Alvast een scheren/deken vraag...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Alvast een scheren/deken vraag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 14:20

Nog wel wat vroeg, maar;
Waarschijnlijk krijgen we binnenkort een scheerapparaat, zowiso voor de alpaca's. Als het lukt om daar Emma mee te scheren, gaat ze kaal van de winter Knipoog (hopelijk kan ik speciale opzetstukken voor paard erop zetten)

Maar dan heeft ze dekens nodig.

Welk type deken(s) moet ik dan nemen als je rekening houd met;
- Dat Emma een Trekpaard is,
- Dat die het altijd sneller warm hebben.
- Dat ze snachts op stal gaat
- Dat ze overdag buiten in de bak of wei staat
- Dat wanneer de benen het toestaan, daar haren op blijven...
- Welke maat deken, zijn er dekens die extra breed op de borst zijn? Zoja welke merken?

- Als ik zelf ga scheren, waar moet ik dan op letten? Zoals met de haar richting mee, oksels/liezen hoe te doen?
- Moet ik een vlak voor onder het zadel overlaten? (aangezien dr rug altijd wat scherper wordt in de winter)

Wie helpt met meedenken?

Fredt

Re: Alvast een scheren/deken vraag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:17

Scheren moet je zowieso tegen de haarrichting in doen. Bij de ellebogen en moeilijke plekjes moet je proberen de huid strak te trekken zodat je makkelijker kan scheren. Veel mensen laten een stuk onder het zadel zitten, maar ik scheer ze altijd helemaal kaal.
Ik heb geen idee wat voor een maat deken je nodig hebt. Als ze ook overdag buiten staat moet de deken wel wat warmte bieden en waterdicht zijn, of anders moet je denken aan een losse regendeken die je over de winterdeken legt.
Welke maat zou ik dus niet weten, maar je hebt geloof ik wel extra stukken om de voorkant breder te maken.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 20:57

Maar als je scheert tegen de haar richting in, dan krijg je toch van die zichtbare scheer-ongelijkheden?

Voor de deken twijfel ik nog. misschien een 205 of 215... Als ze met wintervacht snachts op stal staat zweet ze behoorlijk. Kan ik een deken aflaten als ze geschoren is?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:00

In de winter lijkt het me wel een beetje koud om de deken af te laten. Leg er dan een dunnere staldeken op als ze op stal staat.
Als je niet tegen de haren inscheert heeft het scheren weinig effect Knipoog . Je moet de scheerbanen een beetje proberen te overlappen. De eerste 1-2 weken zie je dan nog wel een beetje de scheer strepen maar die trekken ook wel weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:01

Je kan een streep bij haar scheren, dan kan ze wel zonder deken op stal en met een licht gevoerde regendeken buiten.

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:04

Waarom laat je je paard de eerste keer niet scheren? Dat kost je meestal rond de 30 à 40 euro. Zo kan ze het je de eerste keer uitleggen. En weet je zeker dat het goed gaat.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:43

Judith_ schreef:
Je kan een streep bij haar scheren, dan kan ze wel zonder deken op stal en met een licht gevoerde regendeken buiten.

Hoe bedoel je dat?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:45

Minidroppie schreef:
Waarom laat je je paard de eerste keer niet scheren? Dat kost je meestal rond de 30 à 40 euro. Zo kan ze het je de eerste keer uitleggen. En weet je zeker dat het goed gaat.

Ik liet zowiso dr benen altijd scheren in de winter ivm beenproblemen. De laatste keer heb ik de achterbenen zelf gedaan.

Ik werk als dierenarts assistente en dan moet ik ook wel eens buikjes scheren. Alleen gaan die helemaal kaal, voorzichtig moet je daarbij altijd wel zijn. En ik ga het gewoon zelf proberen met haar. Ze is niet moeilijk, helemaal niet zelfs! Dus als ik alle tijd ervoor neem lukt het vast. Maar tips zijn altijd welkom, vandaar!

stamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:42

ik zou toch voorkeur geven aan laten scheren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:45

http://www.whoa.nl/middenstreep.jpg

Plaatje van een streepmodel. De plek die je scheert kun je nog eventueel groter laten.

De benen en rug blijven bedekt, ze kan wel haar warmte kwijt maar hoeft niet een al te dikke deken op. Mocht ze op stal gaan zweten zou je die zelfs af kunnen laten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:00

voor dat je gaat scheren zou ik eerst maar eens kijken of je winterdekens hebt voor trekpaarden

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 18:05

geloof me
die zijn er!