Spiegel in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Spiegel in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 11:28

Mijn paard heeft al sinds ik haar heb een enorme hekel aan in de trailer gaan. Nu loopt ze er vrij aardig op, blijf je erbij staan gaat ze ook wel eten. Maar zodra je weggaat begint de paniek.
Staat er een ander paard bij is er niets aan de hand.

Dus goh, ze heeft (net als elk paard) verlatingsangst... Nou kun je natuurlijk zeggen "daar moet ze maar aan wennen". Maar in de 5 jaar dat ik haar heb, is ze er nog steeds niet aan gewend En wedstrijden brengen natuurlijk al extra stress met zich mee, dus deze stress wil ik eigenlijk weg hebben...

Wanneer ze los in de bak staat, gaat ze altijd voor de spiegel staan. Want daar is haar grote vriendin! Nou dacht ik, als ik nou een spiegel in de trailer plaats!

Maar heeft iemand hier ervaring mee? Lukt dit en zijn er spiegels die dit aankunnen?

Alvast bedankt Lachen

rommulus

Re: Spiegel in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:29

Haha! wat een geweldig simpel idee
ik zou het gewoon proberen
nee heb je ja kun je krijgen

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:33

Doe dan asjeblieft niet zo'n glazen spiegel! Stel je voor wat voor ongelukken daarmee kunnen gebeuren.

Doe dan zo'n spiegel van plastic oid. En heel goed vast zetten Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:34

Dat zou je kunnen doen.

Hoe is ze als je gaat rijden met de trailer?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:35

dat had ik er idd ook bij kunnen zetten (leek me eingelijk logich Bloos )

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:36

Misschien kun je dat wel eens probleem, maar probeer hem dan wel zo goed mogelijk vast te hangen, dat je paard er niet met z'n hoofd oid. bij kan. En inderdaad niet van glas!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:37

er zijn toch van die speciale onbreekbare spiegels??
dan zou ik daarvoor gaan... anders zou ik het niet doen..
1trap en de scherven liggen tussen zijn benen...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 12:09

Tijdens het rijden staat ze rustig (voor zover je mee krijgt dan). Als je even stil staat begint ze te hinniken en te schrapen. Als je het deurtje open doet krijg je een enorm "snurk" en staat ze een beetje te trillen. Na een tijdje begint ze rustig te eten. Loop je weer weg en zijn er geen andere paarden in de buurt, weer hetzelfde verhaal...

Glazen spiegel was ik sowieso al niet van plan. En ik wilde de spiegel ook niet tot de grond laten komen. Mijn probleem is vooral de bevestiging van de spiegel.

We hebben namelijk een blomert 2 paards trailer, met zadelkamer, maar er zit geen recht stuk op... (zie: http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 26xref%3D1 voor een idee Knipoog). Recht voor het hoofd lijkt me geen goed idee, maar ernaast zit je veel sneller met beschadigingen... Bovendien wil ik de spiegel ook af kunnen dekken, dat wordt naast het hoofd toch snel moeilijker. Iemand een idee?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:11

Als ik goed begrijp gaat het rijden en laden dus goed alleen het stilstaan op de trailer niet.

Wat is er op tegen om haar dan gewoon niet meer langere tijd op de trailer te houden? Gewoon op de plaats van bestemming uitladen en klaar Lachen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 12:13

Apple schreef:
Als ik goed begrijp gaat het rijden en laden dus goed alleen het stilstaan op de trailer niet.

Wat is er op tegen om haar dan gewoon niet meer langere tijd op de trailer te houden? Gewoon op de plaats van bestemming uitladen en klaar Lachen.

Omdat ze ook van het erop gaan een drama maakt(e). Daarnaast staat ze welliswaar stil op de trailer, maar je kunt toch duidelijk merken dat ze behoorlijk in de stress schiet Knipoog Ik heb liever dat ze zich prettig voelt op de trailer, vooral omdat ze nu dus niet alleen te laden is...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:23

Klinkt als een heel goed plan. Zou je een plastig spiegel niet op de vlakke wand aan de zijkant kunnen vastlijmen? Plastic is meestal niet zo zwaar. Als je er dan ook nog een koortje boven hangt, kun je daar altijd een handdoek overheen gooien als je de spiegel wilt kunnen afdekken.
Succes Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:32

klink als een paardje wat geen vertrouwen heeft in de trailer/baasje en een cursusje trailer laden nodig heeft ipv een spiegel. Knipoog Uit je kleine opmerkingen zoals
Citaat:
vooral omdat ze nu dus niet alleen te laden is...
en
Citaat:
voor zover je mee krijgt dan
of
Citaat:
Nu loopt ze er vrij aardig op, blijf je erbij staan gaat ze ook wel eten. Maar zodra je weggaat begint de paniek.
blijkt dat het laden al niet goed gaat.

Als je paard er al niet op gaat dan heeft die spiegel ook geen zin op langere termijn. Dit is een lapmiddel maar als het voor jou gaat werken moet je het zeker doen, ik zou echter eerder investeren in een goede trailerlaad sessie, dan zul je zien dat andere kleine probleempjes (oa de stress vd wedstrijd bijv of dingetjes die je nu nog niet hoeft te zien maar wel langzaam erger worden) worden opgelost en je paard voelt zich een stuk prettiger.
Of koop de DVD Trouble free trailer loading van Parelli, daarmee krijg je heel wat tips en do's en don'ts

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:27

cissy schreef:
Als je paard er al niet op gaat dan heeft die spiegel ook geen zin op langere termijn. Dit is een lapmiddel maar als het voor jou gaat werken moet je het zeker doen, ik zou echter eerder investeren in een goede trailerlaad sessie, dan zul je zien dat andere kleine probleempjes (oa de stress vd wedstrijd bijv of dingetjes die je nu nog niet hoeft te zien maar wel langzaam erger worden) worden opgelost en je paard voelt zich een stuk prettiger.
Of koop de DVD Trouble free trailer loading van Parelli, daarmee krijg je heel wat tips en do's en don'ts

Mijn paard heeft vertrouwen in mij en een laad/NH cursus hebben we ook gedaan. Zal je even vertellen wat daar gebeurt is: Omdat de paarden niet in de gebouwen van Emiel Voest konden staan, zijn ze naar een lokale Hengstenhouderij gegaan. Alleen daar gingen 's avonds de luiken dicht. Gevolg, Fres heeft de hele nacht geen paard gezien. Nou de volgende ochtend was ze compleet gestoord. De mensen daar konden er niets mee, mijn moeder niet, ze kwam compleet hysterisch uit haar box. En is uit paniek over 1.40 heengesprongen om bij een naburige tinker te komen (die in dezelfde bak liep notabene)! Na één nacht alleen te zijn! Dan denk ik niet dat het aan het vertrouwen in de baas ligt, maar gewoon aan het feit dat ze alleen (gaat) zijn! En in dat geval zou een spiegel wel zin hebben. Knipoog

Edit: Kijk als ze er nou niet op wilde, maar vervolgens wel rustig gaat staan eten, dan zou ik inderdaad een trailer-cursus gaan volgen. Maar zodra ze erop staat is ze alleen maar bezig met de vraag of er nog een ander paard op komt! Ze wil geen muesli of bix eten en al helemaal geen hooi (alhoewel dat nu beter gaat, zolang je er maar bij staat). En zodra je wegloopt stopt ze met eten. En staat alleen nog maar te hinniken... Daarom leek een spiegel mij een oplossing, want dan is ze niet alleen.
Laatst bijgewerkt door Tomaatje op 03-07-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:31

Ik zou het in dit geval gewoon proberen!

Als het niet helpt is ie er snel genoeg ook weer uit toch?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:34

als je een of ander systeem kan maken waarin je de spiegel vast kan zetten maar er ook zo weer uit kan halen Lachen is een idee Pling

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:27

maar dát vertelde je er niet bij Lachen als dit werkt dan zou dat een oplossing voor je zijn, laat je even weten hoe het afloopt?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 01:01

Ik zou het niet doen. Sommige paarden kunnen er onverwachts verkeerd op reageren. Ookal staan ze er uit zich zelf vaak bij. Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat 1 dacht dat het een vreemde was en er tegen op probeerde te steigeren of zelfs in volle galop op af kwam. Waarbij godzijdank hem net op tijd bij de spiegel weg konden jagen. Dus ik zou het afraden ik zou gewoon aan het probleem zelf werken en niet probleem oplossingen bedenken zoals een spiegel. Hiermee ga je iets doen om om het werkelijke probleem heen te gaan in plaats van het werkelijke probleem op te lossen. Oefening baart kunst.. training training training Knipoog Succes

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:54

Maysie schreef:
Ik zou het niet doen. Sommige paarden kunnen er onverwachts verkeerd op reageren. Ookal staan ze er uit zich zelf vaak bij. Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat 1 dacht dat het een vreemde was en er tegen op probeerde te steigeren of zelfs in volle galop op af kwam. Waarbij godzijdank hem net op tijd bij de spiegel weg konden jagen. Dus ik zou het afraden ik zou gewoon aan het probleem zelf werken en niet probleem oplossingen bedenken zoals een spiegel. Hiermee ga je iets doen om om het werkelijke probleem heen te gaan in plaats van het werkelijke probleem op te lossen. Oefening baart kunst.. training training training Knipoog Succes

Wat is in jou ogen het werkelijke probleem dan? Je zegt wel training training training. Maar alleen zijn kun je moeilijk trainen. Ik kan haar wel alleen in de wei zetten. Maar dan staat ze binnen 3 tellen weer naast me... Daarnaast is ze net genezen van een peesblessure. Dus stress in combinatie met rennen (en in haar geval ook springen) wil ik voorkomen. Ook heeft ze tot haar 5e sowieso nooit alleen gestaan. Ze was een beetje vergeten en heeft daardoor tot haar 5e in de wei gestaan... Nooit alleen geweest dus. En nee, haar net zo lang op de trailer laten staan totdat ze rustig wordt... Dat gaat echt niet gebeuren. Ja, als er andere paarden in de buurt zijn. Maar gezien haar reactie op 1 nacht alleen Dat heb ik er niet voor over...

Ik verwacht bovendien niet dat ze het paard aan zal vallen, omdat ze juist zo wanhopig op zoek is naar een ander paard Knipoog En natuurlijk blijf ik er eerst bij staan, ik wil de spiegel ook onmiddelijk kunnen afdekken.

De trailer moet toch binnenkort nagekeken worden, dan vraag ik die mensen daar wel of ze een idee hebben of het mogelijk is. Bedankt voor de reacties iedereen Lachen Ik laat wel even weten of het gelukt is en hoe het gegaan is!

Too

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:59

Ik denk dat je met laden die spiegel misschien moet afdekken, voor het geval dat er bijv. licht weerkaatst.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:38

hoi,
ik heb een pony met hetzelfde probleem.
ik ben nu aan het proberen de trailer haar 2e huisje te maken.
ik loop haar regelmatig(met veel geduld tot ze zelf komt) in de trailer en daar krijgt ze dan haar eten.
als we op het wedstrijdterrein zijn aangekomen dan gaan we niet eerst in de trailer kijken,praten ook niet tegen haar en de deurtjes blijven dicht.we negeren haar dus totaal!!! en dat werkt al behoorlijk goed.ze schraapt steeds minder.op stal deed ze het in het begin ook heel erg,je bent geneigd om naar haar toe te gaan of ze te roepen,maar bij ons werkt negeren veel beter.ze begint door te krijgen dat schrapen niet beloont word met aandacht.het is veel geduld werk en veel op de trailer zetten ook zonder elke keer weg te gaan,zodat het de normaalste gaan van zaken word.
en wil je een spiegel erin ophangen kijk dan is voor een spiegelsticker,kun je gewoon opplakken,weegt niets en kan ook niet kapot vallen.
veel succes!!!!

Lariek0ek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:28

Ik zou een spiegel va plastic idd proberen.. Niet geschoten is altijd mis!

Sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:53

ik vind het wel een slim idee ..! probeer als dat niet lukt gewoon de trailer neer te zetten er in te lopen en een klein beetje te wiebelen ofzo en als ze raar gaat doen haar gewoon negeren.. mijn pony liep dr eerst ook niet in nou gaat het al beter!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:25

Mij lijkt het geen goed idee. Je hebt dus de spiegel in de trailer hangen en dan moet je paard erop.
Je paard ziet dus in de spiegel een ander paard op zich afkomen en dat schrikt af, ipv dat het moed geeft om erop te lopen.
Want je paard denkt simpel: er loopt een ander paard de trailer af, terwijl ik de trailer óploop, dus BOTSING en dan gaat ze geheid in zijn achteruit.

Een goede trailercursus zou een optie zijn, want ik geloof niet in het spiegelverhaal.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:35

hey, wat zou je denken van wat gezelschap voor je paard. zoals ik het begrijp, is het een heel sociaal dier en is het zowat "weggerukt" uit de kudde. een shet, een geit of zelfs een koetje kunnen haar wat helpen. aangezien je toch een trailer voor 2 hebt, waarom niet? zo moet je er niet elke seconde bij staan om er zeker van te zijn dat ze het goed maakt. en tijdens wedstrijden kan je de shet aan een boom vastmaken of zo, of je vraagt een verzorgster en dan kan zij ervoor zorgen als je paard wedstrijd heeft. en dan zet je de shet of de geit gewoon erbij in de stal. ken iemand dat dat ook doet met een geit, alleen is het een heel gedoe om de geit van het paard te scheiden wnr ze gaat rijden, maar het is wel elke keer te doen.

nou dit is wat ik erover denk. mss zijn er nog andere oplossingen dan spiegel of gezelschap.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 10:03

imker schreef:
Mij lijkt het geen goed idee. Je hebt dus de spiegel in de trailer hangen en dan moet je paard erop.
Je paard ziet dus in de spiegel een ander paard op zich afkomen en dat schrikt af, ipv dat het moed geeft om erop te lopen.
Want je paard denkt simpel: er loopt een ander paard de trailer af, terwijl ik de trailer óploop, dus BOTSING en dan gaat ze geheid in zijn achteruit.

Ik wil de spiegel pas laten zien als ze erop staat Knipoog Bovendien loopt ze de trailer wel op, maar voelt ze zich gewoon niet prettig.