Wel of geen regendeken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

Wel of geen regendeken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:59

Hallo, ons paard staat sinds afgelopen weekend bij ons thuis en gaat nu dus ook hele dagen het land op, het stukje land waar ze staan is zo goed dat ze het met regen niet vertrappen gelukkig. De stal waar hij stond gingen ze met regen meestal niet naar buiten omdat dat niet kon op dat stuk land omdat dat iets andere grond is. Nu staat hij dus ook met regen buiten (als het niet te gek word), wanneer doen jullie een regendeken om of waarom doen jullie hem juist niet om. Ik ben even benieuwd naar ervaringen, want ik zit eerlijk gezegd te twijfelen wat ik zal doen.
Alvast bedankt

darwin

Re: Wel of geen regendeken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:01

Gewoon niks opdoen, paarden in de natuur hebben ook geen deken op.
Gewoon niet teveel poetsen zodat je paard een vetlaagje houdt en dan is ie vanzelf waterdicht Nagelbijten / Gniffelen

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:14

Regendekens zijn er alleen voor paarden die niks gewend zijn. Elk paard hoort tegen een spat regen te kunnen en heeft er ook de vacht naar.
Behalve inderdaad, zoals Darwin zegt, als het hem voordurend aan het poetsen bent, dan poets je z'n beschermlaag eraf (en zelfs dan kunnen ze nog wel tegen die Nederlandse buitjes).

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:47

Tsja, hij heeft vanaf veulen tot een jaar of 3-4 dag en nacht buiten gestaan (mits het niet te extreem was) maar inmiddels is hij wel omgetoverd tot “wedsrijdpaard” en word regelmatig goed gepoetst om hem te laten blinken! Hij is nu 5 en heeft dus de laatste anderhalfjaar alleen buiten gestaan als het weer de kwaleteit van het weiland op orde liet.
Zal even kijken hoe we hem straks binnen halen na een dagje in de stortbuien, als een vrolijke dier of als een zielig verzopen katje….

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:29

Het is een paard, geen klontje suiker Clown

Als zijn weerstand goed is, lekker buiten laten staan. Buiten is gezonder dan binnen Knipoog

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:32

Welshcobfan schreef:
Het is een paard, geen klontje suiker Clown

Als zijn weerstand goed is, lekker buiten laten staan. Buiten is gezonder dan binnen Knipoog

Ben ik absoluut met je eens!! daarom staat ie lekker buiten! Haha!
Ik was alleen benieuwd naar ervaringen met regendekens en de beslissing om zo´n deken om te doen of juist niet...
(maar aangezien het hier vandaag affentoe met meer bakken uit de lucht kwam dan dat ik had verwacht, kwam ik tot deze vraag)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:33

Geen deken om Lachen hier staan alle paarden ook zonder regendeken, omdat het anders ook lekker gaat broeien onder zo'n deken (want het is warm zat).

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:37

En als je pech hebt regent het zo hard dat de deken het ook niet meer houdt.. dus staat hij/zij met een zijknatte deken om. Ook niet lekker. Mijne staat ook gewoon in de regen buiten hoor zónder deken Vork

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:39

ik zou ook geen regendeken om doen met dit weer, kunnen ze wel tegen Haha!
x sharona

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:48

Wij hebben ze wel met een regendeken staan. Ze blijven er lekker droog en schoon onder.
Als het mooi weer is staan ze zonder deken, maar afgelopen week hebben ze iedere dag die deken op gehad en zodra ze 's nachts op stal gaan gaat de deken af. We hebben wel echte regendekens, die geen water doorlaten en ook ongevoerd zijn. Ik vind het ideaal; ook als je wilt gaan rijden of naar de les gaat. Je pakt altijd een droog paard uit de wei, al heeft het nog zoveel geregend Haha!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:53

Stof staat ook altijd zonder deken.
En als ik wil rijden.. dan gaat gewoon het zadel op de natte huid.

Ik heb wel een regendeken, maar deze is alleen voor speciale gevallen, als bv de osteopaat komt.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:56

in de natuur hebben ze ook geen dekens, en paarden kunnen makkelijk tegen regen.
alleen emt een geschoren paard is eht anders, want deze heeft minder vacht om zich zelf warm en droog te houden.
tip : je paardje wat minder vaak poetsen zodat hij zen vet laagje houd

edit: ik zie net dat er al ene paar mensen mij voor waren Bloos

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:59

Mijn pony's hebben geen regendeken op, ze staan alledrie 24/7 buiten. En als het paard z'n rug nat is van de regen zet ik hem of even onder een dunne fleecedeken terwijl ik even ga kletsen met iemand (doe ik zowiezo wel eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen ) of ik leg gewoon het zadel op een natte rug.
Paarden zijn niet van suiker en een regenbui moeten ze makkelijk kunnen hebben.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:03

Geen deken, het is veel te warm om ze nu met een deken op te laten lopen, ze gaan onder een (dunne) regendeken zweten en hebben meer kans om ziek te worden dan dat je je paard nu zonder deken in de regen laat lopen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:04

Het zijn geen mietjes Vork
Als het paard goed gezond is, lekker in de regen laten staan hoor!

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:21

ze smelten idd niet. Lekker laten staan zo, de temperaturen zijn ook goed genoeg.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:29

haan schreef:
Geen deken, het is veel te warm om ze nu met een deken op te laten lopen, ze gaan onder een (dunne) regendeken zweten en hebben meer kans om ziek te worden dan dat je je paard nu zonder deken in de regen laat lopen.

Als dat waar was zou ik ze ook geen regendeken opdoen, maar ze zweten NIET onder de regendeken!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:42

dat verschilt per paard. sommigen hebben het gewoon snel koud, en die zullen dat ook wel aangeven. Een beetje bibberen kan geen kwaad, maar er staan nu bij ond drie ponys die gewoon echt staan te shaken na een buitje en dat zijn een welsh b, een slanke nrps en mijn eigen dikke haflinger... die hebben dus een dunne regendeken op. de andere 4 kunnen prima zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:30

Mijn paardje heeft komende nacht wel een regendekentje op. De rest van de week was het te warm. Maar vannacht wordt het koeler en belooft het met bakken uit de hemel te komen en een behoorlijke harde wind. Morgenochtend gaat hij weer af. Ze is 22 en staat na een fikse bui en koelheid enorm te shaken. Vandaag en gisteren stond ze gewoon zonder deken, want het was benauwd. Ze heeft een bucas ongevoerde regendeken op.
Mijn twenter heeft geen regendeken op hoor, die kan er best tegen. Ik zou een paard gewoon 'kaal' buiten zetten.

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:03

als het gwoon een beetje regent niks op doen.
maar het weer wel een beetje in de gaten houden.
Want, door regen is mijn pony heel erg verkouden geworden en daardoor heeft hij nou iets aan de longen waardoor ik hem nu al 7 weken niet kan rijden. Boos!

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 06:11

Dank jullie wel voor de reacties, hij kwam vrolijk het land af dus ik denk dat ie het zonder deken idd prima overleeft heb!