Dekens gaan gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xx_Mitt_xX

Dekens gaan gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 20:49

Hallo mede-bokkers,

De stal van mijn Tinker is half open, er zit een buitenluik in en om de hoek is er een grote poort die bij niet te slecht weer altijd open staat. Het buitenluik blijft in de zomer dag en nacht open, maar in de winter gaat het luik 's nachts dicht. (doormiddel van een houten luik die niet perfect aansluit dus er komt wel nog lucht binnen.)
Dit is echter pas deze zomer 'ingegaan', ik heb dus nog geen winter doorgemaakt in deze situatie.

In de afgelopen winter heeft mijn tink buiten een regendeken opgehad omdat ik toch merkte dat ze het wat koud had. Ze krijgt helaas geen dikke vacht.
In eerste instantie wilde ik helemaal van de dekens af, maar nu weet ik niet hoe ik kan zorgen dat mijn paard een dikkere vacht krijgt.

Aan de andere kant vindt mijn instructeur dat ik in deze nieuwe situatie mijn Tink een staldeken moet opdoen en dan sowieso een regendeken met vulling buiten.

Daarbij vind ze dekens ook nog eens niet prettig zitten: rollen en liggen buiten durfde ze deze winter niet. Ik zou niet willen dat mijn paard zich deze winter zelfs niet in haar stal durft te liggen.

Hopelijk is jullie de situatie een beetje duidelijk geworden en kunnen jullie mij dan ook adviezen geven!

De optie het raam dicht maken is er niet want dan ventileerd het niet meer goed in de stal.
Alvast bedankt,

Myrte Haha!

ikke

Re: Dekens gaan gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:01

Gewoon niks doen en kijken wat er gebeurt. Gaat het goed, laat je het zo, krijgt ze het toch koud, doe je een deken op. Je hebt kennelijk dekens, dus waar maak je je druk om.
Let er wel op dat met die luiken- en deurenconstructie er geen tocht ontstaat. Kou is geen probleem, tocht is dodelijk!

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 06:43

Het tocht inderdaad wel iets, maar dit gaat voor haar stal langs.
Waarschijnlijk ontstaan door die grote poort.
De regendeken die ik heb is te klein, dus moet sowieso dan een grotere kopen voor de zekerheid.
Helaas zijn bijna alle dekens haar te krap bij de schouder, zodat ze zich dus niet meer durft te rollen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:19

Xx_Mitt_xX schreef:
Het tocht inderdaad wel iets, maar dit gaat voor haar stal langs.
Waarschijnlijk ontstaan door die grote poort.
De regendeken die ik heb is te klein, dus moet sowieso dan een grotere kopen voor de zekerheid.
Helaas zijn bijna alle dekens haar te krap bij de schouder, zodat ze zich dus niet meer durft te rollen.

Vraag eens bij andere Tinker eigenaren wat voor dekens ze hebben...als een deken ergens niet goed zit dan is hij gewoon niet geschikt.Neem je een maatje groter...
Ik heb zelf een ijslander die ook vrij breed is en heb ook een dek wat wat strak om de schouders zit,niet erg want die heeft hij alleen een half uurtje op na het rijden in de winter,die blijft niet de hele nacht om.
Ik heb hem trouwens gewoon een ongevoerd regendek opleggen als hij geschoren is en op stal staat,net even wat extra's voor als het frisjes is.Gaat prima Knipoog
Maar een goed passend dek is belangrijk anders worden ze in hun beweging belemmerd..

Groetjes,Tinky

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:04

VSW-->SV

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:11

ik begrijp dus goed dat jouw tinker in de winter s'nachts binnen staat?
kan een reden zijn voor een mindere wintervacht.
in elk geval goed voeren, scheelt vaak een hoop bij de aanmaak van een goede vacht..
als ze net wat aan de zware kant zijn valt het me op dat dieren vaak een hele dikke vacht aanmaken en door het extra vet blijven ze ook beter warm( maar da's mijn eigen mening hoor)

de tinkers bij ons op stal staan zonder deken,maar die blijven altijd buiten dus hebben echt een mega dikke vacht in de winter Knipoog
dekens, gewoon passen,is het niet goed dan ruil je toch gewoon bij de ruitersportzaak?
eventueel dun dekentje er onder zodat ze schoon bijven,en dan mag je echt wel ruilen

ik heb zelf een ander ras pony die ook vaak krapte heeft bij de schouders, ben zelf heel tevreden over de pasvorm van de QHP ongevoerde regendekens, en deze zijn ook nog es niet duur.
is wel een deken die ruim valt,maar pony rolt heel veel en de deken blijft supergoed zitten
winterdeken heb ik van S&K,da's wel een dure,(120 euro)maar gaat nu straks de 5e winter in en is nog waterdicht. Haha!

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 14:43

Mijn tinker staat altijd 's nachts binnen ivm veiligheid.
De prijs van de deken maakt niet zoveel uit, als hij maar echt goed zit.
Heeft die regendeken van jou ook loopsplitten en een hogere hals?
Dat wordt flink wat passen Clown

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:57

Je moet vooral goed naar je paard kijken, heeft hij het langdurig koud? Heeft hij wel echt een deken nodig? Ook niet meteen een deken opgooien als hij een paar dagen staat te rillen, anders krijgt hij ook geen dikke wintervacht meer. Lees anders dit ook nog even, vind zelf de site een beetje overdreven maar dit stuk vind ik wel goed: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm.
Kleine quote (van die site):
Citaat:
Wanneer bibbert je paard? Grote kans dat dit in september/oktober is, tijdens de eerste koudere en natte dagen die de voorbode zijn van de naderende winter. Het is volkomen normaal dat je paard het dan een tijdje koud heeft, ook onze eigen paarden staan dan te bibberen in de regen. Het is verleidelijk om er dan een deken op te gooien, maar doe dit niet! Het is namelijk nodig dat je paard het in die periode koud krijgt, het is die kou die het paard prikkelt tot het aanmaken van een wintervacht, voor het omzetten van het metabolisme in de "winterstand".

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 13:23

Ik wil mijn paardje het beste geven en het koud hebben hoord daar niet bij
Terwijl ik wel graag zou willen dat ze geen deken nodig heeft Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:28

liefste zie ik de mijne ook zonder dekens,maar die heeft ook nog es zomereczeem dus zal hij wel een op moeten hebben Knipoog
dit is een foto van mijn deken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NSCGQA4.jpg

maar is echt kwestie van passen,wat bij die van mij wel goed kan zitten is bij de jouwe misschien wel weer heel slecht

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:21

Ik zou in de stal geen deken omdoen. Jouw instructeur is meer een warmbloedman denk ik? Knipoog

Mijn tinker is zó breed in de schouders dat ik bijna geen passende dekens kan vinden.
Ellepel heeft het over de QHP regendeken die bij haar paard goed past maar ik heb de QHP vliegendeken die echt veel te strak zit om de boeg. En dan heb ik een 2.05 voor een tinker van 1.55!

Als regendeken heb ik een Rhino Lite van 1.85. Er zitten geen loopsplitten in maar het is een goeie deken al had hij om de schouders iets ruimer mogen zitten. Dus volgende keer koop ik daar een 1.95 van.
De verkoopster van de QHP vliegendeken zei dat de 2.05 ook om de boeg ruimer zou zitten dan de 195 die ik eerst had gekochnt, nou, het scheelt alleen in ruglentgte iets. Ik heb deze niet weer teruggebracht omdat ik op en neer bleef rijden naar Assen.

Voor een flinke tinker is het heel moeilijk een goed passende deken te vinden is mijn ervaring. Ik zou op stal zeker geen deken omdoen, alleen na het rijden bij erg bezweet zijn een uurtje een zweetdeken.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:12

Xx_Mitt_xX schreef:

Het is ook niet dat je paard het lang koud heeft ofzo, maar als hij het nooit koud heeft wordt z'n lichaam ook niet getriggerd om een wintervacht aan te maken. Net zoals dat je pas gaat zweten als je het heet hebt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:23

kler schreef:
Xx_Mitt_xX schreef:

Het is ook niet dat je paard het lang koud heeft ofzo, maar als hij het nooit koud heeft wordt z'n lichaam ook niet getriggerd om een wintervacht aan te maken. Net zoals dat je pas gaat zweten als je het heet hebt.

De hoeveelheid licht kan ook invloed hebben op de wisseling van de vacht....
Als een paard op stal staat is het beter als er niet een al te dikke vacht opzit,anders kan hij op een gegeven moment zijn warmte niet kwijt en gaat staan zweten.Dit is zo ongeveer het meest slechte wat je voor je paard kan verzinnen.Ik heb ook mijn paarden binnen staan en daar gaat een scheermachine overheen op het moment dat ik denk dat ze het te warm krijgen binnen.Daarna (afhankelijk van het partoon) gaat er wel of geen deken op.Nu moet ik er wel even bij vermelden dat ze in een binnenstal staan.

Misschien kun je je deken wel een beetje (laten) verbouwen als je echt geen passend model kunt vinden...

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:13

@ Flicka: haha inderdaad, het is een echte warm/volbloed liefhebber Clown
@Tinky: Hier had ik al eens iets van gehoord dus ik ga nu het licht uitdoen als het buiten donker wordt.

Ik heb echt een deken nodig met een hogere hals en loopsplitten, anders passen ze al helemaal niet.
Van kennisen heb ik gehoord dat het grootste probleem niet het te krappe van de deken bij de schouders, maar juist het afzakken van de deken. Zelf zat ik ook altijd de deken van Lara omhoog te trekken, dus daarom ga ik het eens wagen op een hogere hals.