top ontsnapper.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

top ontsnapper.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:27

Mijn VZ pony weet helaas overal uit te ontsnappen.
De longeerbakje bij de stalling ondertussen niet meer, maar ben nu lid geworden van de vereneging en ik ging hem daar vandaag even laten wennen aan de longeerbak.
Deze zit goed dicht met 2 leren 'touwen' een lage en hoge 'touw' ( de touwen zijn een soort brandweerslangen).
Nou hadden we er al een paar keer in de bak gereden en galopeerde die gewoon uit. (doodseng) Nou dacht ik vandaag ga hem er gewoon rustig laten wennen. Dus ik ga rustig beetje laten lopen daar. Alleen halstertje om beetje draven en stappen. En opeens een gallopsprintje hij zakt beetje door de knieen. En weg.
na een minuut of 5 had ik hem weer. Maar ik wil hier echt heeeeel graag gaan rijden. Dus alle tips zijn welkom.
Zowiezo gaat die voortaan aan de longeer lijn.

ArieGalis

Re: top ontsnapper.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:36

Doet hij het alleen als hij los is of ook met rijden? Kan er namelijk niet erg wijs van worden uit je verhaal.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 21:44

ook met rijden. Als we erop zitten is het gewoon volle galop. en de rijbak uit.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:46

is het nog een jong pony'tje of niet.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:32

Zou een hengsten-kettinkje niet iets zijn? Als je hem aan de hand lijdt, kan je dat gebruiken, en als je er op zit kan iemand er naast lopen en hem tegelijker tijd begeleiden.Wilt hij er van door gaan, geef je hem een rukje (moet het wel even en abrupt zijn, dus niet blijven trekken). Wat hij doet kan levensgevaarlijk zijn!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:37

Ineens haaks de hoek om als je bij de uitgang bent van de rijbak is idd heel gevaarlijk. Of je er nu opzit of naast loopt.
Is er een mogelijkheid om de bakken echt dicht te doen?

Verder zou ik heel veel aandacht besteden aan grondwerk met hem. Kettingen en zwepen en allerlei andere gadgets zijn lapmiddelen voor het probleem dat je nu met hem tegenkomt: gebrek aan respect. En dat moet je eerst zien te krijgen.

Grondwerk dus. Mocht je tips willen kan je hier even kijken:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Marriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:01

Wat Cassidy zegt is idd erg handig,en ook beginnen met het rustige grondwerk zou niet verkeerd zijn. Lachen

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:04

stoel ervoor, zeiltje of handoek ervoor zodat hij de openingen niet ziet. dek gaten af en zet er iemand bij. bij de ingang dan. dan idd grondwerk en werk met belonen ipv straffen. zou moeten helpen. en combineer alle tips die je krijgt. er moet wel iets zijn dat werkt.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:22

Ik ben het helemaal eens met Cassidy. Je pony heeft gewoon geen respect voor je en iedere keer dat het hem lukt heeft hij lol. Straffen met kinkettingen enz. vind ik geen nut hebben. Probeer eens in een vierkante bak van ong. 20m bij 20m wat grondwerk te doen zodat hij zijn plaats leert kennen. En deze plaats is achter jouw. Als hij normaal rondes kan stappen en draven kun je beginnen met ernaast lopen. Heel veel succes.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:21

volg dit even.
mijn paardje brak ook altijd uit de wei uit, heb voor hem een zware stroomkast gekocht en dat houdt hem nu wel mooi in de wei.
heb een tijd hetzelfde probleem gehad tijdens het rijden... stoel ervoor of mensen die daar staan om hem uit de uitgang te houden helpt echt niet (toch niet bij mijn paard), hij ging zelfs door de houten omheining
Hij is nu 4,5 jaar en ik les 1x in de week met hem. We hebben een stapje terug gezet en voor mijn eigen veiligheidsgevoel (mocht hij er tussenuit willen muizen) ben ik wel overgeschakeld op een ander bitje (rij western).
In't begin is hij meestal wat "drammerig" en houd ik dus goed contact, maar na 15 min ofzo rij ik hem met losse teugels.

Ik oefen nu met grondwerk (HULP STEEDS WELKOM!!)
succes!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:03

Hij is nu 9 jaar. Bij de bak bij zijn stal gaat het perfect. Hij doet alles en toont veel respect. Alleen daar dus. Maar ik ga daar dus dan ook beginnen met grondwerk. En iemand bij de in/uitgang zetten. Hopen ook dat het weer snel beter wordt kunnen we er nog vaker naar toe.
Alvast bedankt voor de tips ik ga ze zo uitproberen. En dan laat ik nog wel weten hoe het is gegaan.

igor_moppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:49

Als hij eruit rent, waar gaat hij dan naartoe? Mijn paard is wel eens onder het lint van de bak door gegaan, terwijl die op een hoogte hangt, dat hij er eerder alleen overheen kan. Maar daarna wou hij wel weer snel terug. Laat niet over je heen lopen. Beloon hem voor dat hij in de bak blijft, en straf hem als hij weg rent, ook met je stem
Succes

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 16:57

igor_moppie schreef:
Als hij eruit rent, waar gaat hij dan naartoe? Succes

De "ijsbaan"/ weilandje rent die op. De weg durft die niet op zonder mij.

Vandaag weer geweest. Zonder zadel ernaartoe gestapt. Helemaal relaxt, daar aangekomen net gedaan of me neus bloed( zat diep in de stress want er waren ook 2 andere paarden), dus doorgelopen alsof we er iedere dag zijn. Stoel voor de uitgang gezet. En gelongeerd beetje stap draf en halt en iedere keer uitbundig beloont. Hij was wel wat gespannen na 10 minuten behoorlijk nat maar is ook zweet weer.

Op stal nog heerlijk afgespoten en slob gegeten.
Op deze manier mogen er nog vele dagen komen!