Op naam zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diessel

Op naam zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:59

Ik heb altijd begrepen dat een paspoort bij het paard hoort en dat de papieren het eigendomsbewijs zijn.
Diegene die de papieren heeft is eigenaar.
Nu hoorde ik van iemand die een pony van mij heeft gekocht dat ze hem gauw laat overschrijven, want stel dat als ik failliet zou gaan zou de pony in beslag genomen kunnen worden.
Zelf laat ik ze eigenlijk nooit op naam zetten alleen als ik ze laat chippen.
Wat zou er kunnen gebeuren als het dier niet op mijn naam staat maar ik wel in het bezit ben van paspoort en papieren.
Verkoopovereenkomsten doen wij eigenlijk nooit aan, dus die heb ik dan niet.
Wel kan ik aantonen dat ik diegene ben die er voor zorgt en voor alle kosten opdraait.
Ik ben benieuwd?

friesiszwart

Re: Op naam zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:27

Het is logisch dat als je een paard gekocht hebt dat je het paard dan op je eigen naam hebt staan. Maar het is ook zo dat degene die het papier heeft de eigenaar is, want als je je paard verkoopt geef je het papier mee. Zelf heb ik bij een veulen die ik verkocht heb zelf het papier verstuurd naar het stamboek met daarop naam en adresgegevens van de nieuwe eigenaar. Dat jij bepaalde kosten voor je rekening genomen heb zegt niets of jij de eigenaar van het paard bent of niet maar over afspraken die je gemaakt hebt bijvoorbeeld tussen verzorger en eigenaar van een paard.

Evelijn

Re: Op naam zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:31

Stamboekpapier of paspoort zijn geen officieel eigendomsbewijs. Eigenlijk is er in Nederland helemaal geen manier om aan te tonen dat jij de eigenaar van het paard hebt. Ja, een koopovereenkomst maar die moet ieder voor zich dus regelen.