Keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niki_

Keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:35

Hallo,
Ik krijg waarschijnlijk binnenkort een pony, mijn ouders willen hem dan wel laten verzekeren. Maar voor je een verzekering kan afsluiten, moet het paard dus ook gekeurd worden.
Ik heb verder ook totáál geen ervaringen met keuren, dus waarop is het het best hem te laten keuren & wat zijn de kosten ervan?
Ik hoor het graag. Lachen

Somebitch

Re: Keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:39

Het is altijd handig om je paard te keuren voordat je hem koopt, als hij afgekeurd is moet de eigenaar de kosten betalen, is hij goedgekeurd betaal jij de kosten.. Dit is rond de 100 euro meende ik maar dat is natuurlijk overal verschillend.

Ze doen een buigproef, kijken naar de hartslag voor en na het werk etc.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:43

Keuren altijd doen. Wij wilde vorig jaar een pony kopen voor mijn dochtertje. Eeen hele leuke gevonden hij was alleen wat verkouden volgens de verkoper dat kan. Volgende dag da laten komen. pony bleek chronische longklachten te hebben en zou nooit fatsoenlijk een rondje kunnen galopperen. Om toch een kans te geven wie weet inderdaad verkouden twee weken op proef gehad in overleg verkoper en da geen medicatie gegeven verkoudheid moet vanzelf overgaan. Na twee weken klachten onverandred en pony terug naar verkoper gegaan. Daarom altijd laten keuren om teleurstllingen te voorkomen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:50

in ieder geval een klinische keuring laten doen dit kost rond de 100 euro, dit is bij de meeste verzekeringen aanbevolen.
word hij afgekeurd dan zijn de kosten voor de verkoper, bij goedkeuring de kosten voor jou.
Wil je het met rontgen foto's dan zal het richting de 300/400 euro gaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:10

bij een pony volstaat idd een klinische keuring, bij paarden raad ik ook altijd een rontchenologische keuring aan Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:03

Citaat:
Maar voor je een verzekering kan afsluiten, moet het paard dus ook gekeurd worden.

dat hangt er maar helemaal vanaf hoe hoog je de pony laat verzekeren, er zijn ook verzekeringen die zelf een inspecteur laten komen om te keuren en is niet altijd een klinische keuring verplicht.
Voor aankoop raad ik je wel aan een klinische keuring te laten doen door een dierenarts die veel ervaring heeft met paarden.

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:59

Het is helemaal niet zo, dat als een paard afgekeurd is de verkoper MOET betalen.
Het ligt er maar net aan hoe je het hebt afgesproken.

Maak voor de keuring een duidelijke afspraak met de verkopers, dat als het paard is afgekeurd
dat de prijzen voor hun zijn, en als die is goedgekeurd dat jij die betaald.

d0rien1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:24

op zijn minst klinisch laten keuren! Ik zou het een beetje van de prijs en niveau van de pony af laten hangen of je hem ook rontgenologisch laat keuren..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:23

ik vind het verstandig een aankoopkeuring bij een te kopen paard te doen ongeacht de prijs. Kun je wel zeggen het is een goedkoop paard maar let wel goedkopere paarden zijn meestal voordeliger omdat zij iets mankeren. In zo'n geval is goedkoop dus duurkoop. Bij veulens heeft het echter weinig zin om te keuren alleen hart en longen kunnen beluisterd worden en kan er gekeken worden hoe het veulen loopt en oogt. Echter buitproeven kunnen bij veulen niet verricht worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:10

wie er betaald bij aan afkeuring ligt aan de afsraken die er gemaakt tussen de kopers en de verkopers
maar naar gelang je plannen met de pony kun je kiezen voor klinisch en/of rontgenologisch
als je voor de serieuze sport een pony gaat kopen hangt daar een aardig prijskaartje aan en zou ik kiezen voor klinisch en rontgen
is het puur voor de recreatie met wat wedstrijdjes , dan zou je kunnen kiezen voor alleen klinisch

keuren voor de verzekering hoeft niet altijd, ligt geheel aan het pakket en voor welk bedrag je de pony verzekert wilt hebben

ik zou idd ook bij aankoop een keuring laten uitvoerne door een eigen dierenarts (niet de da van de verkoper)
verder is het bericht boven mij ook een goede... naar gelang de leeftijd van de pony word een keuring uitgebreider ,bij veulens en jonge dieren daar word vooral naar standaard lichaamfuncties gekeken(hart , longen , algehele conditie en je kunt naar de gangen in het land kijken of het dier goed loopt )

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:13

Ik heb mijn paard klinisch laten keuren, dit kostte ongeveer 90 euro.
Ik had gevraagd voor rontgen foto's maar dat was 500 euro dus heb ik niet gedaan.