Wie kan mij helpen? Deken/ wintervacht questie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ballerin

Wie kan mij helpen? Deken/ wintervacht questie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:09

Ik heb mijn paard nu 8 jaar, en die 8 jaar heeft ze altijd buiten gestaan zonder deken. Het is een arabier en heeft het toch vrij snel koud. Als ze het koud had kon ze zo van de wei naar een droge stal lopen (loopstallen). In de harde winter (lees:vriezen) stond ze wel op stal.
Nu ga ik naar een andere stal, ik kan niet meer op haar rijden (peesblessure en arthrose) en daar staat ze in de zomer 24 uur per dag op de wei en als wij willen zetten we haar in de winter (harde winter) snachts op stal en overdag gewoon op de wei. Wij moeten haar dan op stal zetten, ze kan hier niet zelf heen.
In de wei heeft ze geen beschutting voor de periodes waar het veel regent en toch al wat kouder is. Ik heb niet de mogelijkheden om er 3 keer per dag heen te gaan en haar op stal te zetten als ze het koud heeft.
Ik zit nu in dubio, moet ik haar een regendeken opdoen? Ik wil haar namelijk zo lang mogelijk op de wei houden, dit is ze namelijk ook gewend. Maar ik weet niet wat de consequeties zijn van een regendeken, groeit haar wintervacht dan helemaal niet aan? Of dusdanig slecht dat ze het juist snel koud heeft?
Ik bekijk de situatie misschien teveel vanuit het mens persectief (oe het regent, nu zal ze het wel koud hebben) maar ik heb haar dan ook menigmaal zien rillen als het koud was.(en nu heeft ze niet de keus naar stal te lopen)
Wat zouden jullie doen? en waarom? Zonder deken en beschutting in de wei? Of juist vanaf september al met een deken op de wei zetten (maar hier heb ik weinig verstand van, hoe dik de deken moet zijn, dat je het moet verwisselen, het is een gedoe) Moet ik deze regendeken, naarmate de winter harder wordt ook telkens vervangen voor een nogdikkere regendeken? Of helemaal geen deken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groeten Lotte

Lenneke_

Re: Wie kan mij helpen? Deken/ wintervacht questie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:05

Nu wel een deken op en van de winter niet zou ik niet doen. Ookal zie je er nog weinig van, de wintervacht is alweer in de maak.

Die van mij staan zomer en winter dag en nacht buiten zonder schuilstal (alleen bomen) Macy heeft nooit een deken op. Anouar doe ik nu een regendeken op als het echt lang gaat regenen (als hij eenmaal nat is kan het niet meer), voor een paar kleine buitjes doe ik hem niet op.
Van de winter heeft hij een 300 grams waterdichte deken op.

Vorige winter heb ik pas in december een deken op gedaan, hij had toen al een behoorlijke vacht. Wat voor ons vrezelijk onpraktsich was.

Als je van de winter een deken op doet vind ik dat je wel een warme deken op moet doen. Je moet er rekening mee houden dat je met een deken ook een aantal functies van de vacht tegenhoudt (haren omhoog zetten), dus als je alleen een ongevoerde deken op doet kan je paard het heel erg koud krijgen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:08

Mijn fjord staat dag en nacht het hele jaar buiten. Dekens opdoen tegen de aanmaak van een wintervacht werkt hier niet, want dan kan ik nu al beginnen..

Mijn paard wordt in oktober geschoren en daarna gaat er een 150 grams op. Als het dan gaat vriezen gaat er nog een 150 a 200 grams deken onder. Gaat helemaal goed Haha!
Oja hij heeft wel beenwarmers(niet geschoren benen, tegen de kou)en zijn hoofd is ook niet geschoren.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:51

Bedankt voor jullie reacties!
Maar Lenneke_ als ik een regendeken op doe bij hevige regenbuien, belemmert haar dat niet in de aanmaak van een wintervacht?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:12

LOTH schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Maar Lenneke_ als ik een regendeken op doe bij hevige regenbuien, belemmert haar dat niet in de aanmaak van een wintervacht?

Nee hoor...een ongevoerde regendeken is helemaal geen probleem...die van mij maken ook lekker vacht aan.Als je tijdens hevige periodes van regen zo'n dek oplegt is er weinig aan de hand...als je ziet dat je paard echt zijn haar rechtop gaat zetten van de kou dan zou ik er ook gewoon een deken opleggen die wat gevoerd is...het is even een kwestie van bekijken....er zijn tegenwoordig 3 seizoensdekens te koop...die kun je naar behoefte dus uitbreiden (mocht dat nodig zijn) van enkel regendek tot 300grams meen ik.
Even kijken ...bij deze zaak zag ik dat: http://www.piafferuitersport.nl/
Staan bij de aanbiedingen...misschien is dat wel wat??

Mocht je even willen kijken...mijn boys hebben met baggerweer ook een ongevoede regendeken op en staan 's nachts op stal...kijk maar even naar hun vacht Knipoog
viewtopic.php?f=53&t=710110&hilit=

Groetjes,Tinky

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 12:24

Harstikke bedankt voor de reactie(s) ik ga binnenkort eens even rondneuzen voor een goede, waterdichte deken!