Dit kan toch niet!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rugby

Dit kan toch niet!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 08:29

Aller eerst weet ik niet of dit wel hier moet maar moet m'n verhaal even kwijt.

Ik sta nu ongeveer 4 jaar op een grote pension stal in velserbroek.
Hier stond ik altijd met veel plezier en m'n paarden hadden het er goed
De paarden gaan elke dag lekker een paar uurtjes naar de buiten, stal word uit gemest (staan op een dik pas stro) en krijgen voldoende over de dag verdeel voer. ( hooi, kuil, biks)
En in de zomer van af mei gaan de paarden naar het land ( dit is helaas niet bij stal) en vond ik eigenlijk het enige nadeel. Slepen met je spullen en waar laatje het inverband met bijrijsters.
Nu heeft mijn pony een pees blesure en mag hierdoor niet naar het land.
Samen met een vriendin ( haar pony heeft ook een pees blesure) hebben we een stukje achter de stal in een van de padocks afgezet ( ter grote van een stal ongeveer). Dit hebben wel elke dag soms 2x per dag aangeharkt om te zorgen dat de ondergrond hard blijft ( pony's moesten van de dierenarst op een gelijke harde ondergrond staan) en de drollen er uit gehaald.
Nu is nederland, Nederland niet als het niet zou gaan regenen. Wat tot gevolg heeft dat de stukjes waar onze poný's op staan een gladde blubber troep is geworden. Niet geschikt voor pony's met een pees blesure ( kan op uit gelijden maar ook het weg zakken is niet goed). Nu zit er veel geld in de peese van onze pony's met het vooruit zicht dat ze er weer helemaal boven opkomen dus om te zorgen dat dit niet voor niks is geweest wouden wij met de pony's de stal weer in. ( wij betalen zomers en in de winter het zelfde stal geld ) Dit bleek dus niet te mogen. De stal is in zomer niet toegankelijk voor paarden. Wij zijn van mening dat we gewoon recht hebben op onze stal ( op de rekening van stal staat dat we betalen voor stalling verzorging en voer) en na wat geruzie mochten we de container in. Wij blij dat onze paarden eindelijk rustig konden staan. Maar wat voor tijdelijk een goede oplossing leek is toch minder ideaal. De pony's staan nu in een container met gaten in de vloer en wanden, de wanden zijn met een dikke laag groene zeep ingesmeerd ( dit zonder overleg met ons) tegen het bijten in het hout. Ze staan gerelged zonder water in een laag strond ( krijgen 1 in de 3a 4 dagen een beetje mot) we mesten zelf elke dag uit ( dit vinden wij geen probleem) maar toch staan ze bijna alleen in hun eigen strond. Toen we er achter kwamen dat de paarden als ze iets hebben in de zomer niet hun stal in konden zijn we gelijk opzoek gegaan naar een ander stal, die hebben we dus ook gevonden, maar we zitten nog steeds met een maand opzeg termijn waar we aan vast zitten.
We moeten nog tot 1 aug. Maar waar wij dachten dat we altijd met goede voet leefde met de stal eigenaresse blijkt dat dus zeker niet en word de laatse maand echt een hel, vooral voor de pony's.
waar komt het dus op neer.

We betalen 220 euro ( een middebox) per paard hebben er allebei 2 staan dus.
wat krijgen we er voor trug.
Pony's die een pees blesuren hebben staan in hun eigen strond in een stal met kuilen.

dit kan toch niet???

sorry maar moest dit even kwijt.
Nog even een tip voor iedereen, vraag bij je stal eigenaar na of als je paard wat mankeert in de zomer of je terug je stal in mag. Wij dachten dat dit heel normaal zou zijn maar blijk baar niet.

annebe

Re: Dit kan toch niet!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:38

Je betaalt ervoor, dus heb je er ook recht op!
Ik zou het nogmaals aan gaan kaarten en anders zou je eens advies kunnen vragen bij een paarden jurist. (overleg ook met haar dat je eventueel van plan bent om hier naar toe te stappen)

Succes!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:43

annebe schreef:
Je betaalt ervoor, dus heb je er ook recht op!
Ik zou het nogmaals aan gaan kaarten en anders zou je eens advies kunnen vragen bij een paarden jurist. (overleg ook met haar dat je eventueel van plan bent om hier naar toe te stappen)

Succes!

Mee eens, ik zou eerst nog eens gaan overleggen met de pensionhoudster en aangeven hou de situatie is en hoe jij er tegenaan kijkt. Dus duidelijk aangeven dat je hiermee niet akkoord gaat en als ze weigert zou ik mijn pony pakken en meteen weg gaan. Heb je een contract ondertekend trouwens? Want daaruit zou je ook wijzer kunnen worden, mbt de verzorging. Als daar niet is staat over verplichte weidegang in de zomer (of zoiets), dan kun je daar op terugvallen en (indien nodig) juridisch advies vragen. Veel succes!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:58

Inderdaad. Als daar staat dat jij 1 maand opzegtermijn hebt, en als daar niet staat dat je zomers geen gebruik mag maken van de stallen, kunnen jullie beide eventueel tot een akkoord komen.
Ik ga dan direct vertrekken...

Plus 220 euro per maand voor alleen weidegang, vind ik echt super veel. De meeste stallen doen die prijs door tweeen, omdat ze niet op de stal komen.

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:15

ik zou een schade vergoeding eisen voor de blesuure van je paard!

het is toch belagelijk dat je voor zo iets betaald!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:25

Ja ik zou ook een fikse schadevergoeding vragen!
Daarvoor heb je toch niet betaald Verward

kiara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:03

rosa_4 schreef:
ik zou een schade vergoeding eisen voor de blesuure van je paard!

het is toch belagelijk dat je voor zo iets betaald!

ben het er helemaal mee eens ...

esliilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:06

ik ben het er ook mee eens dat je gewoon recht hebt op die stal. je betaald tog voor die stal? waarom mag je er dan in de zomer niet in? ik zou inderdaad een schadevergoeding eisen...

sterkte nog ff die laatste maand!

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:33

ik vind dat je gewoon recht hebt op die stal! ik zou zo boos worden, maargoed dat ben ik. Tong uitsteken
en inderdaad een schadevergoeding eisen!
succes ermee Knipoog

zeldzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:42

Hoe durft de stalhouder zeg.
Wat stom.
ik zou het niet pikken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:47

Is er helemaal nooit overgesproken (of in een contract vastgelegd) dat de boxen niet toegankelijk zijn in de zomerperiode? Als dat de regels zijn heb je je daarbij neer te leggen. Al vind ik dat er best een uitzondering gemaakt zou kunnen worden.

Met het argument 'je betaald er toch voor' kan ik niet zo veel. De stalprijs wordt waarschijnlijk per jaar berekend en dan door 12 gedeeld. Zo betaal je elke maand even veel. Terwijl je eigenlijk in de winter meer zou moeten betalen en in de zomer minder dan de 220. Bij de goedkope zomermaanden is natuurlijk meegenomen dat de stal niet gebruikt wordt. Geen stro, hooi en arbeidsloon. Ik zou eerder zeggen 'je betaald er niet voor'...

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 17:54

er is nooit iets in contract vast gelegd.
Wel heb ik wel is gehoord op stal dat je in de zomer maanden niet in de stal mocht.
Maar omdat in de winter altijd wel alles mogelijk is als je paard iets heeft dachten wij ( stom achteraf) dat als je paard echt iets heeft je wel gewoon je stal in zou mogen.
Verder betalen wij zomers en swinters het zelfde.
We krijgen normaal altijd een rekening met daarop precies waar je voor betaald.
dus hooi, stro, krachtvoer, uitmesten, en voeren. De zelfde rekening kregen wel ook toen ze het land op gingen. als heb ik hem ( weet niet waarom ) vorige maand ineens niet gehad.
Omdat deze rekening van de belasting moest ofzo, is ons stal geld vorige jaar ook met 10 euro omhoog gegaan.
.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:56

Een maand opzegtermijn betekent volgens mij niet dat je paard nog een maand moet blijven staan. Het betekent slechts dat jij die maand nog moet betalen. Dus in jouw geval lijkt het me het beste als je nu je pony weghaalt en dan een maand dubbel stalgeld betaald, namelijk voor je oude plek en voor je nieuwe plek. Als je dat niet wil, tja...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:14

Als je het een hel vindt voor je ponies, dan moet je inderdaad direct verhuizen, als dat tenminste mogelijk is bij de stal waar je heen gaat en dan een maand dubbel betalen.
Alternatief is dat je voor die laatste maand gewoon een aantal zaken zelf regelt. Koop een paar balen stro en regel met je stalgenote een rooster voor de verzorging. Ik vind niet dat je de stalhouder kunt verplichten om extra arbeid te verrichten, normaal heeft ze geen werk aan de stallen in de zomer, ongetwijfeld heeft ze haar dagindeling daar op ingericht. Dus wees blij met wat er wel kan en vul zelf de rest aan. Het is tenslotte niet haar schuld (ga ik vanuit) dat de ponies een peesblessure hebben.

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:15

Aller eerst is het voor ons bijna niet te betalen om 2 stallen te betalen omdat wij bijde 2 paarden hebben staan dat zou dus betekenene dat we 4x stalling moeten betalen. Want 1 wel weg halen en 1 laten staan is geen optie.
Het mesten en verzorging vinden wij ook niet echt een probleem, maar meer de stalling waar ze in staan.
Normaal (in de winter) staan ze gewoon in een stal, waar het niet in regent en met wat het allerbelangrijkste is een vlakke en harde onder grond (daarop natuurlijk wel stro)
Nu staan ze in een container waar het in regend met een verrotte bodem ( met gaten er in) waarom rubbere matten wat dus heel erg doorzakt. Niet goed dus voor een pony met een pees blesuren.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:19

Waratje schreef:
Ik vind niet dat je de stalhouder kunt verplichten om extra arbeid te verrichten, normaal heeft ze geen werk aan de stallen in de zomer, ongetwijfeld heeft ze haar dagindeling daar op ingericht. Dus wees blij met wat er wel kan en vul zelf de rest aan. Het is tenslotte niet haar schuld (ga ik vanuit) dat de ponies een peesblessure hebben.

Misschien heb je gelijk maar er zit, hoe kan het ook anders, ook een stukje verwarring achter het hele verhaal.
We zijn namelijk in de winter 10 euro per maand omhoog gegaan in de stalkosten doordat er van de belastingsdienst een specificatie werd geeist.
En dit werd netjes afgehandeld door de stalhouder in kwestie.
De stalhuur ging omhoog en elke eerste week van de maand hing er aan elke box een specificatie.
Dit staat er op die specificatie van een middel grote box van E220,- per maand:
Boxhuur: E132,-
Hooi, stro & verzorging: E73,95
Omzetbelasting 19% over E73,95: E14,05

Totaal: E220,-
(sorry, mijn euroteken op mijn toetsenbord krijg ik niet in werking)

Er staat een door de stalhouder in tevullen factuurdatum op de specificatie en deze is 1 maand geldig.
Ook is er op het formulier plaats om door de stalhouder mijn gehuurde boxnummer in te vullen

Nu...zijn we in de zomer beland.
Een tot nu toe natte zomer.
2 Verschillende dierenartsen en een arts uit de Kliniek in Den Ham raadde ons aan de paarden niet in modder te laten staan maar op een harde ondergrond
En nu we sinds kort overzichtelijk hebben waarvoor we betalen wilde wij daar ook graag gebruik van maken.

Deze stal maakt geen gebruik van een stalovereenkomst of contrakt en deze specificatie is het enige wat zwart op wit staat.
Maar sinds de 'ruzie' om een goede ondergrond voor onze paarden krijgen we ook de specificatie niet meer.
En het is mij wel duidelijk waarom we die niet krijgen.

Dus, vind ik dat we de stalhouder wel kunnen verplichten tot die zgn 'extra arbeid' daar zij het zelf vermeld op de specificatie.
Plus het laten gebruiken van de box die zij zelf elke maand invult op het formulier en welke met ons is afgesproken toen wij de huur aangingen (en waar ook het naambordje van het betreffende paard hangt).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 05:10

indien je gewoon doorbetaald moet je ook recht hebben op stalling vooral indien dit nodig is. (Lukt mij nu zeker het geval) Is er geen reden dat je paard de stal niet inmag (schoonmaken met bepaalde middelen oid). Dit zou voor mij een reden zijn om naar andere stalling te zoeken.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 06:20

als er geen contract is dan is er toch ook geen opzeg termijn ,ik zou gelijk mijn biezen pakken de 4 voeter gaat voor alles

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:16

je betaald ervoor dus mag je de stal ook gebruiken ongeacht of je paard of pony een blessure heeft ja of nee!! Boos!

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 03:08

Idem!
Maar of dat daar gaat gebeuren weet ik niet? Ik zou toch maar snel op zoek gaan naar iets anders!

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 06:26

Jah je hebt er wel voor betaald, dus je hebt helemaal gelijk.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:28

Ik denk dat je topic iets beter op TAO past dus ik verplaats hem even.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:03

dat is makkelijk verdienen, paarden dag en nacht op de wei en toch € 220 krijgen per paard, zo wil ik ook wel rijk worden.
Maar idd zolang je geen contract ondertekend hebt dat je paard er staat of je mondeling niet overeengekomen bent dat je een maand opzegtermijn ( is voor de pensionhouder niet te bewijzen tenzij hij alles heeft opgenomen) heb je geen maand opzeg termijn. Zeker niet nu ze in de zomer dag en nacht op de wei staan. Hij lijd nl geen schade met ingekocht voer en dergelijke.
Volgens mij kan je idd gewoon je spullen pakken en met je paarden vertrekken naar je nieuwe stal.
Zou wel als ik jou was je rechtbijstand inschakelen voor het geval dat hij er een zaak van gaan maken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:53

Nu staan ze in een container waar het in regend met een verrotte bodem ( met gaten er in) waarom rubbere matten wat dus heel erg doorzakt.

Is dat de stal waar je paard ook in de winter in moest? Dat had ik zowiezo nooit geaccepteerd voor dat geld.

En idd als op de faktuurspecicicatie staat dat je boxhuur betaald, dan mag je er ook gebruik van maken. Zo niet, dan heeft ze jullie al die maanden € 132,00 excl. BTW te veel in rekening gebracht. Als ze moeilijk doet over die ene maand, wijs haar er dan maar eens op dat je alle maanden dat je onterecht boxhuur hebt betaald terug kunt vorderen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:47

Voor iedereen die 220 veel vind per maand per paard, omdat ze op de wei staan:

Je betaald voor onderhoud aan het land, voor huur van het land (en anders de aanschaf ervan wat in Nederland ook aardig prijzig is), voor het vrijhouden van giftige planten, voor het beregenen, voor het feit dat hij/zij 's winters hooi moet kopen. Immers, als de paarden niet op het land liepen kon dat 2, misschien wel 3x gehooid worden. Je betaald voor het feit dat er op je paard gelet word.