Ook op de rest van de concoursen in de regio ben je minstens 15 euro kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld, en als je optelt hoeveel concoursen je moet rijden wil je iedere klasse een beetje uitrijden, vind ik dat serieus geldtrekkerij van de KNHS. Je moet al 10 winstpunten hebben om hoger te mogen ipv 5, maar wordt er toch min of meer verwacht dat je in je klasse ongeveer 23 winstpunten hebt gehaald voor je over gaat. Doe je dat niet, en je haalt niet vlug genoeg een winstpunt in de hogere klasse, ben je te vroeg over gegaan en wil je te snel.
Maar zelfs als je je daar niks van aantrekt, en je gaat elke keer met 10 wsp over, is het voor een normaal verdienend mens erg moeilijk om hoger te komen in de dressuur, naast startgeld heb je ook les nodig, en het 'nieuwe jureren' bij de nieuwe proeven alleen maar ten goede gekomen aan mensen met een peperduur paard onder hun kont. Heb je dat niet duurt het nog 2x zo lang voor je een klasse uit kan.
Dus heb je het opgebracht om het stratgeld en de les te betalen, hard getraint, een hele dag druk geweest met poetsen, vlechten, reizen, losrijden ect, kom je thuis met 175 punten en een vieze broek omdat je paard te gewoontjes loopt :s
Ik vind dat de KNHS het de 'gewone man' bijna onmagelijk maakt om met plezier de wedstrijdsport te beoefenen en dat kan geloof ik nooit de bedoeling zijn.

en een tegenstander had een hele mooie ruin, dikke nek, het toont heel leuk) en toen had ik dus van haar gewonnen 1 proef. gewoon puur omdat de jury ons appard had gejureerd van wat wij konden zo verwachte hij meer van de ene pony dan de andere, dat vond ik nou echt een goede jury