe dan 5 meter. maar ik denk dat dan gewoon 5 meter moet rijden.. Clown

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:12

De nieuwe proeven zijn echt wel goed, maar soms wel onduidelijk voor de ruiter (en ook dus blijkbaar ook voor jury's!) Ik vind idd ook wel dat een jury moet weten hoe je de verschillende onderdelen moet rijden. Het moet niet zo zijn dat de ene jury dit wil zien en de andere dat! Ik heb van het weekend ook voor het eerst een L1 proef gereden en wat ik zelf ook onduidelijk vind is, dat de ene keer er wel duidelijk wordt gezegd dat je moet doorzitten voor het aangalopperen en de andere keer moet je zelf maar kijken wanneer je moet gaan doorzitten voor het aanspringen.. Net zo onduidelijk als bij dat wijken! Rolleyes

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:29

Je moet echt minimaal 5 meter wijken, of dat nou 5, 10 of 8 meter is moet niet uit maken, maar ik vind het wel zo netjes om dan naar beide kanten evenver te proberen te wijken en wel netjes rechtstellen natuurlijk (ervoor en erna). dit gebeurd helaas bijna nooit..

In het M2 zit ook zo'n onduidelijkheid, volgens mij de 1e proef van deze maand over het aanspringen: er staat DKAF arbeidsgalop links aanspringen en dan moet je toch echt op de D aanspringen anders heb je gewoon een onvoldoende..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:47

De jury heeft je in dit geval verkeerd beoordeelt. Ik zou het bij de jury aangeven. Voor nu geeft het misschien geen verschil, maar dan wordt de volgende keer in ieder geval niet dezelfde fout gemaakt.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:50

ThisIsMe schreef:
veraA schreef:

Toch vind ik dit eerlijk gezegd onuitstaanbaar, zo'n jury doet maar een dotje, want dit is niet wat voorgeschreven is in de proef. Een jury moet het rechtstellen net zo goed kunnen beoordelen als dit op de hoefslag plaatsvindt, hoe wil deze jury anders de L2 beoordelen?

Tsja ik snap het ook niet, maargoed vond 't wel fijn dat ik de 2e proef een 8 had dus mij hoor je er niet meer over klagen Haha!