Rare gang van zaken (keuring)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milka

Rare gang van zaken (keuring)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:54

Hoihoi,

Inmiddels weer een beetje bijgekomen en nagedacht over de gebeurtenis, ben ik nu wel eens benieuwd naar jullie mening over het volgende:

3 weken geleden ben ik voor het eerst naar een paardje gaan kijken. Hij maakte een goede eerste indruk, maar aangezien je een paard niet zomaar koopt een afspraak gemaakt om nog een keer te komen kijken.
De verkopers (gewoon particulier, paard stond overigens wel op een Arabieren fokkerij gestald) kwamen heel aardig over. Hadden ook zoiets van 'beter een paar keer komen kijken voordat je een beslissing neemt'.

Ik ben 3 keer daarheen gegaan en daarna mijn beslissing genomen dat ik tot aankoop wilde over gaan, mits hij klinisch goedgekeurd werd. Dit was vorige week donderdag.
Dit was accoord bij de verkopers. Ook afgesproken dat als hij goedgekeurd werd dan zaterdag (7 juli) gebracht zou worden.

Ik had voornamelijk mail contact met de verkopers.
Vanaf vorige week donderdag tot afgelopen dinsdag hebben gediscussieerd over de prijs. Dinsdag was iedereen het over de prijs eens.

Vanaf toen werd het maar een vage bedoening.
Paard stond ver weg en de eerste fout die toen gemaakt werd (van mijn kant) was dat de verkopers een dierenarts zouden regelen voor de keuring.
Ik kreeg woensdag per mail te horen welke dierenarts kwam keuren, netjes met een telefoonnummer erbij vermeld zodat ik die man kon bellen.
Ik heb direct terug gemaild wanneer de dierenarts dan zou komen keuren dit ivm dat ik er graag bij wilde zijn en ik fulltime werk dus vrij daarvoor moet vragen.
Heel de dag niks gehoord (dat was dus woensdag 4 juli) en 's avonds tegen een uur of 8 had ik het eigenlijk gehad met wachten op een antwoord.

Dus de verkopers gebeld.
Die vertelde dat hij morgenochtend (dus donderdag 5 juli) om 9 uur 's ochtends gekeurd zou worden. Ondertussen hadden ze het paard verplaats en stond hij nu opeens bij hen aan huis (verklaring daarvoor was dat ze anders nog een volle maand stallingsgeld moesten betalen voor de maand juli). Voor het gemak was dat in Den Helder.
Ik moet vanuit Rotterdam komen, dus 9 uur 's ochtends in Den Helder is eigenlijk al niet haalbaar.

Maar goed, ik besloten dat ik vroeg op zou staan om daarbij aanwezig te zijn.
Mijn baas prive moeten storen om vrij te vragen (vind ik eigenlijk al not done) en dat was oke.
Dus verkoper gebeld en gezegd dat ik erbij aanwezig zou zijn.
Hij zei 'nou dan bel ik de dierenarts op om te vragen of hij echt om 9 uur komt en niet eerder'. Oke.
Werd teruggebeld met het bericht dat de dierenarts al om 7 uur 's ochtends wou komen keuren.

Ik gezegd dat dat al helemaal niet haalbaar is voor ons.
Ondertussen begon ik al twijfels te krijgen over het hele verhaal.
Geprobeerd om de dierenarts te bellen om een duidelijke afspraak te maken met een haalbare tijd. Was een mobielnummer en heb zeker tot 10 keer toe hem geprobeerd te bereiken (verkoper had ik 5 min. daarvoor dus aan de lijn en zei dat ik de dierenarts zo kon bellen, hij kreeg hem meteen te pakken). Geen gehoor. Eerst werd hij na 10 keer overgaan pas doorgeschakeld naar de voicemail, maar iedere keer dat ik weer probeerde te bellen, verschilde de aantal keren dat hij overging en doorgeschakeld werd naar de voicemail (waaruit ik dus concludeer dat hij hem gewoon weg drukt).

Ondertussen flink pissig de verkoper maar weer gebeld.
Gezegd dat ik er perse bij wil zijn en 7 uur gewoon niet haalbaar is. Maar volgens de verkoper kon het niet later. Dus hij bleef bij zijn 7 uur.
Sterk geweest en gezegd dat het dan overging.
Kreeg een verhaal naar mijn kop dat we niet spraken over een paard van een halve ton (qua kosten) maar van 2400 euro en dat het een kwestie was van vertrouwen hebben.
Ik moest er maar van op aan gaan dat hij alleen maar een volledig goedgekeurd paard zou verkopen.

Ben bij mijn standpunt gebleven (mijn vader zei nog 'als je zegt dat je het niet doet, moet jij eens opletten hoeveel er dan wel kan opeens') en heb volgehouden dat als ik er niet bij aanwezig kon zijn, ik van de hele koop af zie.
Hij zei 'oke' en daarmee komt dit verhaal ten einde.

Vind het een erg rare gaan van zaken. Naar mijn weten moeten de eventuele kopers altijd in staat zijn om bij de keuring aanwezig te zijn.

Ben erg teleurgesteld, was een leuk paardje en wilde er helemaal voor gaan, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik ervan overtuigd ben dat dit zaakje gewoon 'stinkt' Haha!

Zunzuncito

Re: Rare gang van zaken (keuring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:04

Nou, meneer de verkoper: 2400 euro is voor sommige mensen veel geld, hoor! Haha!
Wel jammer dat het zo moet gaan en dat jij misschien een leuk paard misloopt. Had je niet als andere optie nog aan kunnen geven met een eigen dierenarts een afspraak te willen maken?
Het is inderdaad raar dat ze het hierop af laten weten, maar het lijkt wel of ze er niet teveel moeite voor willen doen om jou te helpen...of dat er dan meteen wat mis is, is misschien erg ver gaan, maar het blijft jammer.
Vertrouwen hebben mag trouwens altijd, het liefst in degene die je elke dag in de spiegel ziet staan, maar een vreemd persoon vertrouwen die erom vraagt: tja...dan zijn ogen achter in je hoofd ook wel weer verstandig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:12

Vetrouwen hebben is ook iets anders dan je ogen sluiten en jezelf blind maken.
Ik denk dat je de beste keuze hebt gemaakt. Jij gaf aan er toch om 9u bij te kunnen zijn en dan gaan zij daarna de afspraak vervroegen? Vind ik vrij duidelijk lijken alsof ze je er echt niet bij wilden hebben en ze misschien wisten dat er iets mis is met het paard.
En als zij voor een DA zorgden en die neemt jouw telefoontjes niet op? Lijkt me ook iets fout aan, misschien wel als in: DA omgekocht om oneerlijk te zijn oid.

Je komt vast wel een ander paard tegen bij mensen die wel eerlijk zijn Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:14

Wat een raar verhaal Scheve mond

Ik denk niet zozeer aan 'DA omgekocht', maar ik vraag me meer af of die DA wel bestaat en of dat paard dan wel gekeurd gaat worden.

Als je nog steeds dat paard wil voor die prijs dan zou ik zelf een keuring regelen. Regelen dat dit op een tijd gebeurd dat je er zelf bij kan zijn en gezien de afstand ook al met trailer daar heen.

Goedgekeurd? Betalen, inladen en wegwezen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:34

Idd apple, ik dacht ook meteen; Dat zal wel niet het nummer van de DA zijn maar van n mobiele die de kopers zelf hebben. Maar wat ik me ook afvraag; als de kopers de naam van de DA erbij vermelden, had je toch ook in de telefoongids kunne zoeken voor het juiste nummer... Al met al vind ik het ook een vreemde zaak. Je zou kunnen proberen om nog 1x een afspraak met je eigen DA te maken, op een reeele tijd.

En anders; Geen hand vol maar een land vol! Succes met zoeken naar een nieuwe leukerd Lachen

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:38

Ik denk dat je een hele goede beslissing hebt genomen door hier niet mee door te gaan. Het hele verhaal rammelt aan alle kanten. Je MOET overigens altijd een dierenarts naar EIGEN KEUZE de keuring laten uitvoeren...er gebeurt teveel onjuists in dat traject. Dir verhaal heeft niets met vertrouwen te maken...de reactie van de verkopers zegt dus ook al genoeg.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:41

je hebt juist gehandeld.
dit zaakje stinkt...

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:45

Idd je eigen dierenarts laten keuren. Willen hun dat niet dan zit er vast iets fout. Ook zou ik afspreken dat wanneer hij goedgekeurd wordt jij de keuringskosten betaald. Wordt hij afgekeurd hun het betalen. Wanneer het een goed paard is zal de verkopen het daar wel mee eens zijn. Wil hij die afspraak niet maken zou ik daar al mijn vraagtekens bij zetten want dan gaat hij er waarschijnlijk vanuit dat hij afgekeurd wordt. Succes ermee. Wil hij het paard niet door jouw dierenarts laten keuren of die afspraak niet maken er zijn zat andere leuke paarden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:53

zet het uit je hoofd, je hebt goed gehandeld. geen hand vol maar een land vol. er zijn vast nog meer leuke paardjes.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:58

Ik ga er eigenlijk vanuit dat het nummer van de dierenarts wel correct was. De naam had ik ook opgezocht via google en de voicemail was professioneel ingesproken en gaf ook een nummer door van de praktijk waarmee hij verbonden is. Dat nummer werd niet opgenomen, maar lijkt me ook niet zo vreemd aangezien het half 10 's avonds was.

Heb hier in ieder geval weer van geleerd.
Het hielp niet mee dat het paard in de buurt van Harderwijk stond en later dus opeens Den Helder (zonder mij daar van op de hoogte te brengen) en wij komen uit de Hoekse Waard.
Heb eerder een eigen paard gehad, meerdere zelfs en die stonden hier allemaal in de Hoekse Waard en heb ze toen ook laten keuren door mijn eigen dierenarts.

Maar goed, vind het erg jammer hoe het nu gelopen is. Vond het een super leuk paardje en wilde er helemaal voor gaan. Maar denk inderdaad dat ik de enige juiste beslissing heb genomen door de koop af te blazen.

Verkoper had namelijk ook geen oor voor een andere afspraak door mij geregeld.
Het was dus of laten keuren om 7 uur door die dierenarts of helemaal niks.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:03

Hoi,

Natuurlijk balen als je net gevallen bent voor een paardje.
Maar:
Dit stinkt zeker!
Je hebt je een hoop ellende bespaart, ga daar maar vanuit.
Dit was dan ook niet het paardje voor jou!
Er komt zeker nog een geschikt paardje op jouw pad, met normale vekopers die ook het beste met hun paardje voor hebben en die een keuring niet in de weg staan!
Ik heb mijn paard zelf ook door een dierenarts van de verkoper laten keuren en ik doe dit nooit meer!
Ik denk echt dat je er hoe vervelend ook, goed bent vanaf gekomen.
Een ziek en hierdoor beperkt bruikbaar/onbruikbaar paard is een lijdensweg!

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:54

Ik heb pas geleden mijn paard verkocht en die mocht gekeurd worden door de dierenarts van keuze van de koper...wel op zijn kosten bij zowel goedkeuren als afkeuren. Dit omdat ik er geen belang bij had haar te laten keuren daar ze nooit wat gemankeerd had...maar dat is een afspraak die je met koper-verkoper kunt maken.
Er zijn inderdaad paarden zat...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:45

Goed gedaan hoor!
Dit verhaal klopt idd van geen kanten. Sowieso nooit de verkoper een veearts laten regelen (maar daar was je jezelf al bewust van) en altijd bij de keuring aanwezig zijn.

Het lijkt gewoon alsof ze je niet bij de keuring wilden hebben en je er maar vanuit zou gaan dat ie goed zou zijn omdat hun dat zeiden... jajajaja floppie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:56

Emio schreef:
Verkoper had namelijk ook geen oor voor een andere afspraak door mij geregeld.
Het was dus of laten keuren om 7 uur door die dierenarts of helemaal niks.

Dan weet je al genoeg he Knipoog

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:02

Hm bij de plaats den helder begint bij mij al een alarmbel te rinkelen.
Was het een jonge jongen die het paard wilde verkopen.Er is namelijk iemand in denhelder die het niet zo nauw neemt met zijn paarden.
Als je daar komt om een paard te rijden schopt dit paard naar je terwijl je op wil stappen,ik heb dit zelf ondervonden.
Ik hoop niet dat de naam s.v.h is.
Als dit wel de naam is dan moet je blij zijn dat je van hem geen paard hebt gekocht.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 00:19

Nee was geen jonge jongen.
Waren hele vriendelijke mensen die dit paardje zelf gefokt hadden (ging om een Arabische Volbloed). Paardje stond dus eerst ook bij The Shah Arabians in Harderwijk om te beleren.
Niks tegen deze stal overigens...kreeg een prettig gevoel bij de manier waarop zij met de paarden om gaat (heb t dus niet over de eigenaren van t paard maar de manager/trainster van The Shah Arabians).

Voor mij gingen al alarmbellen rinkelen op het moment dat de eigenaar vertelde het paard opeens hier weg gehaald te hebben vanwege stalgeld.
Geloof absoluut niet dat hij niet iets had kunnen regelen voor dat weekje dat het paard daar nog stond zonder een volle maand te moeten dokken.

Maar goed, kan er nog lang of kort over praten, het verandert niks aan de zaak.
Ik vind het nog steeds heel erg jammer/zonde. Was echt gevallen voor dit paardje, maar ja, ben blij dat ik met mijn gezonde verstand heb gehandeld en me niet heb laten misleiden door mijn gevoelens ten opzichte van dit paardje.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:16

ik vind 07.00 uur een rare tijd om te keuren vooral omdat er eerst 9.00 uur gezegt ws. Kon de afspraak inplaats van eerder niet later op de dag of vroeg in de avond. Of wellicht de volgende dag?
Als verkoper die een gezond paard verkoopt moet dit lijt mij geen enkel probleem zijn.
En anders gewoon een andere dierenarts inschakelen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:35

Welke dierenarts gaat er nu midden in het voortplantingsseizoen om 7u 's ochtends een paard keuren? Da's verre van logisch.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:49

Ik vind ook dat je juist hebt gehandeld. Het is idd een rare gang van zaken, zeker dat hij opeens om 7 komt nadat ze gehoord hebben dat je erbij wilt zijn.
Dat de da de telfoon niet oppakt kan natuurlijk omdat hij ergens mee bezig is maar het klinkt vreemd.
Ik denk dat je het goede hebt gedaan, je zou evt. nog kunnen zeggen dat je hem alsnog gekeurd wilt hebben maar dan door een da van jouw keuze. Gaan ze niet accoord dan lijkt het me vrij duidelijk wat er aan de hand is.
Het mag zo zijn dat € 2400 niet veel is maar daar wil je dan ook een gezond paard voor, heel redelijk. Bovendien is het een Arabier en een gewoon leuk rijpaardje wat niet bijzonder intressant is voor de fok of show kost ook niet veel meer. Was het een ruin of merrie?

Overigens is Den Helder nogal een eind van Harderwijk, waarom stal je je paard zo ver van huis? Mag ik weten wie het zijn, of initialen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:50

Evt. zou je nog proberen om de da te bellen om een voorzichtig te vragen naar de gang van zaken. Misschien krijg je er iets uit waaruit blijkt dat je dus wel degelijk de goede keus hebt gemaakt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:58

Ik denk dat je een heel verstandige beslissing genomen hebt!

Kun je mij misschien de naam van de verkoper en de dierenarts(praktijk) pb-en?
Als ze echt hier in Den Helder zitten moet ik ze haast wel kennen. Zo groot is het hier toch ook weer niet. Bij je verhaal krijg ik geen enkele bel en mijn dierenartspraktijk keurt voor zover ik weet in principe alleen aan de kliniek(tenzij je thuis alle faciliteiten hebt en die stallen ken ik hier niet Clown ) en zeker niet zo idioot vroeg...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 01:03

Iemand met connectie's, altijd handig! Haha!

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 07:56

@Gomir: Je hebt een pb!

@anneliesdj: Paard stond in Harderwijk gestald bij The Shah Arabians die hem aan het inrijden waren. Overigens hadden de eigenaren hun 5 jarige arabische merrie hier ook gestald die ook in de verkoop stond.
Zij is overigens wel verkocht, heb die kopers ook nog wel gezien toen ik daar was, maar toendertijd had ik nergens mijn vraagtekens bij dus ook geen praatje aan gegaan.
Wat ik wel begrepen heb, is dat die merrie ook gekeurd is (maar zij was niet plotseling van Harderwijk naar Den Helder verhuisd) met de as kopers erbij alleen de eigenaar van het paard was er toen niet bij.

Dit alles doet me nog eens extra bevestigen dat er iets niet in orde is/was met het paard wat ik wilde kopen.
De merrie was namelijk verkocht, maar ivm vakantie van de nieuwe eigenaren bleef zij op die stal staan tot 10 juli. Dit was geen enkel probleem qua stallingskosten...

Verhaal klopt gewoon van geen kant.
Vind het jammer van het paard, maar ga gewoon verder opzoek naar een ander leuk paardje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:15

Pech maar wees maar blij ook. Het verhaal klopt natuurlijk niet. Hoeft niet per se te betekenen dat het paardje ook iets mankeerde. Misschien hadden ze inmiddels meer kandidaten gekregen die meer wilden betalen. Is mij eens overkomen. Ik afspraken gemaakt voor een rontgenkeuring. Verkoper zou betalen als ie niet goed was. Er was nog een kandidaat die blijkbaar de vraagprijs betaalde en alleen klinisch wilde keuren. Minder risico dus, voor de verkoper. Werd het paard vlak voor de keuring afgezegd omdat ie te kort was bekapt of zo. Daarna verkoper niet meer bereikbaar. Is natuurlijk not done in de handel, afspraak is afspraak, maar het gebeurt wel.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:30

Nou ben ik wel benieuwd of dat Gomir's mond open is gevallen van verbazing Haha! . Ik zat een paar dagen geleden te kijken naar een samenvatting van het programma Radar (..geloof ik dat het heet), waar dat een puppy was gekocht van een "broodfokker" en waarbij deze hond bij de dierenarts van de "broodfokker" werd goedgekeurd (met de geheime camera). Later vertelde een onafhankelijke dierenarts dat het beestje weet ik veel wat voor ongedierte op zijn lijfje had rondlopen. Best schokkend eigenlijk.
Ik lees geregeld op Bokt dat een dierenarts zijn goede reputatie niet weg wil gooien door een niet-goed paard goed te keuren, maar ik vraag me af of dat dit zo is. Nou snap ik dat het in dit geval al spaak liep bij de verkopers, maar als jij wel bereid was geweest om dit paard om 7 uur 's ochtends te laten keuren, denk je dan dat de verkoper en dierenarts sowieso onder één hoedje zouden hebben gespeeld, of niet? Uiteindelijk is keuren keuren, toch?