Pony beleren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pytsje

Pony beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:01

Hee, Ik heb samen met mijn vriendin een verzorgpony van Ongv. 2,5 jaar, we moeten haar dus straks beleren, wie heeft er beleer tips ? bepaalde stappen om te volgen ? iniedergeval post hier maar dan heb je mij misschien een stuk geholpen.

*Het is een eigenwijsje, je kan amper normaal met haar lopen (daar ook tips voor?)

KiWiKo

Re: Pony beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:02

lijkt mij verstandig dat je er gewoon iemand bijhaald.

als je nu al niet gewoon met het dier kan lopen, wordt het ohz een groot drama.

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:03

Laten doen door iemand die er verstand van heeft ljikt mij het handigst Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:04

Eerst maar eens grondwerken om de verhouding goed te krijgen (kun je boeken over kopen). Zelf inrijden zonder ervaring kan erg uit de hand lopen, wat vindt de eigenaar(eigenares)?

Pytsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:04

Okee, maar met het lopen naas haar lukt haar wel enzoo, maar ze is zo.. ja zo ik weet nie hoe ik het uitmoet leggen, |extreem eigenwijs Tong uitsteken |

ze heeft al wel het bit in gehad dat ging goed en longeren gaat ook goed, heeft echt niemand gewoon tips ofzoo ?

Pytsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:05

Dniesjj117 schreef:
Eerst maar eens grondwerken om de verhouding goed te krijgen (kun je boeken over kopen). Zelf inrijden zonder ervaring kan erg uit de hand lopen, wat vindt de eigenaar(eigenares)?

waha, de eigenaar zegt gewoon : Als jullie er veel mee bezig gaan went ze wel Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:06

prettige wedstrijd

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:07

Wat fijn, zulke verantwoordelijke paardeneigenaars Lachen

Pytsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:08

Dniesjj117 schreef:

Haha idd.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:09

Besef je wel dat beleren veel meer is dan er gewoon op gaan zitten en rijden?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:09

Ik zou iemand er bij halen die er echt verstand van heeft.

Als je een pony beleerd moet je al zo gevorderd zijn dan je de stappen al weet!!!

Anders loopt het echt uit de hand en dan heb je geen 'brave rijpony' waar iedereen op kan rijden!

Dit is een korte samenvatting van alle antwoorden Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:10

Ik zou er niet aan beginnen als je er niet al informatie en ervaring mee hebt.. Vind ik onverantwoordelijk van de eigenaar, en (niet banketstaaf bedoeld) ook van jullie. Daar doe je het beesjte alleen maar onrecht mee aan imo..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:10

Pytsje schreef:
Dniesjj117 schreef:

Haha idd.

Ik was eigenlijk héél sarcastisch. Mijn tip: Doe het met een wél verantwoordelijk iemand erbij, die verstand en ervaring heeft, of doe het niet. Als je wel gaat aanmodderen op je eigen houtje, is er grote kans dat je je verzorgpony verpest voor het leven.
edit: Hoe oud zijn jullie, en wat voor ervaring hebben jullie?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:29

precies een pony inrijden is egt niet zomaar iets als je het niet goed aan pakt maak je kans dat je je pony helemaal verpest waardoor er nooit meer iets mee gedaan kan worden terwijl als iemand het zou hebben gedaan het een super lief en eerlijk rijpaardje kan worden. Als ik jullie(jou) was zou ik haar persoonlijk weg brengen naar iemand die er ervaring mee heeft en dan gewoon vaak gaan kijken hoe ze zoiets doen dan heb je er zelf plezier van en zij wordt niet verpest Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:32

Als je al niet eens wéét hoe je dit moet aanpakken en dit nog hier moet gaan vragen; zeker niet aan beginnen!

dan zul je zien; gaat het fout, word pony meteen bestempeld als 'pony met gedragsproblemen', terwijl het dus gewoon aan de opvoeding ligt.

Bovendien... het is belangrijk dat éérst de basis, dús de opvoeding goed is, en dán pas gaan beleren.

Dat ik mijn auto-rijbewijs heb, wil niet zeggen dat ik ook maar gelijk weet hoe ik een auto in elkaar moet zetten of moet repareren.

Zo heb je mensen die paard kunnen rijden, en mensen die paarden ook kunnen beleren/inrijden. Enkel het feit dat je op een knol rondjes kan hobbelen en kan blijven zitten, wil nog niet zeggen dat je er dan ook maar gelijk eentje kan beleren/inrijden.

dat is een vak apart en dat moet je met deskundige hulp doen. jij op die pony, met ervaren instructrice en begeleidster die je precies verteld hoe en wat.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:39

JoyCiej007 schreef:
Als je al niet eens wéét hoe je dit moet aanpakken en dit nog hier moet gaan vragen; zeker niet aan beginnen!

dan zul je zien; gaat het fout, word pony meteen bestempeld als 'pony met gedragsproblemen', terwijl het dus gewoon aan de opvoeding ligt.

Bovendien... het is belangrijk dat éérst de basis, dús de opvoeding goed is, en dán pas gaan beleren.

Dat ik mijn auto-rijbewijs heb, wil niet zeggen dat ik ook maar gelijk weet hoe ik een auto in elkaar moet zetten of moet repareren.

Zo heb je mensen die paard kunnen rijden, en mensen die paarden ook kunnen beleren/inrijden. Enkel het feit dat je op een knol rondjes kan hobbelen en kan blijven zitten, wil nog niet zeggen dat je er dan ook maar gelijk eentje kan beleren/inrijden.

dat is een vak apart en dat moet je met deskundige hulp doen. jij op die pony, met ervaren instructrice en begeleidster die je precies verteld hoe en wat.

inderdaad

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:08

pintogirl schreef:
JoyCiej007 schreef:

inderdaad

precies